Oldtimergek wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:34

Misschien een brutale vraag, maar is er iemand hier met een Defender die mij wat inzage wil geven over de impact van het hebben van zo'n auto, betreft onderhoud/tijd/kosten ect.
Mag uiteraard per pb. Het zou mij erg helpen :)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:18

Daks schreef:
Je bent er maar druk mee hc

Hoeveel auto's heb je nu staan?



Vier.
Alle vier met een bepaald meer dan gemiddeld interessante, leuke historie.

Drie in dagelijks gebruik.
Drie totaal verschillende concepten; 2-zitter sport, ruime vijfdeurs en echte 4x4, dus +:)+ :)*

We doen er overigens doorgaans héééél lang mee.
De laatste twee welke we verruild hebben, hadden we 7,5 en 9 jaar.

De gemiddelde leeftijd van de vier is 29 jaar. Een ´klassiek´ wagenparkje dus :D

Ok, nu even surfen op het web; wil speciale, klassieke, JDM velgen voor de MR; Enkei en Volk Racing (van Rays Engineering) zijn dé absolute top van lichtgewicht velgen en voor japanse autos nog een trede hoger. Helaas zijn de meest speciale velgen (van Volk) hier in Europa pure unobtanium |(

Nog even een grappige; wil een lichtgewicht uitlaatdemper ipv de 13 kilo wegende originele pot:


Afbeelding



Past, maar moet nog wat aan de details doen _O-

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:27

Mischa schreef:
Misschien een brutale vraag, maar is er iemand hier met een Defender die mij wat inzage wil geven over de impact van het hebben van zo'n auto, betreft onderhoud/tijd/kosten ect.
Mag uiteraard per pb. Het zou mij erg helpen :)



Ik heb meer LandRovers gehad dan ik me kan herinneren, allemaal ´Defender´ en voorlopers. Van Series 2a, Lightweight, 90 V8 tot en met TD5.
Met allemaal geweldige lol gehad en geweldig veel aan gesleuteld.

Je kan hier geen rekenstaatje van maken.
Omdat onderhoud en reparatie bij deze wagens arbeidsintensief zijn en daarbij ENORM variabel, is het essentieel dat je een sleutelaar bent/hebt wil je er enigzins betaalbaar op kunnen vertrouwen.
Sleutelen moet je als deel van de lol zien, anders beter niet.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:32

Huertecilla schreef:
Mischa schreef:
Misschien een brutale vraag, maar is er iemand hier met een Defender die mij wat inzage wil geven over de impact van het hebben van zo'n auto, betreft onderhoud/tijd/kosten ect.
Mag uiteraard per pb. Het zou mij erg helpen :)



Ik heb meer LandRovers gehad dan ik me kan herinneren, allemaal ´Defender´ en voorlopers. Van Series 2a, Lightweight, 90 V8 tot en met TD5.
Met allemaal geweldige lol gehad en geweldig veel aan gesleuteld.

Je kan hier geen rekenstaatje van maken.
Omdat onderhoud en reparatie bij deze wagens arbeidsintensief zijn en daarbij ENORM variabel, is het essentieel dat je een sleutelaar bent/hebt wil je er enigzins betaalbaar op kunnen vertrouwen.
Sleutelen moet je als deel van de lol zien, anders beter niet.

Amen

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:00

Mijn droomvelg:
Begin jaren negentig, nog steeds topje van de top, weegt 3,5 kilo in 15". Een identieke maat Oz Superleggera weegt bijna 2,5 kilo meer.



Afbeelding

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:24

Kijk, hier heb ik wat aan, eerlijkheid recht voor ze raap! Ook nog een pb mogen ontvangen met zo’n beetje dezelfde conclusie ;)
Ik heb altijd een zwak gehad voor Defenders, oud of nieuw. Ik ben wel wat onderlegt en heb nu nog een vader die ook altijd alles zelf doet aan auto’s en mij kan helpen, maar ik kan daar natuurlijk niet eeuwig op rekenen gezien hij ook een dagje ouder is.
Ik wil altijd nog eens een cursus volgen zodat ik zelf veel meer weet en kan doen dan nu, maar zover ben ik momenteel dus niet.
Dus voor mij nog geen tijd voor een Defender.
Bedankt voor de input!

