[FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

[FOTO] Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 20:09

Ok toch maar een topic geopend. Omdat alle mogelijkheden hier weg te komen inmiddels op zijn zal ik er het beste van moeten maken en huis en tuin moeten gaan inrichten en aanpakken zodat het groen maar onderhouds armer gaat worden. En in huis alles weer op orde, modern en heel.

Vanwege het weer en omdat het achter echt een oerwoud was inmiddels daar begonnen. Tuin is ruim 500 m2 groen ingericht en na 10 jaar nog voorzien van eea aan nalatenschap van vorige bewoners. Huis gekocht samen met ex als klushuis en een helemaal dichtbegroeide tuin omdat de vorige bewoner het niet meer kon onderhouden. Huis is aangepast voor gehandicapten met alles gelijkvloers maar ook eerste verdieping.

Eerste wat we gedaan hebben toen is zo veel snoeien dat we verder konden komen dan het terras. Was 4 jaar niets meer aan gedaan. Ligusterhaag weggehaald, aantal dode grote coniferen. Ziek boomfruit verwijderd voor zover het ging en heel heel heel erg veel gensnoeid. 60 kuub aan snoeihout is er eerste jaar uitgekomen.

Afgelopen jaren heel langzaam aan doorgewerkt, nog meer snoeiwerk, wat laagstam fruit neergezet enz. Gras bleef helaas doodgaan -O- en op die plek groeit nu pas na jaren onkruid. Bijhouden is net te doen in mijn eentje met wat hulp bij het hoge snoeiwerk (laurier van 5 meter, dakplataan enz)

Alleen eind april met pootje in gips terecht gekomen en ruim 10 weken niks kunnen doen in de tuin. En dan kom je thuis. Een oerwoud ;( niet doorheen te komen bijna. Toen besloten ik moet iets doen, boel moet leger, schuttingen gerepareerd, vijver bijgewerkt. Alle muurtjes, funderingen en resten boom van vorige eigenaar (helaas heel veel muurtjes ingegraven dingen op rare plekken enz).

En ben nu enkel ietsje beter gaat kleine twee weken geleden maar begonnen met onkruid weghalen, snoeien enz. Afgelopen maandag is grootste deel wat weggehaald is al afgevoerd. 700 kilo aan snoeiafval en onkruid. :oo

Vandaag weer een stapel bijgekomen helaas maar ja. Extra Schutting moet geplaatst tussen mij en de buren om de gammele schutting en doorbraak van honden te voorkomen. Buurhond is gefixeerd op mijn honden die op hun beurt daar niet van gediend zijn afgelopen jaren heeft er een dubbel gaas gezeten maar daar komt teveel onkruid in. Gister schutting gevonden die hopelijk morgen middag al geplaatst is. Heb onverwachts extra hulp.

Zal steeds wat neerzetten als er weer wat klaar is. Streven hopelijk voor eind van dit jaar een aangepakte tuin die af is. Hopelijk groot deel leeg, rechts achterin moestuin. Links achter tuinhuis?, gras, bakken voor bloeiende planten. En iets grind/schors oid met worteldoek voor de plekken waar geen gras kan.

Hoe zag het er uit

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Vorige week zoet bezig met weghalen van onkruid en snoeien

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En nu plek leeg voor schutting groen stuk en gaas staat er om honden gescheiden te houden. Kleine rat van de buren kan er op die plek net onderdoor. Er stond daar een tuinkast maar die moest weg even om plek te maken.
[ img ]

[ img ]
Laatst bijgewerkt door Nadia op 01-08-17 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd en titel aangepast

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man


hesterve
Berichten: 1923
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:25

Jemig wat een klus zeg! Valt wel wat moois van te maken , fijn dat je hulp hebt! Lees ik het goed tussen de regels door dat je er nu alleen woont? Plaats je weer up dates als er weer wat veranderd is?

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 20:33

Klopt idd en fysiek niet 100% linkerbeeñ oa slecht en wat andere mánkementen helaas

Moet het meeste alleen doen. Familie is er op een 83 jarige vader ook niet meer. Gelukkig af en toe hulp van een fysiek sterke goede vriend en wat collegas van hem. Maar die werken ook 40 uur in ploegendienst. Die wil ik dus niet teveel vragen. Mogelijk moet ik een loonwerker inhuren voor vlakken en wghalen van wat hardnekkige muurtjes

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

spatter
Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:37

Hihi, sorry ik verwachte een heel erf aan bomen en struiken en zie nu dat het "maar "een achtertuintje is.
Deze maat is bij ons de voortuin :o (en dan hebben we nog een zijtuin en een flinke achtertuin, dan begint het beestengedeelte)
Veel sterkte met het onderhoud.

