[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 17:51

Welkom! Wat leuk dat je even in mijn topic komt kijken.

Al zo lang ik me kan herinneren ben ik gek op dieren, de natuur en het ontwerpen van huizen en tuinen. De afgelopen jaren heb ik me verdiept in van alles dat te maken heeft met milieubewust leven en wonen. Van minimalisme en verpakkingsloos tot je eigen water zuiveren en voedsel verbouwen. Ik ging er over in gesprek met wie het ook maar wilde horen. Zo heb ik een vriend van me zelfs aangestoken om een opleiding te gaan doen in Amerika om earthships te bouwen.

Het zelf gaan bouwen van een huis leek echter een droom die voor mij niet weggelegd was. Tot ik hoorde over Oosterwold. Een groot gebied aan akkers tussen Almere en Zeewold. Hier mogen mensen zelf een plekje uitzoeken om tegen een lage grondprijs een kavel te kopen waarop ze hun droomhuis kunnen bouwen. Er zijn uiteraard wel spelregels waar je jezelf aan moet houden. Maar die sluiten zo goed aan bij onze wensen dat we eind 2017 besloten ons in te schrijven samen met drie bevriende huishoudens. In april 2018 werden we uitgenodigd voor de informatiebijeenkomst en konden we een plekje uit gaan kiezen! *\o/* Binnen enkele maanden vielen twee van de huishoudens af. Ze bleken toch andere dromen te hebben. Zo bleven we met twee huishoudens over.

We tekenden onze kavels naast elkaar in. Op een plek waarvan wij verwachten dat het er heel mooi gaat worden. :o Elk gezin een kavel van 2000m2. De oranje kavel is van ons. De groene van onze vrienden.

[ img ]

Aan de overkant van de weg komt een enorm voedselbos te liggen dat ze dit najaar gaan aanleggen.

[ img ]

En toen begon het harde werk, informatie verzamelen, ontwerpen maken etc. Ontzettend leuk om te doen. Maar soms ook wel eens de oorzaak van stress en kopzorgen. Om verder te kunnen in het proces moet je een heel boekwerk aan informatie aanleveren waaruit blijkt dat je alle regels goed hebt begrepen.

De regels:
- je mag 1/8 van de kavel aan bruto vloeroppervlak hebben.
- 1/4 van je kavel mag roodkavel zijn. Dit is het deel waar je bebouwing en verharding op komt.
- de helft van je kavel moet bestaan uit stadslandbouw. Dat houd in dat er voedsel voor menselijke consumptie geteeld moet worden.
- je moet voldoende waterberging op je kavel hebben om te compenseren voor verharding.
- je moet je eigen afvalwater zuiveren. Er komt geen riolering.
- de buitenste twee meter van je kavel moet beschikbaar zijn voor wandelaars.
- je moet met je buren de weg aanleggen.

Eerst maar eens bepalen waar de woningen komen op de kavels.

[ img ]

En vervolgens binnen die ruimte een huis ontwerpen. Ik had al snel besloten dat ik een huis wilde ontwerpen op basis van een romneyloods en ging aan de slag met de standaardmaten om tot een goede indeling voor een woning te komen. Onderstaande was een van mijn eerste tekeningen en het is zo goed als hetzelfde gebleven.

[ img ]

Toen we besloten hadden wat voor huis er ongeveer moest komen en waar die precies op de kavel moest komen kon ik verder met het indelen van de kavel. Dit moest immers in het document (ontwikkelplan) komen te staan.

[ img ]

Begin van dit jaar kwam het nieuws dat de grondprijs omhoog zou gaan. Waar wij dachten de tijd te hebben om ons plan nog strakker uit te werken en te wachten op de tekeningen van onze tekenaar bleken we nog maar twee mogelijkheden om ons plan in te dienen om nog voor de oude prijs in aanmerking te komen. Het wachten na het indienen van ons plan was zenuwslopend. Maar het is gelukt! In maart van dit jaar gingen we de anterieure overeenkomst aan. :D Nu was het zaak om vaart te gaan maken. We moeten namelijk binnen een jaar na het aangaan van de overeenkomst de grond in eigendom hebben. En dat betekent dat we een omgevingsvergunning nodig hebben voor ons project. Alle details moeten uitgewerkt zijn.

