Ik vraag mij toch af hoe andere dat doen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:03

Ik heb in mijn eerste jaar in mijn eentje in een tussenwoning bijna 2000 kuub gas verbruikt (1984 kuub om precies te zijn). Ik heb een slimme thermostaat aangeschaft en het tweede jaar kwam ik net aan de 1500... Die 180 euro investering heb ik snel terugverdiend...

Overdag rond de 17 graden als ik weg ben, 's avond 20 of 21 graden...


Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:08

Jasmijn159 schreef:
Hier 18 graden en als ik in het weekend lang thuis ben misschien een keer 19 graden. Alleen in de huiskamer staan de verwarmingen aan, dat zijn er 3 stuks. Ook een goed geïsoleerd huis en douchen idd kort en niet dagelijks.
Is 21 graden echt nodig? Ik ben een koukleum en zit dus al snel onder een kleedje op de bank. Net zo gezellig :)


Ik douche dagelijks en niet kort...
Ik kan je vertellen dat douchen niet de grootste gasverbruiker is... Slimme thermostaat weet namelijk ook dat uit te filteren...
Warm water ligt maandelijks rond de 20-25m3...


Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:20

Gooiske schreef:
Waarom heb je nog een kachel met vloerverwarming, als ik vragen mag? Is dat nodig bij vloerverwarming?


Ze bedoelt de thermostaat/het programma...

Vloerverwarming warmt heel traag op, daarom moet je het niet te veel wisselen. Daarbij blijft de temperatuur als het goed is veel makkelijker constant en verbruik je niet te veel.

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:22

beert schreef:
Hou je wel bij hoeveel je per maand verbruikt? Wij zitten bij Greenchoice en ik geef elke maand de meterstanden door in de app. Dan betekent hij meteen het werkelijke verbruik van afgelopen maand.

Daarmee leef je niet zuiniger, maar wel bewuster. Je weet dan ook beter waar de kosten in kunnen zitten en om hoeveel het gaat.


Met een nieuwe/slimme meter krijg je ook elke twee maanden een overzicht van je verbruik en dat wordt dan ook afgezet tegenover andere huishoudens. Zo kan je goed zien hoever je van een gemiddelde zit :)

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 13:57

Joman schreef:
Petrichor schreef:
Ja ik ben wel degelijk een koukleum, bij 21 graden zit ik op de bank met een 't shirt met lange mouwen en een dikke wollen trui en daaroverheen nog eens 2 dekentjes dan bereik ik een voor mij aangename temperatuur. Ja ik besef mij (vooral na jullie reacties over de temperatuur bij jullie in huis) dat dit best wel erg is.

Echter hebben we wel besloten om de temperatuur overdag en in de avond op 20 te houden en indien ik echt heel koud ben op 20.5 te zetten. Ook snachts gaat de temperatuur nu naar 17.5 eens kijken hoe dat deze maand verloopt. Echter hebben wij trouwens geen volledige vloerverwarming ik was dat vergeten erbij te zetten terwijl dat wel van belang is. We hebben nu de vloerverwarming lager gezet en de radiatoren hoger dus wellicht dat dit ook nog een verschil maakt.

Edit: In november hebben wij 220 kuub gas verbruikt in oktober was dit rond de 200 en van mei tot september gemiddeld 90.


Kun je niet de vloerverwarming helemaal uitdraaien en alleen op radiatoren verwarmen? Volgens mij is vloerverwarming echt groot verbruiker!


De meeste mensen die vloerverwarming hebben, hebben geen radiatoren meer :Y)

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:48

Joman schreef:
Ja dat snap ik. Maar voor ts geldt dat niet :)


Ik begreep dat als een deel van het huis wel vloerverwarming en een deel niet. Mijn ouders hebben bijvoorbeeld beneden 1 slaapkamer, 2 x een hal, 1 wc, woonkamer, keuken en badkamer... Hiervan zijn beide hallen en de slaapkamer alleen niet op vloerverwarming, maar hangen er radiatoren. Daar kan warmer water door, zouden ze aan staan. In de keuken waar als eerste vloerverwarming is gekomen hing in het begin nog wel een radiator, maar die stond nooit aan omdat het zinloos was, het werd niet warmer zeg maar.

Als de radiatoren gewoon aangesloten zitten op de vloerverwarming maakt dat voor de stookkosten sowieso niets uit, hooguit dat ze hoger worden omdat er meer water warm gemaakt moet worden. Want dan zit er gewoon een lus in de vloer.

Nu ik nog verder nadenk over de situatie bij mijn ouders... Het soort vloer maakt ook nog wel eens een verschil, denken zij... De woonkamer wordt veel minder aangenaam warm ook al geeft de thermostaat de juiste temperatuur... Hier ligt een grindvloer/steentapijt wat niet voldoende (aangename!) warme doorgeeft.

En aangename warmte maakt ook nog wel eens een verschil. Ik vind 19 graden bij mij thuis vele malen aangenamer (mits ik niet stilzit!) dan bij mijn ouders thuis.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers