[VOLG] Ons project in Frankrijk

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, Shanna, Dani, EvelijnS

lizy29

Re: [VOLG] Ons project in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 19:03

Beter zorg je dan dat je uiterlijk eind komende zomer langs bent geweest. Hoop tegen die tijd toch wel tijd te hebben gehad wat te verven. :=

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 20:51

Oei, dat is wel heel erg inderdaad. Sowieso een allegaartje als ik het zo zie, maar dan dat roze, dat zou mijn kleur ik niet zijn. Ik had ooit wel roze muren die eigenlijk iets te roze waren uitgepakt, toen had je nog van die spuiten met kleuren die je door je witte muurverf kon doen. In de emmer leek het niet zo roze, op de muur dus wel, maar dat was nog echt megazacht in verhouding tot dit. Het werd wel een heel zonnige kamer, zelfs als de zon niet scheen :o .

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 21:39

Dat is een euhm functionele keuken :P.

Nieuwe is idd een hele verbetering.

Beginnen jullie nu volop aan het zomerseizoen of loop ik achter en is dat al lang en breed begonnen?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 01:00

Was hij maar functioneel :=
Dat hoekje is het enige werkblad, ik heb 1 lade van 30cm die welgeteld 20cm open kan en van de kastdeurtjes ben ik iedere keer weer blij dat ik na openen en sluiten niet met een deurtje in mijn handen sta. De afzuigkap is zo smerig dat schoonmaken niet eens meer een optie is en we hem dus ook niet gebruiken.

Het enige goed bruikbare is dus ons eigen geplaatste gasfornuis, de vaatwasser, de koelkast en de magnetron. :')

En ehm zomerseizoen? Bij ons moet net als in het westen van Frankrijk de winter nog beginnen hoor. Zoveel zuidelijker wonen we nu ook weer niet :+

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 01:07

Oei de huidige keuken ziet er inderdaad speciaal uit :=
Voordeel is wel dat hij niet in de verkoopprijs is doorberekend ;)

ღ 11/08/2013 V ღ ღ 27/01/2016 A ღ ღ 29/11/2017 R ღ
[HTT] [Volg] Eindelijk ons eigen huis, incl. verbouwing

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:14

Dat kan inderdaad alleen maar verbeteren. :wow: :wow: %)

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:34

lizy29 schreef:
En ehm zomerseizoen? Bij ons moet net als in het westen van Frankrijk de winter nog beginnen hoor. Zoveel zuidelijker wonen we nu ook weer niet :+

Damm you autocorrect.
Lammerseizoen dus :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 11:24

_O-
Die is logischer. De eerste ronde hebben we natuurlijk al gehad. De volgende is vanaf ongeveer 1 december. En dan hebben we even rust tot half februari ongeveer.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 14:28

Nog een klein kijkje op de andere kant van ons huidige leven..

Vanochtend onderweg om nog wat hekjes van de wei te halen die ik vorige keer niet mee kon nemen. Kijkend naar de schapen die over een maand ongeveer moeten lammeren, die zouden we binnen halen om te ontwormen en 3 schapen eruit te halen die stiekem overgestoken waren.
De schapen die ik zie lopen lijken allemaal in orde maar 50 meter verder in een andere hoek van die wei valt mijn oog op wat vreemds wat er gisteren niet lag.

Weer terug gereden de poort en de trekker in de wei gezet om te voet verder te gaan omdat dat deel van de wei erg nat is.
Aangekomen bij wat ik zag liggen zakt het moreel weer even in de schoenen..
(niet zo'n lekkere foto)
Spoiler:
[ img ]

Helaas weer een van onze schapen aangevallen, deze keer is er maar weinig van over dus het zal wel een groot beest of meerdere geweest zijn.

Moet ik me zorgen gaan maken om de rest van de schapen daar? Wat tref ik morgen weer aan?

Mede om dit soort situaties zijn we gewoon voor de jacht en het onder controle houden van het wild. Vanmiddag heb ik als het goed is contact gehad met de jacht vereniging hier in het dorp, om te vragen of ze een idee hebben wat het is geweest, ben namelijk zelf een beetje bang voor een wolf oid want deze is erger dan degenen die ik tot nu toe aangevroten heb gevonden. Maar om dat te bewijzen zijn we wel een tijdje verder, eerst de jagers maar vragen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:38

Ik hoor van sommige mensen in Spanje dat ze daar flink last hebben van loslopende groepen honden (al dan niet van een eigenaar) qua schade aan schaapskuddes. Ze mogen er niks aan doen qua schieten/vangen (ook met jachtvergunning niet) en zijn dus afhankelijk van een instantie die ze moet vangen. Hoe zit dat bij jullie?

Kan je deze laten liggen en er een wildcamera op richten om te kijken wat er bij komt?
Laatst bijgewerkt door tamary op 11-11-19 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:39

Vervelend is dat.

Zijn er wolven gesignaleerd bij jullie? Dacht dat die alleen in de Pyreneeën od zaten.

Onderschat grote honden niet (wat ze op het platteland 'barouge' noemen) die krijgen makkelijk een schaap te pakken als ze willen.

Een vos kan geen schaap vangen, maar wel opeten als het al dood of sterk verzwakt is.

Dit schaap is wel volledig opgepeuzeld dus het was een dier met honger of meerderen die samen jaagden.

Heb wel al vaker schade moeten vaststellen bij aangevreten schapen en het waren altijd honden uit de buurt.

Laatst ging het om kalveren, tot op het bot aangevreten.
Bleek iemand in de buurt een saarloos wolfhond te hebben die beetje z'n eigen leven ging leiden.
Verhalen over wolven zijn zo snel geboren.