Terwijl we wachten op het uitgewerkte ontwerp van ons huis ben ik alvast aan het werk gegaan met een ontwerp voor de rest van het terrein.

[ img ]

En terwijl we met dit alles bezig waren ging het met het oppakken van de training van mijn paard maar niet vooruit. Hij blijft 'kleine' problemen hebben en het lijkt er sterk op dat gras een grote boosdoener is bij hem. Ik ging zoeken naar een geschikte pensionplek in onze nieuwe woonomgeving en vond niks... bovendien stond ik er bij stil dat hij in zijn 16 jaar ook al op 16 stallen heeft gestaan. Ik begon me af te vragen of ik niet een mooi plekje op onze kavel zou kunnen creëren. En ondanks dat ik weet dat 2000m2 echt heel klein is denk ik tot een oplossing te zijn gekomen. En mijn man en buren zijn het er mee eens dat we dit best kunnen gaan proberen! <3

[ img ]

Tot onze grote opluchting hebben we inmiddels ook het ontwerp van het huis binnen! En dus zijn we de vergunningsaanvraag gestart!

[ img ]

Als er interesse is wil ik jullie zeker ook alle kleine tussen stapjes, overwegingen en beslissingen laten zien/lezen. Zoals het er nu uitziet zullen we aan het einde van dit jaar de grond in eigendom hebben en eindelijk kunnen beginnen met bouwen.


Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 18:05

Dank je!

Ik heb ook erg getwijfeld over het gebrek aan een raam. Maar ik vond andere zaken zwaarder wegen. Zo wilde ik alle zaken met water dicht bij elkaar hebben en zo min mogelijk gangen in het geheel. Er komt wel een goede mechanische ventilatie die ook warmte terug wint zodat we minder energie verbruiken om het huis te verwarmen. En wellicht dat we voor daglicht op den duur een daglichtbuis laten plaatsen als we het erg missen.


Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 18:20

Maflinger_S, Ik ben ook een leek. Het is ontzettend spannend. Maar als je eend room waar kunt maken moet je het doen denk ik. Onze vrienden op de kavel naast ons gaan een huis bouwen dat heel sterk is geïnspireerd op de earthships. Zij gaan iets langer over het proces doen. Maar zodra ze duidelijke plannen hebben die ik mag delen zal ik dat doen.

olga, leuk! Ik had echt nooit gedacht dat we zo veel ruimte zouden kunnen kopen. Zeker niet in 'bewoond' gebied.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 06:55

GDG, ik begrijp je twijfel helemaal. Zelf riep ik vanaf het begin dat ik het niet zou doen. Het is gewoon niet ruim genoeg. Zeker niet binnen de regels. Echter vond ik dus ook geen goed alternatief. Mijn paard moet dag en nacht naar buiten kunnen in gezelschap, met goed voer maar zonder gras. Vandaar dat ik toch ben gaan puzzelen.

Zijn ponymaatje mag mee verhuizen. Dus hij zal niet alleen zijn. De stal is 5,5m bij 3,75m. De paddock die er aan zit is ongeveer 10x10. De track is zo'n 100 meter lang en grotendeels 2,5 breed. Waar mogelijk maken we hem iets breder. De paddock ligt op het roodkavel. En de track valt onder de 20% van de stadslandbouw die we vrij in mogen delen. Bovendien zullen we de track ook als hoofdpad gebruiken voor de stadslandbouw om oogsten makkelijker te maken. De bedoeling is om de mest van de paarden te gebruiken om groente te kweken in bakken. Het eerste jaar pompoen, tweede aardappel, derde andere groenten en de resten in de tuin.