Tip plaats bomenen struiken die traag groeien en dus weinig snoeiwerk vragen.
Neem een bodembedekker zodat je geen gras hoeft te maaien en er minder onkruid groeit.
Zorg wel dat het geen klimmer is anders zit het binnen de korste keren overal.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Mariska_28
Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:38

Zo je hebt wel meteen eer van je werk!! Succes, het moet hier op een grotere schaal ook nog gebeuren, maar eerst het huis klaar...

hesterve
Berichten: 1923
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:43

Dapper dat je eraan begonnen bent onder deze omstandigheden! Wat lief dat dat ook collega's komen helpen. Die ingegraven muurtjes lijken me erg lastig weghalen misschien eerst zoveel mogelijk grond eromheen wegscheppen? Ach en soms is een dag een loonwerker inhuren gewoon nodig omdat zij met hun machines zoveel meer werk kunnen verzetten wat met de hand niet te doen is. Iig heel veel succes en t lijkt me leuk de vorderingen te zien :)
@spatter dan hebben jullie wel een extreem grote tuin zeg! Hier is in de bebouwde kom een kavel van 500m2 al groot :')
Laatst bijgewerkt door hesterve op 28-07-17 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-17 20:46

Spatter het is ruim 500 m2 normaal idd maar een tuintje. Niet alles staat op de foto. 15 diep 35 m breed en dan zijkant nog. Maar met mijn inmiddels brakke lijf veel opschot van naar onkruid en woekerende planten ooit door vorige bewoner geplant en de esdoorns van de gemeente blijf je bezig.

Wat ik wil overhouden is hortensia en rodo (tuin is noordoost) mijn frtuitbomen. Eventueel gras de beuk achterin en vijver. Mega laurier aan zijkant (30 meter lang) moet blijven het is dit of een hekje van een meter. Gemeente wil niks anders. Grond is dwarse kleigrond deels mega groeizaam deel wil er niks groeien.Grote bomen van gemeente achter de tuin maken dat er niets wil groeien behalve klimop zevenblad laurier.

Zijn niet mijnncollegas maar van een goede vriend.ben zelf volledig afgekeurd vanwege brak lijf. Moet dus ook oppassen met wat ik doe. Maandag heeft me nu nog een weigerend lijf en heel veel pijn opgeleverd. Een dagwat doen moet met veel rust tussendoor gevolgd door paar dagen verplicht niks doen om te voorkomen dat ik naar de kl ote ga.

Maar ja verhuizen lukt niet dan moet het toch

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 16:02

Zo vandaag flink opgeschoten. Geen tijd om af te maken. Honden goed uitlaten, snel douchen en weg richting uit eten en bios vanavond. Nog twee schuttingdelen te gaan. Mogelijk een omwisselen toch maar. Deze wijkt er af van de anderen. Krijg je met restpartijen.

Tuin is weer een stuk leger ook. En de berg af te voeren materiaal is weer opnieuw flink hoog geworden. *\o/*

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Even tijd voor koffie. :D
[ img ]

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:38

Wat een klus zeg! Maar je hebt wel eer van je werk!
Ik hoop dat ik daar geen zevenblad tussen zie staan? Dat had ik ook in mijn tuin en was echt een nightmare from hell.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-17 19:11

Ja heel veel zevenblad samen met brandnetel en twee nare kruipklimmers met stekeld en esdoorn opschot het enige dat goed groeit. Zevenblad eet ik inmiddels als groente

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Kimbers
Berichten: 5098
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:18

500m2 maar een achtertuintje spatter? :')

Rocamor
Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:23

Lust je ook haagwinde O:) mag je bij mij komen plukken....

Jemig wat een klus. Maar je hebt wel eer van je werk. Ik ga morgen je goede voorbeeld maar eens volgen.

Rockes <3

_Yasmine_
Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:43

jeetje wat een werk!

* kijkt even naar achtertuin*
* is heel blij met 10 x 8 meter tuin

oproepje op Facebook etc? voor een leuk bedrag wat jongeren?

Keell94
Berichten: 4044
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:07

wat @Yasmine zegt, zijn vast mensen die je voor een klein bedrag of een symbolisch iets (flesje wijn) wel een dagje of paar dagen willen helpen, als je alles alleen moet doen is het echt een grote rot klus maar respect dat je het toch maar even doet.

Hier groeit het onkruid ook sneller dan we bij kunnen houden, vreselijk!

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

Anoniem

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:13

Jeetje Karuna, goed bezig zeg!
Dat gaat vast super mooi worden!

_Yasmine_
Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:18

Keell94 schreef:
wat @Yasmine zegt, zijn vast mensen die je voor een klein bedrag of een symbolisch iets (flesje wijn) wel een dagje of paar dagen willen helpen, als je alles alleen moet doen is het echt een grote rot klus maar respect dat je het toch maar even doet.

Hier groeit het onkruid ook sneller dan we bij kunnen houden, vreselijk!


