Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 15:44

Wie zit er nog meer mee?

Ik ben al een tijdje actief op zoek naar een woning, en het is echt drama. Inmiddels begint de tijd behoorlijk te dringen voor mij. Nu heb ik een super leuke woning gezien, de bezichtiging is aankomende donderdag. Prijs €164.000,- en ik weet van de makelaar dat er al 2x een bod is uitgebracht. Uiteraard mag ik niet weten hoe veel, dus ik moet nu op de gok een bod gaan doen (als ik donderdag in ieder geval overtuigd ben). Wat raden jullie aan? Ik wil het liefst niet meer dan €175.000 bieden, maarja dan pis je dus elke keer naast de pot :+ Alle appartementen zijn echt in no time weg, erg frustrerend!


Wie is er nog meer op huizenjacht en loopt ook steeds tegen dit probleem aan? |o Deel hier je ervaringen en tips... :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack


Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 16:18

Het vervelende is dat je niet weet wat de ander gaat bieden... Ik had begrepen dat er voor dit huis in totaal 17 bezichtigingen gepland waren, en er is dus nu al 2x een bod uitgebracht. Maarja, hoeveel boven de vraagprijs zit men gemiddeld bij een appartement? Het is verder wel allemaal mooi afgewerkt en er hoeft niks in verbouwd te worden zo op het eerste oog. Ik kan dus ook wat extra bijleggen als de taxatiewaarde te laag wordt ingeschat voor de hypotheek. Maar toch... Liever bied ik natuurlijk 170.000 maar dan ben ik dus bang dat er anderen over de prijs heen zitten :+

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack


Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-19 16:36

Ja dat scheelt wel... Ik zat in een huurwoning met mijn inmiddels ex. Daarom slaap ik nu op de bank bij mijn ouders, terwijl ik hiervoor al 10 jaar op mijzelf woon. Het is echt dramatisch, dus nu wil ik ook echt wat kopen. Voor een huurwoning ga ik echt niet meer, heb al 10 jaar geld weg gegooid aan huurbazen en ik kom niet in aanmerking voor sociale huur. Dus kopen it is, maar dan wel met heel veel strijd

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 12:51

Nou, ik heb dus een mail binnen van de makelaar:

Citaat:
Geachte heer, mevrouw,

U heeft onlangs de woning aan de ..... te ..... bezichtigd en/of gaat u bezichtigen.

Inmiddels zijn er meerdere geïnteresseerde partijen.

In overleg met de verkoper is daarom besloten om de vraagprijs los te laten en iedereen gelijke kansen te geven. Het komt er dus op neer dat u in de gelegenheid wordt gesteld een eenmalig bod uit te brengen op dit appartement.


Nou poedersuiker :+ En nu? Ik twijfel sterk om richting de 180 te bieden, maar dat is wel echt mijn max bovengrens. Het appartement is wel helemaal af, er hoeven alleen maar meubels in. En ik ben geen handig persoon, dus een appartement waar nog werk in zit moet ik niet hebben.... Mijn adviseur heeft onderzoek gedaan naar dit appartement en daar kwam uit als marktwaarde 163.000, de ondergrens is 144.000 en de bovengrens 186.000. Pijnlijk detail: de laatste verkoop was in 2015 voor een bedrag van 117.700. Bizar he 8)7

Dus wat nu -O-

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 13:05

Ja ik zat te denken aan 175.123 (maar dat was voordat ik die mail kreeg over een eenmalig bod), of 180.123. Net dat beetje anders... Maarja, ben gewoon echt heel erg bang dat er iemand anders is die meer biedt. Is het mijn droom appartement? Nouja, ik vind het wel echt een prachtig appartement. Ik ben nu alleen. Er zit een slaapkamer in, en een eetkamer die eventueel omgebouwd kan worden tot een extra slaapkamertje. En de woning is gewoon af, geen verbouwing nodig en recent goed onderhouden. Er zit gewoon geen werk in. En het zit qua locatie in een betere wijk dan het gemiddelde appartement dat in deze stad te koop komt te staan. Dus wat dat betreft is het wel mijn "droomwoning" :j

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 13:19

Dat lijkt me ook lastig als je al een koopwoning hebt. Ik kwam uit een huurwoning (nu slaap ik op de bank bij mn ouders), en zit met mijn ex nog wel vast aan een huurcontract tot 1 oktober. Maarja, tegen de tijd dat een hypotheek rond is zijn we ook weer wat maanden verder dus als ik geluk heb loopt het precies in elkaar over :j

