Kamerplanten asiel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Liiene
Berichten: 264
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:52

Vandaag spulletjes gehaald om een plantenterrarium te maken! Nu kom ik er alleen niet uit wat beter is voor het weghouden van schimmel; hydrokorrels of actieve kool. Is er iemand die hier verstand van heeft?

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 00:18

ik heb drie plantenterrariums elk in een glasaquarium van 25×40 cm met transparant polycarbonaat deksel.

De eerste is 5 cm potgrond koud op het glas met mos veenmos Monstera en varen. Vochtige jungleomgeving. Nooit schimmel.

De tweede is rode lavasteenrotspartij en twee centimeter aquariumgrind met Anubias en mos. Vochtige jungleomgeving. Nooit schimmel.

De derde is twee centimeter veenmos koud op het glas. Daarop levend veenmos, pitrus, Wolfsklauw, ronde zonnedauw en sinds kort kiemende cranberryzaadjes. (Alles behalve de cranberry komt uit een zakje veenmos van de kerstafdeling van de Hornbach.) Vochtige moerasomgeving. In de lente verschijnt soms veenmosgrauwkop. Die paddenstoel bleekt dan een groot deel van het veenmos. Verder geen schimmel.

Kort na aanplant vertoont zich vaak wel tijdelijk wat schimmel op de toplaag van de grond. Maar dat kan zelden kwaad voor sterke planten. En ik heb meestal de indruk dat waar mos groeit geen schimmel komt. Maar mos wordt wel gemakkelijk spichtig in een terrarium.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 00:27

_Karlijn daar zou ik naar kijken haha, een bladvormige eclips.Die handjes klinken ook leuk!

Puera die zou ook wel in mijn kar mogen springen, wat een knapperd!!! Maar idd te groot om stiekem tussen de andere plantjes te moffelen haha.

Ik kan over die zebra niet veel vinden, maar eigenlijk is een gewone gloriosum denk ik net zo leuk bedenk ik me nu, die krijgen uiteindelijk ook witte nerven.



Ik heb ook overal plakstrips trouwens ja!

De monstera met de clips! Het is eigenlijk nog niet echt nodig maar ach, dan snapt hij hopelijk dat hij dus omhoog moet.
Afbeelding

Afbeelding

En mijn aapje, ook al van ome ali. Hopelijk straks met een mooie monstera bladeren achtergrond.
Afbeelding

Het was even prutsen om ze open te krijgen, maar ze plakken echt supergoed! Geslaagde koop wat mij betreft.

Van terrariums (nog?) geen verstand, sorry.

Puera

Berichten: 8087
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 00:52

Dat wordt met de tijd vast een heel mooi hoekje. Leuk lampje! Piept dan mooi tussen de bladeren door. :))

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:32

Ik moest even kijken of dat nou zijn staart was... wel grappig de lamp!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 23:44

Puera schreef:
Dat wordt met de tijd vast een heel mooi hoekje. Leuk lampje! Piept dan mooi tussen de bladeren door. :))


Ja ik kan niet wachten <3

haha ja het is zijn staart, hmm nogal dubieus zo op de foto ja haha.

Vandaag een paar van die potten besteld waarmee planten zelf water aan kunnen zuigen dmv een koordje in een water resevoir. Ben benieuwd de alocasia's dat leuk vinden.

_Karlijn
Berichten: 6461
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 10:37

pimaude schreef:
Ik moest even kijken of dat nou zijn staart was... wel grappig de lamp!

:')

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 16:22

Hier weer even mijn plantjes :+:
Weer wat verplaatst omdat er 1 dood was en een nieuwe calathea zebrina meen ik bij gekomen is :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze doet t zo goed! <3
Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn
Berichten: 6461
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 16:25

Mooie verzameling! Die teckel met die cactusjes <3

wendy1987

Berichten: 6924
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 16:34

Ja was nog een uitdaging om iets te vinden wat erin paste.. had eerst andere plantjes maar die vonden de pot echt te klein.
Toen zag ik deze mini cactusjes in Duiven en dacht, dat past perfect!!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 17:08

Die laatste heb ik ook en die groeit bij mij idd ook echt altijd al als een speer. Had hem ook een keer bijna verzopen, maar toen na verpotten en wat wortels perongeluk mee getrokken heeft ie alsnog het overleeft!

Puera

Berichten: 8087
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:00

Hihi, die teckel, wat schattig! :)) Mooie collectie, wendy1987!

Mijn Philo cherry red is meer banana yellow aan het worden. := Die is het er geloof ik niet mee eens dat ie maar één keer per week water krijgt. :o Hij is ook al bijna de helft van z'n bladeren kwijt. Eens kijken of ik 'm er nog bovenop krijg.

