Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marygoround

Berichten: 798
Geregistreerd: 24-04-11

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:27

Nog een keer aaltjes misschien? Werkte bij mij als een trein en al mijn 20 planten waren ook besmet.

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:37

Idd hier zijn aaltjes het enige wat echt werkt..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 12:44

Hier ook aaltjes. En wel zorgen dat de grond echt overal nat/vochtig is.

Macs

Berichten: 7638
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 16:51

Voor je gele plant zou ik wel de potgrond vervangen. Het kan een gebrek aan voeding zijn, of dat het vocht toch nog teveel in de aarde zit.
Gele bladeren wegknippen want die trekken toch ook energie.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 17:57

Macs schreef:
Voor je gele plant zou ik wel de potgrond vervangen. Het kan een gebrek aan voeding zijn, of dat het vocht toch nog teveel in de aarde zit.
Gele bladeren wegknippen want die trekken toch ook energie.


Een gebrek aan voeding verwacht ik niet direct, omdat ik de anthurium een tijd geleden ook al plantenvoeding heb gegeven, maar wellicht dat nieuwe, 'droge' grond helpt. Het is het proberen waard!
En de bladeren vallen al vrij snel van de plant, dus dat lost zichzelf op.

Voor op kantoor dan toch nog maar een ronde aaltjes proberen voordat we die gaan verpotten.

Dank voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 21:33

Afbeelding

Afbeelding

<3 <3 <3

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 22:40

Diatomeeënaarde werkt ook bij rotvliegjes. Laagje bovenop de potgrond en ze gaan allemaal hartstikke kapot :Y)

Ik ben blij <3

Afbeelding

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 23:33

Mooi Naomi!

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 00:00

Prachtige planten weer!

Hier ook last van rouwvliegjes gehad en met behulp van aaltjes bestreden.

Ik ben blij.
Op het werk hebben we van die groene schilderijen maar die willen niet goed. Dus eens in de zoveel tijd komen er nieuwe planten in (hoort bij het onderhoudsabonnement). In september waren er nieuwe planten in gekomen, waaronder een aantal Hoya’s maar helaas wilden die ook niet aanslaan.
Afgelopen vrijdag zijn er weer nieuwe plantjes in de schilderijen gekomen en ik mocht de overlevende Hoya’s meenemen want anders gingen ze toch weg.

In de drie kleine potjes.
Afbeelding

In de twee kleinste potjes. De andere twee heb ik ook van mijn werk ‘gered’. Die zijn 8 jaar oud.
Afbeelding

Ter vergelijking, deze is ook ongeveer zo oud. De grote op de achtergrond. Op de voorgrond de Hoya Carnosa Compacta, ook een reddeling.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:56

Chanen, misschien kou? Hier precies hetzelfde aan de hand. Helaas een ouder huisje, dus koelt het als de verwarming uit staat snel af. Heb nu de verwarming als we weg zijn op 17, slaat die regelmatig aan. Maar alles voor de plantjes.

Mijn hoya is ook beetje sip. Hij maakt hele mooie stengels naar het plafond. Bij sommige zelfs wat blad eraan. En dan sterft de stengel af en valt het blad weer. Iemand een idee?

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 08:58

Hier ook ruzie met anthurium , vorig jaar 7 verloren in de winter en nog 3 over . Maar alle 3 worden slecht, gister even onder de douche gezet maar Heb er een hard hoofd in

Afbeelding

Zoals deze -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:13

Probeer eens afgekoeld gekookt water. Daar is de kalk uit. Of koop gedemineraliseerd water bij de drogist. Teveel kalk kan dergelijk bruin blad veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 09:46

Dat fabeltje gaat helaas alleen een beetje op voor hard water. Dan zal er kalkaanslag in je waterkoker hechten en het water iets zachter worden. Maar ontkalken gaat niet lukken. En zacht water zal zelfs harder worden, omdat een deel verdampt en kalk dat niet doet. Wil je met koken kalkvrij bereiken moet je de condens opvangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:01

idinn schreef:
Dat fabeltje gaat helaas alleen een beetje op voor hard water. Dan zal er kalkaanslag in je waterkoker hechten en het water iets zachter worden. Maar ontkalken gaat niet lukken. En zacht water zal zelfs harder worden, omdat een deel verdampt en kalk dat niet doet. Wil je met koken kalkvrij bereiken moet je de condens opvangen.

Ow :o . Die tip is mij ooit gegeven en t leek te werken.

