Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:44

Maar zij weten dat het puur is voor goedkeuring van bouwdepot.. Want mn partner moest uitleggen dat hij de offerte met enige spoed nodig had en dus niet nog weer een aparte afspraak wilde maken in een showroom over 2 weken.

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:53

Hutcherson schreef:
Maar dan zou je toch denken dat het relatief gebruikelijk is dat bedrijven dan wel eens gevraagd wordt om offertes te maken voordat bouwdepot rond is. Dus zij moeten tijd stoppen in inmeten, wensen aanhoren en op papier uitwerken... Terwijl ze geen zekerheid hebben. Maar goed, de heren die gisteren langs kwamen gaven aan dat dit niet heel gebruikelijk was deze gang van zaken met offertes vooraf. Dus wss is het weer iets nieuws vanaf dit jaar ofzo?

@maritB wat letterlijk kak dat die mestverwerking ertegenover zit. Wij hadden dat ook regelmatig. Prachtig huis, lekker stuk land. Maar dan kwam je daar en zat er een amerikaanse auto reparateur naast of een voetbalveld.
Toen hebben we geleerd om alle huizen die interessant zijn eerst even in google earth te gooien zodat je de omgeving ziet.

Bij onze woning nu zit alleen een kerk op steenworpafstand maar zeker als je achter het huis zit, hoor je hier erg weinig van. Wat wel leuk was gisteren dat 2 heren los van elkaar zich afvroegen hoe we in vredes naam dit huis hadden gevonden. Blijkbaar is een vrijstaande woning met 1,3 hectare in het centrum (maar net aan een aftakking van een drukkere weg) een unicum.



Ja, normaal doe ik dat altijd! Zeker nadat we eens een huis hadden bezichtigd naast een varkenshouder.. dat was ook niet zo’n aangename lucht.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:03

Ooit met mn paard op pension gestaan bij varkensboer :=

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 09:45

Hutcherson schreef:
Achterom schreef:
Tja, eigenlijk is het totaal niet relevant dat jij het onnodig vindt, de hypotheekverstrekker vindt het nodig dus moet je het doen als je geld van ze wilt hebben. Eigenlijk zit het hele aankoopproces vol rare eisen waarmee hypotheekverstrekkers zichzelf financieel willen indekken en daar heb je het gewoon mee te doen.
Jij wilt iets (geld) en daarmee maak je je afhankelijk van ze. Je daarover opwinden is verspilde energie.
Ik vond ook wel iets van werkgeversverklaringen, een taxatie, het feit dat een bouwkundige keuring niet verder kijkt dan de vloerbedekking en nog meer van die dingen. Maar daar wordt het niet anders van.
Ook zoiets: de meeste subsidies in Nederland voor verduurzaming kun je alleen aanspraak op maken als je een bedrijf inhuurt. Als je het zelf doet mag je alles zelf betalen. Het is dus geen subsidie voor verduurzaming, maar een subsidie voor het inzetten van bouwbedrijven. Tja, dat ik daar wat van vind maakt het niet anders.


Maar dan zou je toch denken dat het relatief gebruikelijk is dat bedrijven dan wel eens gevraagd wordt om offertes te maken voordat bouwdepot rond is. Dus zij moeten tijd stoppen in inmeten, wensen aanhoren en op papier uitwerken... Terwijl ze geen zekerheid hebben. Maar goed, de heren die gisteren langs kwamen gaven aan dat dit niet heel gebruikelijk was deze gang van zaken met offertes vooraf. Dus wss is het weer iets nieuws vanaf dit jaar ofzo?

@maritB wat letterlijk kak dat die mestverwerking ertegenover zit. Wij hadden dat ook regelmatig. Prachtig huis, lekker stuk land. Maar dan kwam je daar en zat er een amerikaanse auto reparateur naast of een voetbalveld.
Toen hebben we geleerd om alle huizen die interessant zijn eerst even in google earth te gooien zodat je de omgeving ziet.

Bij onze woning nu zit alleen een kerk op steenworpafstand maar zeker als je achter het huis zit, hoor je hier erg weinig van. Wat wel leuk was gisteren dat 2 heren los van elkaar zich afvroegen hoe we in vredes naam dit huis hadden gevonden. Blijkbaar is een vrijstaande woning met 1,3 hectare in het centrum (maar net aan een aftakking van een drukkere weg) een unicum.

Nee, dat is niet nieuw en nogmaals, in BE is dat niks raars.
Wij hebben dat bij diverse banken en hypotheekverstrekkers in BE meegemaakt, 10 en 20 jaar geleden al, ook bij oversluiten en bouwdepot daarin meenemen dat je daarvoor offertes voor alles wat je wil (laten) doen moet opvragen.

