Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:03

Onze lonen worden apart gestort en op die ene gezamenlijke rekening na hebben we geen cash geld samen. En wat je zegt klopt: het kan ze echt niets schelen wie meest ingelegd heeft. En dat is helaas echt pijnlijk. Schandalig eigenlijk.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:16

Nog schandaliger als je ziet hoe nazaten als gieren bovenop het geld en eigendom duiken als er te rapen valt.
Soms zijn mensen nog niet eens opgenomen in het wzc en de boel is al verkocht "want dan kunnen we verdelen en kan de staat er niet bij". Maar dan wel nukkig doen op elke cent op de factuur van het wzc bijvoorbeel.


poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 12:49

Ja das ook erg. Ik vind wel dat je het idd beter bij leven kunt verdelen en hoe meer geld hoe vroeger best. Tenzij je alles zelf wil opdoen dat is ook helemaal prima. Ik snap echt niet dat mensen vinden dat ze recht hebben op het geld van hun ouders of familie.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

VanHuisUit
Berichten: 6674
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-22 13:05

Hier ook vreselijke toestanden gezien op het werk echt heel erg. Ruzies over het sterfbed terwijl degene die het betreft er gewoon bij is en nog niet eens is overleden... zo vreselijk.
Dus regel het goed bij leven en welzijn, absoluut.

Zo mijn hondje is gesteriliseerd (a 385 Euries). Was paar keer schijnzwanger geweest en dus toch maar besloten het te doen. Ben niet van snijden in een gezond dier (ik weet er zijn genoeg redenen om vroeg te steriliseren maar heb het nooit laten doen bij mijn honden (heb altijd teefjes) ook nooit honden gehad die tumoren of wat dan ook hebben ontwikkeld... dus ik ben sceptisch tav die verhalen) dus had het niet laten doen toen ze jong was. Ze is nu 11... had wel zoiets van :\ ... hoe zal het gaan. Maar ze stond al helemaal te kwispelen toen ik haar weer ophaalde bij de DA en eigenlijk merk je niets aan haar. Afgezien van het feit dat ze een mooi jasje aan heeft en ze de komende 2 weken dus rustig aan moet doen. Dat laatste zal dus nog niet meevallen <3 :+

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn voor volwassen zij-instromers veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:29

Pittig bedrag en ook niet niets voor een hond van 11. Hopelijk een vlot herstel!

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 13:39

Ik heb ook geen uitvaartverzekering. Moet er eens naar kijken.

Maar eerlijk, ze mogen mij gewoon in een afbreekbaar laken wikkelen en de grond in laten zakken. Zand erop, mengsel weidebloemzaden neermikken en klaar. Waarom moet zo'n begravenis ruim €8000 of meer kosten? Ik vind dat echt een absurd bedrag.

Ze houden maar een keer een bbq met lekkere stukken vlees, veel bier en een bak herrie muziek als ze me zo nodig willen herdenken..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:09

Ik zag even bij die BBQ een crematie voor me, sorry :')

Ja regel inderdaad alles bij leven en laat het goed vastleggen. Hoe sneller hoe beter. Maar dat er zelfs dan na overlijden nog vetes zijn want die heeft meer gehad en die is dit en de andere wil dat. Of gewoon dus ouderen al pluimen nog voor ze overleden zijn en daarmee dan zorg ontzeggen, vreselijk.
Ook vaak ellende als een kamer moet leeggehaald worden nadien. De spullen met waarde zijn altijd pijlsnel weg, maar om de rest is vaak veel gedoe. Omdat ze dat zelf moeten weghalen en wegbrengen naar containerpark bijvoorbeeld. "Dat kost wel tijd en geld hoor". Ze gaan er constant van uit dat alles, tot de smerigste zooi, wel achtergelaten kan/mag worden. Voor hergebruik zeggen ze dan. Of "breng maar weg en stuur maar factuurtje".
Nop.

Faelynn
Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:34

Nou hier is besparen helemaal mis gegaan vandaag :')
We waren rustig aan het oriënteren voor een nieuwe stal voor ons paard, en vandaag troffen we de speld in een hooiberg op een prachtige privé plek. Direct de knoop doorgehakt en volgende week verhuizen we. Ik moet wel wat extra gaan werken want mn maandlasten worden meer dan dubbel, echter stond ik nu gewoon heel goedkoop (moest daar ook heel veel klusjes voor in de plaats doen) dus de nieuwe prijs is ook heel netjes wel hoor, we gaan nu naar vol pension ook, dus er zal ook wat meer tijd zijn om wat extra te werken. Maar de plek is het meer dan waard. kan ik eindelijk mijn paard weer op gaan pakken en focussen op leuke dingen, ze staat nu al bijna 1,5 jaar op rust en is helemaal ingevallen.
Ook is het best wel een stuk rijden met de auto, dus benzine kosten zullen aardig omhoog schieten, maarja, nu betaal ik wel is waar minder, maar voor als nog veel geld voor een paard waar ik niks mee kan doen en kom ik letterlijk alleen nog maar om kruiwagens vol poep te scheppen :') Hoort er bij, maar de balans was weg en ik denk dat we die hier terug gaan vinden.
Volgende week mijn baas maar even vragen of ik een halve dag extra mag werken in de week, heb 2 werkgevers dus denk dat ik bij sowieso een van die 2 wel wat ruimte krijg. :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 14:53

