Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:47

Ir1ne schreef:
Onze kijkers van vandaag willen nog een derde keer komen bezichtigen.... -O- :Z nou ja, beter dan slecht nieuws denk ik dan...



Wij zijn vorige week naar een woning wezen kijken. En morgen gaan we met een aannemer kijken; er moet nl. behoorlijk verbouwd worden en ik heb een prijsindicatie nodig.
Daarna zullen wij zeker nog 1 keer gaan kijken. Wij zijn beiden niet technisch en kunnen niet klussen, dus ik moet echt deskundigen meenemen. :D
Wij willen zeker weten, dat we de juiste keuze maken; in ons geval zijn er geen andere gegadigden op dit moment, dus ik maak daarom geen haast.

Kruip weer onder mijn meeleessteen ;)


Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:20

Cyrina schreef:
Als iemand nog een huis met plek voor paarden zoekt iets naar het noorden maar niet te...

Mijn huis is opnieuw in de verkoop gekomen. Mensen zouden iets van een asiel beginnen vanuit Spanje gefinancierd, maar die hebben terug getrokken..

https://www.funda.nl/koop/blankenham/hu ... erdijk-18/


Blankenham ligt op het 3 provinciën punt van Flevoland Overijssel en Friesland.


Mooi huis en dit vind ik echt niet duur, maar ik woon dan ook in de Randstad. ;)

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:15

Wij hebben een huis op het oog in een andere gemeente. Ik belde anderhalve week geleden een bekende makelaar in Rotterdam voor een taxatie van onze eigen woning en toen was de wachttijd 4 weken en niet 's avonds.
Ik heb gelukkig via een kennis een andere makelaar gevonden, die wel binnen een week langs kon komen.
Een vriendin heeft haar huis via gratismakelaar.nl heel snel verkocht.

Hoe doen jullie dat?
Onze verkoopmakelaar gaat nu ook de onderhandelingen doen voor de aankoop van ons huis.
Doen jullie alles zelf?

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:02

Fitzroy schreef:
Wij hebben nu een verkoopmakelaar, pas als ons huis verkocht is kijken we verder.
Ik denk dat het erg aan de prijsklasse ligt of je een aankoopmakelaar nodig hebt.


Ik heb de aankoopmakelaar vooral genomen, zodat hij nog wat kan onderhandelen over de vraagprijs, daar zijn wij zelf niet zo goed in :D .
En ik wilde graag weten of de vraagprijs reëel is, omdat wij het huis flink moeten moderniseren.

En de verkoopmakelaar zet ons aardig onder druk en nu loopt alles via onze aankoopmakelaar :D

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:47

Je kan naar een onafhankelijk hypotheekadviseur gaan en dan laten voorrekenen hoeveel je kan lenen, wat voor jou de beste hypotheekvorm is en hoeveel eigen geld je nodig hebt bijv. voor kosten koper.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:53

Sintara schreef:
Spannend giolli!
Bij mij wil de verkoper (en de makelaar) van het huis dat ik koop telkens bewijzen zien van waar ik mijn geld vandaan haal. Dat is toch niet normaal? Ik hou me maar van de domme.
Volgens mij hoef ik alleen de waarborgsom te voldoen voor een bepaalde datum, en dan op tijd het geld bij de notaris krijgen..


Wat apart. Wij hebben vandaag voorlopig koopcontract getekend, maar door verkoopmakelaar is niet naar onze financiën gevraagd.
Dat regelen wij met een financieel adviseur.
In het koopcontract staat inderdaad wel een datum dat de waarborgsom gestort moet zijn. Maar dat is verder niet met makelaar en verkopers besproken of wij daar aan kunnen voldoen.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 23:51

zonnebloem18 schreef:
Zoals ik het begrepen heb uit eerdere berichten heeft Sintara geen of bijna geen hypotheek nodig. Op zich snap ik dan wel dat er vanuit die wet bekeken wordt of dit geen geld is wat witgewassen wordt. Als het vanuit een erfenis is of verkoop oudere woning bijvoorbeeld kan dat natuurlijk ook mogelijk zijn.

Toch gaat dat de makelaar en huidige woningeigenaar niets aan. Zolang de notaris alles maar op tijd binnen heeft.



Wij doen ook behoorlijk wat inleggen (overwaarde huidige woning), maar toch gaat dat de verkoopmakelaar niets aan. Alleen mijn financieel adviseur

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 22:34

In de randstad moet je eerder overbieden, met name in bepaalde steden/wijken.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:01

vionnesem schreef:
Fitzroy schreef:
Bedenktijd is toch maar 3 dagen? Daarna heb je alleen de ontbindende voorwaarden nog, voor als je de financiering niet rond kunt krijgen. Maar dat is geen bedenktijd.


