paardenleek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:06

Welkom en veel inleesplezier hier op het forum

De ene manege is de andere manege niet.
Er zijn maneges die het paardenwelzijn (denk bv aan het max aantal lesuren per dag lopen, voldoende weidegang van circa 8 uur per dag tot naast de lessen 24/7 april-oktober op de wei) heel hoog in het vaandel hebben staan tot maneges waar ik nooit een les zou willen rijden.

Ook voor de kleintjes wordt vaak zat wat georganiseerd. Doordat ik destijds zelf 1 ochtend in de week daar vrijwilligerswerk deed (mesten, paarden in de wei zetten, voeren) mocht ik bv mijn nichtje die toen nog iets jonger was dan jouw zoontje wel eens meenemen voor een rustig stapritje door het bos. Erg leuk voor die allerkleinsten en als dat af en toe gebeurd zal de lichamelijke ontwikkeling van je zoontje er niets onder te lijden hebben.
Ze is zelf nooit op paardrijden gegaan ivm financiële redenen maar nog steeds vind ze paarden leuk en mag ze binnenkort eens op Kelan stappen.

Tja en verder zou ik mij idd inlezen wat je al lekker aan het doen bent

paardenleek
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 19:34

Ik zag dat ik nog iets gemist had wat betreft ook verzorging en uitmesten etc. Dat is iets waarvan ik wel zou verwachten dat het al dan niet (aangewezen) vrijwillig gebeurt. Zowel richting de vereniging als ten bate van het welzijn van de dieren zelf die het faciliteren. Weten wat er bij de verzorging van het dier hoort en hieraan bijdragen is voor mij iets wat ik (natuurlijk bij leeftijd passend enzovoorts) zou eisen. Voor de volledigheid zit ik niet graag stil en geloof ik in het goede voorbeeld geven, dus hij zal met minimaal 1 paar extra handen komen. (gewoon naast een paard staan vind ik niet eng gelukkig).

Wat een handige functie trouwens dat je nieuwe berichten kan zien als er wat geplaatst wordt terwijl je zat te typen!

Dankjewel voor je reactie ElviraKelan! Naast alle praktische dingen en wat basiskennis over de diverse stijlen etc. (was verrast over de hoeveel zeg! en het is geen straf om hier te lezen) wil ik vooral ook meer weten over het welzijn van de dieren. Het welzijn van dieren gaat voor mij voor de hobby, en dat begint voor mij straks dan dus bij de keuze voor de manege. Maar behalve dat Dick Francis mij heel veel gruwelijke manieren heeft geleerd over hoe paarden kunnen sterven, heb ik nog geen benul van hoe je voor een paard zorgt en wat allemaal voor behoeften heeft. Gelukkig is er hier geloof ik meer over geschreven dan dat ik zou kunnen lezen voor ik een kleinkind op een pony zal tillen haha, en genoeg mensen die hun kennis graag delen. Zelfs met iemand die (nog) niet op een echt paard durft :D

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:04

Welzijn staat bij mij ook bovenaan.
Nu rijd ik aangepast dus ook manege voor mensen met beperking (wel gewoon op niveau) omdat ik de druk van een normale manege niet zo goed kan hendelen wat het net wat lastiger maakt.
Daarnaast doe ik de zorg voor de paarden op de dagbesteding en neem ik daar samen de beslissingen.
maar ook ik stel op de manege nog steeds mijn vragen... waarom martingaal bij pony x? En soms is dat kiezen en zit je toch met een kwetsbare groep. Weet ik inmiddels wat er gebeurd wat er met een pony gebeurd die een wondje heeft t.h.v. het hoofdstel al ruste het hoofdstel er niet op etc en kwam ik erachter toen ik het hoofdstel net op had (pony bleef staan).
Buiten het andere zichtbare plaatje om als je op de manege komt, stalonderhoud, tuig etc

En ook ik leer nog steeds bij al had ik vroeger de buurman als manege-eigenaar 34 jaar geleden. Dat is geen schande want ook de paardenwereld staat niet stil.
Laatst bijgewerkt door Blazy op 17-06-19 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:04