Dat is uitgeven om op andere vlakken beter te worden. Die stap heb ik ook genomen in 2020. Stond best goed en goedkoop in de winter op doe het zelf en dan rest van het jaar op een weiland. Maar de tijd die er steeds in kroop, pfoe. Ik kwam inderdaad ook amper aan rijden toe en voor les was ik een halve dag kwijt zeg maar. Was stukken goedkoper, dat wel, maar ik vind het die extra kosten intussen meer dan waard.
Ook daardoor kan ik makkelijker meer uren gaan werken. Paard krijgt toch zijn zorg, hoef me niet naast een volle werkdag ook nog krom te plooien om te gaan voeren/mesten zeg maar.

En tel ook uit, bij eigen beheer ga je vaak 2x/dag en echt dagelijks. Bij volpension kan je 1x/dag gaan of eens een keertje overslaan. Kans is redelijk dat als je die kilometers naast elkaar gaat leggen dat dat nog weleens verrassend fijn kan uitvallen. Ik bespaar echt een hoop daarop hoor.

Babsiej
Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:02

Uitvaartverzekering heb ik niet. Dat kan wel van de spaarrekening :')

Wij hebben wel een samenlevingscontract en een testament laten opmaken, zodat wij elkaar goed achterlaten mocht t ergens mis gaan.

Een fijn plekje voor je paard is heel belangrijk en ondanks dat je misschien wat meer moet werken daardoor, geeft het toch extra rust?
Paarden zijn een hele dure hobby…

Ik heb een Volvo V60 Twin engine, dus hij kan ook in het stopcontact en dan kan ik ongeveer 50 kilometer elektrisch rijden. Helemaal elektrisch durf ik nog niet aan :+

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:45

Ik had het topic per ongeluk even ontstipt := Wat gaan jullie hard!
Maar ik kom weer mee volgen :D

Na afgelopen maand moet ik weer even heel hard gaan (be)sparen :')
Hebben jullie dat ook vaak, dat alles in Januari tegelijk komt? Een flinke renovatie-rekening.. Liggeld boot.. En goh, laat ik de ziektekostenverzekering ook maar per jaar betalen ^)

We zijn ook nog eens op zoek naar een nieuwe(re) auto, maar dat reken ik onder besparen omdat we die snel hebben terugverdiend, dat wordt een elektrische.

Interessante discussie over uitvaarten en testamenten. Dat moeten wij ook eens allemaal gaan uitzoeken en regelen.
Mijn vriend kreeg pas bericht dat het niet goed gaat met zijn vader (waar hij al 25 jaar geen contact mee heeft), en of hij langs wilde komen om wat te ondertekenen.. Hij wil er niks mee te maken hebben en hoopt dat ze de erfenis gewoon onder de rest van de familie verdelen.. Je hoort idd veel te vaak dat mensen daar ruzie over gaan maken, soms familieleden die elkaar in geen jaren gezien hebben, bizar..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:47

Helemaal elektrisch zonder zonnepanelen betaal je je blauw toch met de huidige prijzen?

Ben ook benieuwd of een weiland op netstroom omheind nu veel duurder zou uitvallen op jaarbasis dan bijvoorbeeld bij iemand die een zonnepaneel met batterij gebruikt of gewoon kleine batterijen zoals van ghallagher.

Babsiej
Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:06

Wij hebben 23 zonnepanelen op het dak, dus wat dat betreft zou t wel kunnen…

Maar mijn woon-werk , boodschappen, vrienden, dat gaat allemaal gewoon elektrisch. Ik denk dat ik Max 40 euro diesel per maand tank. En ik rij rond de 1700-1800 per maand.

Mijn angst is meer dat je ergens onderweg bent en je dan nergens een laadpaal kan vinden :')

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 17:35

Wij hebben ook zonnepanelen, maar we hebben gerekend met de stroomprijs aan de laadpaal (22ct/kWh) en dan zouden we de auto binnen 1,5 jaar terug hebben verdiend. Een volle accu (250km) kost dan iets meer dan 8 euro.
Met een benzineauto die 1 op 15 rijdt zou dat €32 kosten := of €25 bij 1 op 20. We maken erg veel kilometers, dus hebben dat snel eruit.

