[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
8nnemiek
Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-20 18:00

Vanaf de andere kant ziet het er zo uit:
[ img ]

[ img ]

Morgen werken we allebei aan boord, dus dan klap ik de tafel helemaal uit en kan ik aan de andere kant zitten.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:47

Aha, een echte tafel. Gelukkig is de knusheid wel gebleven.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

8nnemiek
Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 14:14

Tijd voor een update!
Fotospam *\o/*

Voordat de kerstvakantie begon hebben we nog een paar dagen samen aan boord kunnen werken. Erg fijn! En dan is zo'n grote tafel erg handig.
[ img ]

We hadden een lijstje met klusjes voor de vakantie, en daar zijn we met goede moed aan begonnen 8-)

Maar eerst wordt natuurlijk de kerstverlichting opgehangen
[ img ]
En 's avonds werd er gezellig gegamed en films gekeken <3
[ img ]

Een van de eerste klussen was het schoonmaken van een lier.
Deze moeten eigenlijk elk jaar een schoonmaakbeurt krijgen, maar aan de troep te zien die er uit kwam was dit al minstens 10 jaar niet gebeurd :=
We maken het binnenwerk schoon met diesel en daarna worden de bewegende delen ingevet.
[ img ]
[ img ]
Een klaar, nog een stuk of 10 te gaan..

Ondertussen was het buiten vreselijk slecht weer :+
Nat, koud.. en zelfs een paar dagen flinke storm gehad.
De steigers waren ook erg glad, dus anti-slip schoentjes bleken geen overbodige luxe :')
En zo liepen we lekker voor schut maar in ieder geval droog en veilig haha.
[ img ]

De volgende klus was het instrumentenpaneel.
Voor:
[ img ]

Na:
[ img ]
Nu moeten de instrumenten er nog in; de marifoon, de Navtex, een plotter, en we willen er graag een Pico bij (accumonitor/tankmeter/thermometer/barometer/voltmeter en amperemeter in een).
Dus dat wordt nog even op ons gemak puzzelen wat de beste indeling is.

Inmiddels was het kerst, en het was best een uitdaging om een mooi kerstdiner in elkaar te flansen als je één inductiepitje hebt en een oven die niet tegelijkertijd aan kunnen :')
De ingezakte wellington smaakte prima :))
[ img ]

Faizah wil ook af en toe aandacht :roll:
[ img ]

Een later kreeg de verwarming wat kuren. De zat ook heel raar aangesloten, met allerlei onderdelen op verschillende plekken (en soms in de verkeerde richting) gemonteerd, dus plankje gemaakt, alles netjes erop vast gezet, schoon gemaakt..
[ img ]
[ img ]
Het wint geen schoonheidsprijs, maar het is in ieder geval geen kabelspaghetti meer, en de kachel werkt weer *\o/*

Ennnn, weer verder: de douche. Een kraan installeren is normaal zo gepiept, maar hier was het iets lastiger omdat niks standaard is qua maten, en de waterslangen in een vrij krappe ruimte zitten.
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Helaas was het water op de steigers afgesloten vanwege de vorst, dus we hebben de douche niet meer kunnen testen. Maar dit is in ieder geval een enorme verbetering!

En als laatste; de elektra :=
Linke vermicellisoep :=
Voor (nadat er al een aantal kabels uit waren gehaald):
[ img ]
Tijdens:
[ img ]
En na:
[ img ]
We hebben een nieuw, scharnierend deurtje gemaakt, alle kabels gelabeld, alle 12V plus kabels eruit getrokken en daarbij ook veel loze kabels verwijderd, en daarna alles zo netjes terug geplaatst en iets praktischer langs de randen gelegd.
Het is nog lang niet perfect, maar in ieder geval een begin naar een nette (en vooral veilige!) elektra-kast.
Het leuke was dat Bart een hoop kabels eruit had gehaald, en toen niet meer wist welke min-kabel bij de verlichting hoorde, en we dus een hele avond/nacht zonder stroom hebben gezeten, en dus zonder verlichting :')
Wel gezellig, want alleen de kerstlampjes op batterijen waren aan 's avonds haha.

Met oud op nieuw waren we nét op tijd klaar met de stroom, dus hebben we nog gezellig naar de conferences kunnen kijken.

