Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:55

Bedoel je een echt houten blad of een kunststof blad(hout met een laagje erover)?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:30

Blue_flower schreef:
Bedoel je een echt houten blad of een kunststof blad(hout met een laagje erover)?


Echt hout. Niet gelakt, wel met olie behandeld. Maar in de 8jr dat we daar woonden ook maar 1 of 2x.

Ik zette er zo hete pannen op, echt nooit problemen gehad.

Enige is dat ik voor de sier een emaille ding erop had staan en dat gaf zwarte plekjes, dus die toen eraf gehaald en daar beetje schuren en olie erop.

Gebruik nu het oude keukentje dat in dit huis zit met fineer. In principe zet ik er ook alles op en het neemt makkelijk af, maar ik vind het minder fijn schoonmaken.

Maar wij kiezen sowieso voor echte materialen. De meningen verschillen alleen over de steensoorten. Die komt dan niet van Ikea als we daarvoor gaan.

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 14:24

Wat wil je weten over de steensoorten?

Had je op je houten blad geen vocht plekken? En een hete pan op fineer kan wel echt problemen opleveren.

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:25

Ik heb denk ik anderhalf jaar geleden ofzo, in de bijkeuken wat kastjes en een aanrechtblad met spoelbak geplaatst. Blad van laminaat. Nu laat aan een kant de fineer laag los :( Echt ontzettend balen. Want hoewel ik misschien wel garantie krijg op het blad (kostte maar een paar tientjes) moet dus het hele blad er af, spoelbak eruit wat betekent afvoer afkoppelen, waterleiding/kraan afkoppelen etc...

Mensen ervaring met iets soortgelijks? Als ik ergens lekkage/vochtproblemen had verwacht was het in de buurt van de spoelbak dus die heb ik extreem goed afgekit :+ en nu laat het fineer op de kopse kant dus los..

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:43

Is het fineer wat van de rand los laat of de toplaag?

DubbelFun

Berichten: 88662
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:43

Kun je dat niet gewoon weer goed lijmen ??

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:19

Blue_flower schreef:
Wat wil je weten over de steensoorten?

Had je op je houten blad geen vocht plekken? En een hete pan op fineer kan wel echt problemen opleveren.


Ik heb gelezen en gehoord dat de ene wat beter tegen een stootje kan dan de ander. Het bedrijf dat met steen werkt en alles maakt, wil daar niet teveel over uitspreken geloof ik.

Ik heb nooit rekening gehouden met mn houten werkblad en na 8jr het huis met beste winst verkocht. Houtblad zag er prima uit. Hebben niks hoeven bij te werken ofzo.

Nu fineer, maar is dus een klein oud rot keukentje dat gesloopt mag. Zet er ook alles op en ook 0,0 problemen eigenlijk. Maar ik vind het echt vreselijk spul en lelijk.

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:08

Ik heb in vorig huis een super mooie keuken gehad, zal een dure geweest zijn, met hardsteen keukenblad en alles... maar dat wil ik nooit meer hoor, dat steen vraagt veel te veel onderhoud om mooi te blijven.

Wellicht had dat ook anders gekund, maar er kwamen steeds doffe plekken enzo.

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:20

superpony schreef:
Blue_flower schreef:
Wat wil je weten over de steensoorten?

Had je op je houten blad geen vocht plekken? En een hete pan op fineer kan wel echt problemen opleveren.


Ik heb gelezen en gehoord dat de ene wat beter tegen een stootje kan dan de ander. Het bedrijf dat met steen werkt en alles maakt, wil daar niet teveel over uitspreken geloof ik.

Ik heb nooit rekening gehouden met mn houten werkblad en na 8jr het huis met beste winst verkocht. Houtblad zag er prima uit. Hebben niks hoeven bij te werken ofzo.

Nu fineer, maar is dus een klein oud rot keukentje dat gesloopt mag. Zet er ook alles op en ook 0,0 problemen eigenlijk. Maar ik vind het echt vreselijk spul en lelijk.


Wat versta je onder "tegen een stootje kan". Warmte? Vlekken? Breuken?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:56

Tegen een stootje kunnen valt in principe alles onder.

Er zijn verschillende steensoorten en er zit wel enig verschil in eigenschappen en gebruiksgemak, maar de kans is ook heel groot dat we toch weer hout nemen.
En is het na een aantal jaar toch niet zo mooi, is alleen een nieuw werkblad ook geen ramp.

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:11

Geen enkel blad kan in theorie overal tegen.


Ik zou composiet pakken

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:11

Blue_flower schreef:
Geen enkel blad kan in theorie overal tegen.


Ik zou composiet pakken


Ik heb anders met rvs, fineer en hout nooit plekken of problemen gehad hoor. En ik ben echt niet voorzichtig. Wil dus ook het makkelijkste.

Wij hebben stenen dorpels laten maken en hij maakt ook aanrecht bladen, bakken etc. Dus gevraagd wat de beste optie is, en dan krijg je wel de voor- en nadelen te horen.
Het gaat er daarnaast ook om wat je mooi vindt....Ik vind fineer echt vreselijk.

En ooit had een familie lid een splinternieuwe keuken met kunststof blad. Die was ook hout en rvs gewend. Zette er een hete pan op en dag blad...........

