Wij zijn nieuw

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 07:15

Afbeelding
Afbeelding
Hoooi

Ik ben nieuw op bokt dus ik zal mezelf, mijn varkentje en mijn prinsesje even voorstellen.

Ik ben Suzanne bijna 26 jaar oud en trotse eigenarese van mijn schimmeltje Miss T van 18 jaartjes jong en mijn tinkertje Maddy van 11.
Ik ben alles behalve handig met een telefoon dus ik hoop dat de foto's er ook bij staan anders moeten we die er maar even bij denken

Om maar meteen met de deur in huis te vallen 19 mei 2021 heb ik een bovenbeenamputatie gekregen. Ik had crps type 1 en 2 in mijn linkerbeen zitten. Ik was al 8 jaar aan het knokken om een oplossing te vinden maar in november 2019 voelde ik dat het mis was. Mijn voet veranderde in alle kleuren van de regenboog, werd dik en ging scheef staan voordat ik het wist zat ik in de rolstoel. Van uren met de paarden door de bossen rond struinen kon ik als ik mazzel had 1x in de 3 maanden 10minuten op 1 van mijn meisjes zitten.
Februari 2021 kreeg ik mijn eerste vinkje (zo noemde ik dit) voor mijn amputatie en al vrij snel volgde de andere 2 gesprekken met vinkjes ook. Vrij onverwachts werd ik 17 mei gebeld of ik 18 mei in het ziekenhuis kon zijn om 19 mei om 8 uur s'ochtends geopereerd te worden. Als een soort waas heb ik het allemaal maar op mij af laten komen. Tijd om zenuwachtig te worden had ik niet. De amputatie is deels mijn eigen keuze geweest maar diep in mijn hart weet ik dat ik geen keuze had.

Na de amputatie leerde ik opnieuw lopen werd ik nogmaals geopereerd aan mijn stomp omdat mijn bod aan het groeien was en stapte ik op het paard. In een korte tijd kan er zoveel gebeuren
Momenteel sta ik opnieuw op de wachtlijst om geopereerd te worden want ik heb 3 neuromen die voor vreselijk veel pijn zorgen. Flink baal moment maar ik hoop na die operatie dat het dan ook echt klaar is want mijn stempelkaart voor operaties heb ik al wel een tijdje vol

Op de foto zie je mij zonder cap...de meningen hierover zijn verschillend maar ik doe dit niet zonder reden. Door de medicatie heb ik vreselijk veel hoofdpijn en door op mijn meisjes te stappen kan ik dat even aan de kant schuiven.

Ik hoop dat jullir mij wegwijs op bokt kunnen maken want ik heb wel een aantal vragen waar ik met het revalidstie team niet uitkom.

Mijn zadel schuift namelijk omdat ik geen kracht op mijn prothese voet kan zetten. Hierdoor valt mijn voet ook steeds uit de beugel. Mijn 2 paarden zijn gewend dat ik mijn linkerbeen niet kan gebruiken want zo heb ik ze doorgereden dus als er opeens een beugel tikt vinden ze dit wel spannend. Ik heb geen idee in welke map ik deze vraag kan stellen dus als er tips zijn is dat meer dan welkom.
Vooral het schuivende zadel is een groot probleem. Zonder prothese rijden is geen optie als het moet wil ik ook nog af kunnen stappen en met been op en af stappen is al een hele uitdaging met 1 been is voor mij niet haalbaar

Verder kan ik wel tegen een grapje en til ik niet te zwaar aan mijn amputatie. Tuurlijk had ik het liever ook anders gezien maar het groeit niet meer terug dus we maken er maar het beste van. Of zoals ik altijd zeg ik kan nooit met het verkeerde been uit bed stappen

Alle vragen mogen gesteld worden en domme vragen bestaan niet. Ik ben een open boek en heb liever dan mensen vragen dan dat ze zelf dingen gaan invullen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 07:22

Welkom!