Hangt wellicht eerder af van wat voor een pand je koopt, wij hadden ook een niet zo courant pand (zoals de schatter het noemde), want heel erg afgelegen.
Is iets waar je maar net een liefhebber voor moet treffen.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 10:54

Maar ging het er hier niet om dat het bedrijf wat ze om een offerte gevraagd hebben, wilde dat ze en kwamen opmeten en nogmaals naar het bedrijf moesten komen voor een afspraak, terwijl eigenlijk al zeker was dat een ander bedrijf het zou gaan doen. Verspilde moeite dus, zeker die tweede keer. Dat er een offerte overlegd moet worden, daar zit nog een redelijk logische gedachte achter.

Zelf zojuist akkoord gegeven op twee offertes. Beide gaan pijn in de portemonnee doen, maar alles voor het goede doel!

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 11:00

xRivaldo schreef:
Ik ben benieuwd of er Bokkers zijn die bij een huis hebben gekeken (of gekocht) dat werd verkocht vanwege een scheiding en hoe (snel) dat verliep?

Wij gaan donderdag kijken bij een huis waar we verwachten dat er veel animo voor zal zijn.

Heb ooit bij zo’n woning gekeken, 7 jaar geleden. Stel was al uit elkaar. Huis stond officieel te koop maar de man die er nog woonde met zijn nieuwe vriendin stelde de koop zo lang als hij kon uit. Want ze hadden nog geen alternatief. Zat met zijn vriendin en haar kindje op de bank zielig te zijn. Huis was ook een kolere bende toen ik kwam kijken. Hij deed er alles aan om geen bod te krijgen zeg maar. Heel bijzonder. Hard hollend weggegaan.
Hopelijk hadden jullie meer succes!

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 12:49

paars schreef:
xRivaldo schreef:
Ik ben benieuwd of er Bokkers zijn die bij een huis hebben gekeken (of gekocht) dat werd verkocht vanwege een scheiding en hoe (snel) dat verliep?

Wij gaan donderdag kijken bij een huis waar we verwachten dat er veel animo voor zal zijn.

Heb ooit bij zo’n woning gekeken, 7 jaar geleden. Stel was al uit elkaar. Huis stond officieel te koop maar de man die er nog woonde met zijn nieuwe vriendin stelde de koop zo lang als hij kon uit. Want ze hadden nog geen alternatief. Zat met zijn vriendin en haar kindje op de bank zielig te zijn. Huis was ook een kolere bende toen ik kwam kijken. Hij deed er alles aan om geen bod te krijgen zeg maar. Heel bijzonder. Hard hollend weggegaan.
Hopelijk hadden jullie meer succes!


Oh wat erg.. :') Dat ze het niet eens zijn over de verkoop óf een van hun wil/kan niet, is echt een drama. Ook voor de verkoopmakelaar..

De makelaar vertelde uit zichzelf dat ze beiden een nieuwe woning hebben en hij afhankelijk is van de verkoop van deze. Dus heb goede hoop.

Een collega vertelde dat hij wel eens heeft meegemaakt dat de koop niet door ging omdat ze het toch weer samen wilde proberen. Wat een domper dan..

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:29

Ik heb een tof object gezien wat geheel of in gedeelte te koop is. Maar bieden is op basis van inschrijving en er wordt geen vraagprijs gesteld.
Wat is de beste manier om een goed bod te kunnen doen? Wil wel serieus kans maken, maar ik heb ook niet de mogelijkheden om een idioot hoog bod te doen.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Gehele object is denk ik 7-8 ton waard, gokje. Ik zou evt een deel willen kopen. Maar hoe bepaal je je bod?
Toch een aankoopmakelaar in de arm nemen?

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:31

eilleen333 schreef:
Ik heb een tof object gezien wat geheel of in gedeelte te koop is. Maar bieden is op basis van inschrijving en er wordt geen vraagprijs gesteld.
Wat is de beste manier om een goed bod te kunnen doen? Wil wel serieus kans maken, maar ik heb ook niet de mogelijkheden om een idioot hoog bod te doen.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Gehele object is denk ik 7-8 ton waard, gokje. Ik zou evt een deel willen kopen. Maar hoe bepaal je je bod?
Toch een aankoopmakelaar in de arm nemen?


Ik zou zeker een aankoopmakelaar inschakelen als je zelf geen idee hebt wat je wil bieden.

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:47

@Sansevieria: nogmaals, de mensen van de bedrijven die kwamen inmeten voor offerte gaven zelf aan dat het niet gebruikelijk is deze gang van zaken. Ook de makelaar gaf dat aan maar zei ook dat het steeds vaker voorkomt afhankelijk van de hypotheekverstrekker. Dus blijkbaar niet iets van 10-20 jaar geleden?