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:37

Die zij heel,gaaf idd HC. Heel apart ook in t rood

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:41

Mischa schreef:
Kijk, hier heb ik wat aan, eerlijkheid recht voor ze raap! Ook nog een pb mogen ontvangen met zo’n beetje dezelfde conclusie ;)
Ik heb altijd een zwak gehad voor Defenders, oud of nieuw. Ik ben wel wat onderlegt en heb nu nog een vader die ook altijd alles zelf doet aan auto’s en mij kan helpen, maar ik kan daar natuurlijk niet eeuwig op rekenen gezien hij ook een dagje ouder is.
Ik wil altijd nog eens een cursus volgen zodat ik zelf veel meer weet en kan doen dan nu, maar zover ben ik momenteel dus niet.
Dus voor mij nog geen tijd voor een Defender.
Bedankt voor de input!


Hier in de campo zijn échte 4x4s onontbeerlijk. Van oudsher LandRovers (by Santana) naast vooral Nissan Patrols.
Toen Mercedes mat de onder SsangYong merk in Korea gemaakte 4x4s uitkwam werden die hier héél populair vanwege de 4x4 capaciteit met betrouwbare én eenvoudig te onderhouden/repareren Mercedes techniek.
We hebben net de derde gekocht.
Wellicht minder ´authentiek´ ogend dan de Defender maar wat een verademing in rijkwaliteit en betrouwbaarheid. Ook een heerlijk eigen styling.
De Musso is net een Mercedes W123 T op een 4x4 chassis; won in ´94 de Pharao Rally; wéreldauto! Een idee?
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-02-19 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 14:42

Siersma schreef:
Die zij heel,gaaf idd HC. Heel apart ook in t rood


Even schrikken ;) maar zou ook optisch he-le-maal perfect zijn onder mijn ´manga-special´ :D

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:22

Oeps, zou het bíjna vergeten.
Paar geweldige ritten gemaakt de afgelopen twee weken.

Eerst bergrit naar, rond Loja


Afbeelding


Daarna rondje Zafarraya, Periana et al.



Afbeelding


Afbeelding


Afgelopen week lááánge tweedaagse binnendoor naar Málaga - Ronda - Grazalema - Gibraltar ennnnnnn weer terug


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:33

Vorige week via Alfarnate naar Colmenar en over de route van de Rally de Montes de Málaga naar Málaga. De twee 360 graden bochten pál na elkaar voorbij de Fuente de la Reina ..... geen woorden voor.

Afbeelding

Even gestopt voor het groen


Afbeelding

Afbeelding



volgende morgen ontbijt aan het strand


Afbeelding


The car is the star


Afbeelding

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:14

Ehm, HC, die toiletrol, mag ik daar als elektrotechnicus wat van vinden? :D :D

Overwegend mooi weer, zo te zien? Daar heb je zo'n MR voor :j maar hier ook alweer met het dakje open gereden (schuifdakje; de cabrio moet eerst wat serieuze TLC hebben).

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:31

ikke schreef:
Ehm, HC, die toiletrol, mag ik daar als elektrotechnicus wat van vinden? :D :D


Creatief niet?!
Was trouwens in de mannen en vrouwen identiek :=

Ja, 300 dagen zon/jaar.
Én schier eindeloos heerlijke stuurwegen. Goed onderhouden, nauwelijks verkeer, door prachtig landschap.
Paradijs voor een sportieve, lichte cabrio; MX5, Lotus Elan, een vroege Lotus Elis, MGF/TF etc.

Letterlijk vanuit het dorp is er een bergweg welke een regelrechte ´touge´ is. Gelijk aansluitend twee ander idem. Op dezelfde weg, dríe ´touge´ stukken.
Op drie km. van mijn erf.
En dat onder de zon...

Voor proberen van veranderingen aan de MR heb ik een ´normroute´; van boerderij naar dorp, over de kasseien, de touge omhoog het dorp uit, 2 km snelweg en dan het circuit; het industrieterrein:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 10-02-19 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:37

Heel creatief :j en blijkbaar soort van standaard dus.

Zou zo'n zware Saab er ook nog wat aan vinden? Of is dat al te grof geschut voor die omgeving?

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:49

ikke schreef:
Zou zo'n zware Saab er ook nog wat aan vinden? Of is dat al te grof geschut voor die omgeving?


Perfécte toerwagen voor de provinciale wegen, niet de secundaire.
Zoek maar eens op N-340. Die is 1250 km of zo met km.0 in Huelva en dan pal langs de kust helemaal rond het iberische schiereiland naar Barcelona.
Die weg is met bijna 2000 jaar, sinds keizer Augustus, de voorloper van de Route 66.
Echt dé roadtrip weg in Europa. Perfect voor die km-vreter-Saab.