Je vragen over het aangepast rijden kan je hier plaatsen: [AP] Aangepast Paardrijden

Over het schuivende zadel...zadelmaker laten komen?
Misschien je vraag hier stellen: [HAR] Harnachement

Knap dat je ondanks alles toch zo positief in het leven staat. Hopelijk ben je na deze operatie klaar.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:09

Hi welkom !
ik hoop dat je je vragen hier beantwoordt krijgt.
Superfijn dat je weer op je paarden kan zitten na je amputatie en alle narigheid erbij.
Van heel dichtbij heb ik gezien wat er allemaal met een prothesebeen mogelijk is na veel oefenen en opnieuw weer een evenwicht vinden.
Ik wens je sterkte met de aankomende operatie en veel plezier op bokt.
Je hebt mooie paarden !

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 08:56

Welkom SuusMissT!
Wat heb je veel meegemaakt, heftig. Knap dat je zo positief in het leven staat en fijn dat je nog kunt paardrijden.

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:23

Hoi Suzanne, welkom! Pittig verhaal heb je daar. Ik moest even gaan terugkijken naar je foto's, want in eerste instantie had ik je prothese helemaal niet opgemerkt. Wat voor prothese is het precies? Zet je het kniegewricht vast in een bepaalde hoek als je op je paard zit, of scharniert dit gewoon mee? (Vast lijkt me niet handig, en helemaal los zonder enige weerstand ook weer niet.)

Ik ben ergotherapeut van opleiding, en vind je verhaal enorm interessant. De laatste jaren is mijn interesse in "do it yourself assistive technology" erg gegroeid. Ik wil graag mee nadenken over oplossingen! Ik zie dat je een riempje over je voet al gebruikt. Helpt dit tegen het verliezen van de beugel? En de beugel vastmaken aan de singel, om het klapperen tegen te gaan?

Ik vind je bijzonder dapper trouwens! Heb je crps gekregen na een ander letsel in je bovenbeen? Wat een vreemde aandoening is het toch he. Ik hoop dat je snel van de neuromen verlost bent!

Anoniem

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:29

Goh wat een stoere tante vind ik je.

Mijn moeder heeft ook een bovenbeenamputatie ondergaan naar aanleiding van hoe het toen nog heette posttraumatische dystrofie. Sommige mensen schrikken wel eens van onze harde humor hieromtrent maar dat helpt je er ook wat luchtigheid aan te geven dus leuk om te lezen dat jij dat ook doet!

Ik moet denken aan bijvoorbeeld een constructie zoals bij een dameszadel, die hebben volgens mij een andere (extra?) singel om het zadel rechtop te houden.

senna21

Berichten: 11855
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:58

Welkom op Bokt.
Wat fijn en wat dapper dat je bent blijven paardrijden. Hopelijk kunnen andere bokkers je verder helpen met het zadel.

thequeensmum
Berichten: 3528
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:06

Welkom op Bokt. Ik vind het toch wel wat hoor op je 26e! Je schrijft er erg nuchter over en daarvoor kan ik alleen maar bewondering hebben. Al vermoed ik dat je ook weleens je mindere momenten hebt. Hoop echt dat de komende operatie je van de ellende verlost en je pijnvrij door het leven kan gaan.
Leuke paarden heb je overigens.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:07

Welkom op Bokt. Laat ik meteen beginnen met een typische Bokt opmerking "geen cap" :oo

Vooral in combinatie met dat schuivende zadel, vorige week nog meegemaakt dat iemand vergeten was goed aan te singelen, met opstappen het zadel opzij trekt en behoorlijk hard op haar achterhoofd viel. Gelukkig wel met cap maar toch aardig hoofdpijn aan overgehouden.

Veel plezier met je paarden :)

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 13:14

Welkom.

En als je nou zonder beugels gaat rijden? Zal even wennen zijn maar dan kan je 't zadel in principe niet scheef trekken door 't gewicht in 1 beugel. Theoretisch hoor je ook vanuit je buik licht te rijden zonder druk op de beugels te zetten. ( Nou is 't 20 jaar terug dat ik nog op een paard zat. Ik zit ondertussen in een rolstoel.)

Maar je zou daardoor je evenwicht kunnen verbeteren en uiteindelijk de beugel wel weer aan kunnen doen als je voor jezelf hebt uitgevogeld hoe 't te doen zonder beugels.

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 22:47

Bellatrix schreef:
Welkom!