De buitenste meters openbaar hebben de buren ook. Dus we hebben al afgesproken dat we een gezamenlijk wandelpad op onze vier meter strook aanleggen en dat we er verder fruitstruiken en kruiden op gaan zetten. Dit houd in dat we ook de track deels over deze zone kunnen leggen omdat het wandelpad dan over hun kavel loopt. Het is dan op een ander deel weer op onze kavel te vind n.

Ik heb me inderdaad verdiept in permacultuur. Dat heeft een belangrijke rol gespeeld bij de indeling van het terrein. Vorig jaar heb ik zelfs een kennismakingsworkshop gegeven aan toekomstige buurtbewoners.

Luuntje en 8nnemiek, leuk!

SabineG, dank je. Het is echt een bijzonder gebied.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 07:09

Elnienjo, bedankt voor de vragen. ☺️
Ik wilde juist het industriële van het gebouw behouden. We isoleren ook aan de buitenkant zodat je binnen de metalen spanten nog kunt zien.

We krijgen elektra en glasvezel. Al willen we wel kijken of we zo veel mogelijk eigen energie op kunnen wekken met panelen. Gas komt er niet. Maar dat gebeurt in geen een nieuwbouwproject meer. We gaan elektrisch koken en verwarmen met een warmtepomp met vloerverwarming.

Dat wandelpad is op elke kavel verplicht. Hoe groot of klein je kavel ook is. Het hoort bij de spelregels van het gebied.

Je mag een heg planten. Maar het gebied moet een open uitstraling houden. Het is dus niet de bedoeling om een strakke hoge heg rondom je hele kavel te plaatsen. Maar dat willen we ook niet. Wij staan achter de insteek van dit gebied en willen er aan bijdragen.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 07:20

Lynn_nikita, daar heb ik over nagedacht. Maar ik viel voor deze vorm en ben er van overtuigd dat het gaat werken zo. We hebben ze ook bezocht en het verbaasde me hoe vlak langs de bolle rand je al gewoon kunt staan. Het is vrij recht. Zoals je ziet hebben we op het zuiden ook een soort dakkapel op de begane grond gezet.

Nelleke, het klopt dat ze paarden niet zien als stadslandbouw. We gebruiken daarom het roodkavel voor de paddock en hebben de track geïntegreerd in de stadslandbouw als oogstpad. Bovendien mag je 20% van je stadslandbouw vrij indelen.

We gaan de fundering en de casco loods laten plaatsen. Daarna gaan we zelf zo veel mogelijk afbouwen. Her en der zullen we professionals inschakelen. Maar we willen vooral heel veel zelf leren en doen.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-19 16:08

PeelSlowly,
Het lijkt mij heerlijk om straks zo veel rustige wandelpaden in de wijk te hebben. Dus daar werk ik graag aan mee. We kunnen er samen iets prachtigs van maken.

Zunzincito,
Veel ecodorpen zijn ook heel mooi ha. En de Veluwe lijkt mij ook wel wat. Veel meer uitrijgebied... Het water gaan we zuiveren meteen helofytenfilter. Dat is simpel gezegd een bak met rietplanten waar het water langzaam doorheen gaat. Het is dan schoon genoeg om te lozen op het oppervlaktewater.

XXutopiaXX,
Als je vragen hebt over het ontwerpen van tuinen mag je die stellen hoor. ☺️ Ik wil hier ook wel uitleggen hoe ik tot dit ontwerp kwam als je interesse hebt.

Elnienjo,
De warmtepomp kan inderdaad ook koelen. Lijkt me heel fijn!
Voor privacy kan ik een aarden wal aanleggen, hoge beplanting gebruiken en op het roodkavel zelfs een schutting plaatsen. Mogelijkheden genoeg dus.

En leuk dat jullie volgen!

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-19 15:37

Superpony,
Leuk dat je het gebied kent!
Alles duurt inderdaad lang. Gelukkig zitten we nu zelf in een huurhuis. Dus het heeft niet enorm veel haast. Maar we willen nu toch wel graag gaan beginnen.

Veel mensen houden zich niet aan de regels bij het houden van paarden op het terrein. Ik ben benieuwd of ze gaan handhaven.