En toen we een paar dagen later thuis kwamen stond er een pakketje op me te wachten; onze nieuwe 3D printer <3
[ img ]
Waarmee we veel boot-spul gaan printen dat niet zomaar te koop is.
Zoals een paar afdekkapjes voor op de gaten bij het elektra-kastje, zodat we niet per ongeluk aan de 220V kunnen komen 8-)
[ img ]

Pfoe, dat was een flinke update!

Inmiddels heb ik een mail gestuurd naar de bootwerf, want onze mast gaat dit jaar eraf. Die gaan we komend voorjaar/zomer opknappen.
En verder staan er nog wat lekkages op de planning en moet het dek nog verder worden gekit zodra het beter weer is.
En dan begint het ergens op te lijken, en hopelijk kunnen we later dit jaar weer echt zeilen :D
Als laatste gaan we aan het interieur verder; isolatie tegen de romp, nieuwe keuken, nieuwe toilet, logeer-slaapplekken..

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:49

Wat een leuke update weer Annemiek! Hoe vindt Faizah het aan boord?

Show a little faith, there's magic in the night

8nnemiek
Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-21 16:01

Faizah is een makkelijke hond wat dat betreft :j Die kan ik overal mee naartoe nemen en vindt alles leuk, en valt ook snel in slaap zodra ze alles besnuffeld heeft.
En het is een echte windhond; 5 minuten per dag is ze knettergek en scheurt ze als een idioot over het strand, en de rest van de dag ligt madam te slapen :))
Het strand ligt op een paar minuten lopen van de haven. Ideaal dus!
Ze weet al precies waar de boot ligt, en loopt voorop die kant op :)) Ook zelf naar binnen gaan lukt prima. Ik leg dan wel een plank neer halverwege de trap.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


8nnemiek
Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 14:41

Sneeuw :))
[ img ]

Dit weekend zijn we aan boord om wat kleine klusjes te doen en om wat maten op te meten enzo.. Maar vooral ook gewoon lekker een weekendje weg en even wandelen langs de zee na een drukke eerste werkweek.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Shadow0
Berichten: 43494
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:35

Sneeuw op de steigers lijkt me wel tricky!

Bonna
Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 15:37

Fijn dat het met Faizah goed gaat op de boot. En mooi die Sneeuw!

Het klinkt wel echt jaloersmakend zo je eigen drijvende vakantiehuisje.

Show a little faith, there's magic in the night

8nnemiek
Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 19:36

[ img ]
Heerlijk, die sneeuw <3
Wel goed te zien dat we nog flink moeten isoleren binnen :))

De steigers waren goed te doen gelukkig. Zo lang de sneeuw nog droog is, loopt dat best stroef op het hout. Alleen de metalen randjes zijn erg glad.
Gek genoeg zijn mijn snowboots hartstikke glad met dit weer, en met mijn sneakers heb ik juist heel veel grip..

Haha ja, het is wel heerlijk om hier op vakantie te zijn. Ook als er geklust wordt heb ik toch altijd een beetje vakantiegevoel.
Al vragen we elkaar ook wel eens af waar we in godsnaam aan begonnen zijn :')

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

M_i_R
Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:46

Zijn er bij jullie in de haven meer mensen die (semi) permanent op hun boot wonen? Wel heel bijzonder zo!

Valse hoop is ook hoop!

8nnemiek
Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-21 20:03

Eentje sowieso, die hebben een groot zeilschip dat binnen volgens mij ruimer is dan ons gewone huis :))
Verder weet ik niet of er meer mensen permanent wonen, maar er zijn er wel een paar die heel vaak hier zijn.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Maflinger_S
Berichten: 12150
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:14

Ziet er lekker uit, dat kamperen op een boot die steeds meer jullie thuis wordt.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

M_i_R
Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:25

Bij ons in de haven had je wel wat mensen die min of meer permanent op hun boot woonden maar dat waren toch vaak de ‘zwakkeren in de samenleving’ die anders volgens mij ook min of meer dakloos waren. Zaten lieve mensen bij maar na 1 gesprek was je vaak al wel duidelijk dat het mensen waren die er moeite mee hadden om mee te draaien in de maatschappij.

