Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Slmt9
Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 19:31

Dees schreef:
Tja, ik kan het niet mooier maken: GEMIDDELD hebben wij voor alle kWh's die door ons zijn teruggeleverd, een vergoeding van € 0,21 cent per kWh gekregen in de maand mei 2023.
En eh.... de zonnepanelen werken niet in de nacht maar vooral midden op de dag ;)

Dit is allemaal gebaseerd op de berekeningen van ANWB zelf; ik heb de maandelijkse kosten die ANWB ons in rekening brengt, gefileerd tot deze bedragen per m3/kWh. En ja, het klopt -:)

Ik maak deze berekeningen voor mezelf. Ik deel het omdat er veel onduidelijkheid is over dynamische energiecontracten. Want ondanks dat er vorige week een moment was met een negatieve Kwh prijs van een 45 cent, per saldo hebben wij nog altijd een nette opbrengst voor onze zonnepanelen per kWh. Heel veel beter dan bij traditionele aanbieders in ieder geval :D Meten is weten.

De opbrengst van zonnepanelen is bij ons per jaar lager dan ons verbruik. De salderingsregeling is dus 100% van toepassing.

Je kunt kritisch zijn en stellen dat wij bij ANWB dynamisch niet optimaal kunnen salderen. Immers, we betalen iedere maand een paar cent meer per kWh dan we terugkrijgen. Maar zet je dit prijsverschil af tegen de lagere prijs per kWh die we bij ANWB uberhaupt betalen tov niet-dynamische leveranciers, dan kan het nog altijd goed uit om gewoon bij ANWB te blijven zitten.


Ik vind het fijn dat je het plaatst! Lees het elke keer met veel interesse.
Wij gaan met een week of drie over op airco, dus ons gasverbruik wordt nu helemaal laag. Hebben zonnepanelen voor ‘t eerst, maar nu al 200kwh meer opgebracht dan verwacht.
Alleen nog wat gas voor douchen en op de zolder/gang wat warmte.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 08:24

Dynamisch salderen werkt als volgt:

Stel je neemt 10kWh van tegen kale prijs van 15 cent. Dan komt hier zo’n 17 cent bij aan heffingen.

Lever je de volgende dag 10kWh terug tegen een uurprijs van 10 cent. Dan krijg je voor die 10 kWh wel de energiebelastingen a 17 terug.

In dit voorbeeld moet je dus 50 cent bijbetalen.

Je krijgt de energiebelasting tot je volledige verbruik terug. ( mits je opwek natuurlijk even hoog is)

Alles opwekt boven je verbruik krijg je een kale uurprijs voor. Dit kan aardig nadelig uitpakken in de zomer.

Dit verrekenen ze op de jaarnota!


Dees
Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 11:26

Tja, maar bij traditionele aanbieders betaal je per kWh gauw 8 tot 10 vent meer. Per kWh.

In bovenstaand voorbeeld speel je dan even quit.
Maar op jaar basis is het verbruik doorgaans een stukje hoger dan de teruglevering en dan is dynamisch wel voordeliger dan traditioneel.



Daarnaast is het soms ook best muggezifterij hoor, want voor de meeste huishoudens geldt dat verreweg de meeste kosten voor energie worden veroorzaakt door gasverbruik.
Bij ons was de elektra vaak nog geen 10% van de jaarnota. Dat is nu iets verschoven omdat wij dankzij verwarming met airco veel minder gas verbruiken.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

purny
Berichten: 27394
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:23

Ik ben weer 15 euro omlaag gegaan in mijn advies.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Linnie050
Berichten: 11779
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 04:15

Even een blonde vraag.

Wat zijn nu de tarieven die je betaald.
Het prijs plafond of je contract?

Het is toch eerst het prijs plafond en als je erboven komt de tarieven van je contract?
Of ben ik in de war?

Wij hebben geen zonnepanelen.
Wel een zonneboiler.

Het contract van energie direct is afgelopen.
En zit eraan te denken om ook naar de anwb te gaan.

Heb je dan een vast maand bedrag of kijken ze wat je verbruikt?

Las het al op fb bij essent dacht.
Jaar contracten uit verkocht.
Kijk net nogmaals mijn aanbod bij energie direct ja hoor daar ook.
Je kan alleen 3 jaar afsluiten.

[ img ]

fohadie
Berichten: 4262
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 08:21

Dat is per leverancier verschillend. Bij de een betaal je een bedrag boven het prijsplafond en krijg je het verschil terug met je jaarafrekening. Bij de ander betaal je precies het bedrag van het prijsplafond en misschien zijn er ook die zelfs beneden het prijsplafond zitten. Goed de voorwaarden lezen dus!

Dees
Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 08:56

Is er werkelijk nog een aanbieder die BOVEN prijsplafond zit nu?


Oooooh, die mag zich schamen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

fohadie
Berichten: 4262
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 11:55

Dees schreef:
Is er werkelijk nog een aanbieder die BOVEN prijsplafond zit nu?


