Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Lizz
Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 14:49

Heel herkenbaar, met bieden is het altijd lastig. En ook al breng je het hoogste bod uit, ben je niet altijd de gelukkige, de ontbindende voorwaarden zijn ook van belang.
Verkopers willen snel van hun huis af en met zekerheid.
Daarbij moet je ook bieden naar waarde, wantja bank leent je maar 100%

Heel veel succes met bieden!

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.


Lizz
Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:05

Tip: Altijd bieden onder voorbehoud van financiering!

Toevallig laatst nog met een makelaar over gehad.
Als je dat niet doet en de bank taxeert het huis 20k onder de vraagprijs en/of je bod, dan moet je die 20k zelf kunnen ophoesten.
Kan je dat niet, dan moet je een boete betalen!

Edit: nadeel is wel, een verkoper zal altijd eerder verkopen aan iemand die dit niet “eist”. Want dat betekent snellere verkoop. Maar het is een risico als je het niet “eist”.

Dek jezelf dus altijd in met onder voorbehoud van financiering als je dat risico niet wilt lopen.

Daarbij is met de prijs die je noemt een hypotheek met NHG ook handig. Kan je er ook bij vermelden.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Lizz
Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 21:23

lifaya schreef:
Goed dat je die ovb financiering benoemd. Ga morgen nog even de makelaar bellen hierover dat dit wel echt in het koopcontract moet staan want mocht de taxatiewaarde lager zijn kan ik het niet kopen voor het bod wat ik nu heb gegeven. Tenzij verkoper dis prijs naar taxatiewaarde laat zakken...

Ja zeker doen!
En stel dat het een oud huis of klushuis is, maar volgens mij niet van toepassing bij “jouw” huis, dan zou ik altijd een bouwinspectie laten plegen en ook daar kan je een ontbindende voorwaarde aan stellen.
Zoals, je wilt niet dat er meer dan 10k aan noodzakelijke verbouwingen nodig zijn. Dan kan je er ook nog altijd onder uit als het wel meer dan 10k is.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Lizz
Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 06:12

lifaya schreef:
Lizz schreef:
Ja zeker doen!
En stel dat het een oud huis of klushuis is, maar volgens mij niet van toepassing bij “jouw” huis, dan zou ik altijd een bouwinspectie laten plegen en ook daar kan je een ontbindende voorwaarde aan stellen.
Zoals, je wilt niet dat er meer dan 10k aan noodzakelijke verbouwingen nodig zijn. Dan kan je er ook nog altijd onder uit als het wel meer dan 10k is.

Mijne is gelukkig een in 2011 gerenoveerd complex en hoef enkel wat te verven :+ dus qua onderhoud goed maar het bod is 170.000 en het betreft dus een appartement. In deze tijd zal die wel voor meer weggaan maar ik weet niet hoe het met taxatie waarde zit..

Er zijn drie mogelijkheden qua taxeren:
1. Bank taxeert hetzelfde als jouw bod, dan zit je goed.
2. Bank taxeert hoger dan je bod, dan zit je goed (koper mag mits jij koopcontract hebt getekend er niet meer onder uit als die drie dagen voorbij zijn volgens mij)
3. Bank taxeert lager dan jouw bod, dan moet je of zelf bij betalen of je gaat opnieuw om de tafel met verkoper want je krijgt zodoende financiering niet rond. (Of de koop gaat niet door).

En klopt wat hierboven wordt gezegd mbt die drie dagen bedenktijd, was ik even vergeten.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

Lizz
Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 09:25

lifaya schreef:
Ja is inderdaad even afwachten. Koopcontract ovb financiering is als het goed is vandaag klaar, taxatie zou al moeten zijn aangevraagd. Dus ik koop echt deze week dat de belangrijkste dingen gedaan kunnen worden.

Moet dat contract al worden getekend bij notaris of gebeurt dat pas na goedkeuring hypotheek?

Spannende periode dus!!

Je tekent eerst het koopcontract, deze teken je bij de makelaar. Hierin staan ook de voorwaarden. Dan heb drie dagen bedenktijd.
Na deze drie dagen gaat het financiele plaatje rollen en dus de bank zijn werk doen. Je moet een boel dingen aanleveren, denk aan werkgeversverklaring, lootstrook etc.
Dan plannen zij als het goed is een taxatie in.
Als alles rond is komt de notaris pas.

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IndianSu, karinmanon, lovemyhorse1, monica73 en 25 bezoekers