Valse hoop is ook hoop!

pmarena
Berichten: 48040
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:58

Kijk toch weer wat fijner aan het ronddobberen nu +:)+

Is het erg koud op de boot nu...?

Ik ben vooral erg afgeleid door die hond merk ik, die poten zijn zo bizar lang dat ik me steeds afvraag hoe die nu in elkaar zit :))\

Geinig die 3D-printer, maar is dat nou zo'n bakbeest...?
En hoe werkt dat eigenlijk, heb je dan verschillende soorten materiaal waar je mee kan printen?
Wat de ene keer heb je wellicht iets nodig dat meer flexibel / rubberachtig is en de andere keer iets dat meer hard plastic is...? :)

Lizz
Berichten: 8891
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:01

Wat leuk dat jullie nu toch ook vaak op de boot zijn.
Mooie updates ook :) super handig die printer!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

gerlindie
Berichten: 4627
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:48

Ik heb jullie topic vandaag pas ontdekt, dus alle posts van TS bijgelezen.
Stiekem toch wel verwacht dat jullie meer dan een jaar later vast al wel eens naar Engeland waren geweest ofzo :')

Wat een werk zeg, die boot.
Heel veel respect dat jullie dat zo met zijn tweeën aanpakken!

"I can see a hat, I can see a cat, I can see a man with a baseball bat"

8nnemiek
Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-21 11:48

M_i_R schreef:
Bij ons in de haven had je wel wat mensen die min of meer permanent op hun boot woonden maar dat waren toch vaak de ‘zwakkeren in de samenleving’ die anders volgens mij ook min of meer dakloos waren. Zaten lieve mensen bij maar na 1 gesprek was je vaak al wel duidelijk dat het mensen waren die er moeite mee hadden om mee te draaien in de maatschappij.

Ah dat is wel sneu. Maar op zich wel fijn dat die mensen dan toch een redelijk goedkoop dak boven hun hoofd hebben.

Pmarena, zo lang we de verwarming aan hebben is het binnen lekker 20 graden. Maar ‘s morgens is het al snel weer gezakt naar een graad of 4. Altijd fijn als je dan in je ondergoed naar de wc moet :')

Haha ja, onze hond is meer poot dan hond :') Heeft ook wel zo z’n voordelen, want mevrouw springt met gemak vanaf de steiger op de boot, ook al die een stuk hoger ligt met een halve meter water er tussen.. Ik heb dan zelf twee handen en een duwtje van Bart nodig :')

De 3D printer is op zich best compact, ongeveer 40x40cm. Past mooi op mijn bureautje. En je kan er inderdaad meerdere materialen mee printen, van flexibel tot hard plastic, en van houtlook tot metaallook en steenlook. Maar het blijft wel allemaal plastic.

Gerlindie, klopt, dat was het plan ook, om al iets eerder te kunnen zeilen, maar helaas kwamen er dus wat onvoorziene klusjes bij. Ach, alles wat we nu opknappen hoeft over 2/5/10 jaar niet meer. Als de planning een beetje uit gaat komen dan kunnen we komende zomer echt volop zeilen, en zouden we ook richting Engeland kunnen :D
Dat gaan we nog niet doen dit jaar, eerst wat kust-ervaring opdoen rondom Nederland.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 07:53

Hey Annemiek, kwam toevallig je toppic tegen. Wat een klus zeg die boot. Wel super leuk dat jullie dit zo samen kunnen doen.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:34

Oh ik had al een tijdgenoten updates meer gelezen. Maar wat is er een hoop gebeurt. Het ziet er erg gezellig uit aan de binnenkant zeg.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

8nnemiek
Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-21 13:52

jesito schreef:
Hey Annemiek, kwam toevallig je toppic tegen. Wat een klus zeg die boot. Wel super leuk dat jullie dit zo samen kunnen doen.

:)) We hoeven ons voorlopig niet te vervelen inderdaad!

Bedankt allebei!
Binnen begint het inderdaad steeds meer eigen te worden. We moeten binnenkort wat plankjes in de kasten gaan maken. Dan kunnen we alle rommel en alle klusmaterialen opbergen, dat zal ook veel schelen :D En dan kunnen we de voorhut ook alvast een beetje opknappen. Dat is de laatste plek waar het nog echt een puinzooi is :+

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41537
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:09

Ik volg ook nog steeds mee :D.

pien_2010
Berichten: 43080
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:25

<3 weer eens helemaal bijgelezen en Annemiek wat wordt het mooi en is het al mooi. Leuk hoor om al je updates te lezen. Ik vind je boot nu al onherkenbaar veranderd en heel mooi.