Touge (峠, tōge) word literally meaning “pass.” It refers to a mountain pass or any of the narrow, winding roads that can be found in and around the mountains of Japan and other geographically similar areas on every part of our lovely globe.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:20

Mischa schreef:
Kijk, hier heb ik wat aan, eerlijkheid recht voor ze raap! Ook nog een pb mogen ontvangen met zo’n beetje dezelfde conclusie ;)
Ik heb altijd een zwak gehad voor Defenders, oud of nieuw. Ik ben wel wat onderlegt en heb nu nog een vader die ook altijd alles zelf doet aan auto’s en mij kan helpen, maar ik kan daar natuurlijk niet eeuwig op rekenen gezien hij ook een dagje ouder is.
Ik wil altijd nog eens een cursus volgen zodat ik zelf veel meer weet en kan doen dan nu, maar zover ben ik momenteel dus niet.
Dus voor mij nog geen tijd voor een Defender.
Bedankt voor de input!



Ik heb een defender gehad,recenter model,geen oldtimer,en nu een series,wel oldtimer.
Qua kennis heb ik niets,heb zelfs moeten vragen aan de garage waar de oliepeilmeter te vinden was....

Waarom zou je zonder kennis geen def kunnen hebben?
Is toch gewoon een auto zoals een andere?
Als hij in orde staat,ga je ermee op onderhoud bij de garage,net als een andere wagen,is er iets stuk,laat je het repareren,net als een andere wagen.
Ze zitten eenvoudig in elkaar,dus juist minder complexe dingen dan die super moderne auto's vol technologische snufjes van vandaag.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:46

tengeltje11 schreef:
Ik heb een defender gehad,recenter model,geen oldtimer,en nu een series,wel oldtimer.
Qua kennis heb ik niets,heb zelfs moeten vragen aan de garage waar de oliepeilmeter te vinden was....

Waarom zou je zonder kennis geen def kunnen hebben?
Is toch gewoon een auto zoals een andere?
Als hij in orde staat,ga je ermee op onderhoud bij de garage,net als een andere wagen,is er iets stuk,laat je het repareren,net als een andere wagen.
Ze zitten eenvoudig in elkaar,dus juist minder complexe dingen dan die super moderne auto's vol technologische snufjes van vandaag.


Kort antwoord; Nee.

Is een beetje lastig om daar verder op in te gaan omdat je geen kennis hebt.

Veel plezier met jouw Series. Enórm leuke autos. Mits goed onderhouden ... en met wat geluk; zowel met reparaties als in het verkeer.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:18

Huertecilla schreef:
Veel plezier met jouw Series. Enórm leuke autos. Mits goed onderhouden ... en met wat geluk; zowel met reparaties als in het verkeer.


Na even goéd nadenken; heb er vijf gehad. Daaronder een Ambulance en een überzeldzame 3500 6-cilinder diesel (by Santana) :D
Die laatste opgevolgd door een SsangYong Korando softtop.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 23:54

tengeltje11 schreef:
Mischa schreef:
Kijk, hier heb ik wat aan, eerlijkheid recht voor ze raap! Ook nog een pb mogen ontvangen met zo’n beetje dezelfde conclusie ;)
Ik heb altijd een zwak gehad voor Defenders, oud of nieuw. Ik ben wel wat onderlegt en heb nu nog een vader die ook altijd alles zelf doet aan auto’s en mij kan helpen, maar ik kan daar natuurlijk niet eeuwig op rekenen gezien hij ook een dagje ouder is.
Ik wil altijd nog eens een cursus volgen zodat ik zelf veel meer weet en kan doen dan nu, maar zover ben ik momenteel dus niet.
Dus voor mij nog geen tijd voor een Defender.
Bedankt voor de input!



Ik heb een defender gehad,recenter model,geen oldtimer,en nu een series,wel oldtimer.
Qua kennis heb ik niets,heb zelfs moeten vragen aan de garage waar de oliepeilmeter te vinden was....

Waarom zou je zonder kennis geen def kunnen hebben?
Is toch gewoon een auto zoals een andere?
Als hij in orde staat,ga je ermee op onderhoud bij de garage,net als een andere wagen,is er iets stuk,laat je het repareren,net als een andere wagen.
Ze zitten eenvoudig in elkaar,dus juist minder complexe dingen dan die super moderne auto's vol technologische snufjes van vandaag.

