Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-20 09:50

Dankje!

Normaal 5 september, maar door corona weten we niet goed of dat zal lukken. Zijn interne verdediging is via de computer gebeurd en op zijn publieke zouden er maar 15 mensen aanwezig mogen zijn. Wel een beetje triestig zo, maar ach het is niet anders :)

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 01:04

Ah ja, dat is wel jammer inderdaad... Een vriendin van me verdedigt in oktober, die zit in hetzelfde schuitje. Fingers crossed dat corona niet nog meer roet in het eten gooit!

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 15:54

Zijn er hier meelezers met wat interieur inspiratie? :D

Onze slaapkamer is groot - bijna formaatje balzaal - maar met een lastige indeling: lang en smal, en geen rechte muren waardoor je nergens een hoge kast kwijt kan:

Afbeelding

Momenteel is het zo ingericht, maar het voelt nog steeds heel groots en kaal aan, niet echt gezellig... onze kledingkasten staan in de kamer ernaast. Na wat rondzoeken op Pinterest dacht ik al aan een groot vloerkleed en wat grote potplanten, maar verder... iemand een goed idee? We moeten ook nog plinten en vensterbanken en een deur :+

De tegenoverliggende muur heeft nog eenzelfde kledingrek maar dan met zomerkleedjes

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je nog het beste wat ik bedoel met grote, lege ruimte. Het bed staat recht in het midden, dus aan de andere kant heb je eenzelfde grote lege ruimte. Het kleine tafeltje staat daar wat verloren in een hoekje, is een muziektafel die van mijn overgrootmoeder is geweest (als je het blad openklapt dan speelt er een muziekje), daar wil ik nog iets leuks mee maar wat?

Afbeelding

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:30

Paar comfortabele fauteuils en met een leuk tafeltje erbij? Soort leeshoekje ofzo?

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:33

Opdelen met een wandje in het midden? Ene kant het hoofdeinde van het bed er tegenaan en aan de andere kant ruimte voor kasten?

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:41

Inderdaad een lastige ruimte, dat vraagt om bedenk tijd ...
En is er alleen dat kleine vierkante raam of aan de andere kant ook zo'n zelfde soort raam?

Een optie om iets met foto behang te doen,
(van een eigen foto/afbeelding)
is wel vullend als je een gehele wand doet ;)

Groet Karin.

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:37

Bed aan ene schuine zijde "midden"in de ruimte en dan achter het hoofdeinde grote groene planten (zodat je bijna met je hoofd in een jungle ligt). In het midden een soort van walk in closet maken (het zei dicht met hout, of mooi (kralen/macramé) gordijn (ik vind die rekken persoonlijk altijd zo rommelig ogen :+ ) en aan de andere kant een zitje, muziekkastje, nog wat planten en een mooie spiegel.

Of is het daar dan weer net te klein voor? Dan kan je de walk in closet op zich weglaten.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:32

zonnebloem18 schreef:
Opdelen met een wandje in het midden? Ene kant het hoofdeinde van het bed er tegenaan en aan de andere kant ruimte voor kasten?

Dat dacht ik ook. Plaat tegen de achterkant van de kast aanschroeven en daar een leuk behangetje op oid.

Verder werken met grote meubelstukken. Zo'n klein kratje ergens neerzetten maakt de ruimte nog wijdser.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 22:12

Grote meubels inderdaad, wij hadden ook een behoorlijke slaapkamer maar geen ruimte voor kasten, ik heb twee wandjes laten plaatsen en vervolgens met het Ikea Algot systeem een walk in closet gemaakt. Pip behang achter het bed (wit behang met blauwe bloemen) er moet nog een plank komen boven het bed met plantjes.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 10:25

Dikke merci voor alle ideeën!