Stallen mesten hoort niet bij standaard manegelessen. Paarden opzadelen ook niet in het begin. De eerste lessen staat je paard gewoon opgezadeld voor je klaar. Doorgaans wel gepoetst en gezadeld door een of andere paardenmeisje. Je hebt de kinderen die alleen maar voor de lesjes en bosritten komen en anderen die heel hun vrije tijd op de manege hangen en mee helpen op stal en met de paarden.
Beginners zelf laten zadelen is alleen maar onnodig tijdrovend.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:07

elnienjo schreef:
Beginners zelf laten zadelen is alleen maar onnodig tijdrovend.

Dit is echt manege afhankelijk ook weer

paardenleek
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-06-19

Re: paardenleek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 21:26

Ik had er nog niet eens bij stil gestaan dat het opzadelen van een paard weleens iets wat je zou kunnen zijn wat je ook echt moet leren. Hoe logisch dat ook is.

Voorlopig is actief helpen op een maneges of überhaupt ergens wekelijks les volgen niet aan de orde hoor! En ik zal zijn (of mijn) hulp niet met geweld afdwingen, haha. Nogmaals: complete leek. Het was enkel iets dat ik hier las waar ik het ook met mijn man over gehad heb. Het is immers geen goedkope hobby en de fascinatie lijkt meer dan een (voor de ouders hier) “faaaaaaaaaase”. Dus wat we daarin van hem verwachten is ook ter sprake gekomen. En bij die verwachtingen horen ook een bereidheid tot “vieze” klusjes en goed zijn voor het dier.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: paardenleek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 08:54

Och weet je paardeleek,het kind is 4 en fascinatie's veranderen nog zo vaak.Ik kom uit een paarde familie en 1 van mijn neefjes was helemaal paardegek als klein kind.Hij had bij mijn oom ook zijn eigen "paard"staan, toen hij 10 was keek hij naar geen paard meer om,als we het er nu nog wel eens over hebben lacht hij er zelf om.
Zelf zit ik ook nog met het paard van mijn dochter,kind is onder tussen het huis uit en mams kan voor het paard zorgen.
Kindjes van 4 kunnen nog zo veranderen,maar als ouder vind je natuurlijk altijd je eigen kind het wonder kind. En wat Bigone ook al noemt ,leert het eerst zwemmen en fietsen ,om te rijden is een goede cordinatie nodig.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:13

elnienjo schreef:
Oh, en ik zou zeker ook zelf paardrijles gaan nemen als ik jou was (en wellicht je man?)! Als het virus ook op jou overslaat is het helemaal mooi, dan kun je over 'n paar jaar samen buitenritten gaan maken. Ook op vakantie/reis kan dat supergaaf zijn.

Hoe weet je dat Paardenleek getrouwd is en op mannen valt? :o

Wat tof dat je je zo verdiept in de interesses van je kind! Mijn ouders hadden echt niets met paarden, waardoor ik pas begonnen ben als puber, toen ik zelf de kilometers naar de manege kon afleggen.
Bij de buren begon ook de oudste zoon met de paardenfacinatie begon en zijn ouders en zusje heeft aangestoken. Die konden dus met elkaar uit rijden.

Het is vaak eerder de omgeving die iets aanwijst als typisch iets voor jongens/meisjes dan het kind zelf. Die zitten daar zeker op die leeftijd nog niet zo mee.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:20

Astorga schreef:
elnienjo schreef:
Oh, en ik zou zeker ook zelf paardrijles gaan nemen als ik jou was (en wellicht je man?)! Als het virus ook op jou overslaat is het helemaal mooi, dan kun je over 'n paar jaar samen buitenritten gaan maken. Ook op vakantie/reis kan dat supergaaf zijn.

Hoe weet je dat Paardenleek getrouwd is en op mannen valt? :o

Ohjee politiek correct moet dat natuurlijk 'mogelijke partner' zijn :D

Citaat:
Het is vaak eerder de omgeving die iets aanwijst als typisch iets voor jongens/meisjes dan het kind zelf. Die zitten daar zeker op die leeftijd nog niet zo mee.