Dat bedoel ik, maar ik kan ook niet in een portemonnee/ idee kijken. Je moet het zoiets maar net waard vinden. Maar nu in de zomer zijn er vast wat jongeren die voor iets meer dan minimum wel wat plantjes willen snoeien/knippen/verwijderen *\o/*

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:20

Ik ken iemand die haar moestuin niet goed bij kon houden door tijdgebrek. Er was nog wel wat extra tuin over, dus ze heeft de moestuin groter gemaakt en een advertentie in het plaatselijke suffertje gezet: lekker moestuinen in ruil voor een deel van de opbrengst als "betaling". Werkt bij haar prima :)

Oy with the poodles, already

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 11:22

Keelie en yasmine. Dit is te grof zwaar werk helaas. Zoek al bijna een jaar en kan domweg niemand vinden. Nietvia vrijwilligers entrale of wat ook. Tenzij tegen normaal uur tarief en zelfs dan zit ik net in de verkeerde hoek. Licht onderhoud en plant werk kan ik zelf ook nog wel dit grove sloop werk nu net niet. Heb gelukkig nu de juiste hulp gevonden maar het kan gewoon niet sneller dan het nu gaat. En zelfs dat gaat al rap. Lijf piept alleen aan alle kanten. Vandaag dus even gebruik maken van nog droog weer en rustig aan klussen weer.

Schuttingdeel staat al, laatste laat ik even voor wat het is. Is 90 cm en ik zie net dat buren daar een eigen schutting voor de heg hebben gezet. Op dat stuk kan hun hond dus niet komen. Aangezien hier mogelijk een tuinhuisje komt te staan laat ik die even zitten, nog een paalhouder erin doen. Au zwaar werk. daar twee palen vastschroeven en dan is dat klaar. Daarna denk ik kijken of schredder weer wil werken. Die is lang geleden natgeregend en staat te drogen sindsdien. Hopelijk doet ie het. Niet zwaar slepen dan maar oordoppen in en bodembedekker maken.

Machine in kwestie die het meeste werk doet fijne bosch hamerboor.
Deze zijn ook al mijn beste vrienden afgelopen weken

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 12:55

Schutting staat vast, idem alle palen. Schredden laat ik even. Misschien later vandaag. Eerst andere dingen. Zand weghalen van bestrating dat in loop van de tijd erop is gekomen. En kijken of ik waslijn aan zijkant kan maken. Mis het. :+

Alles aangeharkt ook meteen. Zoet bezig nu het nog droog is. O ja de "stam" vooraan is mijn houthak blok. Staat los maar er heeft een tomaat besloten daar te groeien. Die doet het goed dus laat ik maar even staan zo. :+

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:01

Gaat de goede kant op. Je maakt er iets moois van.

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 13:03

Ik doe mijn best. Ben blij dat langzaam de niet te overziene klus in kleine stukkken hakken werkt. Kan alleen dadelijk niet alleen verder omdat ik spierkracht en lengte te kort kom. Zo fijn een kleine vrouw zijn :P

Even uithijgen nu. Zo weer verder. Wil vandaag hoe dan ook stukje bestrating meteen achter de keuken klaar hebben. Alleen geen idee hoe die loopt. Is nooit helemaal vrij gemaakt sinds we hier wonen. Zand ligt er dus10 jaar plus op al. Zie dat eea flink verzakt is ook. Dat wordt dan loshalen en opnieuw straten. Dat kan ik gelukkig zelf *\o/* zo fijn een papa die het belangrijk vond dat je alles zelf moet kunnen waar fysiek mogelijk.

Alleen is dit maar een stukje tuin, als je naar rechts zou kijken wat verder naar achter. Tjsa -O- daar zitten de grote knelpunten.maar dan is dit naast huis klaar gelukkig. Alleen tuinposters zijn met ex mee blijkt helaas.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 14:26

Pad stopt abrupt maar lijkt een bocht naar rechts te maken. Kan daar alleen niet verder helaas. Ligt teveel rest stenen om nu iets mee te doen.


[ img ]

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:28

Ziet er al goed uit hoor! Hoe ga je het zevenblad te lijf? Want door middel van spitten en omwoelen komt het helaas 2 keer zo snel terug.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-17 14:30

Uittrekken met de hand. Plantje voor plantje. Idem eigenlijk met al het onkruid. Rottige tijdrovende klus, maar met stug volhouden is het te temmen. Voorheen had ik kipjes die het opaten voor me

Stukje kan ik niet verder mee. Bankje staat weer op zijn plek regen/weerstation heeft een eigen paaltje gekrgen. Wat laag maar voor nu een ok plek

[ img ]

[ img ]

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110480
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Tuin van dichtbegroeid oerwoud naar?huis van help naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:11

Uittrekken heeft weinig zin als je de wortels niet meeneemt, en voor ieder stukje wortel komen er weer 2 plantjes terug %)

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, GrapeshotBot, mellamoshan en 24 bezoekers