Je vragen over het aangepast rijden kan je hier plaatsen: [AP] Aangepast Paardrijden

Over het schuivende zadel...zadelmaker laten komen?
Misschien je vraag hier stellen: [HAR] Harnachement

Knap dat je ondanks alles toch zo positief in het leven staat. Hopelijk ben je na deze operatie klaar.


Dankje wel voor het bericht.
Een zadelmaker heb ik er al bij gehad en de zadels liggen verder prima. Het komt echt door de prothese/kant.

Ja dankje wel ik probeer altijd wel positief te blijven met de gehele situatie. Ene dag lukt dit beter dan de andere dag maar met mijn 2 paardenvriendinnetjes kom ik een heel ver

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 23:18

mirim schreef:
Hi welkom !
ik hoop dat je je vragen hier beantwoordt krijgt.
Superfijn dat je weer op je paarden kan zitten na je amputatie en alle narigheid erbij.
Van heel dichtbij heb ik gezien wat er allemaal met een prothesebeen mogelijk is na veel oefenen en opnieuw weer een evenwicht vinden.
Ik wens je sterkte met de aankomende operatie en veel plezier op bokt.
Je hebt mooie paarden !


Hey dankje wel!
Ja ik ben daar ook zo blij mee. Elke dag bekijk ik de foto's en filmpjes en dan verheug ik mij alweer op de volgende rit.
Ik had nooit verwacht dat ik dat allemaal weer zou kunnen.
Ik had 20% kans om ooit weer te kunnen lopen. Toen ik klaar was voor de prothese heb ik 7 weken in het revalidatie centrum gezeten zodat we heel voorzichtig konden beginnen met lopen. Toen ze de prothese gingen maken werd mij gevraagd wat mijn doel was. Die vraag stelde ze mij in augustus en tot op de dag van vandaag heb ik ze daar geen antwoord op kunnen geven. Ik heb namelijk geen doel misschien ben ik wel een beetje bang voor een doel opschrijven want dan kun je alleen maar verdrietig en teleurgesteld zijn dat dit niet kan of lukt. Na elke stap die ik zet, zet ik weer een nieuwe stap. Zo ben ik elke dag blij als ik mijn stappenteller zie want het is altijd goed.
Op de revalidatie vonden ze dit bijzonder want er zijn niet zoveel mensen blijkbaar die zo denken maar ik ben altijd al anders dan de rest geweest
Ja dankje wel ik hoop dat ze snel gaan opereren want ik begin steeds meer last te krijgen van mijn stomp.

Awh lief dankje wel ik ben er zelf ook heel erg trots op als ik ze in het weiland zie staan net als het baasje hebben ze beide een gebruiksaanwijzing van heb ik jou daar. Maar als ze je vertrouwen gaan ze voor je door het vuur. Of ik nu met 1 been een looprekje in de rolstoel of met prothese bij ze kom zodra ze mijn auto zien of ze horen mijn stem komen ze luid hinnekend op mij af.

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-22 23:30

Biks2 schreef:
Welkom SuusMissT!
Wat heb je veel meegemaakt, heftig. Knap dat je zo positief in het leven staat en fijn dat je nog kunt paardrijden.


Heey ja dankje wel!

Ja ik heb altijd wel iets te vertellen haha en dit is nog een super korte versie ervan want ik ben letterlijk van het ene ongeluk in het andere ongeluk beland. Het klavertje 4 heb ik nooit gevonden helaas.

Ja ik probeer altijd wel positief te blijven. Die amputatie vind ik eigenlijk nog wel meevallen waar ik meer last van heb en ook echt verdrietig om kan worden. Is om het feit dat ik geen vrienschap meer over heb na dat ik mijn been verloren ben. Wildvreemde mensen die je aanstaren of nog een keer extra langslopen om te kijken of ze het wel goed gezien hebben. De opmerkingen als ik mijn auto op een invalide plek neerzet. Hey Aso ben je je bril vergeten...die plek is niet voor jou maar je moet natuurlijk vooraan staan omdat je anders te ver moet lopen natuurlijk. En stel je voor dat je moe word...mag je daar zomaar staan? Je hebt toch een gezond lichaam wat doe je dan op die plek....en als ik dan uitstap staan ze met een rood hoofd naar je te kijken maar zeggen geen sorry. Ik ben vrij sarcastisch erdoor geworden en flap er ook alles uit wat in mij opkomt maar blijf wel beleefd want ik ben van mening dat dat langer blijft plakken als dat ik begon te schreeuwen en boos wordt.
Meestal heb ik die dagen dan geen prothese om dus dan slikken ze een x als ik de deur open doe en mijn zinnetje opratel terwel ik de rolstoel uit de auto haal. De vooroordelen zijn best wel vermoeiend bij tijden. Ik vind de reacties van kinderen veel leuker want in hun ogen heb ik een heel stoer robot achtig been. Heerlijk vind ik dat helemaal als ze vervolgens naar hun vader of moeder rennen om te zeggen dat wil ik ook.

