Internetbankieren hoe probleem op te lossen? Andere bank?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:40

Een iPad met 8GB? Zelfs de originele was er alleen in 16, 32 en 64. Is er ooit een mini geweest met 8 ofzo?

Oplossing is dus simpel: Back-up maken via iTunes op de PC van iemand anders, dan via iTunes een herstel naar fabrieksinstellingen en dus alles weggooien, update via iTunes installeren en gaan met die banaan. Apple Store zit alleen in Amsterdam, Den Haag en Haarlem dus als je daar niet geweest ben ben je niet bij een Apple Store geweest. Die gasten kennen veel meer trucjes om een iPad weer tot leven te wekken na een foute flash (die inderdaad vroeger voor kwam als je een te volle iPad ging updaten, maar oplossing was simpel, opstarten in DFU-mode (wat is dat? Zie Google) en dan via PC herstellen en ze werkten allemaal weer. Na de update back-up weer terugzetten en gaan met die banaan.

Updates zijn nou eenmaal nodig om de apparaten veilig te houden voor zaken zoals internetbankieren. In de oude iOS-versies zaten inderdaad kwetsbaarheden die onveilige situaties konden creëren. Dus ja, er zitten ook nieuwe functies in, maar het belangrijkste van die updates zijn de security patches.
Laatst bijgewerkt door Choiix op 09-10-19 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is


Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Internetbankieren hoe probleem op te lossen? Andere bank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:42

Anders afspraak maken bij Genius Bar, desnoods met credit card even een 1 euro iCloud abbo nemen (kan ook met maandelijkse afschrijving volgens mij), daar een volledige backup in maken, iPad naar fabrieksinstellingen, updaten, weer naar fabrieksinstellingen en iCloud-reservekopie terugzetten.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 14:49

lovelys schreef:
En alles op een sd kaartje zetten? Zo zou je genoeg ruimte moeten hebben voor de update van de ipad.


iPads hebben geen SD-kaart slot :)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Internetbankieren hoe probleem op te lossen? Andere bank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 06:25

Ik heb al eerder de oplossing gegeven om met je huidige iPad door te kunnen. Je hebt blijkbaar nog een oude laptop, daar kan vast wel iTunes op. Probleem opgelost.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:09

karuna schreef:
Choixx dan loop ik nog steeds tegen ruimte gebrek aan. De vorige update neemt al veel van mijn geheugen weg. Een update betekent een up to date ipad waar ik verder niets meer op kan zetten. Waar ik dan ook niet veel aan heb. Ik durf gebruiken aan ivm de erg goede firewall die ik heb. Heb er goed overleg gehad met provider en ik heb nog net de software versie die veilig te gebruiken is. Dus geen onveilige wifi hier gelukkig. Gebruik hem ook nergens anders dan op twee adressen met dezelfde provider.

Ll de beide opties zijn al besproken. Telefoon is te klein scherm voor mijn zicht. En ja de website versie is nu net het probleem. Die werkt niet fatsoenlijk voor tablet en vereist een laptop of pc.

Bankkantoren in de buurt. Kijkt rond, kijkt nog eens rond _O- nope :n . We hadden ooit abn (feestelijk als eerste heropend na de groots aangekondigde huisstijl wijziging, 4maanden later was het dicht). Ing (weg zelfs de pinautomaat daarvan is verdwenen). Rabo was er tot voor kort (nu alleen twee uur uur week alleen voor hypotheek gesprekken). Regiobank huist alleen een makelaarskantoor in. Dichtbijzijnde bank nog in werking is de abn een kleine 20 km van hier. Beroerd bereikbaar maar parkeren op eigen terrein. De rest is nog verder weg of midden in een groot stadscentrum met onmogelijk parkeren.

Vannacht besloten een nieuwe ipad (nou ja nieuw, tweede kans dus, met volle garantie bij erkend veilig bedrijf :j ) aan te schaffen. Met flink zoekwerk een 128 gb gevonden die ik nog net kan betalen. Ouder model 2018 met alleen wifi meer is niet nodig, net zo snel of langzaam dan wat ik nu heb. Zelfde variant in grootte maar met 10 keer meer geheugen. En ik ga gebruik splitsen tussen twee ipads dan maar. Mijn oude als camera, foto opslag. De nieuwe echt voor gebruik van de rest.

Maar ben wel van plan dit te gaan aankaarten ergens waar ze er mogelijk verder mee kunnen om eens openbaar ter sprake te brengen.


iOS is 4GB, maar na de update houd je dan nog steeds dezelfde hoeveelheid ruimte over. Voor een update via de iPad zelf heb je die ruimte nodig, via iTunes leent ie die ruimte van je pc of Mac. Dus een nieuwe iPad kopen was hiervoor niet nodig geweest. Vaak is het zelfs zo dat een schone installatie en backup terugzetten nog een aantal GB vrij maakt extra.

Voor wat betreft de opmerking over Chinees hierboven: daarom staat er ook iets bij over de Genius Bar, die is voor zij die geen Chinees spreken ;-)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:53

Celiien schreef:
Misschien nog een idee: Reservekopie van ipad maken, alles eraf gooien, update draaien, en dan reservekopie terugzetten?


Jep, dat is de methode inderdaad met een 16GB'er, dan hou je ongeveer 11,7GB over na de update. Ruimte zat voor een paar appjes :)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 15:24

Alleen aan de PC hangen helpt ook niet, je moet wel een backup maken, dan naar fabrieksinstellingen, dan updaten, dan backup terugzetten.

