Slakken in moestuin

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 19:52

Hoi!

Wij hebben sinds kort een kleine moestuin in de tuin gemaakt.
We hebben wat verschillende dingen staan, in het begin ging het prima maar nu hebben volgens mij alle slakken uit de buurt ontdekt dat er bij ons lekkers te halen is.
Ze vreten echt alles aan, vooral de sla en het blad van de bloemkool vreten ze flink in.
De andijvie gaat nog redelijk maar met wassen haal ik daar ook zo 10 slakken uit..
De komkommer,tomaten,peper en paprika planten laten ze tot nu toe wel met rust gelukkig.

Ik heb al bakjes bier neergezet maar er is er geen een ingekomen..

Iemand de ultieme tip?


bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 21:13

Sizzle schreef:
Ik ga na iedere natte avond slakken vangen. Zo houdt ik het goed onder controle. Doe ik het niet dan is letterlijk alles afgevreten, inclusief de rozen. Gif wil ik per definitie niet.


Dat doe ik ook! Maar helaas blijven het er nog steeds veel..
Soms heb ik er wel 30 na een regenbui

Gif wil ik ook liever niet gebruiken en dat ze wat opeten is niet zo erg maar het is nu wel erg extreem

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 21:16

palousa_boy schreef:
Koffieprut helpt goed maar dat heeft niet iedereen in grote hoeveelheden beschikbaar ;)


Dat heb ik pas gelezen inderdaad, mijn ouders sparen het nu op voor me maar het gaat niet heel hard.
Zelf heb ik geen koffieprut

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 08:40

Pien63 schreef:
Beetje onsmakelijk misschien maar de naaktslakken knip ik doormidden. :7
Dat lijkt me vriendelijker dan gif of verdrinken in bier, zijn gelijk dood.
Voordeel is dat slakken ook weer heel graag slakken eten....... je hoeft alleen maar even te wachten tot de achterblijvers ze ontdekken :roll:


Jakkes, ik vang ze doe ze in een doosje met luchtgaatjes, als ik dan met de honden naar het bos ga leg ik het bakje open tussen het gras en na de wandeling zijn ze er allemaal uitgekropen en gaat het bakje weer mee voor de volgende ronde.

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 08:56

elnienjo schreef:
Escar Gó gebruiken


Dat is toch schadelijk ook voor andere dieren die de slakken opeten of niet?


bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 08:56

roxiie schreef:
Ik heb een ‘echte’ moestuin met daaromheen/voor een ‘loktuin’.
Dit houdt bij mij de slakken redelijk uit de ‘echte’ moestuin..


Daar heb ik helaas geen ruimte voor

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 10:17

pmarena schreef:
Slakken schrikdraad werkt goed, kan je gewoon op een 9V batterij doen, als je even op Google of YouTube zoekt zie je hoe dat werkt :j

Dan moet je wel een opstaande rand om je moestuin maken maar dat ziet er sowieso wel mooi uit.

Een halve, uitgeholde meloen op zijn kop in je moestuin leggen dat werkt ook aardig. Slakken gaan daar graag in schuilen en wat smikkelen en dan heb je zo regelmatig een meloentje vol om weg te halen :)



Dat zou evt wel een optie zijn , we hebben nu geen opstaande rand maar die zouden we wel kunnen maken

Een meloen ga ik ook proberen!

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 10:20

tiwi1969 schreef:
Hier is het ook vreselijk, vooral de paksoi blijven ze niet van af. Ik heb al 3x gezaaid, de laatste extra veel. Kwam prachtig op en in één nacht alles weg... grom!

Vroeger had ik een paar kipjes die in de herfst en winter los door de tuin liepen. Die ploegde de hele tuin om opzoek naar slakken etc. Gevolg was dat er geen slak meer in mijn tuin te vinden was. Opnieuw kipjes is geen optie want de buren waren niet blij met de muizen die op het voer af kwamen.


Bizar ook he hoe snel ze zo n plant kunnen opvreten. Aten de kippen de groente niet op?

Onze moestuin is 2x4 ongeveer dus voor kippen is dat wel wat klein.