Haha, die laadpalen schieten overal als paddestoelen uit de grond momenteel.. Het enige waar ik mee 'zit' is dat er natuurlijk ook steeds meer elektrische auto's bij komen, en je onderweg misschien wel eens moet zoeken naar een paal die nog vrij is. Maar we gaan het zien :D Een collega van me was razend enthousiast.
Maar zo'n hybride lijkt me ook super fijn inderdaad, omdat je alle korte stukjes gewoon lekker goedkoop kan rijden.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:24

Bij veel supermarkten in België laad je gratis :D Lidl beperkt het wel tot een half uur. Maar zo zijn e dus niet allemaal. En ook veel werkplekken zetten palen. Dat scheelt ook e.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 20:46

Ik weet hier aan onze supermarkt geen laadpaal staan. En als er zijn zijn ze vaak ingenomen door elektrische auto's maar die gewoon geparkeerd staan en niet laden.
Komt ook bij dat laden langer duurt dan tanken

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:35

Bij ons vlak over de grens is inderdaad ook een gratis laadpaal bij de supermarkt.
Maar de supermarkten in België zijn dan weer duurder, dus daar zal ik niet snel voor omrijden haha.

Varekaj, laden duurt langer inderdaad, maar daar hoef je normaal gesproken niet bij te blijven. Je komt thuis, steekt de stekker erin en klaar. Dat vind ik juist een enorm voordeel. De afgelopen jaren rijden wij steeds naar België om te tanken, en dan ben je al gauw een half uur kwijt. Het lijkt me héérlijk om nooit meer te hoeven tanken <3

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

moonsparkle
Berichten: 21700
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:40

De benzineprijzen zijn echt niet grappig meer :(

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:47

Nee die zijn weer omhoog gegaan gisteren dacht ik? Heb gelukkig donderdag de tank nog volgegooid.
Laden thuis is fijn maar als je heel België door moet haal je het niet zonder een stop onderweg. Stiefpa moet meermaals per week Aalst-Hasselt doen qua traject. Dat haal je niet op 1 batterij vrees ik met alle files tussendoor

moonsparkle
Berichten: 21700
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:52

Gemiddelde adviesprijs 2,146 :n

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 21:58

Ja de prijzen zijn echt belachelijk :=
Rond de 2 euro zoiets? In België tanken we meestal voor zo'n 40 cent per liter minder.. Dat scheelt al gauw 15 euro per tank, dan loont een stukje omrijden wel haha.

Varekaj, jammer dat er in België dan blijkbaar zo weinig laadpalen zijn. Hier in Nederland heb je ze om de pakweg 50km langs de snelweg liggen.
Als het goed is redden wij het vrij ruim vanuit Limburg naar Zeeland, via Eindhoven/Breda. In de file wordt een elektrische auto juist zuiniger :D Dan kun je er meer kilometers mee rijden.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:00

Ik ga alvast wat fietsconditie opbouwen denk ik zo. En nog diesel getankt aant 1,62 deze week.

Laadpalen zijn er wel maar je hebt niet op 5 minuten de boel Weer opgeladen. Als je dan na 200km een uur moet wachten wordt een simpele rit toch wel een heuse daguitstap

8nnemiek
Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:29

Haha ja, fietsen is sowieso de beste optie, maar iets minder handig als je naar de andere kant van het land moet :))

De meeste elektrische auto's kunnen snelladen. Die waar wij naar op zoek zijn laadt met 43kW per uur, dus in 10 minuten heb je er weer 50km range bij. De snelste laders laden zelfs met 300kW, dus dan heb je zo'n accu echt binnen 10 minuten vol. Die techniek gaat zo snel, binnen tien jaar kan elke auto met die snelheden laden, en waarschijnlijk nog sneller zelfs. Voorlopig vind ik het prima om halverwege een lange reis even de benen te kunnen strekken en een kop thee te drinken :D

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

poes
Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 22:44

Varekaj schreef:
Nee die zijn weer omhoog gegaan gisteren dacht ik? Heb gelukkig donderdag de tank nog volgegooid.
Laden thuis is fijn maar als je heel België door moet haal je het niet zonder een stop onderweg. Stiefpa moet meermaals per week Aalst-Hasselt doen qua traject. Dat haal je niet op 1 batterij vrees ik met alle files tussendoor

Je hebt snelladers. Op 25 min kun je weer een eind voort. Twee jaar geleden was het nog een ramp maar begint te beteren denk ik.

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Florenc
Berichten: 1436
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 08:09

moonsparkle schreef:
Gemiddelde adviesprijs 2,146 :n


Heftig! Ik denk dat de adviesprijs in BE ondertussen rond de 1,81 zit (toen ik 5 jaar geleden met mijn diesel begon te rijden was dat nog op of rond 1€ :'))

Anyway, ik heb gesolliciteerd voor een plaats op 5km van thuis, in plaats van 40km. Als ik daar kan starten, zal ik er allesinds niemeer zo van wakker liggen :D

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bindy73, f_pepper, FransienE, HuyanaJoy, spookyskippy en 72 bezoekers