Kamerplanten asiel

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Tessa_1
Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:28

Dispar_Vulgo schreef:
Tessa_1 schreef:
Ik heb zo'n vochtigheidsmeter en ga ze 1x per week allemaal af. Als ze dan water nodig hebben krijgen ze water (en anders niet :+ ).


Werkt dat goed?
Ik overweeg ook zo’n meter. Vind de aarde voelen nogal lastig in te schatten :+


Ja, bij mij wel. Ik had eerst de neiging om ze teveel (of als overcompensatie te weinig :+ ) water te geven en met die meter gaat het een stuk beter. Zeker ook bij grotere planten die dus ook een diepere pot hebben is het een stuk makkelijker inschatten zo. (Die 10 euro die dat ding kostte was het in elk geval zeker waard.)


_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:18

Nou, mijn planten geven er allemaal de brui aan.... m'n spathiphyllum wordt knalgeel, m'n peperomia laat al zn blaadjes vallen, de krokodillenvaren is mishandeld door de katten, m'n philodendron imperial green doet het opzich wel goed nog maar we is een blad afgebroken omdat er een kat bovenop viel vanaf de verwarming (iemand nog 2 katten? ze zijn heel lief hoor := ) en hangt nu helemaal scheef :(


Puera
Berichten: 8074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 10:26

Oh, dat is balen, _Karlijn! Wat een slopers heb je. :=
Dispar_Vulgo schreef:
Puera schreef:
Dispar_Vulgo, waar staat je Zebrina qua licht?

Hij staat op tafel midden in de woonkamer. Half zon denk ik. Is dat de goede plek?
Lastig te zeggen. Wat je eventueel zou kunnen doen is 'm af en toe draaien zodat ie niet helemaal scheef groeit.

[o] Baard

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 10:28

[ img ]

Dit is echt einde verhaal denk ik -O- De grond is niet te nat en niet de droog, geen beestjes, ik heb de potgrond af en toe vervangen.. Ik blijf maar gele bladeren afknippen en water helpt niet meer om de bladeren weer sterk te krijgen. Maar hij is ook al wel een jaar of 5 oud, echt héél groot geworden en misschien is hij gewoon op?

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:19

Tessa_1 schreef:
Ik heb zo'n vochtigheidsmeter en ga ze 1x per week allemaal af. Als ze dan water nodig hebben krijgen ze water (en anders niet :+ ).

Waar haal je die? Ik steek nu iedere keer mijn vinger in de modder en geef ze om de twee dagen wat als de modder droog is. Maar een hoop doen het slecht tot niet goed. :')

Alex en Jorie <3

Tessa_1
Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:54

Jorex schreef:
Tessa_1 schreef:
Ik heb zo'n vochtigheidsmeter en ga ze 1x per week allemaal af. Als ze dan water nodig hebben krijgen ze water (en anders niet :+ ).

Waar haal je die? Ik steek nu iedere keer mijn vinger in de modder en geef ze om de twee dagen wat als de modder droog is. Maar een hoop doen het slecht tot niet goed. :')


Ik heb deze: https://www.intratuin.nl/talen-tools-vo ... 71324.html

Maar als je online zoekt op 'vochtmeter plant' kom je zoiets bijvoorbeeld ook op Bol tegen voor 11 euro.

Fearn
Berichten: 4746
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 11:58

_Karlijn schreef:
Nou, mijn planten geven er allemaal de brui aan.... m'n spathiphyllum wordt knalgeel, m'n peperomia laat al zn blaadjes vallen, de krokodillenvaren is mishandeld door de katten, m'n philodendron imperial green doet het opzich wel goed nog maar we is een blad afgebroken omdat er een kat bovenop viel vanaf de verwarming (iemand nog 2 katten? ze zijn heel lief hoor := ) en hangt nu helemaal scheef :(


Dat is echt pech zeg :(

Hier geen katten, maar had wel eens een spiegel (met scherpe randen) die spontaan van de muur viel en die sneed daarbij (tijdens de val) meerdere grote bladeren van m'n nestvaren af :') tja... alsof de duivel ermee speelt

singa
Berichten: 736
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 12:05

Mag ik me hier ook melden? Ik lees al een tijdje mee, en dankzij jullie heb ik al heel wat tips in de praktijk omgezet. Zo werk ik nu met Plantsome, en ga ik ook met zo'n vochtigheidsmeter aan de slag (ik heb trouwes deze gekocht, Jorex: https://www.bol.com/be/nl/p/skyard-voch ... oductTitle)

Wat ik me wel afvroeg: kan het geen kwaad om wekelijks te prikken? Ik voel/hoor dat ik toch wel wat worteltjes stuk prik om die dikke pin erin te krijgen.

Verder ook nog aan het experimeteren met stekjes. Van mijn tradescantia zebrina heb ik een takje geknipt en in water gezet. Naar het schijnt een supermakkelijke plant om te stekken, maar het zou me niet verbazen als het me toch niet lukt. Daarnaast ook 3 aloë vera baby's die zich spontaan kwamen aanbieden. Benieuwd of ik ze in leven kan houden...

Ooh arme plantjes! Geen katten in huis, wel nieuwsgierige kinderen die veel te graag water geven >;)

[o]

_Karlijn
Berichten: 6430
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 17:49

_Karlijn schreef:
Mijn peperomia rotundifolia doet het nog steeds erg goed op verwaarlozing :') groeit z'n huisje uit.


[ [url=m/ddvCRL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Juni

[ [url=m/oDVEMT.jpg]Afbeelding[/url] ]
Vandaag

Postte ik begin deze maand nog dat deze het zo goed deed, maar ook die laat al haar blad vallen. Stond ook wel in een mini laagje aarde omdat de bodem gewoon laag is en kon daardoor maar heel weinig water krijgen, dus de plant werd te groot denk ik. Het verbaast me nog dat hij zo groot is geworden en zo lang is meegegaan :+

Hebben jullie nog ideeën wat voor plantje(s) hier leuk in zou(den) staan?
Ik heb eerder dit gehad, 3 mini's.

[ img ]

xPareltje
Berichten: 934
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:06

Hmm.. ik controleer net mijn planten en helaas heeft 1 van mijn lepelplanten last van spint :( Wat kan ik hier momenteel het beste aan doen?

Tessa_1
Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-21 13:14

In elk geval apart zetten van de rest van je planten en de rest goed checken.

Ik ben toen op de plant die spint had gelijk voor de gif-aanpak gegaan (Promanal-R, sindsdien geen spint meer gezien), maar dat is wel gelijk de agressieve optie. Er zijn ook andere aanpakken zoals met neemolie mengsels (maar daar heb ik geen ervaring mee).

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:23

Nou die vochtigheidsmeter die ik heb gekocht heeft ook geen nut. Als ik mijn plant meet, wil ik het nu weten en niet pas over 2 uren. Zaten gelukkig twee in het pakje, dus heb bij twee van mijn probleemhoeken ze bij een plant erin gestoken. Ik heb die van seramis.

Weet iemand trouwens ook hoe ik deze moet stekken/splitsen? Hij wordt een beetje een gedrocht zo goed doet ie het. :P
[ img ]

Alex en Jorie <3

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 10:44

De seramis meters laat je ook in de plant zitten. Je moet ze er niet steeds uithalen of gebruiken voor andere planten :)

wendy1987
Berichten: 6891
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 11:55

Ik kijk ook per week welke wel, en welke niet water moet. En als ik twijfel pak ik ook mijn meter erbij. Ideaal!

Maar in de winter krijgen ze wel minder hoor, meestal maar 1 keer in de 2 weken, en dat gaat eigenlijk altijd goed. Bij de verwarming staan planten die helaas nog steeds niet dood zijn :P Dus ach :Y)

_Christina
Berichten: 1478
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 16:07

Voor wie nog een betaalbare croton zoekt, ik werd getipt dat er bij jumbo flinke zouden staan, afgeprijsd naar 5.99 en, wat minder groot maar ook niet mini, syngonium, peperomia en andere trendplanten voor 2.50 <<)

Bandit '06 (2020 - x) | Django '14 (2019 - x) | Astra '98 (2018 - x)

R.I.P.: Hammstein '19 (2020 - 2022) | Svetlana '18 (2018 - 2020) | Bandit '05 (2017 - 2017) | Zorro '10 (2010 - 2019) | Ninja '10 (2010 - 2011)

Kana
Berichten: 9043
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 16:25

[ img ]

Ik gok dat ik deze weg moet gooien. Ik blijf de paddestoelen weghalen maar ze komen steeds dubbel zo veel terug. Wat een gek probleem, mijn andere planten hebben geen paddestoel vriendjes.iemand ervaring met ongewilde schimmels?

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 16:33

Kun je geen gyno daktarin in de aarde duwen?

Heb je hem schoongemaakt in water en verpot?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Eelmo
Berichten: 2897
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 16:47

Paddenstoelen zijn niet per definitie slecht en kunnen ook juist een teken zijn van een goede, gezonde bodem. Ik zou me er persoonlijk niet zo druk om maken eigenlijk..

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 17:19

Voor paddestoelen gooi ik geen plant weg hoor

Als je ze echt weg wilt hebben zou ik de plant eruit halen en de wortels schoonspoelen. Daarna overpotten in een luchtige potgrond mix (ik gebruik zelf een mix van aarde, perliet en schors).

Maar zoals hierboven is gezegd zijn ze niet perse slecht voor je plant

Jorex
Berichten: 9898
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 17:25

Mijn plant had paddestoelen en is nu dood, maar die was ook al doods voor de paddestoelen. Ik kan niet overweg met calatheas, het stekje daarvan is ook onderweg naar doodgaan.

Alex en Jorie <3

Kana
Berichten: 9043
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 17:26

MarcoBorsato schreef:
Kun je geen gyno daktarin in de aarde duwen?

Heb je hem schoongemaakt in water en verpot?

Op het eerste , nee nog niet ga ik naar kijken. En ja ik heb ook al eens de plant in bad afgespoeld en aangevuld met verse aarde. Thanks!

Waar haal jij perliet Amber? Bij intratuin hadden ze dat niet.

Urbanus
Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 17:34

Als je echt gyno daktarin in de aarde duwt ben je m'n held.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 17:37

Ik heb het bij de Hornbach gehaald

Kana
Berichten: 9043
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:25

MarcoBorsato schreef:
Als je echt gyno daktarin in de aarde duwt ben je m'n held.

Holy wat sloom, dat had ik gewoon niet door hé.
Als ik zo'n capsule had liggen had ik een foto voor je gemaakt.

Puera
Berichten: 8074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:26

:))

Hier ook niet zo bang voor paddestoelen. Ze gaan vanzelf weer weg.

[o] Baard


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers