Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:55

pien_2010 schreef:
Hoeveel druiven heb je nodig voor die paar flessen? Want wij hebben hier ook druiven struiken.

Ik had twee emmers van 10 liter vol met druiventrossen. Als je daar met de stamper doorheen gaat blijft daar pakweg tweederde van over. En na het persen heb ik ongeveer 10 liter druivensap.
Uiteindelijk moet ik nog een beetje bezinksel weggooien, en dan gok ik dat er zo'n 8 liter wijn over blijft om te bottelen, dus ruim 10 flessen wijn :D
Zelfs van een volle emmer druiven kun je al een aantal flessen wijn maken :D

Oh loveslimpie, wat een mooie moestuinbak! Ideaal zeg, die vorm!
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 27-01-22 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:57

Hoe pers je de druiven? Of heb je een sappers staan...

Loveslimpie, dat ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe het eruit ziet als de andere bakken straks ook staan. Wat ga je met de paadjes ertussen doen?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:12

Ik heb er een pers voor gekocht inderdaad :j
Oude foto:
Afbeelding

Maar het kan ook met de hand. Je stampt de druiven met een stamper plat, dan laat je de most een paar dagen gisten, en dan is er al heel veel sap vrijgekomen. Dat hoef je dan alleen nog door een zeef te filteren, en daarna doe je de pulp nog even in een theedoek en knijpt zo veel mogelijk sap eruit.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 14:17

Loveslimpie goed bezig.

Dank je wel 8nnemiek. Wij eten de druiven allemaal op en geven weg. Ik denk dat er ook wel 2 emmers vanaf komen. Leuk idee die wijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:24

Het klimaat zal bij jullie natuurlijk helemaal perfect zijn voor druiven, dat zul je zeker in de wijn proeven!

Hier is de oogst elk jaar weer heel verschillend, vorig jaar was het eigenlijk véél te nat.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:06

JudithO schreef:
Hoe pers je de druiven? Of heb je een sappers staan...

Loveslimpie, dat ziet er goed uit! Ben benieuwd hoe het eruit ziet als de andere bakken straks ook staan. Wat ga je met de paadjes ertussen doen?


Het allermooiste vind ik fijn grind, maar aangezien ik nog niet weet hoe permanent het wordt, wil ik sowieso voorlopig houtsnippers neerleggen. Hier in het dorp maken ze van boomstammen ronde paaltjes, dus daar is makkelijk aan te komen :j

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 21:39

Prairy schreef:
Nou, ik wens je veel succes, en een elektrische kruiwagen :+

Kun je er niet met een auto en aanhanger komen?


Geen trekhaak :+
Wel een trekker en .. maar het is nog te nat nu, dan rijden we alles kapot. Dus dan maar lekker ouderwets ..
Had ik die 2 toekomstige shetlanders al maar :Y) konden die lekker werken voor de kost hahaha

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 09:06

Wij denken nu aan stapstenen voor er tussen door.

Hier wordt flink gesnoeid en gekapt. We werken erg hard (lees te hard). De bomen naast het huis bleken ziek en enkele al helemaal rot te zijn . Dus maar goed dat die weggehaald zijn. Op die plek zo naast de keuken komt de kruidentuin. Wij hebben al het afval weggehaald.

Vandaag bellen of de compost morgen komt.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En nog 2 foto's vanuit de hoogwerker gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

spotless

Berichten: 421
Geregistreerd: 12-09-02
Woonplaats: Bispgården, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:57

Wauw! Goed bezig Pien. _/-\o_
Leuk contrast met hier; -20 en er komt nog een bultje sneeuw aan. :D (geen bezwaar tegen want er lag nog niet zoveel en wat extra is goed voor de sneeuwscooterpaden)

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 15:28

Brrrrr -20 is wel heel koud. Hier beginnen de bomen al uit te lopen.

Morgen komt de compost *\o/* dus vandaag


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


De stenen met gaten komen planten en groente in. Waardoor de tuin groter wordt, je bv een groot rond gat kunt vullen met 100% schapenmest voor de pompoenstruik of met gewoon compost/aarde voor courgette plant die we dan buiten de bak over het gras laten groeien bv, cq prei etc kan erin.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:52

Hier beginnen de rozen ook al uit te lopen inderdaad. En de narcissen en krokussen bloeien ook bijna! *\o/*

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:12

Matheno schreef:
Hier beginnen de rozen ook al uit te lopen inderdaad. En de narcissen en krokussen bloeien ook bijna! *\o/*

Beetje jaloers, hier zijn de dagen nog erg kort, en de sneeuwstorm waait om het huis...

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:19

Oef Kuggur, jij liever dan ik %)
Ik zou echt sterven in Ijsland _O-

Ik wil zo graag wat doen buiten, het weer is alsmaar zo mooi (was wel koud) maar we moeten echt eerst binnen verder klussen.

Pien, respect voor die hoeveelheid werk!

Ik heb denk ik ook een zieke boom, misschien beide (heb er maar 2) eerst maar eens vragen of ik een kapvergunnung nodig heb.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:34

Sizzle schreef:
Oef Kuggur, jij liever dan ik %)
Ik zou echt sterven in Ijsland _O-

Ik wil zo graag wat doen buiten, het weer is alsmaar zo mooi (was wel koud) maar we moeten echt eerst binnen verder klussen.

Pien, respect voor die hoeveelheid werk!

Ik heb denk ik ook een zieke boom, misschien beide (heb er maar 2) eerst maar eens vragen of ik een kapvergunnung nodig heb.

Er is compensatie ;)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 17:43

Hmm, kweenie.
Eerst zien :D

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 17:45

Sizzle schreef:
Pien, respect voor die hoeveelheid werk!