We moesten ook een prognose aanleveren van de komende 3-5 jaar voor ons bedrijf. Compleet uit de duim gezogen door onze boekhouder. De andere hypotheekverstrekker vond dit in beginsel al dom, want er vallen geeb rechten aan te ontlenen dus tis een document zonder enige vorm van waarde. Maarja, toch ingediend.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:56

Is het slim om dan een andere partij te contacteren of kan mijn aankoopmakelaar ook de verkopende partij zijn?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 17:59

Wellicht is dat ook omdat jullie 100% gefinancierd moeten hebben waar dit niet gebruikelijk is in België?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:16

Neonlight schreef:
Wellicht is dat ook omdat jullie 100% gefinancierd moeten hebben waar dit niet gebruikelijk is in België?

Ik denk meer omdat we verolicht zijn een renovatielening erbij tw doen vanwege slecht EPC/energielabel denk ik. Maar mijn inziens krijg je dan geld is bouwdepot en dan moet je tzt een offerte aanleveren voor goedkeuring en vrijgeving geld. Maar das te simpel ofzo.
Maakt ook niet uit, als we maar de hypotheek krijgne en het huis. Hopelijk volgende week meer nieuws.

Wie is er nog huizen wezen kijken? Of wil aankomende week huizen kijken?

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 18:48

eilleen333 schreef:
Is het slim om dan een andere partij te contacteren of kan mijn aankoopmakelaar ook de verkopende partij zijn?


Een makelaar kan niet zowel de verkopende makelaar als de aankopende makelaar zijn. Dus je zal een andere makelaar moeten inschakelen (soms kunnen dit wel verschillende makelaars zijn van hetzelfde kantoor, maar over het algemeen doen ze dat niet).

Persoonlijk zou ik de verkopend makelaar bellen en vragen of hij een aankoopmakelaar kan adviseren.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 20:39

Hutcherson schreef:
@Sansevieria: nogmaals, de mensen van de bedrijven die kwamen inmeten voor offerte gaven zelf aan dat het niet gebruikelijk is deze gang van zaken. Ook de makelaar gaf dat aan maar zei ook dat het steeds vaker voorkomt afhankelijk van de hypotheekverstrekker. Dus blijkbaar niet iets van 10-20 jaar geleden?

We moesten ook een prognose aanleveren van de komende 3-5 jaar voor ons bedrijf. Compleet uit de duim gezogen door onze boekhouder. De andere hypotheekverstrekker vond dit in beginsel al dom, want er vallen geeb rechten aan te ontlenen dus tis een document zonder enige vorm van waarde. Maarja, toch ingediend.

Ik werk bij een van de Belgische grootbanken (als expert ondernemers dus niet woonexpert). Maar dit is echt wel standaard. Al jaren. Heel erg raar bedrijf die beweerd dat dit niet zo is. Ik heb lang ook particulieren kredieten tot 75K behandeld. Zelfs Voorde meeste van die hadden we offertes nodig voor we het dossier zelfs behandelen.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-23 22:33

Jammer Marit dat de huizen het niet waren. Hopelijk vindt je toch wat leuks binnenkort.

Hier was dus 1 huis uitgevallen want die was al onder voorbehoud verkocht. Maakte niet heel veel uit, want het andere huis was onze favoriet. Dus woonboerderij waar we bij zijn wezen kijken was echt heel leuk. Moeten we nog wel iets aan doen, maar goede staat, al wel gewoon bewoonbaar maar heeft modernisatie nodig. Toen we kwamen al gelijk heel prettig gevoel, heel licht, echt heel fijn gevoel. Hebben er nog even een nacht over geslapen, vandaag nogmaals financiën door gegaan inclusief ongeveer kosten voor verbouwen. Als het goed is zouden we een bouwdepot mee kunnen financieren/ in ieder geval een optie zijn dus ook fijn. Dus we hebben er vanavond een bod op geplaatst. Nu zien of het wat wordt. :):)

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 01:00

Zoe_97 schreef:
Hutcherson schreef:
@Sansevieria: nogmaals, de mensen van de bedrijven die kwamen inmeten voor offerte gaven zelf aan dat het niet gebruikelijk is deze gang van zaken. Ook de makelaar gaf dat aan maar zei ook dat het steeds vaker voorkomt afhankelijk van de hypotheekverstrekker. Dus blijkbaar niet iets van 10-20 jaar geleden?

We moesten ook een prognose aanleveren van de komende 3-5 jaar voor ons bedrijf. Compleet uit de duim gezogen door onze boekhouder. De andere hypotheekverstrekker vond dit in beginsel al dom, want er vallen geeb rechten aan te ontlenen dus tis een document zonder enige vorm van waarde. Maarja, toch ingediend.