Ja ik ga weer voor de 10km buitenritten

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:36

Leuke paarden, stoere meid! Welkom!
Er zijn magnetische beugels, mss een idee?

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Wij zijn nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:45

Welkom op bokt!

Op tiktok heb ik verschillende para ruiters gezien die met elastieken om de voet rijden om de beugel niet te verliezen. (Gewoon die wat knappen mocht je er af vallen) Magnetische beugels heb ik ook al een keer voorbij zien komen maar die zijn natuurlijk een stuk duurder.

Misschien ook een idee om eens te kijken naar een dames zadel? Deze zit qua balans natuurlijk al anders en is meer naar een kant gericht.

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 00:04

singa schreef:
Hoi Suzanne, welkom! Pittig verhaal heb je daar. Ik moest even gaan terugkijken naar je foto's, want in eerste instantie had ik je prothese helemaal niet opgemerkt. Wat voor prothese is het precies? Zet je het kniegewricht vast in een bepaalde hoek als je op je paard zit, of scharniert dit gewoon mee? (Vast lijkt me niet handig, en helemaal los zonder enige weerstand ook weer niet.)

Ik ben ergotherapeut van opleiding, en vind je verhaal enorm interessant. De laatste jaren is mijn interesse in "do it yourself assistive technology" erg gegroeid. Ik wil graag mee nadenken over oplossingen! Ik zie dat je een riempje over je voet al gebruikt. Helpt dit tegen het verliezen van de beugel? En de beugel vastmaken aan de singel, om het klapperen tegen te gaan?

Ik vind je bijzonder dapper trouwens! Heb je crps gekregen na een ander letsel in je bovenbeen? Wat een vreemde aandoening is het toch he. Ik hoop dat je snel van de neuromen verlost bent!



Heeey dankje wel! Kijk dat vind ik leuk om te horen dat je niet meteen had gezien dat ik een prothese heb!Ik heb een R380 prothese. Deze scharniert gewoon mee ik kan de knie wel vast zetten maar dat lijkt mij niet heel prettig voor de paardenrug en mijn eigen gemak haha de C-leg-4 een knie prothese met een batterij kun je in bepaalde hoeken vast zetten zodat hij niet verder door kan buigen. Ik ben hier enorm in geinterreseerd of dit misschien wel 'de' oplossing is voor het paardrij verhaal alleen aan deze prothese zit in een heel ander prijskaartje dan aan de prothese die ik nu heb. En voor alleen paardrijden ga je niet zo'n prothese aanschaffen.

Klopt de prothese die ik nu heb is ook niet handig met paardrijden. Ik kan er geen kracht op zetten omdat ik dan door die knie klap. We hebben de veer in de knie zwaarder gezet om te kijken of ik er dan wel iets mee kon maar ook dat is niet de oplossing. Het is echt zoeken naar een spelt in een hooiberg!

Wat leuk en wat toevallig! Dat zou ik heel erg fijn vinden als je dat zou willen doen! Ik hoop dat we een oplossing vinden en dat in de toekomst mensen met hetzelfde probleem sneller geholpen zijn en hun hobby veilig kunnen uitvoeren!

