Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puera

Berichten: 8086
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 18:09

Het kan volgens mij wel, Ellabellaah. Ik wortel meestal eerst in water. Anders moet je even zoeken via Google.

Dispar_Vulgo, waar staat je Zebrina qua licht?

_Karlijn
Berichten: 6458
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:01

De een zweert bij wortelen in aarde en de ander in water..

Mij lukt het geen van beide :+

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:08

Ik zet ze hier eerst op water losse sprietjes. En als ze zo'n knolletje vormen, leg ik die op de aarde (ik hang lange slierten telkens weer over de pot naar de andere kant toe).

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:42

Iemand tips voor mijn sansevieria?
:?


Afbeelding


Ik geef hem of teveel water, of te weinig, maar hoe dan ook blijft het een somber geheel.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:54

Pfoe die ziet er niet gelukkig uit nee

De kans dat je hem te weinig geeft is klein. Ze hebben echt ontzettend weinig water nodig.

Ik zou deze overpotten en alle oude stukken en lelijke bladeren weg halen. Dan heb je iig een mooiere plant terug en kan je op nieuw beginnen

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:02

Ik zou ook de goede stukken eruit halen. Ze houden van een krappe pot, dus iets om rekening mee te houden.

Qua Chinees lantaarntje ; die doe ik regelmatig direct in de pot erbij. Wel zorgen dat je een 'bladaanzet' in het water stopt, dus niet alleen het steeltje. Dat is waar hij wortelt namelijk. De blaadjes kunnen rotten, dus die haal ik er meestal af. Dan de plant iets natter houden dan normaal ivm de stekjes. Moet lukken!

Puera

Berichten: 8086
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 22:37

_Karlijn schreef:
De een zweert bij wortelen in aarde en de ander in water..

Mij lukt het geen van beide :+
Ik laat stekjes meestal op water wortelen. Helaas is dat mislukt met mijn Hoya curtisii. := Maar heb nog een ijzer in het vuur: stekjes op aarde. Eens zien of dat gaat lukken.

Alleen stekjes van de zaagcactus laat ik in aarde wortelen. Nu probeer ik een varencactus op aarde te stekken.

Sanseveria’s heb ik geen ervaring mee. Onlangs een mini bij de IKEA meegenomen. Eens zien hoe die het gaat doen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:16

Dispar_Vulgo schreef:
pimaude schreef:
Oeh ik ben echt gek van alocasia's !! Die amazonica is vet hé! Die van mij had met het verpotten 7 knolletjes waarvan ik er 2 los heb geschud dus nu wachten op baby plantjes.

We hebben wel al een baby alocasia zebrina!
[ [url=m/QS1Ht5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/t9I8ni.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Xerww2.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik heb een grote alocasia zebrina, maar de stengels beginnen toch iets te hangen.
Heeft iemand tips? :+


Als de alocasia 3 stengels heeft aan 1 plant, dan zal hij steeds 1 laten afsterven en een nieuwe bijmaken tot hij er weer 3 heeft.. hier gaat het continue dood- nieuw. Dood- nieuw. En de hele zware bind ik wel eens op, en nu heb ik hem iets lager gezet dan het raam zodat hij wat omhoog moet groeien.

EllaBellaah

Berichten: 3640
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:49

Sting schreef:
Ik zou ook de goede stukken eruit halen. Ze houden van een krappe pot, dus iets om rekening mee te houden.

Qua Chinees lantaarntje ; die doe ik regelmatig direct in de pot erbij. Wel zorgen dat je een 'bladaanzet' in het water stopt, dus niet alleen het steeltje. Dat is waar hij wortelt namelijk. De blaadjes kunnen rotten, dus die haal ik er meestal af. Dan de plant iets natter houden dan normaal ivm de stekjes. Moet lukken!


Dus afknippen bij een blaadje, dat betreffende blaadje er af halen en dan in het water zetten?

_Karlijn
Berichten: 6458
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 13:39

We zijn het huis van mijn oma aan het leeghalen en zij heeft een stekje van de epipremnum van háár moeder (mijn overgrootmoeder dus), ik denk dat hij wel 7 meter lang is. Ze blijft hem maar knippen en hij blijft maar weer groeien :P

Afbeelding

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:16

_Karlijn schreef:
We zijn het huis van mijn oma aan het leeghalen en zij heeft een stekje van de epipremnum van háár moeder (mijn overgrootmoeder dus), ik denk dat hij wel 7 meter lang is. Ze blijft hem maar knippen en hij blijft maar weer groeien :P

[ [url=m/IknU6A.jpg]Afbeelding[/url] ]


<3

J00P

Berichten: 614
Geregistreerd: 22-11-15

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 17:50

Wat een mooie slinger. Bij mij wilde het niet op de muur helaas. Dus nu op een kokosstok. Dat gaat heel goed

Puera

Berichten: 8086
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 19:54

Prachtig! Ik hou van die verhalen. <3

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 11:20

Een echte familieplant! Wat gaaf! 8-)

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 12:34

EllaBellaah schreef:
Sting schreef:
Ik zou ook de goede stukken eruit halen. Ze houden van een krappe pot, dus iets om rekening mee te houden.