Emj_23
Berichten: 1178
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:58

Ik lees ook nog steeds mee.

8nnemiek
Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-21 11:24

Het is al weer een tijd geleden dat ik een laatste update heb geplaatst zie ik!

Inmiddels zijn we weer een aantal keer aan boord geweest.

Af en toe was dat best afzien, 's morgens vroeg vries je nog net niet je bed uit haha :))
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Een van de grote ergernissen was 's winters geen water aan boord. Drinkwater is niet zo'n probleem, daar hebben we een jerrycan voor. Maar handen wassen deden we altijd samen; de een moest dan wat water uit een litermaat gieten, en dat tig keer per dag :') En de vaat even afspoelen was ook een gedoe..
Dat is nu opgelost :D
Ik heb een paar weken geleden eindelijk een zoutwaterkraan geïnstalleerd. Deze werkt met een simpele voetpomp, en pompt water rechtstreeks van buiten naar binnen. Zout water dus, maar ideaal om de handen te wassen en de vaat voor te spoelen. En als we ooit op open zee zitten waar het water schoner is dan in de haven dan kunnen we dat zout water ook bijvoorbeeld gebruiken om aardappels in te koken. Zo doe je een stuk langer met je watertank.
[ img ]

Ondertussen was Bart bezig met de bekabeling van de hydraulische pomp. Dat was een enorme zooi en heel onhandig aangelegd. Zo komt er langzaam een beetje orde in de chaos.
Hij heeft bijna alles los gehaald, nieuwe kabels erin, netjes gelabeld..
[ img ]

En ook andere kabelzooi aangepakt.. Altijd leuk; hengelen naar kabels in veel te kleine inspectieluiken :))
[ img ]
[ img ]

En toen de echt grote klus die dit voorjaar op de planning staat; de mast gaat eraf!
De mast moet worden opgeknapt, en die steekt door de romp heen, en daar lopen veel kabels en slangen doorheen, dus álles moet los..
De handgrepen
[ img ]
De tafel
[ img ]
[ img ]
[ img ]
De kabels en slangen..
Gelukkig hebben de hydrauliek slangen snelkoppelingen, al gingen die ook niet héél makkelijk los..
[ img ]
[ img ]
[ img ]

En zodra de mast eraf is, kunnen we de stagen laten namaken. Die moeten allemaal worden vernieuwd.
Sinds we die eens goed hebben bekeken, hebben we maar niet meer gezeild :')
[ img ]
[ img ]

En na het verwijderen van een afwerkkapje werd ook duidelijk waarom de mast was krom stond :=
[ img ]
[ img ]

Deze metalen strips waarmee de stagen vast zitten aan de boot zijn sowieso een zwak punt en moeten ook vervangen worden.
Dat is nog niet zo een twee drie gedaan, want ze zitten binnen verstopt achter het hout.
Dus; slopen die handel *\o/*
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Gisteren is een tuiger langs gekomen om een offerte op te maken voor de verstaging. Dat zal wel even slikken worden :')
En komende vrijdag hebben we een afspraak bij de werf om te kijken waar de mast komt te liggen en wanneer die eraf kan.
Spannend!

Thuis heb ik nu niet zo veel te doen, dus ik ga alvast beginnen aan de kussenhoezen. Ik heb wat kleuren gephotoshopped.. Maar we zijn er nog niet uit.
[ img ]

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

eva1969
Berichten: 4034
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 11:44

Jullie hebben straks een heel nieuw schip als je klaar bent! Gaaf hoor.
Lastig een kleur kiezen voor de bekleding al kan je met blauw natuurlijk nooit fout maritiem gezien.

Insta: ArtbyEvaRoeters


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bebble, blondies, Brimi_Disa, desi92, Hannanasjuh, JornaR, Kashmino, Koekie73, maitestar23, parador, Sandyislief, Schapenvacht, Unicorn79, xYaartje en 91 bezoekers