Ja ik had dat als tip gekregen maak je voet vast. Dit was inderdaad bedoeld om het verliezen tegen te gaan maar dat is 100% mislukt. Ik was binnen een paar tellen mijn beugel al kwijt. Ik heb ook de beugel een gaatje korter gemaakt om te kijken of dit iets deed maar ook dit hielp niet. En de riem om de singel is inderdaad om het geklapper tegen te gaan. Dat hielp gelukkig wel maar qua veiligheid moet dit ook anders. Ik heb ergens wat gelezen over mangetische beugels. De meningen hierover wat ik heb gelezen zijn heel wisselend. Ik vind ze ook best prijzig en ik twijfel zelf of de magneet wel krachtig genoeg is.

Ja ik heb crps in mijn knie gekregen na een medische fout. Toen ze hier achter kwamen zijn ze meteen met een behandeling gestart. Toen dit niet deed wat het moest doen ben ik eigenlijk alle behandelingen die ze gebruiken voor crps bijlangs gegaan. Er was alleen een nadeel ik wist niet wat ik had. Jaren heb ik met vraagtekens rond gelopen en werd ik uit eindelijk bij elk ziekenhuis weg gestuurd omdat negatieve aandacht ook aandacht is. Uit eindelijk hoorde ik toen ik de alternatieve geneeskunde op ben gaan zoeken iemand zeggen dat het op crps leek. Ik ben dit gaan opzoeken en zag allemaal punten die ik ook had. Dit bij artsen neergelegd maar dat klopte niet en zo werd ik weer van het kastje naar de muur geslingerd. Uit eindelijk was ik er zo klaar mee dat ik het naast mij neer legde en ook aan mezelf begon te twijfelen of ik echt wel die klachten had. Jaren heb ik mezelf wijs gemaakt dat ik misschien inderdaad mezelf wel aanstelde tot ik in 2019 knal rode tenen had. Mijn huisarts zei wintertenen en schreef bloedverdunners voor. 2 week later was mijn voet zwart/blauw...opnieuw waren het wintertenen. Ik schreeuwde het uit van de pijn en een schoen kreeg ik niet meer aan. Ik begon door mijn enkel te zakken en al vrij snel liep ik op mijn botje aan de zijkant van mijn voet. Mijn voet/been werd dikker door het vocht terwel mijn spieren zichtbaar afnamen. Ik raakte in paniek hierdoor en wist niet meer wat ik moest doen. Mijn voet kreeg ik nauwlijks warm en mijn knie stond opeens op slot. Overal op mijn been kwamen vochtbulten en mijn huid sprong open. Ik ging van maatje 38 naar maatje 43 en ik kon zodra het warmer dan 20 graden was niet buiten zijn. Mijn voet zette dan uit en werd vuurrood...en als het dan kouder dan 18 graden was werd mijn been blauw/zwart en kreeg ik spasme. In maart 2021 onderzoek en kwam er officeel na jaren vechten een uitslag crps type 1 en type 2 in mijn been. In oktober nog een neurostimulator getest en tot mijn grote verdriet veroorzaakte mijn ns alleen maar meer pijn. Ik kon die proef periode niks want elke keer als ik mijn rug bewoog veranderde de leads en viel mijn been uit.

Het is een vreselijke aandoening waar nog veelste weinig over bekend is. Ik hoop dat er ooit een doorbraak komt en dat dit misschien niet meer nodig is. En ik hoop dat huisartsen bij twijfel wel onderzoek doen (schijnt in het bloed dat je het kunt vinden) en niet zeggen je stelt je aan. Als ze bij mij meteen onderzoek hadden gedaan was het misschien niet zover gekomen...

Je mag altijd een pb doen mocht je meer willen weten....of om samen na te denken over het paardrijden!

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 00:15

Robijntjah schreef:
Goh wat een stoere tante vind ik je.

Mijn moeder heeft ook een bovenbeenamputatie ondergaan naar aanleiding van hoe het toen nog heette posttraumatische dystrofie. Sommige mensen schrikken wel eens van onze harde humor hieromtrent maar dat helpt je er ook wat luchtigheid aan te geven dus leuk om te lezen dat jij dat ook doet!

Ik moet denken aan bijvoorbeeld een constructie zoals bij een dameszadel, die hebben volgens mij een andere (extra?) singel om het zadel rechtop te houden.



Dankje wel wat lief!
Wat heftig! Is het bij je moeder na de amputatie ook weg gebleven? Ik hoop dat ze minder pijn heeft na de amputatie.