Een weide hebben we niet nodig aangezien ik het vermoeden heb dat het grazen een slechte invloed heeft op Nilay's zomereczeem en hoofdschudden. Maar we zijn wel aan het kijken of we een gezamenlijke rijvak aan kunnen leggen met buurtbewoners.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 10:19

Ik heb dat inderdaad te koop zien staan. Dat was echter niet hoe ik mijn paard wil houden en kwam qua stadslandbouw ook niet uit volgens mee. Al moet ik toegeven dat er meer mensen zijn die alleen een paar fruitbomen op een grasveld planten en dat dan stadslandbouw noemen. -O-

Het hele idee van het lokaal voedsel produceren staat mij juist wel heel erg aan. Ik hoop dat er veel ruilhandel gaat ontstaan in het gebied. Tot nu toe lijkt het daar wel op. Ik heb al stekjes van mijn vlinderstruiken kunnen ruilen voor taarten, brood, tomatenplantjes etc. :D Ik zie de inrichting van de kavel daarom ook best positief in.

Permacultuur en voedselbossen hebben bij mij veel invloed op mijn ideeën en het ontwerp van het terrein. Het ontwerp begon met het bedenken van welke zones we gaan hebben. Dus nog voordat we een vorm hadden voor onze kavels bestond onderstaand plaatje. Het idee is dat de zones die je veel gebruikt/waar je veel tijd besteed, zoals je groentetuin, dicht bij het huis zitten en dingen waar je minder frequent hoeft te zijn verder van het huis af liggen. Zo zul je bij ons het terrein op komen via de oprit, dan bij de loods belanden waar we in de toekomst mogelijk een bedrijf in op zullen starten, dan het huis, aan het huis een kas op het zuiden en de ruimte daar omheen is voor het kweken van eenjarige groenten. De kippen zitten ook in deze zone zodat we groenafval makkelijk aan ze kunnen voeren. De composthoop zit daar ook. Na deze zone komt de zone met eetbare bloemen en vaste planten. Deze wil ik in mooie natuurlijk ogende borders aanplanten zodat het ook fungeert als siertuin om doorheen te wandelen. In het laatste gedeelte van het terrein zijn de meeste fruitbomen en de vijver te vinden. Die hebben veel minder intensieve aandacht nodig. Oogsten en snoeien doe je immers maar een keer per jaar. Langs alle randen komen vruchtdragende struiken.

[ img ]

Zoals je ziet was dit nog erg schematisch. Deze opzet is echter wel terug te vinden in de latere ontwerpen.

Ook de vorm van de kavel is heel bewust gekozen. In Oosterwold moet je namelijk zelf de weg aanleggen. Als je niet te veel grond kwijt wilt zijn aan de weg moet je dus zorgen dat je kavel gunstig ligt. Wij kwamen helaas terecht in de binnenbocht van een hoek. Absoluut niet gunstig dus. Om de oppervlakte aan weg zo klein mogelijk te houden hebben we een uitstulping gemaakt in het zuiden. Door de bocht in de westkant van de kavel hebben we ook ontmoedigd dat andere mensen een weg langs die kant aan willen leggen (waar we aan mee hadden moeten werken). En blijkbaar heeft het gewerkt! Een leuke bijkomstigheid is dat ons wandelpad gaat slingeren.

[ img ]

Omdat onze vrienden nooit een echte tuin hebben gehad hadden ze geen idee wat ze nou wilde hebben. Omdat het wat lastig ontwerpen is zonder leidraad heb ik ze een pinterest bord laten maken en heb ik uiteindelijk dit idee voorgelegd om een impressie te geven van wat het zou kunnen zijn.

[ img ]

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-19 12:53

Kaka,
rondleiding... hahaha je weet het nooit. Misschien. Een boktmeeting tegen die tijd voor mensen die ook een dergelijk project aan willen pakken?

Superpony,
Ik ga er van uit dat niet alles meteen perfect lukt. Er is altijd verbetering mogelijk. We gaan het zien.

