Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 13:14

Zoals iedereen hier ben ik een hele grote paardenliefhebber en heb dan ook vier eigen lieverds: een kruising engelse volbloed van 25 jaar, een kruising tuiger van 14 jaar, een e-pony van 9 jaar en een ijslandse dame van 16 jaar. Al tien jaar in eigen beheer op een huurwei en binnenkort een plek aan huis :)

'k Ben ook bioloog en werk bij een natuurvereniging. Misschien gek voor ons, maar paarden en natuur botst heel vaak. Denk aan veel bemesten/spuiten van de wei, mooie natte percelen die gedraineerd worden voor paarden maar dat zorgt voor het verdwijnen van bepaalde planten, boterbloem is de vijand enz enz. Op het werk worden hier vaak pittige discussies gehouden :+

Een maand geleden hebben mijn vriend en ik een heel leuk huis kunnen kopen op een openbare verkoop. Helemaal verliefd op het huisje mét twee hectare weiland en 30 are bos. Wel nog veel werk in en rond het huis, de vorige eigenaren maakten er een hobby van veel spul te verzamelen, liefst onbruikbaar en kapot :')

Voor mij persoonlijk de uitdaging om te bewijzen dat paarden en natuur wel samengaat :) en wie weet inspireert het andere paardenliefhebbers tot wat kleine maatregelen voor de natuur?

Volgen jullie mee?

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:16

Ik ga zeker volgen! Ben benieuwd naar de plannen.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:18

Ik wil best volgen maar merk dat dat meestal beter gaat als ik beeld heb :D.

Gefeliciteerd trouwens, met jullie nieuwe stek!

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:18

Kom maar op met de foto's!! En de verdere ontwikkelingen.

Mylady_E
Berichten: 533
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:21

Hier ook een volger!
Ook net een huis gekocht waar alles voor de paarden nog moet worden ingericht, dus ik ben zeker benieuwd naar jou plannen :-)

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:25

Leuk, ik ben heel benieuwd!

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:26

Ben benieuwd!

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 13:29

Dan maar meteen wat plaatjes erin gooien van het huis en de omgeving :)

Het huisje <3 zoals je ziet nog wel wat voegwerk te doen :D dat staat op de planning de volgende maand(en). In het stukje links is een zolder met invlieggat, dat we willen inrichten voor kerkuilen. Samen met de uilenwerkgroep :) zij komen een kast plaatsen en doen de opvolging.

Afbeelding

Zicht vanop de straat met vooraan de prachtige oude wilgen. Doel is om deze wilgen opnieuw in knotbeheer te zetten en in te richten voor de steenuil :) hiervoor heb 'k contact met de steenuilenwerkgroep: zij plaatsen steenuilkasten en volgen deze op. Zitten er baby's in? Dan komen zij langs om ze te ringen. Op die manier houden ze de steenuilen populatie in het oog. Een super tof initiatief waar we graag aan mee werken.

Afbeelding

Nog eens het zicht op de oude dreef. Op het uiteinde ervan ligt onze tweede wei ("de Vlag"). Eind oktober komt er een ploeg natuurbeheerders deze wilgen voor ons knotten. Voor het knotbeheer van zulke wilgen kan je in België beroep doen op het Regionaal Landschap (http://www.regionalelandschappen.be/) Hun doel is het landschap herstellen met "KLE's" = kleine landschapselementen (denk aan poelen, hagen, knotbomen) om zo meer kansen te geven aan de fauna. Voor zulke werken betalen zij 70% van je kosten, een mooie deal :)

Ze komen langs met een landschapsarchitect en tezamen wordt er een ontwerp gemaakt van je grond. Bij ons zijn ze vorige week langsgeweest en we wachten vol spanning op hun ontwerp. Ik hoop op wat poelen en mooie bloesemhagen en hoogstamfruitbomen :)

Afbeelding

Het tuintje. Tijdens de grote opruimwerken hebben we hier twee soorten salamanders teruggevonden, waarvan één zeldzame: de vinpootsalamander! Dit coole beestje heet zo omdat hij in de paartijd giga achtervoeten krijgt :') De tuin krijgt een inrichting om deze salamander zoveel mogelijk vooruit te helpen :)

Afbeelding

Afbeelding

Ook staat er een orchidee soort in de tuin :D niet de meest speciale, maar toch wel leuk :) de brede wespenorchis! Het "gazon" maaien gaan we zo aanpakken dat deze soort zich verder kan uitbreiden. Wel zo makkelijk voor ons ook, komt neer op 2 x per jaar maaien _O-

http://users.belgacom.net/natuurgids/as ... orchis.jpg

Zicht op de eerste wei. Deze is ongeveer een hectare groot. Niet super zichtbaar, maar er zijn veel greppels in deze wei, in deze greppels staan "natte soorten" zoals egelboterbloem en ook echte koekoeksbloem. Super tof natuurlijk, dus grote kans dat we deze wei "nat" houden om deze soorten kans te geven te blijven. Leuk detail: in de paal rechts van de poort zit een nestkastje verwerkt waar een koolmeesje in broedt <3

Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 13:39

De eerste opruimwerken...

Toen we de sleutel kregen waren we natuurlijk super enthousiast dus meteen even naar ons huis kijken. Helaas zagen we daar aangekomen dat de vorige eigenaren het erf niet echt netjes achtergelaten hadden :+ de voorbije dagen zijn we na ons werk elke keer een paar uurtjes puin gaan ruimen.