Dan regenwater of demiwater proberen :P.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:49

Mooie planten weer hierboven <3

Weet iemand waarom er van die staafjes uit de bovenkant van mijn peperomia polybotrya groeien?

Afbeelding

Ik moet hem overigens ook nodig stekken :') maar nog ff uitvogelen hoe ik dat het beste kan doen

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:52

IsaCalixa schreef:
Mooie planten weer hierboven <3

Weet iemand waarom er van die staafjes uit de bovenkant van mijn peperomia polybotrya groeien?

[ [url=m/jQu7R2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moet hem overigens ook nodig stekken :') maar nog ff uitvogelen hoe ik dat het beste kan doen

Hij bloeit :D

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 10:54

black_kelpie schreef:
IsaCalixa schreef:
Mooie planten weer hierboven <3

Weet iemand waarom er van die staafjes uit de bovenkant van mijn peperomia polybotrya groeien?

[ [url=m/jQu7R2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moet hem overigens ook nodig stekken :') maar nog ff uitvogelen hoe ik dat het beste kan doen

Hij bloeit :D


Oh! Dat is dus een goed teken :D hij reikt echt de hoogte in, misschien moet ie binnenkort wel meer ruimte hebben. Op tafel wil niet zo goed meer :')

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:08

Rebecca geen tip's voor je helaas maar wat balen.

Iemand die weet hoe dit te doen?
Ik heb een Succulent (vetplant ?) die vaak worteltjes en kleine stekjes maakt van afgevallen bladeren.
Voorheen deed ik die in een nieuw potje en gaf ze tegelijk water met de moederplant. Echter sloeg er nooit een aan en nu durf ik ze dus niet in een nieuw potje te doen.
Wat is de beste manier?
Afbeelding

En deze nog:
Afbeelding
Begon als een redelijk klein plantje maar nu een jaar oud ziet ie er zo uit :')
De "stam" is niet stevig genoeg om alles te dragen dus is hij zo gaan groeien.
En hetzelfde "probleem" voor de stekjes.

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:21

idinn schreef:
Chanen, misschien kou? Hier precies hetzelfde aan de hand. Helaas een ouder huisje, dus koelt het als de verwarming uit staat snel af. Heb nu de verwarming als we weg zijn op 17, slaat die regelmatig aan. Maar alles voor de plantjes.


Zou heel goed kunnen. Ik woon in een pand uit begin 1900 met deels enkel glas en uiteraard de nodige kieren. Ik werk bovendien fulltime en heb de verwarming overdag minimaal open staan. Zou best kunnen dat mijn anthurium daar niet heel gelukkig van wordt.
Wel vreemd dat de rest van mijn planten, zoals de monstera, daar dan weer geen last van heeft.

Zonde dat jullie anthuriums ook lelijk worden. Herfst is blijkbaar geen goed seizoen voor ze. :(

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 15:43

Jes schreef:
Rebecca geen tip's voor je helaas maar wat balen.

Iemand die weet hoe dit te doen?
Ik heb een Succulent (vetplant ?) die vaak worteltjes en kleine stekjes maakt van afgevallen bladeren.
Voorheen deed ik die in een nieuw potje en gaf ze tegelijk water met de moederplant. Echter sloeg er nooit een aan en nu durf ik ze dus niet in een nieuw potje te doen.
Wat is de beste manier?
m/Wf6DkE.jpg

En deze nog:
M/nfhbiC.jpg
Begon als een redelijk klein plantje maar nu een jaar oud ziet ie er zo uit :')
De "stam" is niet stevig genoeg om alles te dragen dus is hij zo gaan groeien.
En hetzelfde "probleem" voor de stekjes.


_O- Die tweede! Wat hangt ie er sneu bij! Heb je al een stok ernaast geprobeerd? Hij is natuurlijk wel zwaar maar misschien houdt die hem nog een beetje overeind tot 'ie sterker is?

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 01:44

Ik kom weer binnen vallen met een plant ter adoptie. Hij is een beetje te groot geworden :+

Afbeelding

Staat in Barneveld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 07:50

Geen auto :(

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:25

Jes, die 2e kun je afknippen, opnieuw laten wortelen (ik weet niet wat de beste tactiek is: op aarde of in water) en weer terug planten. Ik weet niet waar die nu staat, maar zou best kunnen dat hij een beetje meer licht nodig heeft om te voorkomen dat hij weer zo'n lange stam groeit :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:09


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:36

idinn schreef:
Geen auto :(


Waar woon je?