Prairy,
Leuk! Jij hebt ook al zo'n mooi project.


Omdat we straks een flinke kavel vorm te geven hebben, ik toch ook iets moet doen in mijn vakantie en het mooi aansluit bij mijn vak, ben ik nu in mijn vakantie kwekers aan het bezoeken. Bij deze een impressie van de eerste twee.

Lowgardens - super leuke kleine kwekerij met bijzondere soorten

[ img ]

https://photos.app.goo.gl/UKiPdZnf33va8fAs6


De Hessenhof - biologisch gekweekte vaste planten

[ img ]

https://photos.app.goo.gl/scQUA2Qpzk4T7faW9

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-19 13:21

Bladcompost volgens mij. Inderdaad geel goed en een mooie manier om blad'afval' te verwerken.

Ik bedacht opeens dat het ook wel leuk is om de jongens te laten zien!
Nilay (quarterhorse mix) en zijn kleine vriend Dancer (shetlander mix).
[ img ]
[ img ]
[ img ]


Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-19 20:02

Vandaag ben ik weer bij een kweker geweest. Ditmaal in België bij kwekerij de Zoetewei. Wat een geweldig assortiment!

Ik weet nu bijvoorbeeld dat we gele kiwi, kaki, dadel, een soort citroen, ander citrusfruit, perzik, minibanaan, granaatappel en allemaal ander (tropisch) fruit kunnen kweken in ons klimaat.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-19 10:00

Mysa,
Dat is zeker een adres waar ik op den duur zaden ga bestellen. Ik hoor er veel goede verhalen over.

Maras,
Dank je. Ik hoop het.

Jes,
Wat leuk! Dankjewel.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-19 12:15

Tiggs,
Wat leuk. Het is zeker een lang proces. Bij tijden ook behoorlijk stressvol. Nu zijn we bijvoorbeeld aan het uitzoeken wie welke gegevens moet leveren en wie dus als eerste aan de slag moet om ons papierwerk voor elkaar te hebben... De constructeur of het bedrijf dat het funderingsadvies moet uitbrengen. Ze hebben beide iets van elkaar nodig.

Prairy,
Ik vind het een geweldige kwekerij. Maar we hebben niet aan de rondleiding meegedaan. Dus we hebben elkaar niet gesproken. Heb je er nog planten gekocht? Voor ons was het echt oriënteren. Het was lastig... Maar we hebben geen planten meegenomen. Ik was best trots op mezelf.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 17:10

Wij kwamen te laat achter het bestaan van de rondleiding helaas. Proeven had wel heel leuk geweest! Maar het was ook al erg leuk om gewoon op ons gemak rond te lopen.

Gisteravond zijn we gaan zitten voor het ontwerp van de vijver/waterberging. We zijn er nog niet...

[ img ]
[ img ]


Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-19 12:08

Klinkt goed superpony.

Mijn man kwam aan met deze website. Hij wil meer water op de kavel en heeft bedacht dat het ook best stadslandbouw kan zijn. Heerlijk dat hij nu ook meer en meer meedenkt en dat ook hij binnen de regels manieren verzint om te krijgen wat hij wil. ;)

http://eetbarevijver.nl/eetbare-waterpl ... KMjrC24W3c

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-19 15:49

Heel erg bedankt voor deze aandachtspunten!

Wij zijn een paar dagen in Brussel geweest om te kijken naar Art Nouveau en even vakantie te houden. En wat zijn we terug gekomen met inspiratie zeg!

Eindelijk hebben we een idee hoe we onze liefde voort Art Nouveau met ons industriële ontwerp kunnen gaan combineren!

[ img ]
Net als dit voorbeeld gaan we de vormen gebruiken met nieuwe materialen.

[ img ]
Zo willen we dit soort patronen maken op de betonvloer door zuur te gebruiken om mee te kleuren.

[ img ]
Dat kan er zo uit zien...

[ img ]
We willen in onze spanten met sjablonen patronen schilderen zoals hier.