Oooooh, die mag zich schamen.



Geen idee of dat nog zo is. In januari wel, dan wordt alles wat je teveel hebt betaald verrekend met je jaarafrekening. Dus je krijgt het wel terug, maar je betaald het eerst. Als je aan een contract vastzit, moet je wat, want overstappen is duur als je contract nog niet is afgelopen. En vanaf deze maand is dat nog duurder!

Dees
Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:27

Lijkt me vrij sterk dat er nu nog iemand aan een contract vastzit met tarieven boven prijsplafond ;)

Zij die nu moeten gaan herorienteren komen uit een contract afgesloten in gunstigere tijden.
En alle aanbieders nu zitten onder prijsplafond.

Kijk maar op gaslicht.com.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 12:59

Net jaarcontract afgesloten, ook onder prijsplafond tarieven. Zat op variabel en had geen zin in hoge tarieven in de winter als je veel gas verbruikt en laag in de zomer voor enkel wat warm water. Gewoon aanbod van huidige energieleverancier geaccepteerd. Volgend jaar weer hetzelfde, want afrekening is ook in de zomer, dus als de prijzen laag zijn. Bedrag staat wat onder oude (waar ik ook aardig op terug gekregen heb), maar hoger dan advies bedrag. Alsnog kijkende naar maandbedrag voor dit begon ben ik nog niet aan de 2x dat maandbedrag gekomen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Slmt9
Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:53

Volgende week vrijdag wordt bij ons de airco geïnstalleerd. Wat is energiezuiniger om te doen op dagen dat het 27+ graden wordt? De airco vanaf een graad 22-23 aanzetten en op die temperatuur houden de halve dag? Of pas aanzetten als het binnen 25-26 graden is en dan naar lager laten terug koelen?

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:58

Geen idee hoe mijn zoon het deed, toen hij nog een airco gebruikte. Ik weet wel dat hij er al snel mee opgehouden is, omdat het echt energie vreet. Een 'gewone' ventilator is aanzienlijk goedkoper in gebruik.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Slmt9
Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:06

Het gaat om een split unit, geen mobiele. Die zijn juist zuinig en we halen ons verbruik uit de zonnepanelen.

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:10

Hij had ook geen mobiele, maar eentje aan de muur met een slang naar buiten waar een groot apparaat stond. Het ding kon naast koelen in de winter ook de ruimte verwarmen (is dat hetzelfde als wat jij krijgt of totaal iets anders?). Dat laatste bleek goedkoper dan koelen te zijn, maar toch heeft een petroleum kacheltje en een ouderwetse ventilator zijn voorkeur gekregen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:11

Appels met peren vergelijken, de ene airco is de andere niet.
Die van ons is superzuinig, besparen daar een behoorlijk stuk mee op de stookkosten.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Yessy
Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:12

Van wat ik heb gelezen is het meest zuinige om hem aan te zetten zodra de binnentemperatuur te hoog wordt (ofwel hem gewoon in te stellen op de temperatuur die je wil, dan gaat 'ie vanzelf aan zodra het daar boven komt). Maar ook dan geldt: hoe groter het verschil met buiten, hoe harder hij moet werken. Dus is het buiten 26 graden dan kan koelen naar 23 prima. Is het buiten 35 dan moet je je afvragen of je hem niet beter een paar graden hoger kunt afstellen omdat je inderdaad wil voorkomen dat hij 24/7 op standje maximaal staat.

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:15

Airco’s hebben een rendement van 300 tot 500%, dus juist inderdaad heel energiezuinig. Niet zo zuinig als een ventilator, maar die doet dan ook niks anders dan lucht verplaatsen.

Wij zetten de airco ‘s zomers pas rond de middag aan meestal. ‘s Ochtends vroeg opstaan en alle ramen tegen elkaar open zetten werkt hier erg goed.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

pmarena
Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:17

Manlief hier is van het instellen op een aangename temperatuur en het niet te warm laten worden.
Na weer even sparen krijgen we morgen nog extra zonnepanelen (als alles goed gaat, je weet maar nooit met afspraken...) en dan hebben we toch over-capaciteit dus liever lekker aangenaam houden binnen +:)+

Ook voor die katten wel fijn.

Ik ben ook van het lekker open zetten van de ramen in de ochtend en avond.
Maar man wil liever de airco het laten doen :P

Sanet
Berichten: 7850
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:25

Maar je zonnepanelen doen het toch ook lekker dan? Trekken die dat niet dan? Ik zou optimaal gebruik maken van je airco’s op een manier dat voor jou prettig is. Als het al 27 graden is, dan moet de airco wel op standje storm. Dan maakt hij hier toch wel serieus lawaai, dan liever steeds een beetje aan toch?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:33

8nnemiek schreef:
Airco’s hebben een rendement van 300 tot 500%, dus juist inderdaad heel energiezuinig. Niet zo zuinig als een ventilator, maar die doet dan ook niks anders dan lucht verplaatsen.