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 13:44

karuna schreef:
Als je ertussen gaat zitten bv 178321 of 178765. Maar blijft risico als marktwaarde 163000 is. Belangrijkste vraag hoe lang wil je er blijven wonen en hoe lang wil je de rente vastzetten. Als je toch niet wilt verkopen binnen tijdje maakt onder water niks uit zolang je hypotheek maar kunt betalen. Alleen bij verkoop ben je ernstig de pineut


Dat klopt! Ik weet niet hoe lang ik er wil blijven wonen... In mijn eentje vind ik 30 jaar in zo'n huis prima. De rente kan je vast zetten en meenemen naar een eventuele nieuwe hypotheek, aangezien de rente laag is ga ik dus voor 30 jaar. Mocht ik ooit weer een man ontmoeten en bij hem intrekken, zou ik het appartement kunnen verhuren als de huizenprijzen dan heel erg gedaald zijn. Mocht ik alleen blijven, dan zit ik er ook goed. Mocht er ooit een kind bij komen, dan kan er een tweede slaapkamer gemaakt worden. Er zijn dus wel heel veel opties voor toekomstige scenario's, en dat is ook wat mij zo aanspreekt in de woning. Plus het is 3 min lopen van een treinstation, en ik moet voor mijn werk altijd met het openbaar vervoer. Dat is wel echt heel erg handig. Dus allemaal afwegingen die me nog meer laten twijfelen :+

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 19:39

Giolli schreef:
Ik word echt toevallig net gebeld dat het huis nr 2 dat wij fantastisch vonden, opnieuw beschikbaar is.


Wij zijn echt :):) :):) :):) en gaan snel onze adviseur bellen.


Wat fijn!!! Succes *\o/*

Dat begrijp ik selka... ben er ook nog niet uit wat ik ga doen. Even nadenken. Ik heb tot vrijdag 17.00 om een bod te doen.


Verder hoop ik dat lotgenoten zich hier melden, toch fijn om in zo’n topic elkaars tips en tops en proces te kunnen lezen!

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 21:47

Ik wil een brief doen bij mijn bod, gericht aan de woningeigenaar (misschien helpt het? Waarschijnlijk niet, maar wie niet waagt wie niet wint...) waarom ik een woning zoek en waarom in die omgeving. Nu zoek ik een goede afsluiter van de brief. Iemand tips? :=

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-19 22:37

Ik heb een spaarpotje voor kosten koper :j Dus dat is het probleem niet! Ik maak me alleen druk om de taxatiewaarde die achteraf misschien veel lager is dan mijn bod.. Maar dat kan je van tevoren niet echt weten

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-19 23:24

Ik heb een bod gedaan... Maandag hoor ik of het voor mij is, of voor iemand anders! Heb echt de max geboden wat het voor mijn gevoel waard was, dus als ik het niet krijg dan realiseer ik me ook dat het zonde was geweest als ik meer had geboden. Even duimen nog...

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 17:30

*\%/* *\%/* *\%/* Ik ben het geworden!!!!!! *\%/* *\%/* *\%/*

Kan het bijna niet geloven... Ik was nog iets overboden (iemand had 81 euro meer geboden), maar door mijn bijgevoegde brief hebben ze voor mij gekozen *\%/* *\%/*

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-19 18:18

Bedankt allemaal!!!!

Ik had dit echt nodig.. Er is de afgelopen tijd bizar veel gebeurd. Relatie natuurlijk uit... Het ontdekken van zijn bedrog. Paard kreupel en in revalidatie. Motor total loss. Alles in een maand tijd. Hierdoor een behoorlijke emotionele klap gehad, en nu slaap ik dus tijdelijk bij mijn ouders. Maar dit heb ik natuurlijk niet in de brief gezet... (al had ik wel tegen de makelaar gezegd tijdens de bezichtiging dat ik tijdelijk bij mijn ouders woonde omdat ik niks anders kon vinden)

Wat ik er wel in heb gezet is over de situatie van mijn vader. Hij zit in een zorgwoning (zwaar gehandicapt) en ik ben deels mantelzorger. Daardoor is het voor mij noodzakelijk om in de buurt te wonen, maar het is ook belangrijk dat ik in de buurt zit van een treinstation voor mijn werk. Deze factoren hebben ervoor gezorgd dat ze mij de woning gunden! Maar ik was natuurlijk ook maar met een heel klein bedrag overboden :P

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 09:05

Ik ben ook benieuwd hoe het hier met iedereen gaat!