Toch maar de Dischidia aan mijn partner laten zien, gelukkig vond ie 'm mooi. M'n 'Chouke' heeft ie niet eens opgemerkt. :+ Of hij heeft er niks van gezegd...

_Karlijn
Berichten: 6461
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:18

Hier hetzelfde, mijn longtime aglaonema krijgt ook allemaal gele bladeren. Net als m'n epipremnum aureum.

Ik hield altijd geel=teveel (water) aan in m'n hoofd, maar hij krijgt nu veel minder en blijft me gele bladeren geven. Ik zou eigenlijk misschien de aarde eens moeten vervangen, dat vind ik zo'n gedoe := en ik heb er niet echt de ruimte voor hier.

Puera

Berichten: 8087
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:24

Ik hik er ook al weken tegenaan dat ik een aantal planten moet verpotten. :o

_Karlijn
Berichten: 6461
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:28

Ik kwam deze net tegen op Instagram, een alocasia frydek variegata.

Afbeelding

<3

Puera

Berichten: 8087
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:30

Wauw, prachtig! :~ Die zal wel prijzig zijn...

_Karlijn
Berichten: 6461
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:34

Die op Instagram was niet te koop maar op Google staan ze (met een paar bladeren :') ) te koop voor 1650 euro :wow:

Puera

Berichten: 8087
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 12:44

Toink! :=

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 14:46

_Karlijn schreef:
Die op Instagram was niet te koop maar op Google staan ze (met een paar bladeren :') ) te koop voor 1650 euro :wow:

Daarvoor mogen ze hem zelf in de vensterbank zetten, wat een absurde prijs _O-

Puera

Berichten: 8087
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:02

Gezien op FB: daar wordt een Rhaphidophora tetrasperma albo variegata te koop aangeboden voor € 8.900,00. Dat heeft mijn auto gekost, zo'n beetje. :=

_Karlijn
Berichten: 6461
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:18

Iemand die ik ken, haar bananenplant is gaan bloeien, wat volgens mij al bijzonder is bij een bananenplant in een Nederlands huis, maar nu zitten er dus, geen grap, echt trosjes bananen in :oo :wow:

Ik heb wel foto maar die plaats ik niet zomaar. Kan hem wel via pb sturen.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 09:58

Puera schreef:
Gezien op FB: daar wordt een Rhaphidophora tetrasperma albo variegata te koop aangeboden voor € 8.900,00. Dat heeft mijn auto gekost, zo'n beetje. :=


Ik had hier in het tuincentrum ook een raphidophora tetrasperma gevonden met wit in het blad en een witte streep in de stam. Heb hem leuk kunnen verkopen :) . Schijnt echt uniek te zijn.

Die frydek is prachtig, maar wat een geld!

Een bananenplant met bloem en trosjes? Ik ben wel heel benieuwd naar een foto. Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd of de bananen doorzetten en straks echt te eten zijn.

_Karlijn
Berichten: 6461
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:11

Ik zal je een foto pb-en Coconut. Ik volg haar nog via Instagram, maar ik spreek haar al jaren niet meer dus ik vind het een beetje raar om haar te vragen of ik haar foto openbaar op een paardenforum mag zetten :')

Het zijn echt minibanaantjes zo op de foto te zien, en of ze echt lekker worden weet ik niet.

Puera

Berichten: 8087
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 10:33

Coconut schreef:
Puera schreef:
Gezien op FB: daar wordt een Rhaphidophora tetrasperma albo variegata te koop aangeboden voor € 8.900,00. Dat heeft mijn auto gekost, zo'n beetje. :=


Ik had hier in het tuincentrum ook een raphidophora tetrasperma gevonden met wit in het blad en een witte streep in de stam. Heb hem leuk kunnen verkopen :) . Schijnt echt uniek te zijn.
Vaak is zo’n mutatie niet stabiel maar wel een gave vondst! Had je ‘m zelf niet willen houden om te kijken hoe ie uitgroeit?

Ik ga zaterdag weer naar het tuincentrum. Nieuwe plantjes halen voor op de balie van het werk. :):)

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:43

Deze zomer is mijn Monstera variegata kapot gegaan aan trips. Ik heb hem helemaal afgeknipt, de stukken stengel laten drogen en behandeld en vervolgens in sphagnum gezet om te kijken wat het zou doen.

Zo blij, ze doen het allemaal *\o/*


Afbeelding

Ook de kluit heb ik bewaard, helemaal kort geknipt. Hij staat apart en ik spray nog af en toe tegen trips, maar het lijkt eruit te zijn. Ook die stengels lopen weer uit :j