Ik haal het inderdaad door elkaar! Maar wij zouden dan de financiering rond moeten maken maar betalen pas vanaf we tekenen bij de notaris


Inderdaad wordt pas bij het tekenen bij de notaris het geld naar de verkoper/bank overgemaakt.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 18:32

In Rotterdam wordt momenteel overboden, echter hoor ik van verschillende mensen, dat makelaars/investeerders onder elkaar afspraken maken en onder 1 hoedje spelen.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 09:42

Als de huizenmarkt (weer) instort, is dat alleen nadelig als je je huis wilt verkopen. Als je er blijft wonen, dan maakt dat niet uit.
Ons huidige huis hebben wij 35 jaar geleden gekocht, netjes afbetaald en alle strubbelingen op de huizenmarkt hebben we overleefd.
Als we alleen de aankoopprijs met de huidige marktwaarde vergelijken (zonder de investeringen mee te rekenen) dan is het huis nu 6,5 x zo duur. Wij kochten het toen wel.met 12,7% rente.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:22

Dat klopt.
Ik heb kennissen die iedere x als de markt aantrekt, hun huis verkopen. In een kortere periode dan ons, hebben zij al 6 x een ander huis gekocht. Steeds een stukje beter/duurder.
Ik moet er niet aan denken, maar ik hecht erg aan alles. :D
Uiteindelijk hebben zij (nog) meer winst, maar wij zijn tevreden.
Wij verhuizen omdat ons huidige huis niet meer geschikt is voor ons, niet om winst te maken. Al is het wel fijn, dat de markt (om te verkopen) nu goed is in onze regio.


Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 00:05

Hët is nog steeds mogelijk om een deel aflossingsvrij af te sluiten.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:55

Mijn huis is vorige week te koop gezet (Rotterdam) en binnen 1 dag verkocht. *\o/*
Wij kregen een aanbod (ver boven de vraagprijs) en wij hebben direct ja gezegd.
Sommigen raden ons aan, om verder te onderhandelen met andere gegadigden, maar wij zijn heel tevreden met het aanbod en de snelheid.
Ik ben blij dat ik het achter de rug heb.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:03

superpony schreef:
Dat hadden wij ook. Woensdag op funda en vrijdag al 6 kijkers. Er werd meteen geboden en met 1 stel dat de makelaar als betrouwbaar en serieus peilde eens geworden. Anderen dachten ook dat we er wel meer uit konden halen, maar het was al boven de prijs die we vorig jaar dachten te krijgen en wat we nodig hadden. En dit gaat snel en zijn we er vanaf.


Bij ons is het een investeerder die het koopt.
Ben ik zelf geen voorstander van, maar hij biedt zoveel boven de marktwaarde, dat onze makelaar ons heeft aangeraden om het bod te accepteren. Als een ander de hypotheek niet rond krijgt (zeker als de hypotheek boven de marktwaarde is) dan neem je een risico, dat de kopers de financiering niet rond krijgen. Dan ben je een paar maanden verder en moet je opnieuw beginnen.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:11

Ik ben tevreden met het bedrag dat ons geboden is en ik vertrouw op het advies van onze makelaar.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:56

Er zijn bedrijven die eisen dat mw' s binnen een straal van 40 km of half uur reistijd wonen.
Dus je kan er niet dood gevonden willen worden, maar je hebt soms geen keuze dan.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:27

Malenka schreef:
Ik vind dat "als je het maar echt wil lukt het wel" altijd zo'n dooddoener. Je moet helaas ook geluk hebben. Want wat zeg je tegen de mensen die iets heel graag willen, er keihard voor werken maar het niet voor elkaar krijgen? Dat je het dan blijkbaar niet echt wil? Dat het dus aan hen ligt?


Inderdaad!

Daarbij, veel mensen in bijv. Rijnmondgebied zijn werkzaam in de scheepvaart/containervaart/haven- en opslag enz. Dat zit nu eenmaal vooral in de Botlek/Europoort. Als je daar werkzaam in bent, dan woon je in deze omgeving. De functie van mijn man bestaat alleen in het Westen/Rijnmondgebied. Die bestaat niet in Limburg of Drenthe. En zo kan ik nog vele beroepen/functies opnoemen die regio-gebonden zijn.
Het gaat ook niet om woningen in Wassenaar of het Gooi. Maar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam met aanverwante gemeenten zijn gewoon duur door de schaarste aan woningen en de hoge werkgelegenheid hier. Utrecht en omgeving met name, door de centrale ligging.

Opmerkingen als "huizen worden daar duur gehouden" of "mensen zijn kuddedieren" zijn onnodig en komen op mij een beetje kleinzielig over. Wees blij dat je ergens kan wonen waar het goedkoper is of meer ruimte hebt.

Zeeland kampt ook met problemen: omdat jongeren en hoogopgeleiden wegtrekken. Met name omdat zij gaan studeren en daar dan hun partner of werk vinden en dan daar blijven. Daar kan je in bepaalde branches dus makkelijk werk vinden en een leuke woning.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:58

Superpony,
Je zou niet alles op je zelf kunnen betrekken en je kunnen proberen in te leven in anderen.

Met mij hoeft niemand medelijden te hebben. Ik heb mijn afbetaald huis in de Randstad met zeer veel winst verkocht. Maar ik besef zeker dat het voor anderen zeer moeilijk en onbetaalbaar kan zijn.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 05:04

superpony schreef:
Malenka schreef:
Het is prachtig dat het jullie gelukt is. Dat zegt helaas niks over anderen. Het kan net zo goed zijn dat jullie geluk hebben en zij pech.