Het merendeel van de topspringruiters is man. Western riding (okee, meer een USA ding) in verhouding ook meer mannen dan vrouwen. Trickriding (er zit een team in Brabant) volgens mij ook bijna allemaal jongens.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:27

elnienjo schreef:
Astorga schreef:
Hoe weet je dat Paardenleek getrouwd is en op mannen valt? :o

Ohjee politiek correct moet dat natuurlijk 'mogelijke partner' zijn :D

Precies! :Y) Daarnaast weet je niet of TO man of vrouw is (hoewel dat laatste op bokt ook de standaard aanname is.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 09:51

Astorga schreef:
Precies! :Y) Daarnaast weet je niet of TO man of vrouw is (hoewel dat laatste op bokt ook de standaard aanname is.


Ik "schrik" zelfs als een gebruiker een man is.... hahahaha

Maar Paardenleek je kan je inderdaad al rustig een beetje inlezen. De tip om te beginnen op een manege om (zodra je kind een x aantal jaar rijd) op zoek te gaan naar een privestal/lease/bijrij paard voor de nodige handigheid.

Maar ik moet erbij zeggen de ene manege is ook echt niet de andere manege. Dus kijk goed rond, laat je informeren en durf vragen te stellen. Bij ons is het goed geregeld al zeg ik het zelf. Even een kort (nouja, achteraf gezien niet kort)

Bij ons kan je met jonge kinderen (onder de 6) boswandelingen doen op onze shetlanders. Dan leren ze poetsen en opzadelen (want dit wordt altijd begeleid) en daarna loop je zelf met de pony door ons eigen bos (we hebben ruiterpaden op eigen terrein in het bos)

Vanaf 6 kan je kind meedoen met de manegeweek (een soort ponykamp, zonder te slapen maar waar de nadruk ligt op alles leren op en rond de pony en zijn training en verzorging) En vanaf 7 jaar kunnen ze hier lessen volgen. Eerst prive totdat je kind los kan rijden in stap, draf en galop en hierin controle heeft. Daarna volgen de groepslessen. Gevolgd door wedstrijden en voor de fanatieke ruiters hebben wij lease mogelijkheden. Daarna zijn onze paarden gemiddeld L1/L2 en hebben we uitschieters die tot Z zijn opgeleid (of dit in het verleden hebben gelopen)

Veel van onze vaste klanten gaan inderdaad het lease traject in om daarna een eigen pony/paard te kopen. Wij geven ze hierin ook advies, en indien wenselijk gaan wij ook helpen in de aanschaf van een eigen dier.

Daarnaast letten wij goed op de welzijn. Ruime, lichte boxen, elke dag op de paddock waar water en netten met ruwvoer worden aangeboden. Zoveel mogelijk met een maatje en altijd contact met elkaar. Ze hebben bijna onbeperkt ruwvoer hierdoor (zowel op stal, als dus op de paddock) Tuig word goed bijgehouden en indien nodig aangepast/vervangen/vernieuwd. Elk dier heeft elk jaar een week vakantie gevolgd door een week met longeren en/of rijden door de instructie om ze fris in het hoofd te houden (en dus 2 weken langs niks met manege lessen) Daarnaast hebben ze 1x per week een vrije dag. Indien een dier eraan toe is om langer of vaker op vakantie te gaan wordt dit geregeld. In het verleden ook manege dieren op vakantie naar vrienden met weiland gebracht voor een volledige reset. Ook lopen ze niet onnodig veel uren. De meeste dieren lopen maximaal 1,5 uur per dag en zelfs dat nog verdeeld over de dag. Ook zijn er dieren die minder lopen.


Zoals je leest goed geregeld, maar ik ken ook maneges waar dieren niet buiten komen, of slechts een paar uurtjes in de binnenbak. Je ziet het ook aan die dieren. Vaak duf, reageren slecht of niet, afwezige blik in de ogen. Daarom heel belangrijk dat je goed kijkt als je bij een bedrijf komt, soms ook meerdere keren. Je wilt toch je kind in vertrouwen leren omgaan met pony's en paarden.

paardenleek
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-19 10:09

Het kan zeker nog veranderen beatje, en zwemles heeft prioriteit boven welke sport dan ook. Voor nu zal het bij af en toe een rondje/ritje blijven zolang hij het leuk blijft vinden.