Pas vanaf iOS 12.0 wordt netjes aangegeven hoeveel GB aan geheugen er in de iPad zit. Vroeger werd inderdaad aangegeven 12,x GB voor een 16GB model maar daar kreeg Apple teveel klachten over, daarom hebben ze dat later aangepast. Eerder werd de ruimte die iOS in neemt (en dat is dus inderdaad maar 4GB) er al afgetrokken. Als je de instructies zoals eerder gegeven dus op zou volgen, staat er ook op jouw iPad netjes 16GB.

Punt is dat jij dus met jouw apps (en vermoedelijk de cache hiervan die onzichtbaar blijft) 12GB in neemt. DAT los je op door die backup en restore te doen. Dan pas wis je die cache. Leuk die meter die 4,1GB aan geeft maar die telt de cache niet mee.

Wat overigens ook een goede truc is, is via iTunes een hele grote film proberen te kopen die never nooit gaat passen, eentje van 20GB ofzo. Dan gooit ie de cache ook leeg en dat scheelt zomaar 5GB.

Ter vergelijk heb ik toevallig gisteren een antieke iPad Air naar de nieuwste software gebracht, en daar was schoon aan de haak nog zo'n 11GB over van de 16 voor apps. Ruimschoots voldoende voor jouw use case dus.

Feitelijk is het hetzelfde als een Windows PC, die loopt ook vol troep na zoveel tijd, updates etc worden allemaal vastgehouden. Cleaning tools helpen dan ook maar deels, soms moet je gewoon een herinstallatie uitvoeren.

Overigens voor wat betreft toegankelijkheid is het maar goed dat alle banken hier het Mobile First principe hanteren. Je kan simpelweg veel meer met toegankelijkheid op mobile devices dan op een PC.

En nog even 1 ding: Er zitten echt lelijke security flaws in iOS 10 en overigens ook in 11 en 12. Hoe goed jouw firewall ook moge zijn, zeker bij deze iOS versie hoef je maar naar 1 verkeerde website te gaan en de controle is over te nemen. Een firewall beschermt absoluut niet tegen dit soort kwetsbaarheden, dus wie jou dat verteld heeft moet echt opnieuw een cursus/opleiding volgen. Latest/greatest iOS-versie wordt niet voor niets door Apple aanbevolen. En als het ECHT serieus is, dan komt er nog een update voor oude devices want toen iOS 10 al lang en breed uitgerold was, kwam er nog een iOS 9.3.5 update om oude devices die kwetsbaarheden hadden nog van een update te voorzien.

@Nirvana_: Jij en karuna hebben allebei een iPad Air, maar jij bent wel netjes up to date. Overigens is de nieuwe iOS 13 niet meer voor de iPad Air beschikbaar, na iets meer dan 6 jaar (zie maar eens een Android Tablet die 6 jaar updates krijgt...) is de koek op. Maar voordat iOS 13 de minimum versie wordt bij de meeste apps zijn we wel weer 2-3 jaar verder.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:07

karuna schreef:
Ik ben begonnen met de allereerste ipad 2. Was toen nog niet in nederland te koop maar ex had hem met zijn werk gekregen uit amerika van Microsoft :') . Daarna deze ipad 2 air dus. Wat ik gekocht heb is de ipad 2018 met alleen wifi.

De ios 10 is in maart nog ge update door apple store zelf na problemen met de mail.


Dat laatste is onmogelijk, updaten naar lager dan iOS 11.4 was toen al lang niet meer mogelijk, die zijn al geruime tijd door Apple dichtgezet. Je oude iPad is overigens een iPad Air, niet een 2 Air (bestaat niet) of Air 2 (die wel), laatste heeft een ander model nummer.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Internetbankieren hoe probleem op te lossen? Andere bank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:36

Dan ben je genaaid, je hebt een Air 1, niet een Air 2. Modelnummer van een Air 2 is anders.

Overigens overzetten kan ook met nieuwere iOS via de iCloud backup.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Internetbankieren hoe probleem op te lossen? Andere bank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 13:31

I stand corrected voor wat betreft Air 1/2. Dan is het al helemaal zonde dat er een nieuwe iPad aangeschaft is, dat was dan echt niet nodig geweest en zonde van het geld. Met een simpele backup via iTunes, vervolgens iPad even helemaal leeg, dan updaten en backup terugzetten heb je vermoedelijk zelfs meer ruimte vrij dan nu. En het ding is gewoon pertinent onveilig nu, een firewall biedt geen extra bescherming voor dit soort kwetsbaarheden.

En de nieuwe manier van iOS 12 en hoger is even wennen, maar uiteindelijk wil 99% niet meer terug naar het oude.

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is

Choiix
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Re: Internetbankieren hoe probleem op te lossen? Andere bank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 20:24

Air 2 kan je nog zo’n 2-3 jaar mee doen. Gok dat iOS 14 er niet meer voor komt, maar voordat al die apps minimaal iOS 13 vereisen ben je een hele tijd verder.

En de ruimte, tsja, je kan niet zeggen dat ik dat niet voorspeld heb ;-)

Speed never has killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you - Jeremy Clarkson
Één van de weinige bokkers die amper kan paardrijden, en dan ook nog eens een man is


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chanelle14, ChristaMoor, elise t., Goldwynn, GoogleAdsense, Kanto, Rox87, zonnebloem18 en 98 bezoekers