Alle afval gescheiden in "rommel allerhande", "ijzer", "steenpuin" en "hout". Hout is voor de kachel, voor de rommel allerhande komt er morgen een container. Ijzer haalt een vriend op en voor het steenpuin komt er ook nog eens een aparte container.

Afbeelding

Zouden ze last hebben gehad van verzamelwoede? :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gelukkig konden we rekenen op enkele handige hulpjes :j

Afbeelding

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:41

Wat een geweldige plek.
Heel benieuwd wat jullie er van gaan maken.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:44

Geweldig maar heel wat werk te doen, mooi om te lezen dat je natuur en paarden samen wil laten gaan en ik denk dat dat heel goed kan met wat aanpassingen.
Succes de komende tijd met puin ruimen

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 13:50

Een plek voor de paarden aan huis - daar is het natuurlijk mee begonnen :) Na jaren sleuren met tonnen water en vloeken in de winter, kijk 'k zo hard uit naar een plekje dat we helemaal zelf kunnen inrichten. Stromend water en elektriciteit, het gaat ongelofelijk worden :')

Deze oude hondenhokken (de vorige eigenaren hielden duitse herders) wil 'k gaan ombouwen tot stal. We hebben bakstenen en oude pannen voor het dak. Nu nog leren metselen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Aan bakstenen geen gebrek *\o/* jammer genoeg lagen ze zo'n beetje over het hele erf verspreid en tussen de rommel in :P maar na hard werken en enkele uren stapelen met mijn schoonzus hebben we een nette stapel bakstenen (je ziet tot waar alle rommel kwam). De dikke houten balken wil 'k gaan gebruiken voor het dak.

Afbeelding

In de twee weides staan wel al schuilstallen :) na een opfrisbeurt gelukkig helemaal bruikbaar. Ook de omheining staat nog strak en heel stabiel, een enorm geluk. Het is wachten op het ontwerp van het Regionaal Landschap, maar een deel van de omheining wil ik afzetten met inheemse haag (meidoorn, sleedoorn, hondsroos, gelderse roos, enz)

Afbeelding

Onder het afval ontdekten we een oude, overwoekerde mesthoop! Die gaan we proberen in ere te herstellen :)

Afbeelding

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:50

Heel leuk! Ik volg!

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:51

Wauw wat een werk maar wat een prachtig plaatje! En zo veel oud ijzer is natuurlijk weer een leuk potje voor de verbouwing

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:54

Klinkt goed solleke :) ben benieuwd wat jullie er van gaan maken.

Misschien ook een idee om een imker te laten komen om een bijenkast neer te zetten, dat helpt de natuur ook een handje.

Wij zijn ook wel van het "laat maar gaan". In het voorjaar staat de wei vol boterbloemen bijvoorbeeld. De paarden eten er netjes omheen en onze bijen zijn er blij mee. Als ze dan uitgebloeid zijn haal ik de bloter erover.

Een andere wei daar staan veel kleine bomen van allerlei soorten. Deze laten we ook gewoon staan om zo wat natuurlijke schuilmogelijkheden te creëren voor de paarden, en er zit ook veel wild daar in de buurt. (Helaas lopen die ook weleens door het schrikdraad heen)
Ook daar laten we veel kruiden etc gewoon groeien. Het enige dat ik er daar uit trek is jacobskruid.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:55

TS, wat super hoe je dit in samenwerking met al die instanties kan aanpakken! Is dat nou voor alle 'gewone' mensen wel mogelijk maar weten ze meestal de ingangen niet te vinden, of heb jij speciale contacten door je werk?

En wat een hoop troep hebben de vorige bewoners achtergelaten... Succes met het project, dat het maar snel een heerlijk bruikbaar geheel mag worden!

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:56

Wat leuk, ik ben erg benieuwd hoe je alles gaat aanpakken.

Grietje_1

Berichten: 986
Geregistreerd: 11-11-04
Woonplaats: Ingen

Re: Onze uitdaging: een plek voor paarden én natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:58

Wauw wat een prachtige stek zeg! Ik ga volgen. Ben heel erg benieuwd naar hoe het wordt. En super dat de instanties jullie helpen.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:59

Aardige uitdaging zo te zien, maar ik zie zeker hoe dit echt een paradijsje kan worden! Ik volg mee :D

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:03

Super leuk!! Ik ga volgen :) Bijenkasten is ook een erg goed idee! Die kunnen wel wat hulp gebruiken :)

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:04

Ooh wat leuk!
Eigenlijk zou het top zijn moest dat iets 'bezoekbaars' worden voor natuurverenigingen enzo.
Maar ja, 't is je huis. Daar heb je niet zo graag volk over de vloer natuurlijk.
Wel een heel leuk initiatief.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:05

Monster_tos schreef:
Super leuk!! Ik ga volgen :) Bijenkasten is ook een erg goed idee! Die kunnen wel wat hulp gebruiken :)


Je kunt er natuurlijk zelf ook wat neerzetten zonder imker. Het is een fascinerende hobby ;)

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:06

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis. Ben benieuwd wat jullie er van gaan maken, ik volg :j

Lady24
Berichten: 1545
Geregistreerd: 28-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:07

Ik volg ook, lijkt me geweldig! :D

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:07

En ik heb beeld ... Mooi! Nou ja, dat gaat het vast worden.

Gaaf dat je ook met ons deelt wat voor bijzondere (natuur)vondsten je al hebt gedaan en hoe je de natuur een handje blijft helpen.