Haha ja herkenbaar dan zie je echt van die bambi ogen en dan als ik in een flauwe bui ben gooi ik er nog een schepje bovenop. Wat leuk hoe je het omschrijft want dat is precies ook hoe ik er met mijn ouders in sta. Het och en wee verhaal die heel veel mensen dan op gaan hangen vind ik altijd zo treurig. Dan word het zo zwaar gemaakt dat je wel moet gaan huilen. Het is ook zwaar en leuk is anders maar het is 'maar' een been. De techniek is zo goed tegenwoordog dat je zoveel met je prothese kunt doen. Ik denk zelfs bij jou moeder en van mezelf weet ik het zeker dat wij meer kunnen met prothese dan met ons eigen been.

Toen ik nog 2 benen had zag ik er voor iedereen gezond uit (als ik niet in de rolstoel zat) ik had genoeg werk maar eigenlijk was ik niet bepaald gezond. Nu ben ik gezond maar zien mensen mij als invalide die niet alles kan doen omdat ik maar 1 been heb. Terwel ik juist nu wel dingen kan. Ik zucht dan een keer en denk alleen maar maak het nou niet zo zwaar want dat hoeft niet.
Door het luchtig te houden en er grapjes over te maken hou je het bespreekbaar. Beetje een ijsbreker haha

Oh echt waar dat wist ik niet bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken wat ik op internet kan vinden en of dat ook vrij gemakkelijk op mijn huidige zadel kan/past

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 00:16

senna21 schreef:
Welkom op Bokt.
Wat fijn en wat dapper dat je bent blijven paardrijden. Hopelijk kunnen andere bokkers je verder helpen met het zadel.


Dankje wel!

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 00:45

truus1957 schreef:
Welkom op Bokt. Ik vind het toch wel wat hoor op je 26e! Je schrijft er erg nuchter over en daarvoor kan ik alleen maar bewondering hebben. Al vermoed ik dat je ook weleens je mindere momenten hebt. Hoop echt dat de komende operatie je van de ellende verlost en je pijnvrij door het leven kan gaan.
Leuke paarden heb je overigens.


Dankje wel wat een leuke reactie! Ja ik ben er ook vrij nuchter in haha. Ik hoop doordat ik er zelf nuchter en open over praat ik drempels laag kan houden voor mensen met vragen. En ik wil graag laten zien aan mensen dat alles mogelijk is zolang je het zelf ook maar echt wilt. Op mijn been heb ik een tattoo met 3 rozen. 1 open 1 half open en 1 dicht. Tussen die rozen staat in het Spaans Het leven is als een roos. Ik vind rozen prachtig alleen die doorns doen zo'n pijn (dat staat op mijn schouder) de open roos staat voor het leven nu en de andere 2 voor de toekomst. Want ondanks dat er soms mindere/pijnlijke momenten zijn komt er altijd wel weer een mooi moment aan. Als ik om mij heen kijk zie ik aleen maar mensen werken ik vind dat zonde. Je moet niet alleen maar werken je moet ook genieten en niet alles uitstellen voor later want die zekerheid heb je niet. Ik heb nooit volledig gewerkt alleen maar wat ik nodig had om te leven en iets extra's voor leuke dingen. Hierdoor heb ik uren met Miss T door de bossen kunnen rijden. Iets wat ik nu nooit meer kan doen op de manier hoe ik het toen heb gedaan.
Ja ik heb ook zeker minder leuke dagen. Dan trek ik mijn muur omhoog en zul je alleen als je mij goed kent kunnen zien hoe het met mij gaat. Ik ben zovaak gekwetst door mensen dat ik liever in de auto ergens alleen verdriet heb dan dat ik dat bij mensen toon want ik weet niet of ze mij zullen troosten. Als ik s'avonds alleen thuis zit vind ik het wel heel lastig. Door mijn amputatie ben ik al mijn vrienden kwijt geraakt en dat doet wel pijn.