Wij zetten de airco ‘s zomers pas rond de middag aan meestal. ‘s Ochtends vroeg opstaan en alle ramen tegen elkaar open zetten werkt hier erg goed.

Zo doen wij het ook inderdaad, waar het kan luchten, en als het te warm begint te worden de airco aan.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Slmt9
Berichten: 4732
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:34

Shenavallie schreef:
Hij had ook geen mobiele, maar eentje aan de muur met een slang naar buiten waar een groot apparaat stond. Het ding kon naast koelen in de winter ook de ruimte verwarmen (is dat hetzelfde als wat jij krijgt of totaal iets anders?). Dat laatste bleek goedkoper dan koelen te zijn, maar toch heeft een petroleum kacheltje en een ouderwetse ventilator zijn voorkeur gekregen.


Ja, onze kan hetzelfde. Wij krijgen een Mitsubishi van 5w, koelt a++ en verwarmt a+.
Ons huis is niet af te koelen met een ventilator.


Yessy schreef:
Van wat ik heb gelezen is het meest zuinige om hem aan te zetten zodra de binnentemperatuur te hoog wordt (ofwel hem gewoon in te stellen op de temperatuur die je wil, dan gaat 'ie vanzelf aan zodra het daar boven komt). Maar ook dan geldt: hoe groter het verschil met buiten, hoe harder hij moet werken. Dus is het buiten 26 graden dan kan koelen naar 23 prima. Is het buiten 35 dan moet je je afvragen of je hem niet beter een paar graden hoger kunt afstellen omdat je inderdaad wil voorkomen dat hij 24/7 op standje maximaal staat.


Ja, ik wil idd maar een paar graden lager dan buiten afstellen. Thanks!

Ik zou nog steeds gewoon in de ochtend blijven koelen, gebruik sunscreens aan de buitenkant vd ramen. Maar op een bepaald moment is de warmte niet meer tegen te houden en de warmte gaat moeilijk uit het huis, zeker als het ‘s avonds en ‘s nachts weinig afkoelt.


Sanet schreef:
Maar je zonnepanelen doen het toch ook lekker dan? Trekken die dat niet dan? Ik zou optimaal gebruik maken van je airco’s op een manier dat voor jou prettig is. Als het al 27 graden is, dan moet de airco wel op standje storm. Dan maakt hij hier toch wel serieus lawaai, dan liever steeds een beetje aan toch?


De zonnepanelen kunnen dat wel aan, maar dat neemt idd niet weg dat ik het zo efficient mogelijk wil doen. Ik ben er nog niet in thuis. Of bij wijze van 5 min standje storm of urenlang standje windstil dan de beste optie is ;)

manonutjuh
Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:56

De vraag is natuurlijk ook wat nodig is.
Als je de hele dag niet thuis bent lijkt het me dan ook zonde om een hele dag te koelen.

De warmte trekt hoe dan ook in de muren als het een langere tijd warm is buiten.

Wij hebben ze al een aantal jaar in de slaapkamer. Zetten ze aan als we gaan douchen en laten ze dan nog een uurtje draaien.

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:46

Ik zet straks de airco ook niet de hele dag aan. Sowieso zit er ook een max aan qua verschil buiten-binnen temperatuur wat goed is voor de gezondheid. Dit is bijvoorbeeld wel interessant: https://engineerx.decorexpro.com/nl/tec ... onere.html


Nu heb ik zelf een airco met wifi, dus eventueel kan ik hem buitenshuis al aanzetten.

Suzanne F.
Berichten: 48952
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:31

Ik heb alleen airco op de slaapkamer dus doe hem 2 uur voor het slapengaan aan. En als ik naar bed ga weer uit.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Tieme
Berichten: 4921
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 13:41

Winged schreef:
[
Ik had als plan het volgende voor straks:

CV heeft minimumtemperatuur van 15 graden (onder de 15 schijnt airco niet meer voordeliger te zijn).
Airco laten bijverwarmen tot 19 graden
CV zet ik op 19,5 wanneer het 19 graden is. Dan verwarmd hij dus voor een halve graad bij beneden en ik neem aan dat hij dan ook boven meetrekt. De radiatoren die ik niet nodig heb zijn dicht.


Maargoed, airco komt morgen, dus het is nog even uitvogelen hoe het daadwerkelijk gaat werken.


Dat hij onder de 15 graden niet meer voordelig zou zijn is onzin. Meer richting de 0 tot 5 graden. Ik zou je aanraden je aan te melden bij fb site airco voor thuis forum Nederland.

Daar kan je vragen stellen en hier zitten veel mensen met ervaring met airco's. Vele die afgelopen winter helemaal de cv niet aan hebben gehad en alleen met airco hebben verwarmd.

Dromen Denken Durven Doen en Doorzetten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, ALiuvv, anne7, Clmr, hedwig1, meintje, NorwayFjord, Plonspony, Sannens en 36 bezoekers