Afhankelijk van welke keuken we nemen wprdt het steen of hout. Daar zijn we nog niet over uit. Maar ik ga niet voorzichtig doen of met allerlei matjes en speciaal poets spul werken. Het is een keuken, een werkplek en ik kan mn tijd beter besteden.

Het voordeel van hout is wel dat stel dat je toch wat hebt, kan je evt wat opschuren en weer insmeren. Dat had ik met die zwarte plekken van de emaille schaal gedaan en dat is dan ook de enige keer met problemen geweest.
Maar eerlijk, wist ik toen ook wel dat het met de tijd verkocht werd, dus vandaar meteen wat gedaan.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:15

Ik heb composiet blad. Rechtstreeks van de fabriek.
Was best prijzig. Maar ik heb zo'n houten blad van de IKEA erop, naast mijn kookplaat en daar zet ik de hete pannen op.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 23:24

Ik snap sowieso niet waarom je hete pannen op het aanrecht zet?
Ik giet af en zet ze weer terug op het fornuis.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 00:51

Electra63 schreef:
Ik heb composiet blad. Rechtstreeks van de fabriek.
Was best prijzig. Maar ik heb zo'n houten blad van de IKEA erop, naast mijn kookplaat en daar zet ik de hete pannen op.


Hier zit een bedrijf of eigenlijk 2, die maken alles naar wens in elke steensoort die je wilt. Hebben we nu dorpels laten maken, binnenkort vensterbanken en evt een aanrecht of iets voor badkamer kan ook allemaal.


Fitzroy schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je hete pannen op het aanrecht zet?
Ik giet af en zet ze weer terug op het fornuis.


Tja, dat moet iedereen zelf weten. Er is altijd wel een keer iets wat heet is of dat je iets laat vallen, morst, stoot etc.

Ik heb een hekel aan kunststof, maar na wat ik heb gezien hoe snel dat weg smelt, zou ik er niet voor kiezen.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 06:50

Hmmm, dan ben ik blijkbaar een bijzonder geval. Ik heb nog nooit iets warms op het aanrecht gezet/gelegd. Maar ben ook geen keukenprinses :o

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:56

Nou ik zit ook wel eens met een hete pan in mijn maag hoor. Dat ik even voor een nieuwe pan ruimte op de kookplaat nodig heb. Maar dan zet ik de pan die niet meer verwarmd hoef te worden, maar in de wasbak of op een pannenonderzetter die je ook op tafel gebruiken kan weet je wel :)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 09:59

Ik gebruik daar de houten snijplanken voor die ik ook op het aanrecht heb staan. Ooit geleerd dat je dat heet spul niet op een blad zet, thanks mum, en doe dat dus ook nooit.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:10

Zo doe ik dat inderdaad ook. Houten plank ligt standaard op het aanrecht om een broodje op te smeren, ook handig voor hete pannen die je even kwijt moet. Nu is het bij ons nog de oude keuken, dus niet zo erg als dat blad beschadigd, maar alvast een goede gewoonte voor de nieuwe.

Ik weet niet meer of ik hier al eerder iets gepost heb, maar lees al heel erg lang mee. We hebben anderhalf jaar geleden een keuken ontworpen bij IKEA, maar wegens omstandigheden gaat de verbouwing pas komend najaar plaatsvinden. Laatst bleek helaas dat een deel van de dingen die we geselecteerd hadden uit het assortiment zijn, dus we moeten even opnieuw terug naar de tekentafel. Ik wilde net een afspraak daarvoor inplannen, hebben ze alleen eind augustus nog een datum en ik kan die dag niet. :\ Van de week maar even naar de winkel rijden en daar vragen of het toch op een ander moment kan.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:17

Imre, ik ben ook naar de winkel gereden daarvoor, maar ze gaven daar aan dat het alleen online boeken is en dat er vandaag weer tijdslots beschikbaar zouden komen. In mijn geval bleek dat toch zaterdag al te zijn, maar misschien kun je vandaag nog kijken of bellen?
Ik heb nu een afspraak over 2 weken dus dat viel me nog mee. Is een andere winkel of telefonisch geen optie?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 10:22

Ik ga straks nog even opnieuw kijken inderdaad. Tot eind september was dit de enige beschikbare datum.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 14:43

Ha! Ee was ineens morgen een afspraak beschikbaar! Dus die heb ik meteen geboekt. Ben benieuwd waar we op uit gaan komen.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 13:54

En hoe was het, Imre?

Ik ben inmiddels naar 2 keukenbedrijven én de Ikea geweest. Oké, er zit wel wat verschil in apparatuur maar ik kom inclusief montage even goed op € 3500,- minder uit bij Ikea. Dat is toch wel aanzienlijk :=

Niqui

Berichten: 2164
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:11

Ja, die ervaring hebben wij ook. En we hebben de Ikea keuken laten inbouwen door een (door ons zelf ingehuurde) ervaren interieurbouwer/meubelmaker en dat heeft ook nog eens heel veel geld gescheeld.
Onze eerdere ervaring met een montagebedrijf via Ikea zelf was behoorlijk rampzalig, op zijn zachtst gezegd. Ze hadden nagenoeg geen ervaring met het inbouwen van keukens.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 14:14

O, dat klinkt niet best, Niqui. := Er komt bij mij ook nog wel iemand die net zou kunnen doen. Eens horen wat die vraagt.