Zelf ga ik morgen het koopcontract tekenen. Kijk er echt zo erg naar uit! Zit ook al elke dag meubelzaken af te struinen :+ Maar eerst maar even de taxateur afwachten... Hopelijk schat hij het huis op de juiste waarde zodat ik niet te veel eigen geld hoef in te leggen - dan kan ik dat gebruiken voor meubels :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-19 19:10

Ryder schreef:
Voor degenen die al een huis kochten: is het een kwestie van er als eerste bij zijn en dan gelijk bieden boven de vraagprijs? Of doen/deden jullie een tweede bezichtiging en was er nog ruimte om te onderhandelen over de prijs?

Wij gaan dus morgen naar een huis kijken (kijkdag 2), en ik ben bang dat er vandaag al ver boven de vp geboden is. Of is dat een gekke gedachte?


Toen de woning online kwam heb ik direct om 9.00 's ochtends gebeld voor een afspraak. De week erna had ik de afspraak staan. Bij 18 bezichtigingen hebben ze de lijst stop gezet, en mochten we een bod uitbrengen. Ik heb "flink" overboden (zo'n 12.000 boven de VP) en een brief erbij gedaan. Zonder die brief had ik de woning niet gehad. Een brief over je persoonlijke situatie is dus wel aan te raden (zonder te veel details weg te geven)

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 03:15

Ik heb vanmiddag ook Mn voorlopig koopcontract getekend. De makelaars drukten me nog even op het hart dat die brief erbij echt een hele slimme zet was, zeker in zo’n overhitte markt als hier. Dus als het kan: schrijf er een persoonlijke brief bij waarom je zo graag/nodig daar zou willen wonen en dat de nood hoog is!


Ik ben echt super blij en heb ook wel even een traantje gelaten *\o/* ik kom uit een hele zware periode (privésfeer) en dit is echt wat ik nodig had om door te kunnen. Dus alles echt snel regelen, ik wil er zsm in :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-19 08:43

Ik had ook zo'n zoekprofiel, maar heb verder geen gegevens moeten opgeven hoor. Alleen mijn email adres en in welke prijsklasse/straal ik zocht :j

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 09:46

Ik heb nu zoiets raars... De taxateur is vorige week donderdag geweest. Hij heeft de woning bekeken en foto's gemaakt.
Gisteravond ontving ik ineens een email van de taxateur dat de foto's van de voorgevel en het straatbeeld mislukt zijn en niet bruikbaar voor het taxatierapport. Of ik zelf even wat foto's wilde maken en deze kan opsturen.

Ik vond dit heel erg raar... Maar misschien ligt het aan mij. Wat vinden jullie hier nou van? :roll:

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-19 11:44

Nou hè, dat vond ik dus ook. En mijn adviseur zei ook dat ik hem terug moest laten komen :+ Dus ik heb even gebeld dat ik het belachelijk vind dat ik zelf foto's moet maken, en dat ze dus maar op eigen houtje nog een keer langs moeten gaan voor die foto's.


Of moet ik soms het taxatierapport ook zelf schrijven? 8)7

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-19 16:43

Ik zit ondertussen al meer dan een week te wachten op het taxatierapport... Schiet maar niet op -O-

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-19 12:51

Bij mij is de taxatiewaarde zojuist binnen! Ik ben heel blij. Nu door met de hypotheekaanvraag :j

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 08:24

Spannend DanielleB, ik hoop dat ze meteen vandaag een bezichtiging kunnen inplannen!

Nuscaniels ik ken dat gevoel, en ik zal voor je duimen!

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 22:57

Mijn adviseur raadde af om te bieden onder voorbehoud van een bouwkundige keuring omdat de kans dan groot is dat ze voor iemand anders kiezen die dit niet als eis heeft gesteld...

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-19 09:40

Gefeliciteerd DanielleB! Nog wel even wachten dus...

Mijn hypotheekaanvraag is nog bezig. Er werd gevraagd om een wijziging in mijn werkgeversverklaring, dus hopelijk is mijn werkgever snel met het leveren van deze papieren...

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Emita
Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-19 11:01

Ryder schreef:
Wat moest er gewijzigd worden dan? Mijn werkgeversverklaring was met 1 dag al binnen, hopelijk die van jou ook!


Ik heb twee werkgevers, een met uren zonder vaste aanstelling en een vaste aanstelling op basis van 0 uren. Op de wgv van 0 uren stonden beide opties (vast contract en flexwerker) aangekruist, maar ze willen dat alleen “flexwerker” aangekruist staat. De eerste keer waren ze ook snel met de wgv sturen dus hopelijk nu ook :D

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Condor, Dorien_Boy, Flying_Angel, neline11, Tatjanaa en 97 bezoekers