Oldtimergek wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 15:03

Ik heb het ook nog niet besteld. Er zit hier in de buurt ook een bedrijfje met onderdelen voor klassieke auto's; die ga ik eerst benaderen.
Ik ben ook iets minder fan van handelen met "de overkant" nu er van alles gewoon niet zo goed gaat.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:29

ikke schreef:
Ik ben ook iets minder fan van handelen met "de overkant" nu er van alles gewoon niet zo goed gaat.


Net een ´vintage´ HD gazen filterhuis besteld om aan te passen en vandaag telt eigenlijk niet; gaat pas morgenochtend in. Uit Duitsland. Ben benieuwd. De bougies uit de UK hebben 3 (4) dagen voorsprong.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 01:58

Wat een lol.
Weet je wat een ´flow bank´ is @Ikke?
In effect dat is een stofzuiger met een luchtmassa-meter; ´weegschaal´.

Vandaag met de stofzuiger een opstelling gemaakt om de weerstand van het originele luchtfilter te meten.

De stofzuiger een 2021 Nilfisk = gemaakt door Fisker & Nielsen.
De motorfiets een 1939 Nimbus = gemaakt door Fisker & Nielsen.

De CFM van de stofzuiger ongeveer gelijk gemaakt aan de wat de motor ´pompt´ bij 4k rpm en met de 0.1 gram nauwkeurige keukenweegschaal de weerstand ´gewogen´.

13 gr/cm2 is de drukval over het filter bij deze letterlijk HTK DIY test *D

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 19:05

En nóg weer wat HTK test.

De 3.50 x 19 Dunlop Gold solo motorfiets-banden vervangen door 3.50 x 19 Avon Sidecar banden.
Op één plek het profiel van beiden, gemonteerd op velg en op spanning, met roet van de haard zwart gemaakt. Op een blank A4 afgedrukt.
Sneller geschreven dan gedaan :roll:

Onder de belasting door de motorfiets heeft het platte profiel van de Avon 100% meer contactvlak dan de Dunlop. Vooral het voorwiel maakt echt een wéreld van verschil.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Oldtimergek wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 19:35

Zo dat is best een verschil

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 13:57

Daks schreef:
Zo dat is best een verschil


Nog steeds met het custom retro filterhuis bezig.
Is 140 mm in diameter ipv 100 mm en ook anders van ontwerp. Heeft maar 40% grotere diameter doch een >400% groter filterend oppervlak en bétere filtering.
Hoop dat ik het erop krijg.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 18:26

Originele filter met inlaat aan de cilinderblok-zijde, open kelk en custom filter:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 10:47

Gisteren, laatste dag van het jaar, een lekkere rit gemaakt voor een vrolijke noot aan het einde van een rúk jaar.

Maarrrrr.... eerste dingen eerst:
Kreeg vroeg in de morgen een tóp nieuwsbericht. Madrid heeft het grootste smog-probleem samen met Barcelona maar Madrid loopt vorop met de regels. De rest volgt dit. De nieuwe strikte regels zijn gepubliceerd en.... uitgezonderd als historisch geregistreerde voertuigen.
Nee, dat is niet 25 of 30 oud maar een apart kenteken register hier. Mijn Nimbus en de DAF zijn daarin opgenomen.
*\o/*

Tijdens koffie een scam waarschuwing in de email:
´Pas op!!! Heb dure sierraden voor mijn vrouw op ebay gekocht maar ze stuurden motoronderdelen!!! - ze was niet blij -O- ´

Ok, {:} weer, de ´bus uit de garage getrokken, tank bijgevuld en Berglief voor een rit uitgenodigd. Zij *\%/*
Op speciaal verzoek van haar eerst langs een venta hier vlakbij om te showen aan de eigenaars waar ze bevriend mee is. Groot trots succes.

Na een zálig ritje, op de terugweg langs mijn koffiestop. Wederom ´oh´ en´ah´ rond het zijspan.
´Wanneer gaan we nu eens een lángere rit maken?´ pruilt Berglief.

Ik een lááánge omweg terug gemaakt, de helft over de onverharde caminos waardoor het nóg langer leek.
Omdat de combinatie ontworpen is toen onverhard de norm was, is dat gewoon +:)+
Met de tank nog net niet op reserve weer op de boerderij zat ze glimmend te spinnen in het stoeltje <3 Ik kan bestellen wat ik wil op ebay voor de Nimbus :D

Straks wel even goed wassen en schoonmaken want de caminos zijn wel landwegen en hier & daar door tractoren aan gort gereden ´4x4 only´ .... én Nimbus zijspan *D

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:46

Huertecilla schreef:
Gisteren, laatste dag van het jaar, een lekkere rit gemaakt voor een vrolijke noot aan het einde van een rúk jaar.

Maarrrrr.... eerste dingen eerst:
Kreeg vroeg in de morgen een tóp nieuwsbericht. Madrid heeft het grootste smog-probleem samen met Barcelona maar Madrid loopt vorop met de regels. De rest volgt dit. De nieuwe strikte regels zijn gepubliceerd en.... uitgezonderd als historisch geregistreerde voertuigen.
Nee, dat is niet 25 of 30 oud maar een apart kenteken register hier. Mijn Nimbus en de DAF zijn daarin opgenomen.
*\o/*

Tijdens koffie een scam waarschuwing in de email:
´Pas op!!! Heb dure sierraden voor mijn vrouw op ebay gekocht maar ze stuurden motoronderdelen!!! - ze was niet blij -O- ´ <KNIP>


Pardon?! >;)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 01:59

Cowboy55 schreef:
Pardon?! >;)



Ik vind het een _O- _O- grap.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 10:20

Huertecilla schreef:
Cowboy55 schreef:
Pardon?! >;)



Ik vind het een _O- _O- grap.