Een wandje heb ik helemaal nog niet aan gedacht, zo zie je maar. Het zal niet voor direct zijn, maar ik hou het wel in mijn achterhoofd. We hebben namelijk nog exact zo'n kamer op de bovenverdieping, met dezelfde onhandige maten. Een wandje is echt een goed idee. Thanks :D

En grote meubels, jep. Dat kleine kistje valt inderdaad wel in het niet he :')

Een zithoek was ik zelf ook al aan het denken, enige nadeel daarvan vind ik dat het waarschijnlijk voor de sier zal zijn en dat we er nooit effectief gaan zitten. Vraag is of dat zoveel kwaad kan natuurlijk. Spiegel is een goeie, die mis ik nu bij het kiezen van outfits :j

En veel planten komen er sowieso nog *\o/*

We hebben inderdaad aan de andere kant eenzelfde kleine raam. Helaas mogen we de ramen niet veranderen/groter maken; omdat het 'uitzicht' van de boerderij bewaard moet blijven. Jammer, want nu blijft het toch relatief donker boven.


Zelf vind ik zo'n stijl prachtig, heeft wel veel lichtinval/grote ramen. Maar ik kan er wel elementen van laten terugkomen natuurlijk :)

Afbeelding

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 10:54

Misschien is een soort kaptafel nog een idee?
Weet niet of je daar gebruik van zou maken of dat het ook voor de sier zou zijn :)

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 10:57

Voor de sier vrees ik :D maar is wel een mooi meubelstuk dus een leuk idee :j kan er wel wat planten op kwijt :)

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 13:30

Morgen vertrekken we voor een weekje op vakantie, dus druk met de hele beestenboel voorbereiden op de house-sitters. Een collega komt met vrouw en kinderen een week lang in de tuin kamperen en alle beesten verzorgen. Voor hen een echte vakantie (ze wonen normaal in een rijhuis in een grootstad) en voor ons relaxt op vakantie gaan.

Ondertussen is hier ein-de-lijk wat regen gevallen *\o/* je kon goed zien welke paarden van Ijsland komen en welke niet :+ warmbloed mietjes :')




Ondanks de hitte gonst het hier van de hommels, bijen en vlinders. We hebben veel bloemen staan momenteel en de vijver wordt als drinkplaats gebruikt door veel insecten. Ook mega dikke hoornaars en wespen komen massaal op de vijver af, water halen om hun nest te verkoelen.

(en voor de mede biologie enthousiastelingen: op dit moment 393 soorten (plant & dier) in de tuin geteld :D :D )

Zitten echt bizarre beestjes tussen zoals de Hottentottenvilla (no kidding) of een behoorlijk creepy beestje dat luistert naar de naam "Hongerwesp".

Zomerse sfeerfoto {:}

Afbeelding

En wat leuke beestjes. Ben echt superblij met alle biodiversiteit. En bij de paarden lijkt het ook te 'werken'; ondanks de hitte (gras is helemaal bruin |( ) hebben ze nog best wat te eten aan allerlei soorten kruiden/planten. Ze krijgen ondertussen wel hooi bij.

Breedbandgroefbij op Knoopkruid

https://waarnemingen.be/media/photo/029 ... 948913.jpg

Hoornaar die een slokje drinken zocht

https://waarnemingen.be/media/photo/029 ... 947735.jpg

Een soort Hongerwesp

https://waarnemingen.be/media/photo/029 ... 842675.jpg

Een Pyjamaschildwants (what's in a name :P )

Afbeelding

Akkerhommeltje <3

https://waarnemingen.be/media/photo/029 ... 842433.jpg

Groot langlijf (echt, wie verzint die namen :') ) op Duizendguldenkruid

https://waarnemingen.be/media/photo/029 ... 245968.jpg

Viervlekschimmelvreter

https://waarnemingen.be/media/photo/028 ... 591634.jpg

Gevlekte smalboktor

https://waarnemingen.be/media/photo/028 ... 537231.jpg

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:28

Allemaal beestjes om me heen. Beeheestjes. (Ik weet niet of je deze Nederlandse klassieker kent, de titel past bij je verhaal, de rest van de tekst helemaal niet.)

Dat was een beste stortbui, hier moesten we het doen met 4 druppels, kunnen er ook 5 geweest zijn ...

Fijne vakantie!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:56

Fijne vakantie!
Hier gisteren ook een enorme bui, de greppel voor het huis liep over, vanuit het dorp veel mee naar beneden gespoeld aan groen wat net voor ons huis de boel blokkeerde.
En ook de bak heeft voorlopig weer een goed bad gehad :') ik zou bijna de drainage open zetten.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 16:56

Haha Maflinger, die ken ik wel ja :D Hopelijk komt er bij jullie ook snel regen, het is nodig.