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 19:26

Laurora schreef:
Kastanjebolsters!
Slakken houden er niet van om over prikkelige voorwerpen te kruipen, dus ik heb om mijn belangrijkste groenteplanten een verdedigingslinie aangelegd van kastanjebolsters. Soms moet ik ze wel weer terugleggen na een heftige regenbui, maar dit jaar heb ik voor het eerst planten die niet worden aangevreten :D
Als je niet aan kastanjebolsters kunt komen kun je ook zgn slakkenborstels gebruiken. Dat zijn lange ronde borstels met stijve plastic haren waar ze liever niet over heen gaan.
Beter geen bestrijdingsmiddelen gebruiken. Daar kunnen andere dieren inderdaad ziek van worden.


Da's een goede ik ga is kijken of ik daaraan kan komen!

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 19:27

Kippen zijn voor ons helaas geen optie.

Carol_beer vol gif spuiten wil ik nou dus juist niet, ik vind het fijner om onbespoten groente te eten

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 14:00

palousa_boy schreef:
Koffieprut helpt goed maar dat heeft niet iedereen in grote hoeveelheden beschikbaar ;)


Dat heb ik pas gelezen inderdaad, mijn ouders sparen het nu op voor me maar het gaat niet heel hard.
Zelf heb ik geen koffieprut[/quote]

waar woon je?
mocht dat region Gouda zijn dan kan ik je wel helpen aan een flinke lading ;)[/quote]

Lief van je! maar helaas is dat niet echt in de buurt

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 14:01

c_alsemgeest schreef:
Ik heb een egel geadopteerd :')
Die zat altijd in de perkjes achter onze tuin, en ik gaf hem water met de droogte.
Nu een doorgang in de schutting gemaakt en hij houdt onze tuin netjes slak-vrij :+


Ideaal!
Helaas gaat dat bij ons niet ivm de honden

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 18:23

bcd94 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ik heb een egel geadopteerd :')
Die zat altijd in de perkjes achter onze tuin, en ik gaf hem water met de droogte.
Nu een doorgang in de schutting gemaakt en hij houdt onze tuin netjes slak-vrij :+


Ideaal!
Helaas gaat dat bij ons niet ivm de honden


Denk je dat honden een egel zouden opeten? Dat is toch de reden dat egels stekels hebben? _O-[/quote]

Ik heb geen idee of ze dat zullen doen, ik verwacht het niet maar er zijn zeker wel honden die ze gewoon dood bijten hoor. Zit je met een hond met de bek vol stekels..
En ze dragen ook een hoop vlooien enz met zich mee dus dat wil ik niet in mn tuin hebben lopen

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 18:25

Ik heb vandaag koffieprut in de moestuin gedaan, ben benieuwd of dat effect heeft

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 08:34

soesie schreef:
Ik weet niet hoe groot je moestuin is, maar de schelpen van de mosselen fijnstampen en deze rondom je moestuin op de grond leggen. (Of andere schelpen)
Vooropgesteld dat ze niet via een tak of zo, alsnog in je moestuin kunnen komen.
Slakken gaan niet over deze scherpe schelpjes. Cacaodoppen zouden ook nog een optie zijn geweest, als je geen honden of katten hebt...


De moestuin is ongeveer 2x4, dit is op de grond en we hebben ook nog wat grote bakken staan, daarin staan tomaten/paprika/peper plantjes, dit laten ze gelukkig wel met rust.

Schelpen kan ik zeker proberen!
Cacaodoppen zijn ook wel een optie hoor, de honden blijven uit de tuin.
Maar kruipen slakken daar niet gewoon overheen?

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 14:07

@ DJZ, stro gaat denk ik niet werken, dat waait weg.

@ MCE wow dat ze zoveel eitjes leggen wist ik niet, geen wonder dat er zoveel zitten.
Egels zouden wel de tuin in kunnen maar ik heb er nog nooit een gezien.

@henny_w 12 liter bakken vol is wel erg veel!
Ze zullen wel blij zijn met je bij dat restaurant.
Ik doe ze in een bak met luchtgaatjes en zet ze uit in het bos op 10 km afstand van de moestuin, dan zullen ze vast niet terug kruipen :+

@ soesie, ik heb cacou doppen gekocht! Ben benieuwd of het werkt.