Vervelend is het wel. Hopelijk vind je snel een oplossing of verantwoordelijke.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:41

Wouw Jeffrey, deze is echt weg goed aangegeten. Eigenlijk is er alleen maar huis, botten en kop over. Hier word je niet vrolijk van. Dat begrijp ik goed. Sterkte en ik ben heel benieuwd naar het verhaal van de jagers. Pffff als het de wolf is, dan is hij heel dicht bij.
Thioro de wolf is bewezen gesignaleerd in de la Corrèze, Limousin dus.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:48

Ow, wist niet dat hij daar al gesignaleerd was.

Toch blijft voor mij verdachte nr 1 bij aangevallen schapen een groot formaat hond.
Toen ik in de Dordogne werkte (niet ver van de Limousin) waren het ook steeds honden.
Een volledig opgevreten schaap is echter niet typisch voor losgebroken honden, of ze moesten extreem hongerig zijn. Als er zo'n hond losloopt weet de buurt dat vaak snel genoeg.
En het mag dan officieel misschien niet maar ken genoeg boeren die er dan wel zelf voor zorgen dat de hond niet meer terugkomt, of überhaupt nog rondloopt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:52

Thioro schreef:
Ow, wist niet dat hij daar al gesignaleerd was.

Toch blijft voor mij verdachte nr 1 bij aangevallen schapen een groot formaat hond.
Toen ik in de Dordogne werkte (niet ver van de Limousin) waren het ook steeds honden.
Een volledig opgevreten schaap is echter niet typisch voor losgebroken honden, of ze moesten extreem hongerig zijn. Als er zo'n hond losloopt weet de buurt dat vaak snel genoeg.
En het mag dan officieel misschien niet maar ken genoeg boeren die er dan wel zelf voor zorgen dat de hond niet meer terugkomt, of überhaupt nog rondloopt.

Verbaasd mij niks, maar waar een local mee wegkomt moet je als import vaak niet proberen. Op de een of andere manier weet de hele buurt het en heb je een groot probleem.

[o]
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 14:56

Je hebt als boer zijnde ook gewoon het recht je kudde te beschermen dus dat zou op zich geen probleem moeten geven. En het gros van de wolven zijn uiteindelijk vaak wolfkruisingen maar daar kom je pas achter als het beest geschoten is en er DNA onderzoek gedaan is.
Maar deze enorme schade aan een schaap is wel de reden dat we nu dus navraag doen bij de jachtvereniging en dus indirect in de omgeving om er achter te komen wat het kan zijn geweest. Voor onszelf maar ook voor de omliggende boeren gezien we hier in een gebied zitten met heel veel schapenboeren.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:52

Vast een stomme vraag maar zitten daar ook beren of mountain lions? Die hebben we hier en die vreten ook zo een schaap op...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:02

Nee die hebben we hier ‘gelukkig’ niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:08

Jeetje -O- en dit is de tweede?
Lopen er lynxen bij jullie in de regio?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:48

Poema/mountain lion is Amerikaans continent, in Europa hebben we zulke grote katachtigen niet (meer). Lynx (bobcat) wel, maar die zijn met zo'n 30kg en als solitaire jagers meer op maatje konijn gericht dan een groot ras schaap.

[o]

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 19:06

Ohh wat vreselijk k*t. Ik zou in eerste instantie denken aan twee of drie honden die bezig zijn.

ღ 11/08/2013 V ღ ღ 27/01/2016 A ღ ღ 29/11/2017 R ღ
[HTT] [Volg] Eindelijk ons eigen huis, incl. verbouwing

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-19 21:14

Beren hebben we als het goed is voorlopig geen last van hier, dat zijn problemen voor in de bergen, wolven komen helaas idd wel steeds dichterbij en zijn straks wel een reëel punt om rekening mee te houden.

Sprak vanmiddag iemand uit het dorp hier naast op Facebook, een aantal jaren geleden hebben er hier in de omgeving idd al eens wat honden gelopen die voor hun eigen snacks zorgden maar weet niet of het nu weer het geval is. Hoop dat de jagers daar wat over kunnen vertellen, morgen middag komt er iemand kijken

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:40

Die is wel echt opgegeten en niet alleen voor de lol opgejaagd.

Hopelijk vinden jullie snel de dader(s)

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 07:46

Is in jullie geval het niet lonend om een paar anatolen in de kudde te zetten persoonlijk denk ik wanneer je zoiets zou hebben je kudde veel minder interessant word.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 08:54

Oef, ik denk ook meer aan een Saarloos of een husky. Vooral de laatste is in Frankrijk op grote schaal aangekocht door mensen die er totaal geen verstand van hebben (saarloos is tot nu toe meer iets voor mensen die er wel verstand van en ruimte voor hebben) en als ze dan gedumpt worden dan “ redden” ze zich met schapen.

Tussen de oren van het paard blaast de wind uit het paradijs

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 11:56

Monica72 schreef:
Is in jullie geval het niet lonend om een paar anatolen in de kudde te zetten persoonlijk denk ik wanneer je zoiets zou hebben je kudde veel minder interessant word.

Dan zit je aan minimaal 3-5 per kudde en die moeten eigenlijk al volwassen zijn en gewend om samen te werken. De 1-2 aantallen die wij in het westen inzetten is leuk als alarmfunctie, maar tegen meer dan 1 hond/wolf beginnen ze weinig. Ze halen hun zelfvertrouwen uit aantallen en als dat niet het mensendeel van de roedel kan zijn, dan zijn meer honden nodig.
Vraag is of dat qua voer en aanschafkosten uit kan, want er zijn van wat ik begrijp meerdere kuddes en een flink oppervlak om in de gaten te houden. En hoe zullen ze op elkaar reageren mochten de kuddes dichter bij elkaar lopen?

[o]