Qua Chinees lantaarntje ; die doe ik regelmatig direct in de pot erbij. Wel zorgen dat je een 'bladaanzet' in het water stopt, dus niet alleen het steeltje. Dat is waar hij wortelt namelijk. De blaadjes kunnen rotten, dus die haal ik er meestal af. Dan de plant iets natter houden dan normaal ivm de stekjes. Moet lukken!


Dus afknippen bij een blaadje, dat betreffende blaadje er af halen en dan in het water zetten?


Dat is wel hoe ik het doe ja!

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 08:08

Vraagje over de Venus vliegenval. Ik knip altijd de steeltjes weg die echt bruine vlekken krijgen en verwelken, zodat mijn plant energie kan steken in de jonge scheuten. Maar kan/mag ik ze ook al zo vroeg afknippen wanneer het nog maar de 'tandjes' zijn die bruin worden?
Afbeelding
Afbeelding

Er zit ook een siamese tweeling aan, waarvan één net voor het eerst zelfstandig een mug heeft gevangen. <3 (je moet wel goed kijken, maar het zijn dus twee klappers aan één blad)

Afbeelding

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:21

Dat kan, maar zelf zou ik het niet doen. Want als een blad nog groen is, dan kan de plant nog stoffen uit dat blad halen, want er is nog sprake van transport door de 'aderen'. Door voortijdig weg te knippen, krijgt de plant niet de mogelijkheid om die voedingsstoffen weg te halen. En bij het weghalen/doorknippen van een groene tak/blad maak je eigenlijk een wond, waardoor een plant een risico loopt.
Ik laat bladeren altijd helemaal verbruinen en daarna knip ik hem pas weg.

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:30

Hoi, ik kom ff onder de meeleessteen vandaan :)

Hoe doen jullie 't in de winter met water geven?

Ik had afgelopen lente/zomer een heel mooie structuur, zo gaf ik bijna al m'n planten elke week een badje en dan was het goed (sommige planten 2x per week). Maar nu het kouder wordt blijven sommige planten best lang vochtig en andere moeten da toch wel weer. Ik heb zo'n 30 planten dus nu raak ik steeds in de war met welke nou wel of niet moet. :')

Ik doe sowieso dus wel altijd van onderen water geven omdat er anders rouwvliegjes komen.

Edit: zou het ook handig zijn om ze in groepjes in te delen?

Bijv: vetplanten x keer per maand, zonplanten x keer, schaduwplanten x keer ..

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:46

Je kunt ze ook in de plantsome app zetten. Dan geeft die app aan wanneer je water moet geven. Ik doe het zelf op gevoel en bij twijfel steek ik de watermeter erin

Fearn

Berichten: 4765
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 15:57

capopjekop schreef:
Je kunt ze ook in de plantsome app zetten. Dan geeft die app aan wanneer je water moet geven. Ik doe het zelf op gevoel en bij twijfel steek ik de watermeter erin


Oh dat is inderdaad wel handig. Ik ben vaak ook gewoon te druk met andere dingen waardoor ik vergeet welke plant wanneer water heeft gehad.

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:15

Ik heb zo'n vochtigheidsmeter en ga ze 1x per week allemaal af. Als ze dan water nodig hebben krijgen ze water (en anders niet :+ ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 17:16

Ik blijf gewoon 1x per week mn rondje doen, maar dan een kleinere scheut en even voelen of de aarde niet nog vochtig is. Anders weekje overslaan. Boven de verwarming krijgt dan weer een grotere scheut :+

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:19

Ik kijk gewoon wanneer de blaadjes gaan hangen dan is het tijd

In de winter gaat het hier beter want ik ben echt een luie planten verzorger

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 21:12

Ik heb seramis vochtmeters. Blauw = potgrond voldoende nat. Kleurt 'ie roder dan geef ik mijn Philodendrons water. Andere planten pas als de meter nog roder kleurt. Ideaal.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:07

Puera schreef:
Het kan volgens mij wel, Ellabellaah. Ik wortel meestal eerst in water. Anders moet je even zoeken via Google.

Dispar_Vulgo, waar staat je Zebrina qua licht?


Hij staat op tafel midden in de woonkamer. Half zon denk ik. Is dat de goede plek?


Tessa_1 schreef:
Ik heb zo'n vochtigheidsmeter en ga ze 1x per week allemaal af. Als ze dan water nodig hebben krijgen ze water (en anders niet :+ ).


Werkt dat goed?
Ik overweeg ook zo’n meter. Vind de aarde voelen nogal lastig in te schatten :+