@ APCIII, er zitten hier heel veel vogels in en rondom de tuin. Ik voer ze soms wat maar niet dagelijks. Wel staat er altijd water.

@ dorine92, voor eenden is de ruimte te klein. De moestuin is ongeveer 2x4 en ik wil geen eenden door de hele tuin.

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 19:41

Ik heb de cacao doppen vanmiddag neergelegd en toen ik net slakken ging vangen na een regenbui zag ik er een over de doppen kruipen..
Hopelijk is dat eenmalig. Ik heb er weer een stuk of 30 gevangen.

We hebben vandaag wel sla uit de tuin op en daar zaten er 'maar' 4 in. Meestal zijn het er meer dus wie weet helpt de koffiedroes.

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 08:12

Ik heb weer een slak gespot die over de cacao doppen heen kroop. :(

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 20:14

Net na een flinke regenbui ben ik weer op slakken jacht geweest, had er weer een stuk of 30 te pakken!
Ze zijn nu ook aan de rode kool en bloemkool begonnen.

Zout en groene zeep ga ik proberen en als ik op het strand kom ga ik schelpen verzamelen en fijnstampen zodat dat er ook nog omheen kan.

Voor volgend voorjaar willen we er een opstaande rand langs maken dat scheelt misschien ook nog wat.
Er zit wel een stukje langs de schutting van de buren dus via die weg zullen ze ook wel komen

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 20:14


bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 18:34

RianneH schreef:
Oh jee, hier heb ik ook last van... Ze hebben al een paar van mijn plantjes aangevreten.. Mede daarom de sla nog niet gezaaid, maar hoe nu op te lossen.

Ben dus benieuwd naar de ervaringen van anderen hier! En om meteen met een vraag in huis te vallen, zijn er mensen met ervaring met deze afzetting:
https://www.bol.com/nl/p/bio-slakken-ba ... 078769353/


Ik ben bang dat ze daar gewoon overheen kruipen..

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 18:40

Hier nog steeds last van slakken :(
Maar het lijken er toch ietsje minder te worden, mag ook wel als je ziet hoeveel ik er steeds vang nadat het geregend heeft.

Ik heb nu cacao doppen, daar heb ik er al een paar keer een overheen zien kruipen.
Ik doe koffieprut in de tuin.
Ik heb een randje met kapot gemaakte schelpen neergelegd, dit is best scherp dus hopelijk gaan ze daar niet overheen. Van de week op het strand nog wat schelpen verzamelen want ik heb er niet genoeg.

Ik hoop dat de schelpen helpen want slakkenkorrels wil ik liever niet

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-19 08:31

RianneH schreef:
bcd94 schreef:
Hier nog steeds last van slakken :(
Maar het lijken er toch ietsje minder te worden, mag ook wel als je ziet hoeveel ik er steeds vang nadat het geregend heeft.

Ik heb nu cacao doppen, daar heb ik er al een paar keer een overheen zien kruipen.
Ik doe koffieprut in de tuin.
Ik heb een randje met kapot gemaakte schelpen neergelegd, dit is best scherp dus hopelijk gaan ze daar niet overheen. Van de week op het strand nog wat schelpen verzamelen want ik heb er niet genoeg.

Ik hoop dat de schelpen helpen want slakkenkorrels wil ik liever niet


En hebben de opties gewerkt?

Hier nu een week potten met koperplakband getest en ze lijken er toch iets af te blijven. Maar goed, is niet zo nat geweest als de tijd ervoor :=
Boven huidige staat, onder vorige week:

[ [url=m/X1LVnf.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/munfAW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik heb nog steeds veel last van slakken maar het lijken er wel ietsje minder te zijn maar nog steeds teveel :(

Een halve meloen heb ik ook nog geprobeerd maar heb er geen slak bij gevonden.

bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 08:14

juval schreef:
nou, tot nu toe lijkt de barriere met kastanjeschillen wel te werken.. slakken komen niet bij de boerenkoolplantjes in de buurt.


Dat ga ik ook proberen!
Er liggen nu kapot gemaakte schelpen, das best scherp maar gaan ze dus gewoon overheen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angs1989, Kimberley_, mellamoshan, noviceh, Sourire, spiritfleur en 36 bezoekers