E-reader ervaringen - deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Siers83
Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:06

Ik doe het alleen via wifi. Heb een Kobo plus abbo en zet ze er heel makkelijk op. Heb eigenlijk nog nooit met kabeltje gedaan, dus geen idee hoe dat werkt

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!


BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:21

Ben ik weer :+

Inmiddels toch de knoop doorgehakt voor een nieuwe e-reader. Nu is mijn oog gevallen op de Pocketbook Touch Lux 5, omdat deze knopjes heeft (op de juiste plek) :D :D

Nu heb ik momenteel de online bibliotheek, maar ik zoek een hoop boeken die daar dus niet opstaan... Eigenlijk wil ik mijn abonnement niet verlengen.

Ik zag dat er speciaal voor Kobo een shop is, maar dan moet je dus een Kobo hebben en die modellen staan me eigenlijk gewoon niet aan. Waar halen de mensen hier hun boeken vandaan?

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Manou
Berichten: 3375
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:47

Bol en kobo hebben bijna gelijk aanbod en prijs, als het enigszins gangbare boeken zijn in ieder geval. En voor Nederlandstalige ebooks zijn er ook genoeg echte boekenwinkels die ze op hun site verkopen.

petitparis
Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 21:15

Het aanbod van Bol en Kobo zijn idd nagenoeg hetzelfde en is ook aan elkaar gelinkt. Uitzonderlijk zijn Engelstalige ebooks voordeliger op bij Kobo zelf.

Zelf kocht ik jarenlang alles bij Bol en/of Kobo en heb voordat ik een Kobo ereader kocht maar enkele malen het ebook niet op mijn computer gekregen. Laatste keer dat ik een backup van alle recent gekochte boeken wilde maken, was +/- 1 op 5 adobe beveiligd. Om de een of andere reden krijg ik altijd een foutmelding bij adobe digital editions, maar normaal gezien moet je met deze software elk ebook op je eigen ereader krijgen.
Heden heb ik dus zowel een Kobo en Kindle en koop ik bij Amazon of Kobo. Grootste deel zijn wel gratis of 99ct aanbiedingen bij zowel Amazon of Kobo.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Tilmar
Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 06:47

Ik heb een Kobo en ik moet zeggen dat ik boeken kopen nu echt ideaal vind.
Op mijn tablet zoek ik bij Bol een boek uit, betalen met ideal en een minuut later staat deze vanzelf op de kobo.
Veel keus in boeken en gelukkig een stuk goedkoper dan een paar jaar geleden.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

Hevonen
Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:12

BrittS schreef:
Ben ik weer :+

Inmiddels toch de knoop doorgehakt voor een nieuwe e-reader. Nu is mijn oog gevallen op de Pocketbook Touch Lux 5, omdat deze knopjes heeft (op de juiste plek) :D :D

Nu heb ik momenteel de online bibliotheek, maar ik zoek een hoop boeken die daar dus niet opstaan... Eigenlijk wil ik mijn abonnement niet verlengen.

Ik zag dat er speciaal voor Kobo een shop is, maar dan moet je dus een Kobo hebben en die modellen staan me eigenlijk gewoon niet aan. Waar halen de mensen hier hun boeken vandaan?


Ik ben lid van de onlinebibliotheek. Het aanbod in e-books is wel beperkt, maar je kunt er echt wel een tijdje mee vooruit. Het enige is dat het epubs zijn en niet converteerbaar doordat het speciaal beveiligde bestanden zijn. Ik zou het liefst een Kindle e-reader willen, maar dat kan dan dus niet.

Voor alle e-pub-readers is de onlinebieb geschikt.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

BrittS
Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:25

Ik heb onlinebibliotheek nu al een hele tijd, maar ben er wel een beetje doorheen.

Wat ik begreep is er voor Kobo ook zo'n soort abonnementvorm? Of is dat niet zo?
Ik zoek echt iets waar ik met een abonnement gewoon boeken kan lenen, maar dan dus niet de onlinebibliotheek die ik nu heb. Losse boeken kopen liever niet, ik lees erg veel, dus ik ben goedkoper uit met een abonnement.

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

petitparis
Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 09:55

BrittS schreef:
Ik heb onlinebibliotheek nu al een hele tijd, maar ben er wel een beetje doorheen.

Wat ik begreep is er voor Kobo ook zo'n soort abonnementvorm? Of is dat niet zo?
Ik zoek echt iets waar ik met een abonnement gewoon boeken kan lenen, maar dan dus niet de onlinebibliotheek die ik nu heb. Losse boeken kopen liever niet, ik lees erg veel, dus ik ben goedkoper uit met een abonnement.


Kobo plus abbo of Kindle unlimited al is het niet zo dat alle te koop aangeboden ebooks erin zitten. Ik ken mensen die er heel tevreden over zijn, wisselend van doorlopend abbo tot paar losse maanden per jaar (vakantie periodes oid).
Persoonlijk vind ik het Kobo aanbod niet aansluiten bij wat ik voornamelijk lees/gelezen heb en vind audiobooks ook leuk wat Storytel voor mij veel interessanter maakt. Enige nadeel dat ik de ebooks niet op mijn ereaders kan lezen.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Siers83
Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:53

Ik heb wel een Kobo abbo. Gelijk afgesloten toen ik een Kobo kocht, nu zon 3 jaar geleden. Mij bevalt het prima, zitten genoeg boeken in om te kiezen

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 11:59

Is er ergens een fijne site om te lezen over e-readers als je er nog helemaal niets vanaf weet ? En begrijp ik het goed dat je de keuze hebt tussen e-books aanschaffen of een e book bibliotheek ? En kan dat op dezelfde e-reader ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Margee
Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:30

Maris schreef:
Is er ergens een fijne site om te lezen over e-readers als je er nog helemaal niets vanaf weet ? En begrijp ik het goed dat je de keuze hebt tussen e-books aanschaffen of een e book bibliotheek ? En kan dat op dezelfde e-reader ?


Op https://www.ereader.nl/ vind je info, of gewoon bij Coolblue.
Verder werkt eigenlijk hetzelfde als bij boeken, of je koopt ze, of je neemt een abonnement.
Als je het abonnement stopzet, kun je overigens de binnengehaalde boeken niet meer lezen.
Je kunt ook via een tablet lezen maar daar wordt je sneller moe van. Voordeel is dan weer wel dat je daar ook een tijdschrift abonnement op kunt gebruiken (kleur). Mij bespaart dat veel oud papier.....

petitparis
Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:47

@Maris: op youtube vind je ook goede productvoorstellingen door gebruikers die de werking, voor en nadelen aanhalen/tonen. Daar heb ik gebruik van gemaakt toen ik mijn Kindle aangeschaft heb.

Imo wordt je keuze grotendeels bepaald door waar je je ebooks wil aanschaffen en/of je de mogelijkheid wil om via de (online)bib ebooks op je ereader te lezen. Dit laatste kan namelijk niet op een Kindle, maar daar tegenover staat dan weer dat het aanbod via Amazon vele malen groter is. Alleen is dit extra aanbod voor de gemiddelde (Nederlandstalige) lezer niet nodig...

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Marjolein
Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:17

Heeft een van jullie ervaring om een remarkable te gebruiken als Ereader? Of misschien zelfs een Boox? Ik zou zo graag de Ereader ook als notebook/bulletjournal gebruiken.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Dallista
Berichten: 4418
Geregistreerd: 10-09-10

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 15:42

Qua grootte lijkt me dat eigenlijk verre van ideaal als e-reader. Ik vind mijn Kobo Forma namelijk al aan de grote kant als handzame e-eader. :o

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 17:41

Ik ben me aan het oriënteren op het aanschaffen van een ereader, omdat ik binnekort een lange pendeltijd zal hebben naar het werk.

Nu heeft mijn moeder de goedkoopste Kobo ereader (naam even vergeten,is wel een nieuw model). Het lezen op zich vind ik wel handig, maar dat touchscreen vind ik echt ondermaats van kwaliteit. Is dat hetzelfde voor de Kobo Clara? (Is de ereader waarin ik geïnteresseerd ben).

Tweede vraag, de woordenboekfunctie is waarschijnlijk enkel beschikbaar indien je wifiverbinding hebt? Ik zou dit zeer interessant vinden voor het lezen van Franse e-books, maar uiteraard is het van weinig nut wanneer ik geen wifi heb op het moment dat ik aan het lezen ben :+ .
Daarop volgend, is het makkelijk om niet via bol.com ebooks op de ereader te plaatsen? Omdat bijvoorbeeld de standaard boekhandel een uitgebreider aanbod heeft aan franstalig ebooks.

Nu opperde mijn moeder ook nog dat het misschien in de trein ontspannender is om naar luisterboeken te luisteren ipv te lezen. Nu zou ik sowieso een noisecancelling hoofdtelefoon opzetten op de treinreis, maar ik heb geen enkele ervaring met luisterboeken. Iemand ervaringen?

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

petitparis
Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:47

Ik geloof dat de woordenboekfunctue iets is dat je download en dus geen actieve wifi verbinding voor miet hebben.

Wat betreft touchscreen. De laatste generatie ereaders is sneller en gevoeliger geworden, maar het is niet vergelijkbaar met een tablet of smartphone.

Als je vzn plan bent om vnl vu2 standaardboekhandel je ebooks te kopen is het mss interessanter ol hun ereader aan te schaffen. Of gezien je een groot aanbod Franstalig wil om voor kindle te gaan en via amazon te kopen...

Storytel vind ik persoonlijk geweldig, maar weet eigenlijk niet of het een franstzlig aanbod heeft.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:47

Bedankt voor je reactie! Heb die van de standaard boekhandel eens opgezocht, maar eens ze zijn overgeschakeld naar een nieuw merk ereader lees ik alleen maar negatieve reacties helaas...
Ik lees ook wel negatieve reacties overde Kobo Clara dus misschien zijn de mensen gewoon snel teleurgesteld over een ereader? :+

Goed om te weten dat ik dus zelf ook mijn verwachting qua touchscreen moet bijstellen. Ik had inderdaad de gevoeligheid van een smartphone verwacht.

Ik wil eigenlijk zowel nlse, engelse als franse boeken lezen. Mijn Frans is erg slecht maar moet ik dringend bijspijkeren aangezien ik in een tweetalige omgeving zal werken... Dus dacht ik dat franstalige boeken lezen wel kon helpen. Maar een Kindle ga ik dus niet doen, ik koop liever niks van Amazon en wil ook nederlandstalig lezen.

Luisterboeken lijken me wel relaxerend in de trein, maar zou ik daarnaast nooit gebruiken... Van een ereader kan ik me wel voorstellen dat het uiteindelijk mijn papieren boeken grotendeels kan vervangen.

Moeilijk moeilijk :+

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Ilsiie
Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:05

Ik heb dus een Pocketbook en ben er nog steeds hartstikke blij mee. Zit niet gebonden aan bol (al kan ik daar natuurlijk wel ook boeken van erop zetten). Wat mij betreft een aanrader!

Live your dreams

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 13:13

Ik heb ondertussen een Kobo Clara en ik ben er heel tevreden mee!
Zeker de offline woordenboekfunctie is fantastisch :D

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-21 19:04

Schemerdier, dat woordenboek is idd handig. :-D

Ik merk dat sommigen een ereader vergelijken met een tablet of smartphone en dan komt zo'n eraeder er slechter uit qua kleur, snelheid, internettten ed. Dat lees ik ook terug in veel reviews.

Ik heb zelf nog een Kobo Glo en deze doet het prima. Maar die van zowel mijn zus/zwager/partner is al lang overleden. Nu hadden zij hem wel eerder aangeschaft dan ik, maar de mijne maakt veel meer uren.

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:07

Ja klopt, vergelijken met een smartphone mag je echt niet doen!

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

petitparis
Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 10:59

@karenQ: denk dat aantal "werkuren" secundair is qua slijtage dan hie vaak je je reader aan- en uitzet en transporteert.
Maar klopt dat als je een ereader vergelijkt met een tablet of smartphone, dat je zwaar teleurgesteld zal zijn.

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Schemerdier
Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:10

Is het dan beter om je e-reader op sluimerstand te houden ipv steeds aan- en uit te zetten?

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

petitparis
Berichten: 15982
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: E-reader ervaringen - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 11:16

Goh zo ver heb ik er nooit over nagedacht, want lees zelf altijd gedurende langere tijd met daarin af en toe 5min pauze.
Maar mijn Kindle schakelt niet meer uit. Wat imo ook vervelend is want als ik enkele weken niet lees, is de batterij soms alsnog leeg ( ik heb ook nog een Kobo)

There is beauty in everything, even the things that scare us.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:39

Voor de abonnementen: je hebt ook bookchoice. Dan betaal je geloof ik een paar euro per maand en dan kun je 8 boeken en/of (weet niet of je beiden mag of een keuze moet maken) downloaden. Die boeken blijven van jou zodra je ze hebt gedownload. Ik heb nog nooit een doorlopend abbo gehad, maar krijg vaak codes van vrienden en familie die weer eens wat gewonnen hebben in een loterij enzo :D. Aanbod is wel heel wisselend: soms heel recent, soms ouder. Soms heel leuk, soms veel minder leuk, maar dat is natuurlijk afhankelijk van je smaak. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

En je hebt sinds een tijdje ook Nextory. Die heeft een gratis proefperiode van 30 dagen. Volgens mij is dat een beetje hetzelfde idee als Kobo+. Je betaalt een vast bedrag per maand en dan kun je onbeperkt lezen wat ze in hun assortiment hebben. Weet niet of ze een ruim aanbod hebben.

Dat is inderdaad een goede vraag. Mijn Pocketbook ging na een aantal minuten vanzelf uit, maar mijn Kobo eigenlijk nooit omdat ik zo'n sleepcover heb. Heb die sinds december en hij is serieus al 3x vastgelopen. De Pocketbook is in al die jaren nóóit vastgelopen...

♥ Rewrite the Stars ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Arlette1991, idje, Mar_X en 85 bezoekers