Ja dankje wel ik hoop het ook! Eerst had ik botgroei en als cadeautje vonden ze nog een cyste. En nu mogen ze voor en achter alles weg halen. Zal wel wennen zijn want ik ga dan een groot gedeelte van mijn stomp niet meer voelen. Nu voel ik zelfs een steentje onder mijn voet zitten en dst is dan weg. Ik ben heel benieuwd een beetje bang. Dankje wel ik ben ook heel trots op de paarden. Het zijn 2 totaal verschillende meiden niet alleen in kleur maar ook karakter. Ik heb ze beide gekocht toen ze 5 waren en zelf door gereden zodat ze meteen wisten dat mijn linker been niks kon. Mijn schimmel heb ik 3x opnieuw beleerd want dat was echt een draak. Op buitenrit moesten 2 mensen haar vast houden omdat ze ander zo de sloot in dook en in de bak konden we enkel rijden aan de longeerlijn want mevrouw stopte in elke hoek. Ook alleen aan de kant waar ik mijn been niet kon gebruiken. Iemand anders erop zetten had geen zin want dan vloog ze voor het gemak maar alle kanten op. Om als ze het echt zat was zich bijna achterover te laten vallen. Slapenloze nachten en hoofdpijn was standaard pakket. Op een geven moment was ik het zat en kocht ik Maddy omdat ik het buitenrijden wel miste en Miss T kon mij gestolen worden die heb ik zoals al 3x eerder weer een jaar stil gezet. Op een geven moment begon het toch te kriebelen en ben ik super onveilig alleen opgestapt en naar buiten gegaan met het idee we zien wel waar het schip strand. De paden die ik uitzocht kwamen geen auto's en op die tijdstippen ook geen mensen dus ik viel niemand last en bracht niemand in gevaar. Sindsdien heeft mevrouw geen stap meer verkeerd gezet. Ze loopt als een mak lammetje achter mij aan en zodra ik stop staat zij ook stil. Als ze voelt dat ik een pijnaanval krijg gaat strak naast mij staan en Maddy staat aan de andere kant. Maar Maddy is meer mens gericht zodra ik in het land kom staat ze bij mij en besnuffeld ze mijn hele been en daarna mijn gezicht. Ze lijken op de baas zeg ik maar haha

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 00:59

Rex_Rolfo schreef:
Welkom op Bokt. Laat ik meteen beginnen met een typische Bokt opmerking "geen cap" :oo

Vooral in combinatie met dat schuivende zadel, vorige week nog meegemaakt dat iemand vergeten was goed aan te singelen, met opstappen het zadel opzij trekt en behoorlijk hard op haar achterhoofd viel. Gelukkig wel met cap maar toch aardig hoofdpijn aan overgehouden.

Veel plezier met je paarden :)


Haha ja ik dat is een klassieker qua opmerking :)

Oei ja dat geloof ik meteen gelukkig is het met een sisser afgelopen want het kan veel erger!
Ja ik ken de risico's en het is enorm de dingen naast elkaar leggen want wat is wijsheid. Het zinnetje ik ken mijn paarden vind ik ook een mooie want het zijn en blijven vluchtdieren en hoe goed je je paarden ook kent je weet niet wat er in de rest van de omgeving gebeurd op dat moment of de beroemde berm kabouters

Ik rij momenteel ook niet alleen want papa fietst naast mij. Iemand moet die mooie foto's maken! Ik had ook nog een leuk filmpje maar ik weet niet hoe ik die moet delen zal ik zo nog eens naar kijken.
Zodra ik van de medicatie af ben draag ik ook meteen weer een cap maar voor nu kies ik ervoor om het op deze manier te doen.

Bij het dragen van een haarband of handdoek om maar een voorbeeld te noemen krijg ik al hoofdpijn en ga ik ook wazig zien. Uit eindelijk zie ik met 1 oog niks meer en kan ik ook geen daglicht meer verdragen. Dit duurt rustig 2 a 3 dagen voordat het afneemt en triggerd ook andere pijnaanvallen.

De afleiding bezorgd mij even geen pijn/spasme of aanval dus ondanks dat het niet slim is is het soms wel nodig om mijn batterij even op te laden:)

Gaat zeker lukken momenteel zijn we bezig met het wie verhaard er het meest. Baasje of de paarden

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 01:03

Welkom op Bokt!

Heftig tijden achter de rug zeg. Wat tof zeg, dat je kunt rijden met de prothese. Begrijp ik nou goed dat je er zelf mee op en af kunt stappen?