Jes: bedankt! Pfoe, gelukkig hebben jullie een greppel voor het huis! Veel vrienden hebben ook wateroverlast gehad, riolen die het niet meer aankonden en hun huis in overstroomden. Dan hebben we toch geluk dat we niet op een riolering zijn aangesloten, alles loopt hier de tuin in.

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:20

Leuk he, al die beestjes, zeker als je de namen kent. Hier komen de wespen en hoornaars ook graag naar de vijver. En laatst hadden we zelfs een ringslang. *\o/*

Die eerste foto, met de vlinder, weet je ook hoe die plant heet waar hij op zit?

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 17:22

Dat is Verbena (Ijzerhard)

Een ringslang :wow: zalig!

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 17:30

Ja, intussen is het spannend in onze tuin: ringslang, ijsvogel, witte reiger, overvliegende kraanvogels,...

En dat midden in een woonwijk! :wow:

We doen ons best om onze tuin natuurvriendelijk te maken, maar al met al denk ik ook dat Duitsland (waar ik woon) het qua natuur vaak beter doet dan Belgie (waar ik vandaan kom).

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 17:40

Dat zijn hele mooie soorten om in je tuin te hebben <3

Duitsland doet het beter dan België denk ik ja, sowieso veel meer plek nog voor natuur, minder lintbebouwing. Hoorde laatst dat ze in verschillende regio's in Duitsland nu ook een verbod hebben tegen kiezel/tegelvoortuinen!

Eelmo

Berichten: 2930
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 21:58

Solleke_Noah schreef:
(en voor de mede biologie enthousiastelingen: op dit moment 393 soorten (plant & dier) in de tuin geteld :D :D )


:oo :oo :oo
Ik ben zwaar onder de indruk, goed bezig _/-\o_

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 23:00

Solleke_Noah schreef:
Duitsland doet het beter dan België denk ik ja, sowieso veel meer plek nog voor natuur, minder lintbebouwing. Hoorde laatst dat ze in verschillende regio's in Duitsland nu ook een verbod hebben tegen kiezel/tegelvoortuinen!


Ja, klopt, allebei. Er is ook veel meer groen, ook in de steden. En dan woon ik nog in een dichtbevolkt gebied.

Maar wat jij dan weer hebt is dat wijde en grootse. Onze tuin is ongeveer 150 vierkante meter. Volgens duitse normen al redelijk groot. Maar naar belgische maatstaven maar een klein tuintje, waar je heel weloverwogen keuzes moet maken omdat er gewoon geen plaats is om alle ideeen om te zetten. Terwijl jullie een zee van ruimte hebben om plannen ten uitvoer te brengen. En het is al prachtig aan het worden! <3

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 07:45

Eelmo schreef:
Solleke_Noah schreef:
(en voor de mede biologie enthousiastelingen: op dit moment 393 soorten (plant & dier) in de tuin geteld :D :D )


:oo :oo :oo
Ik ben zwaar onder de indruk, goed bezig _/-\o_


:):) ben ook zo'n nerd dat 'k nu persé aan de 400 wil geraken :') dus elk insectje direct belagen met fototoestel, wie weet is het eentje dat 'k nog niet gespot had... :')


@soesita: vooral dat groen in steden lijkt me een verademing met de steeds warmer wordende zomers. Hier stijgt de temperatuur in de auto serieus enkele graden als we van ons huis de dichtstbijzijnde stad binnenrijden.

En merci! We hebben superveel geluk met alle ruimte. Nu met corona en al het thuiswerken nog eens extra beseft. Wel echt een dream come true :)

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 08:43

Gisteren trouwens soort nr 394 gespot, een Kolibrievlinder! Had die nog nooit bij ons gezien en ze zijn zoooo schattig. Precies een mini kolibrie. Foto's zijn wel crappy :')

Afbeelding

Afbeelding

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 08:44

Ohhh die is gaaf!!