Ik heb denk ik ook een zieke boom, misschien beide (heb er maar 2) eerst maar eens vragen of ik een kapvergunnung nodig heb.


Dank je Sizzle. Hier heb je geen kapvergunning nodig. HEt werkt meer andersom. Bv voor al die bomen die we gekapt hebben daar kunnen we niets voor aftrekken bij de belasting. Die bomen die we gesnoeid hebben (ook heel veel) en is ook gedaan door een professional daar kunnen we wel een tegemoetkoming voor krijgen.

Zieke boom is niet tof. Wij hadden er dus vandaag weer een. NOtabene een eik. Wij hadden al zo'n vermoeden dat hij niet helemaal jofel was, want hij ging steeds schever hangen, maar hij was gewoon hol van binnen en dat was toch voor iedereen wel een verrassing. Wij hebben hem weg laten hangen omdat hij 100% zeker op de schuur van de buren zou vallen en dat wil je niet.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:10

Hier zijn het oude berken en die staan vlak naast de buren.
Aangezien zij lager wonen is dat ook niet goed als ze omkiepen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 18:11

Klopt, dat wil je niet.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 18:39

Pien, dat ziet er uit als een flinke bak. Wat zijn de afmetingen? En kun je dan overal makkelijk bij? Wel weer enorm veel werk verzet. Wauw!

Kuggur, korte dagen, weinig daglicht... Ik denk dat ik het daar heel moeilijk mee zou hebben.


Hier ben ik alle look aan het uitplanten. En ik ben tijdelijke plantbedden aan het aanleggen op plekken waarvan ik weet dat het er dit jaar niet in de weg ligt.

Ook de allereerste vier shi-take geoogst. Ze zijn zo groot!

Afbeelding

Ik had ook tuinbonen voorgezaaid. Maar de muizen hebben ze opgegeten. Dus ik moet nu g iets verzinnen waardoor ik ze muisvrij kan laten ontkiemen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 18:49

Aiai dat is niet tof dat de muizen mee eten en zelfs alles opeten. Malenka heb je een tunnel waar je muizenvrij wellicht kan voorzaaien

shi-take ziet er goed uit.

In IJsland groentetuin hebben lijkt me niet gemakkelijk.

Malenka schreef:
Pien, dat ziet er uit als een flinke bak. Wat zijn de afmetingen?
Valt mee, 13 .30 bij 3.80. We gaan er stapstenen en paadjes tussen maken, op zo'n manier dat we overal goed bij kunnen zonder dat we over de grond hoeven te lopen daar ik begrepen heb dat dit net zo iets is als vloeken in de kerk is. Maar eerst maar eens de compost er over heen verspreiden.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:37

Malenka, ik heb vorig jaar pompoen en ander zaad in yoghurt emmertjes met deksel erop letten ontkiemen nadat alles opgegeten was door muizen. Dat werkte erg goed. Die shiitake ziet er goed uit! Ik moet ook mijn stammetjes maar eens checken. Al denk ik niet dat die iets gaan doen, heb er te weinig aan gedaan na het enten.

Pien, dat ziet er goed uit, lekker groot stuk om in te planten.

Sizzle, kun je die berk niet flink toppen? De berken die wij hier afgezaagd hadden maar die nog wel een stuk stam hadden staan liepen weer uit. Dan heb je niet zoveel risico meer op schade maar ben je ook niet je hele boom kwijt.

Ik heb een boom mannetje gevonden die bomen snoeit en kapt, daar kan ik regelmatig mijn aanhanger bij zetten voor houtsnippers, top deal. Gisteren bijna een volle aanhanger gehaald met berk. Gelijk tussen de afgelopen weekend geplante beukenhaag gestrooid plus nog rond wat bomen die we even geleden verplaatst hadden. Aanhanger bijna weer leeg :+

Afgelopen weekend weer even 550 bomen/struiken bosplantsoen geplant...

En de eigenaar van het stuk bos is eindelijk beu dat hij steeds moest opdraven als er een boom om lag in zijn stukje bos, dat kunnen wij binnenkort kopen. Eigenlijk te duur, maar vooruit, er zitten misschien mogelijkheden aan. De bomen die erop staan zijn weinig waard maar ons deel heeft wel leuke kleine natuurlijke hoogte verschillen.

Dus daar kunnen we ook nog mee aan de slag :') Eerst wat ruimen en dan denk ik dat ik er nog een stuk voedselbos met schaduw minnende bomen van ga maken.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 22:59

Ik ben bang dat ze gewoon op zijn, er zit ook schimmel onderaan de stam rond de aarde en er waaien af en toe takken af die al gortdroog zijn.
Maar ik ga eerst een bomen expert laten komen want het is een normale tuin in de bebouwde kom en daar mag je niet zomaar zonder toesteming iets met bomen doen. Eigenlijk zou het wel handig zijn als er in iedergeval 1 aan het doodgaan is, dan kan ik de stam laten staan as fundament voor het dak van de konijnenren :D

Ik heb ook 2 lelijke naald boompjes/struiken weggehaald. Bij 1 komt er een vijg voor in de plaats.
Als de berken beide weg moeten zet ik misschien een walnoot.

Paddenstoelen vind ik wel heel cool maar daar kan ik me (nog) niet toe zetten op een bepaalde manier.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 23:03

Prairy wouw wat een hoop bomen/ struiken heb je gepland, en wat een plannen. Wat een hoop grond heb je dan. Klinkt echt goed, en de deal met snippers is een top deal.

Rot is rot, en dan helaas weg ermee.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:05

Ja, 550 klinkt inderdaad behoorlijk astronomisch, bijna een regenwoud :=

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 23:11

Sizzle schreef:
Ja, 550 klinkt inderdaad behoorlijk astronomisch, bijna een regenwoud :=
_O- ja zoiets.