[ img ]
Buiten gaan we het kleurschema van resedagroen ( https://www.ralkleuren.com/ral-classic/ral-6011-resedagroen ) en vanille aanhouden.

[ img ]
Waar mogelijk gaan we opzoek naar mooi smeedwerk.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-19 17:36

Bedankt!

Vandaag bleek er een rommelmarkt te zijn bij ons om de hoek. En daar stond deze prachtige lampenvoet. Zoals jullie begrijpen kon ik die niet laten staan. Ik kon hem al helemaal zien staan in ons toekomstige huis. Nu nog iets leuks verzinnen om er op te maken.

Het is nogal een zijstap nu we nog bezig zijn met al het papierwerk in orde krijgen om überhaupt te kunnen beginnen met bouwen. Maar het is leuk om al een beetje bezig te zijn met de toekomst.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-19 18:55

Ik denk er nu over om een kap te maken van een messing vogelkooi met een dimbaar peertje er in. Maar ik ben er nog niet helemaal uit. Maar eens zien wat ik tegen kom. Ik heb ook wel een ontwerp van smeedijzer en glas in mijn hoofd. Maar dat gaat een fortuin kosten om te laten maken vrees ik. Dat kan ik zelf niet.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 12:48

Marie-Anne,
Het geregeld en uitzoeken is een flinke klus inderdaad. Op dit moment zitten we in een vervelende lus gevangen. De constructeur wil pas verder als ze een funderingsadvies hebben. Maar het geotechnisch bureau wil pas een funderingsadvies geven als ze de paalbelasting van de constructeur hebben...

xXutopiaXx, dank je! Mijn man was er gelukkig ook blij mee. Het voldoet wel weer aan de 'eis' dat alles zwaar moet zijn bij ons in huis... (Ik koop altijd toevallig zware spullen van massief hout en gietijzer).

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-19 17:16

Ladyson, dank je! We hopen de grond november in ons bezit te hebben en dan ook te beginnen met bouwen. We gaan er vanuit dat we er dan een jaar over gaan doen om een goed leefbaar huis te hebben.

estja,
Bedankt voor de tip. Hij staat al op mijn lijstje met te bezoeken adressen. In de Oosterwold polder is ook een groot (woel)muizen probleem. Tijd voor een valkenier...
Het afvalwater zal vanuit het helofytenfilter via een natuurlijke vijver in de grond moeten zakken.

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-19 20:39

*\o/* de tekening van de vijver is af.

[ img ]

Als ik die maten zie... Ik ben nu al blij met een tuin van dat formaat. En straks is dat alleen maar het natte deel van de tuin. <3

Eindelijk hebben we ook nieuws van de constructeur. Als het goed is heeft die het werk vlak voor de deadline af. Ik vind het spannend en had liever wat meer speling. Maar op tijd is op tijd.

Ook goed nieuws over de kavelweg vereniging. De stukken zijn goedgekeurd en nog deze maand zal de vereniging opgericht worden en kunnen we dus lid worden. De aanleg van de weg gaat dan binnen een paar weken starten! En nog beter nieuws is dat de kosten voordeliger uitvallen dan we hadden gedacht. *\o/* Dus ik ben blij!

Malenka
Berichten: 7519
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-19 07:32

Ceetje_bokt,
Dat zijn de grondwaterstanden. Het diepste deel is 3 meter onder het maaiveld. Hij is zo diep omdat we hopen daarmee voldoende koel water te houden in de zomer. Er zal dus altijd wel water in staan. De vraag is alleen hoe veel. Dat schommelt. Het groene deel dat je ziet zal in praktijk waarschijnlijk nooit onder water staan tenzij we met extreme omstandigheden te maken hebben. En daar leggen we het ook precies voor aan. Als waterberging. In de groene cirkel links komt onze vuurplaats.

ShetjeIris,
Leuk. Het is inderdaad ontzettend spannend!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: eveliendb, Malenka, Marita, OmgiliBot, Paloedie, Vagabondo en 26 bezoekers