[FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 12:07

Zo inmiddels met een flinke hobbel de sleutel gehad nog eea aan planten eruit gehaald en op nieuwe adres al wel wat veranderingen. Al is het beperkt dat wel. Maar ik kan voorzichtig aan gaan planten.

Maar allereerst, zandgrond -O- arme plantjes, ik zal daar vrees ik langzaam aan flinke compost of tuinaarde moeten indoen. Het is letterlijk los zand, heel droog los zand. Een plant verwijderen wat eerder een zware klus was, nu wat woelen met de hand. Wortels doorknippen en eruit. Het zand voelt wel bloedje heet aan op dat stuk. Maar ja dat zal ook wel wennen neem ik aan.

Affijn het achter stuk ging van


Afbeelding

Afbeelding

Via


Afbeelding

Afbeelding


Naar hoe het nu is, soort van. Ja mijn muurkasje staat al, moet alleen nog vast gezet worden. *\o/*


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En misschien heel stom, hier ben ik blij mee. Is vandaag verwijderd bij iemand die bang is voor wespen en beestjes. Komt mijn kant op, juist voor de insecten en beestjes. En is een interessant stuk hout. Heb zelf ook nog twee van die stronken hier die meegaan.

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 13:05

Jeeeeeeej eindelijk weer een leuke update, jullie zijn flink bezig geweest weer en die stronken zijn wel echt gaaf hoor!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 14:34

En dat in 1,5 week. Inclusief vloeren leggen, groot deel van gordijnen hangen. Gister is stroom en afvoer weer ok gemaakt door een bedrijf en deel van spullen is al over. En o ja een regenton is aangekoppeld al en heeft vorige week beetje regen opgevangen. *\o/*

Nu vooral gesnoeid, ingestort tuinhuisje werkte braaf mee met weghalen en deels weer opgebouwd omdat hij gaat dienen als zijwand voor een overkappingsdakje waar scootmobiel onder kan staan weer. Een dubbele schutting is weer een geheel en een paneel had ik hier nog over, alleen een dwarse paal, letterlijk zit mij en mijn scootmobiel dwars. Die zit in beton gegoten met zijn paalpunt. En moet er echt echt uit. -O- alleen hoe? :?

En de verhoging, verharding waar huisje opstond is foetsie, zand is gegooid in de vrijgekomen geul. Was handig ahum omdat mijn honden voor het eerste meewaren en alvast hun nieuwe mini patrouille rondje hebben vastgelegd. Hier blijkt dat ik wat moet aanpassen. Iets moet vrijblijven. Witte herder geeft aan dat dat een goed schaduw plekje is. :j. Dat doen we dan maar.

Ik hoop dit weekend al snoeiafval in een zak te krijgen. Tenminste morgen komt iemand helpen die fysiek niet veel kan :(:) maar wel wat wilde doen. Dunne takjes in de zak leggen gaat wel lukken dacht hij. Daardoor kan ik snel aan het planten en kunnen de eerste bloeiende plantjes de grond weer in.

En een hommelnest. Een vogelhuisje is gekaapt door hommels merkte ik net. Ik hoop dat ik die veilig over krijg.

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:54

Wanneer begon het beton van de paal. Zou anders vlak boven de grond afzagen als dit mogelijk is.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:01

Leuk dat je een hommelnestje hebt, wanneer moet alles over zijn ?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 15:07

Paalhouder zit halverwege in en beton en dat zit weer cm of twee boven maaiveld. -O- ik kan niet hebben dat scootmobiel een lekke band krijgt door het metaal of hondenpootjes kapot gaan. Door die paal kan de deur niet ver genoeg open en haal ik de draai niet.

Ik dacht tijd te hebben maar de kans is aanwezig 1 juni ook. -O- Geen idee dus nog wanneer precies en of ik 1 juni ga halen voor alle planten, granietblokken enz. Moet het ook nog kwijt kunnen ook voor het geplant is. -O-

Hommelnestje is imker voor gebeld wat verstandig is ermee.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:46

Lastig die paal, ik heb echt 0 advies daarvoor, misschien een lokale sterke kerel?

Ik ben erg benieuwd naar wat de imker te vertellen heeft over het nestje <3

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 15:53

Imker heeft gebeld. Hommels raken gedesorienteerd als je ze meer dan 50 cm verplaatst al. :(:) Verhuizen kan met stapjes van max 50 cm iedere paar dagen. Kortom laten hangen doorgeven dat ze geen kwaad kunnen en rond oktober gaan de werksters dood en de koniginge zoeken een andere plek voor overwinteren.