24 uur later snap ik ‘m (denk ik). Niet verkeerd. :D

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:53


Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:29

Is een boek geworden

Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:07

Voor een ieder met een voertuig met motor zonder papieren oliefilter; een multi-grade motorolie zonder moderne toevoegingen die onvriendelijk zijn voor de oude techniek:

https://www.moss-europe.co.uk/dynolite- ... lqJN26reek

Kies EU en je komt bij de distributeur in Parijs waardoor je geen Brexit perikelen hebt.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 11:24


Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 11:59

Daks schreef:
Top ik zie alleen dat het voor motoren tot 1950 is.


Dat moet je niet letterlijk nemen. Is voor motoren van týpe voor-oorlogs ontwerp. Het cruciale is het oliefilter.
Ook voor ´nieuwere´ motoren met veel kms waarbij je geen agressieve oplosmiddelen wil.

De Kroon olie is vergelijkbaar met Castrol Classic en de oude vertrouwde groene Duckhams. Ik heb de Castrol er nu in zitten omdat het blok gereviseerd was. Wil echter over op de Dynolite omdat er alleen een grof gaas ´filter´ is het blok zit.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 18:22

Nóg een ´klasssieker´ erbij gekocht.
Voor lekker zuinig dagelijks lokaal gebruik.

Hoe klassiek is maar net waar je de wortels wil leggen.
Het is een Kei car mini-van uit de vorige eeuw.
Nét speelgoed, helemaal omdat het ding metallic smaragdgroen is. Heb 70 cm. ´HotWheels´ stickers voor op de zijkanten besteld :D

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 23:21

Huertecilla schreef:
Nóg een ´klasssieker´ erbij gekocht.
Voor lekker zuinig dagelijks lokaal gebruik.

Hoe klassiek is maar net waar je de wortels wil leggen.
Het is een Kei car mini-van uit de vorige eeuw.
Nét speelgoed, helemaal omdat het ding metallic smaragdgroen is. Heb 70 cm. ´HotWheels´ stickers voor op de zijkanten besteld :D


Heb je overwogen een plaatselijke enthousiasteling spuitwerk te laten doen ipv stickers? Groen/blauw/zilver? Klein beetje mediterraans blauw?

Zit net te kijken naar Whealer Dealers. Ford F1 1951 flathead……zo mooi…..


Ugh….nou gaan ze de 4 in the floor vervangen door een automaat…..BLASPHEMY!

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 01:41

Cowboy55 schreef:
Heb je overwogen een plaatselijke enthousiasteling spuitwerk te laten doen ipv stickers?


Een vriendelijke profi op 1000 meter *D
en een fietsmaat heeft bedrijfje als vinyldrukker/-wrapper.

Wilde eerst voor een manga thema gaan maar dat is gelijk zo JDM cult. Is een 1ste generatie
´front nose´ in sport-uitvoeringl met alu velgen, dakrails, lage bumper met mistlampen en zijskirts. Een OEM dakspoiler met 3e remlicht heb ik al uit Duitsland onderweg. Liever wat onserieus als accent en een sticker kan ik ploep vervangen :)*

Tja WD... Ant is indrukwekkend en weet wel wat hij doet. Ed is ander verhaal. Brewer is wegtrekker.
Zo´n Ford is trouwens in het geheel niet zeldzaam en om het ding te kunnen gebruken voor meer dan een klassieker-optocht zijn schijfremmen en automaat eigenlijk wel essentieel.

Heb vanavond een Pokeball schakelknop in de Kei geschroefd *D
Morgen op de brug achterbumper eraf om lampeenheid te vervangen. Zit een onopvallend barstje van niets in maar kreeg een nieuw huis erbij dus...
Ook kijken of ik eíndelijk de OEM licentie replica RoadRunner claxon die ik al tijden op de plank heb liggen ergens in kan monteren. Is massa via het chassis en Japans is zowel + als - geschakeld dus vingers gekruisd. Nog even het bedradingsschema downloaden. Zou wel grappig klinken in dit autootje.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 10:23

YESSSSS!!!!!!!

Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:43

Beep Beep!!!
Érg grappig in dit Kei karretje :j


Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 18:04

De Kei van beter schoeisel voorzien. Had de velgen in de garage liggen van een andere Japanner in zowaar de goede specificaties en die poetsten als nieuw op. Moest wel de hóógst ongewone wielmoeren opsporen.

Afbeelding

Afbeelding

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 20:52

Hier ook een oldtimer fanaat!
Ik heb een Range Rover classic voor dagelijks gebruik, ben echt helemaal gek van die auto en mn honden ook <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:28

xx_Irisje schreef:
Ik heb een Range Rover classic voor dagelijks gebruik, ben echt helemaal gek van die auto


Ja, toen hadden die nog stijl als luxe maar wel échte LandRover als soort van terreinvretende shooting brake.
Was toen ook nog relatief licht.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 21:42

Huertecilla schreef:
xx_Irisje schreef:
Ik heb een Range Rover classic voor dagelijks gebruik, ben echt helemaal gek van die auto


Ja, toen hadden die nog stijl als luxe maar wel échte LandRover als soort van terreinvretende shooting brake.
Was toen ook nog relatief licht.

Ja, in die tijd vonden we 1900kg toch wel erg lomp-zwaar. In het begin van Bokt riep iedereen tegen elkaar dat zo'n bak onbetaalbaar is, maar als ik zie wat er heden ten dage wordt geadviseerd in het auto-voor-trailer-topic, dan weegt dat stuk voor stuk net zo veel of nog meer dan de oude Range Rover maar zijn het opeens prima betaalbare auto's :?