Er loopt een topic (uit 2020) van iemand die vraagt om zadelmakers die ervaring hebben met aangepaste zadels [AP] Waar aangepaste zadels of advies? Misschien heb je er iets aan.

Wat betreft je cap; soms moet je kiezen uit 2 kwaden. Ik kan me in jouw geval voorstellen dat geen cap zoveel voordelen geeft dat je het risico op de koop toe neemt.

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 01:09

VillaNeusjes schreef:
Welkom.

En als je nou zonder beugels gaat rijden? Zal even wennen zijn maar dan kan je 't zadel in principe niet scheef trekken door 't gewicht in 1 beugel. Theoretisch hoor je ook vanuit je buik licht te rijden zonder druk op de beugels te zetten. ( Nou is 't 20 jaar terug dat ik nog op een paard zat. Ik zit ondertussen in een rolstoel.)

Maar je zou daardoor je evenwicht kunnen verbeteren en uiteindelijk de beugel wel weer aan kunnen doen als je voor jezelf hebt uitgevogeld hoe 't te doen zonder beugels.


Ja daar zat ik zelf ook aan te denken om zonder beugels te rijden alleen ik rij hoofdzakelijk buiten en moet wel op en af kunnen stappen als dit nodig is.

Ik probeer hoofdzakelijk door te zitten omdat dit voor zowel paard als ruiter het prettigste is. Voor mijn gevoel en wat ik op filmpjes terug zie ziet mijn zit er nog wel goed uit. Ik zit aardig stil in het zadel alleen mijn prothese klapperd alle kanten op en daar wil ik ook graag vanaf.
Bedankt voor de tip!

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 01:12

Amalarab schreef:
Leuke paarden, stoere meid! Welkom!
Er zijn magnetische beugels, mss een idee?


Dankje wel lief!

Ja ik heb erover gelezen maar de meningen zijn nogal wisselend erover en ik twijfel enorm. Bij de revalidatie vragen ze zich af of die magneet wel sterk genoeg is. Ik ken helaas niemand in de buurt die deze beugels heeft want anders kon ik ze even testen.

SuusMissT

Berichten: 20
Geregistreerd: 09-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 01:17

Plop1997 schreef:
Welkom op bokt!

Op tiktok heb ik verschillende para ruiters gezien die met elastieken om de voet rijden om de beugel niet te verliezen. (Gewoon die wat knappen mocht je er af vallen) Magnetische beugels heb ik ook al een keer voorbij zien komen maar die zijn natuurlijk een stuk duurder.

Misschien ook een idee om eens te kijken naar een dames zadel? Deze zit qua balans natuurlijk al anders en is meer naar een kant gericht.


Ja klopt ik heb dat bij iemand voorbij zien komen maar ik ben zo'n leek met internet. Ik kan dat hele bericht niet terug vinden want ik vroeg mij af of er een manier was om die elastieken vast te maken. Of is het een kwestie van gewoon erom heen wikkelen haha. Ik heb het met een iets kleiner elastiek geprobeerd (postbode elastiek) maar ik kreeg het niet voor elkaar dat het vast bleef zitten. Heel stom op het filmpje zie je alles los schieten en ik heb het zelf pas 1min later in de gaten *\o/*

Ja klopt en ik heb mijn vraagtekens bij dat soort beugels. Ik hoor verschillende verhalen en vind het dan vrij prijzig om te proberen.

Dankje wel voor de tip ik ga eens navragen of dat misschien wat voor mij is

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 01:23

Ts wat ben je een topper.

Begon met lezen.
Wat een leuke paarden en combinatie zijn jullie
(Leest verder en scrollt terug de prothese was mij niet opgevallen)

Wat fijn dat je weer in het zadel zit.
Waar ik aan zat te denken. Er zijn heel veel para (olimpische) ruiters. Waarschijnlijk is er iemand met een soort gelijk probleem geweest. Is er geen mogelijkheid contact te krijgen met die mensen?

Dat mensen je om zoiets in de steek laten gaat er bij mij echt niet in 8)7 juist dan moet je er Als vrienden voor elkaar zijn :knuffel:

Hopelijk komt er snel een oplossing.