Maar het is een flinke klus om ergens bij te komen.
Oliewisselen gaat nog wel, maar dan moet je het filter eens vervangen. Bout losdraaien, voorzichtig de bak waar het filter in zit leeg laten lopen in een opvangbak. De boel omkeren, uit laten lekken, goed schoon maken, nieuw filterelement plaatsen. Bak weer netjes terug monteren, vullen met olie, motor starten, checken op lekkage, bout nadraaien, oliepeil controleren.

Bij de Pinda 4x4: oliefilter losdraaien. Montagedeel even schoon maken, nieuw filter vullen met olie (half vol), rubber insmeren met beetje olie, erop schroeven, nadraaien, klaar.

Gaan we het nog maar niet hebben over de APK afkeur van de veerbelaste stuurkogels! Zet je er nieuwe kogels op, wordt ie twee weken later afgekeurd bij de APK op teveel speling, door een Land Rover garage, nota bene!!

Ik kom niet zo ver als HC, maar met twee series en een Defender, naast enkele Range Rovers, maakt dat mijn ervaring toch aardig in de buurt komt bij HC.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 03:50

Ha Ikke,
En wat koppelingsgroep vervangen?
Oh en in diff. afgebroken stompje van de steekas?

Verder deze draad wat leven proberen in te blazen met een mooi (vind ik) plaatje


Afbeelding

even speciaal voor jou Ikke

Afbeelding

voor de niet fijnproevers; de klassieke Enkei RPF1 met Yokohama Advan AD08R. Deze ook al helaas klassieke´plak´band is inmiddels niet meer leverbaar en vervangen door de meer eco, lees minder plakkerige, ´S´ versie.

Inmiddels 75 kilo lichtheid toegevoegd aan de toch al lichte auto. Nog 25 kilo meer (of minder) op de lijst.
Elke kilo meer (of minder) wordt toenemend moeilijker.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 07:30

Ik word erg blij van al die volvos :D
Hier nogsteeds mijn 340. Mijn dagelijkse auto. Nu 116xxx op de teller. Gekocht met 91xxx. Nogsteeds mijn trots :D
Afbeelding

mls_w

Berichten: 152
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 07:56

Kwam dit topic tegen en dacht meld me ook maar eventjes O:)

Hier in Nederland van mijn vriend, deze deelt hij met een vriend van hem.
DAF YA-126 uit 1955
Afbeelding
Afbeelding
De verzameling bij elkaar, delen ze met 3 man :=
wat aanhangers, meerdere 126, een motor en de 328 is sinds kort ook aanwezig haha




En dan voor mij, mn oog appel. Helaas staat ze nog in Frankrijk bij mijn vader maaaarrr ik hoop dit jaar of volgend jaar der weer in Nederland te hebben!
Chevrolet Bel Air Sport Coupé uit 1957 :oo
Afbeelding


Echte oudjes dus hihi :=

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:38

HC: ik klop het af, steekassen zijn nog heel :D
Dat is inderdaad een ***-klus om eruit te prutsen, zeker met een Rover diff.

Koppelingsgroep gaat standaard mee als de motor eruit is.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:20

Haaaa, het werkt *\o/*

:D


ikke schreef:
HC: ik klop het af, steekassen zijn nog heel :D


Afkloppen inderdaad.
Overigens, de koppeling vervangen bij mijn MR2 is -:(- en de sequentiele bak ik de mijne doet daar een schepje bovenop |o
Wanneer nodig draai ik er een positieve kant aan; gelijk lichter vliegwiel er in :)*

Is trouwens (ook) een zwak punt bij de verder gewéldige YA126; de portaalassen. Pak een beetje enthousiast eens stoeprand mee en je doet het beste een schietgebedje.
Zou zó graag een YA126 hebben hier. Is alleen een g@dsvermogen om het ding hier te krijgen en een kenteken twee keer dat.
Leuke Moto Guzzi V35 op de voorgrond trouwens. Die hadden speciaal voor de NLse toen nog diensplichtige koeriers een lagere, lees hufterbestendiger, compressie.

Heerlijke autos die 300 series DAF, oeps; Volvo. Zó praktisch en een anno nu ongekende binnenruimte.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 10:35

DAF 77 :D :D

Maar een ik weet niet of ik een leuke 360 GLE zou laten staan........