Nee, dat zijn echt smoesjes. Wij hebben echt meer dan genoeg pech en ellende gehad. Ook keuzes moeten maken die niet leuk zijn meerdere keren. Maar kan niet, bestaat gewoon niet.


Electra63 schreef:
Superpony,
Je zou niet alles op je zelf kunnen betrekken en je kunnen proberen in te leven in anderen.

Met mij hoeft niemand medelijden te hebben. Ik heb mijn afbetaald huis in de Randstad met zeer veel winst verkocht. Maar ik besef zeker dat het voor anderen zeer moeilijk en onbetaalbaar kan zijn.
\

Ik kan me heel goed inleven. Maar ik loop al even mee en mensen verzinnen smoesjes. Het komt niet aanwaaien als je iets wil en soms moet je keuzes maken. Niet iedereen is ervoor in de wieg gelegd om 100% voor iets te gaan als je iets graag wil.

Niet mij de schuld geven. Mij maakt het niet uit, maar mensen moeten dan ook niet met smoesjes komen. Zeg gewoon; maar dat heb ik er niet voor over.....

En ik noemde niet alleen t Gooi en Wassenaar, maar ook Amsterdam. Weet dat in mijn jeugd je daar voor 200 GULDEN een huis kon huren. Klanten van ons woonde 15jr terug nog in zulke woningen voor huren die nog erg laag waren.
Die zelfde woningen zijn opeens abnormaal duur.
Een huisje met eigen grond in de diamanten buurt was toen maar 30.000 gulden. Mijn ouders hebben eeuwig spijt gehad, dat ze dat niet hebben gedaan.

En ja, heeeel veel mensen trekken naar buiten. Niet alleen vanwege de prijzen. Ze wegen alles tegen elkaar af.
Mijn man als voorbeeld moet nog steeds 30km reizen, amar zonder file. En zo vinden mensen het ook fijn om hun kinderen daar op te laten groeien etc.


Dus het is eigenlijk onzin, dat er een woningprobleem in Nederland is? Die starters en alleenstaanden die geen betaalbare woning in de Randstad vinden, omdat bijv. hun inkomen te laag is in verhouding tot de woningprijs, verzinnen eigenlijk een smoesje?
En 30 km naar je werk is niet bijzonder, dat woon ik nu ook van mijn werk in de Randstad.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:21

Ik heb eerst een huis gekocht.
Maar van kennissen weet ik, dat die tijdelijk bijv. Gemeubileerd huren of tijdelijk in een bungalowpark of stacaravan gaan wonen. Of bij ouders tijdelijk intrekken.

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:53

Fitzroy schreef:
Bij ouder intrekken is geen optie ivm werk. Ik denk dat het dan huren wordt op een chaletpark of zo. Maar dan zit je met een woonadres.


Dan kan je misschien wel bij je ouders of familie of goede vriendin een postadres doen?

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:57

Muronia schreef:
Nou, paps huis staat erop. Op hoop van zegen dan maar. Het voelt wel dubbel want ik ben daar opgegroeid, maar voor mijn vader fijn als hij straks kleiner woont. Zou dit niks voor jullie zijn trouwens Rina?

Huis in Westerlee gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop/westerlee/hui ... ofdweg-12/


Wat goedkoop !!
Dat moet toch snel weg zijn!

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:56

Wij hebben van de zomer zeer onverwacht een huis gekocht (we hadden geen verhuisplannen, maar kwamen ons droomhuis tegen). Overdracht is pas december.
Wij hebben ons huidige huis vrij van hypotheek en hebben een overbruggingshypotheek genomen.
Begin september pas ons huidige huis te koop gezet (en gelijk verkocht). Nu wonen wij in Rotterdam en daar is de huizenmarkt zeer goed. Wij gaan pas 1 maart uit dit huis omdat ons nieuwe huis verbouwd moet worden. Maar normaal zou ik eerst verkopen en dan pas kopen, denk ik. :D

Electra63
Berichten: 17816
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 02:25

daantjuhhh schreef:
Electra63 schreef:
Wij hebben van de zomer zeer onverwacht een huis gekocht (we hadden geen verhuisplannen, maar kwamen ons droomhuis tegen). Overdracht is pas december.
Wij hebben ons huidige huis vrij van hypotheek en hebben een overbruggingshypotheek genomen.
Begin september pas ons huidige huis te koop gezet (en gelijk verkocht). Nu wonen wij in Rotterdam en daar is de huizenmarkt zeer goed. Wij gaan pas 1 maart uit dit huis omdat ons nieuwe huis verbouwd moet worden. Maar normaal zou ik eerst verkopen en dan pas kopen, denk ik. :D

Huidige huis vrij van hypotheek is natuurlijk ook wel een uitzonderlijke situatie.

In mijn geval was dat niet zo. Plus ik ben alleen.


Ja, dat klopt. Maar wij wonen in dit huis 35 jaar, vandaar ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domiinique, katinker, Pardoesje, PuurPaard, Vetra en 107 bezoekers