Zijn beschermde dieren en mogen ook niet zomaar weggehaald worden. Als ze echt gevaar lopen vernietigd te worden wil imker ze wel verhuizen dan hebben ze nog bv 5% kans te overleven ipv 0%.

Lokaal sterke kerel is gv al _O- en die is er al mee aan het worstelen geweest samen met de man die geholpen heeft met schutting. Maar hij zit echt snoeivast in beton, ik heb een goede haakse slijper gelukkig. Andere optie de boorhamer erop zetten of ouderwetsch hamer en beitel stukjes eraf meppen nadat er gaatjes geboord zijn in het beton.
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-05-20 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

APCIII

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:53

Ik verwacht dat dat begon om de paal heen gegoten is, zonder wapening. Dus wellicht kun je 't betonblok kapot hakken/ splijten en in delen verwijderen :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 15:55

Apc je was me net voor. Had ik neergezet al. Gaatjes rondom boren en dan hamer en beitel :')

APCIII

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 15:57

Heb je geen boorhamer die ook niet-draaiend kan beitelen? Dat scheelt een hoop inspanning, zeker met deze temperaturen :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 15:58

Helaas zo luxe is hij niet :') . Gaatjes boren en hakken is te doen denk ik. Hoop ik. :P

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:01

Nou mocht je nog een tikkeltje agressie koesteren jegens een zeker persoon leef je uit op dat beton ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 16:50

Het gaat in hobbels maar naast twee halve niet leefbare huizen nu vanwege een lekke band -O- wel ook iets opgeschoten in de tuin. Met de vrachtwagen waren al de grotere potten mee, bananen, bessenstruik, palmpje, abrikos, twee appeltjes, een peer en mijn japamse esdoorn staan op de plek. Van voor helaas nog geen foto. Vergeet steeds te maken, net als hoogte opmeten van een ruimte om te kijken of kast mee kan of niet,

En *\%/* ik heb gewonnen van het beton vanmorgen. Beton ook van mij trouwens. -O- Kan ook echt niks meer, handen doen niet meer wat ze moeten doen en doen zeer. %) Maar de klus is geklaard. 1,5 uur met boorhamer, haakse slijper, decoupeerzaag, breekijzer en moker.

Eerst rondom met boorhamer het beton vermorzeld tot 10 cm onder maaiveld. Bijna een uur werk. Au. Daarna met haakse slijper rondom ingeslepen. (Ik haat die dingen, teveel schade bij mens van gezien, inclusief een half doorgeslepen bovenbeen van een vroegere stalhouder :oo waarbij ik ehbo heb mogen verlenen, niet leuk). Toen brak helaas de paalhouder af 6 cm boven het ingeslepen stuk.

Helaas net te hoog, daarna nog met haakse slijper en decoupeerzaag en veel wrikken met breekijzer het stuk scherp metaal tot 5 cm onder maaiveld eraf gekregen. Daarna met moker de scherpe randen omgemept. Beton resten eromheen zodat die de scherpe randen afdekken en daar weer 5 cm zand overheen. Veilig voor hondenpoten en mensen handen.

Nu kan poort helemaal open en scootmobiel achterom lijkt het. Ook nog twee opsluitbanden weggehaald aan die kant en de boel gevlakt. Nu of pad verleggen of worteldoek en houtsnippers. Even testen eerst.

Ik wilde vanmiddag nog keer heen en weer voor kleinere planten maar lijf is te op. Vanmorgen ook aan het worstelen geweest twee boekenkasten vast zetten aan de muur. Morgen weer een dag

Paal is weg en getest door witte herder.

Afbeelding

Dit is links naast muurkasje. In diehoek wil ik ook olijf neerzetten en twee klimplanten met klimrek.

Afbeelding

Achterin, de pot is een kersje. Die komt tussen de twee bananen vermoed ik. Of niet :+

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 10:54

Nou lekker opgeschoten dus, jammer dat je lijf niet lekker mee wilt werken, maar het is niet anders. Goed uitrusten nu en morgen hopelijk weer aan de slag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 11:03

Voor vanmorgen nog een verplichte rust, voor mezelf (lijf weigert toch best serieus dienst vanmorgen -O- ) en de honden. Die raken zo van de leg dat kleine dame begonnen is om haar pootje op te eten van de stress. Alleen laten is zelfs nu geen optie. Wordt nog een hele uitdaging het op tijd klaar te krijgen. Maar ja het is wat het is. Mist schouder ophalende smiley. :\ ik heb de stress erover losgelaten. Kan niet toveren, kan mijn lijf niet nog verder overbelasten en mijn honden en mijn hulp over de zeik helpen schiet ook niemand iets mee op.