Ik werk bij een van de Belgische grootbanken (als expert ondernemers dus niet woonexpert). Maar dit is echt wel standaard. Al jaren. Heel erg raar bedrijf die beweerd dat dit niet zo is. Ik heb lang ook particulieren kredieten tot 75K behandeld. Zelfs Voorde meeste van die hadden we offertes nodig voor we het dossier zelfs behandelen.

Bijzonder. Makelaar, belgische kozijnen/ramenboeren 4 stuks beweren anders.
Vind het ook belastend. We wonen verweg, gelukkig woont de verkoper niet in de woning maar we moeten dus sleutel ophalen voor offerte opstellen.
In NL werkt het toch makkelijker? Je schat welke kosten je gaat maken en dient de offerte in voor goedkeuring en vrijgave van de centen en de factuur wordt vanuit bouwdepot betaalt. We zijn immers verplicht dit bedrag bij te lenen voor verbetering EPC.

Nouja we doen gewoon wat ze vragen maar echt logisch is het niet imo. Dat ze het eisen a la. Maar logisch...

@lotte_wessel wat spannend! Duimen voor jullie dus!

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 10:09

Lotte_Wessel schreef:
Jammer Marit dat de huizen het niet waren. Hopelijk vindt je toch wat leuks binnenkort.

Hier was dus 1 huis uitgevallen want die was al onder voorbehoud verkocht. Maakte niet heel veel uit, want het andere huis was onze favoriet. Dus woonboerderij waar we bij zijn wezen kijken was echt heel leuk. Moeten we nog wel iets aan doen, maar goede staat, al wel gewoon bewoonbaar maar heeft modernisatie nodig. Toen we kwamen al gelijk heel prettig gevoel, heel licht, echt heel fijn gevoel. Hebben er nog even een nacht over geslapen, vandaag nogmaals financiën door gegaan inclusief ongeveer kosten voor verbouwen. Als het goed is zouden we een bouwdepot mee kunnen financieren/ in ieder geval een optie zijn dus ook fijn. Dus we hebben er vanavond een bod op geplaatst. Nu zien of het wat wordt. :):)


Spannend!

Bij ons valt er maar 1 huis af :)
De andere kant is wel naar onze smaak, maar vrees dat de concurrentie ook groot is. Je weet het nooit..

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-23 11:15

Ah had het verkeerd gelezen. Oke spannend wat betreft het andere huis! Het is inderdaad lastig van hoeveel andere bieden er ook/ zijn geïnteresseerd, en hoe je bod is ten opzichte van de rest. Wij hebben hem dus vrijdag bekeken, en toen waren er nog 2 andere bezichtigingen dezelfde dag. En dan staan er nog 3 gepland met een week - 2 weken. Mogelijk dat een andere partij dus ook al heeft geboden. Wij zijn net onder de vraagprijs gaan zitten en onder voorbehoudt. Maar goed we zullen het zien.

Denk je dat jullie een bod gaan plaatsen op het andere huis?

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 20:57

Willie jullie meeduimen?
Ik heb een pareltje gevonden. Staat al sinds augustus op funda, maar het is echt mooi. Lokatie is minder, maar dat is overkomelijk. Ik zag hem vrijdag, en besloot toch te gaan proberen. We gaan een sprong in het diepe wagen! Mits hij nog beschikbaar is. Morgenochtend bellen, ik hoop het zo!!!
Zou beteken dat ik eindelijk een jong paard erbij kan, want: paarden aan huis!!!
Vandaag even langsgereden om te voelen. En ik zou er zeker wel kunnen leven. Kliniek in de buurt heeft een vacature, dus wellicht kan ik dan zelfs toch deels loondienst blijven werken naast mijn gebitjes. Evt een praktijkruimte aan huis?

Ik durf het bijna niet te hopen. Na 3 jaar zoeken :')
Moet evt heel iets van de vraagprijs af, maar anders heb ik misschien nog een andere optie om dat beetje te financieren.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:24

Oh wat spannend Eilleen! Ik zal flink voor je duimen! Klinkt alsof het wel een heel goed huis zal zijn, als je de paarden aan huis kunt hebben. Daarnaast zoals je zegt, kliniek in de buurt, eventueel een positie daar. Toch wel tof! Misschien heeft het zo moeten zijn. ;) Maar zal voor je duimen! +:)+

Urona447
Berichten: 2792
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:50

Ik duim voor je mee :)

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:56

Ik zal duimen!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 21:59

Spannend!

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-23 22:30

Leuk! Ik zal ook duimen! Keep us posted!