Voor nu dus, ik zie wel hoe ver ik kom. En houd me maar voor, als het klaar is, tenminste alles over en de tijdsdruk is weg dan komt het wel. Ooit en komt tijd van rustig aan doen vanzelf.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:20

Joh als straks achter de rug is zal je nog wel even ene terugval krijgen dan pas kun je alle spanningen definitief loslaten van wat je de afgelopen jaren voor je kiezen hebt gekregen. En liegende vreemdgaande ex partner is niet niet niks natuurlijk en je gezondheidsproblemen ook niet. Dus luister naar je lijf.en je advocaat ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:47

Korte update. Net even achter wat vrijgemaakt. Alle snoeihout zit nu in een grote zak. deel van planten voor en achter staat inmiddels hier. Deel staat nog op oude adres in bak of volle grond

Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 15:59

Omdat ik de dozen even zat was ben ik aan de plant gegaan. Niet de meest ideale omstandigheden. Bloedwarm, gortdroog en planten die eergisteravond eruit zijn gegaan, gister verhuisd (een meteen de grond weer in gisteravond) hadden het vandaag al erg zwaar. Duimen dus dat die het gaan overleven. Ze hangen er nu slapjes bij helaas.

Maar ook hier, stenen, opsluitbanden, tegels en stukken pot. Waar je de spa de grond ook inzet. Erg herkenbaar dus. Een opsluitband zit naar in de weg. 10 cm van de opsluitband van het pad en bijna niet te verwijderen. Kan daar dus ook niks inplanten waardoor eerste 20 cm vanaf het pad onbeplant moet blijven -O- zal daar met bodembedekker een oplossing voor moeten zoeken op termijn.

Maar goed, een stukje is weer ingepland. Een plukje planten wacht nog op een plekje. Meeste daarvan moet in de voortuin komen te staan. Ik weet wel dat ik meer dan voldoende ruimte heb voor bloembollen. Merk nu ook wat voorkeur plekjes van de honden.

Een korte uitleg, op de middag zonkant staan abrikoos, hartjesplant (heeft het erg zwaar) banaan, clematis grootbloemig enkel, banaan. Andere kant van achter naar voor op de ochtend zon kant. Vijg, roze klein bloemige jonge vlinderstruik, zwarte bessenstruik, palmpje en een kamperfoelie en kleinbloemige clematis. Aangevuld met lelies, hosta, bieslook, marjoraan, en meer klein en hoger grut. :j


Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:54

Je bent weer lekker opgeschoten zeg, nu goed water blijven geven, alles is echt gort droog.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:01

Ziet er goed uit! Inderdaad flink blijven water geven en dan zullen de meesten het wel overleven :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 12:11

Het is overal al droog maar dit is ook nog eens droge zandgrond dat gewoon letterlijk als los zand aan elkaar zit. Simpelweg geen enkele houwvast tussen de korrels. Flink potgrond bij gedaan en er gaat nog compost en tuinaarde bij dadelijk. Eerst nu zaak de boel leeg en over.

Voor het niemandsland tussen de opsluitbanden wil ik ondiep wortelende bodembedekkers oid gaan vinden die van zon en droogte houden. _O-

Voor is heelandere bodem, soort van zwarte bosgrond waar ook bosgras staat. Daar staan al drie fruitboompjes en mijn japanse esdoorn en drie struiken die er al stonden. Twee mogen blijven staan (een misschien verplaatst naar achter als het lukt) bijen zijn er gek op. Wil daar gras eerst eens maaien en verder met grassen gaan werken in polvorm op het grote stuk. Samen met mijn plantblokken denk ik.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:06

Ik zie een cactus rij aankomen :D _O- _O- _O-

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Belgiƫ

Re: [FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 14:07

Misschien een leuk stukje rotstuin met allerlei soorten vetplanten?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 14:24

Cactussen staan al binnen *\%/* ben ik echt gek van :D

Rots met vetplantjes. :)* Mm ik heb ruim voldoende graniet blokken. En ik vind dat ook erg gaaf het is me alleen nog nooit gelukt het levend te houden. -O- Heb er nog ergens een goed boek van ook. Gelukkig heb ik de tijd. Zal eerst nog hondbestendig moeten zijn, al zijn ze voorzichtig met de planten. Op een enkele begieting na dan :')

Wat veel tikfouten, moe geloof ik :z