Veel van wat hier geschreven is en wordt over de sporten, stijlen etc. vind ik leuker om te lezen dan verwacht, maar voor mijn kind heb ik wat dat betreft geen verwachtingen. Of hij er nu over 6 maanden op uitgekeken is, alleen recreatief zal willen rijden, of er bloedfanatiek in wordt: dat mag allemaal. (Heb zelf zowel op top-niveau als in “bier-teams” mijn sport beoefend, beide hebben een eigen charme en zijn m.i. even goed).

Het gaat mij in eerste instantie vooral om zelf ook wat meer te weten te komen over de opties die er zijn voor de ritjes/rondjes en waar op te letten daarbij als het gaat om het welzijn van de dieren (en uiteraard veiligheid). Goed zijn voor dier en milieu is iets wat ik met de paplepel in probeer te gieten, en dit is, hoe sporadisch ook en wie weet van korte duur, daar voor mij een onderdeel van.

Nu zal ik daar vast geen expert in worden, maar voor alleen al mijn eigen gemoedsrust is het wel prettig. En daarnaast vind ik het erg leuk om met hem meer te leren over het paard an sich.

Het is trouwens een correcte aanname dat ik een vrouw ben en een man heb, alleen zijn we niet getrouwd :P

Aan typisch jongen of meisje heb ik over het algemeen lak, geen zorgen! De omgeving is tot nu toe vooral verrast omdat “de genen” tot nu toe vooral balsport liefhebbers geproduceerd hebben, maar geen enkele negatieve reactie. Ik was er trouwens een beetje vanuit gegaan dat (zeker jonge kinderen) ‘gewoon’ samen les hebben en niet in groepen voor jongens en meisjes apart.

Bedankt chamion! Het buiten (hebben) kunnen lopen is voor mij al een voorwaarde voor het vlees dat ik eet, dus zeker ook hier! Fijn ook om een indicatie te hebben van wat redelijk is qua werkuren voor het dier en wat er allemaal mogelijk is tot de leeftijd voor lessen bereikt is.
Laatst bijgewerkt door paardenleek op 18-06-19 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: paardenleek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:18

Jongens en meisjes apart heb ik ook nog nooit gehoord. Wel van privéles aan de longe voor de beginners. Na een paar lessen wanneer de ruiter zn evenwicht in balans heeft ga je naar een groepsles.

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:22

Hoi! Welkom op bokt! :)

Wat goed dat je eerst informatie gaat zoeken! De paardensport is over het algemeen heel anders dan andere sporten!

Ik woon in dezelfde regio als jullie (Hoeksche Waard, dus net onder Rotterdam). Als je evt hulp wilt of wilt weten wat goede en minder goede maneges en/of stallen zijn, kun je mij berichten! Onderaan het bericht kun je op profiel klikken, of PB. Als je op PB klikt stuur je mij een persoonlijk berichtje, die komt in mijn inbox. Rechtsbovenaan de pagina staat een envelopje. Daar komen persoonlijke berichten voor jou binnen.

Ik hoor (of zie eigenlijk) wel als je hulp wilt!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:58

Ik vind het erg goed dat je je zo oriënteert. Daar kunnen veel ouders een voorbeeld aannemen :j

Er zijn al veel goede tips genoemd. Echter zag ik ook een (facebook)link voorbij komen die ik aan de ene kant wel enigszins goed vindt, maar aan de andere kant ook zeer overdreven. De kans dat je een perfecte manege gaat vinden waar de lessen goed zijn, het paardenwelzijn perfect is en die ook nog in de buurt is, is gewoon erg klein. Vaak lever je wel ergens op in.. Dat is zelfs al zo als je een stalling probeert te vinden voor een eigen paard namelijk.

In mijn ervaring zijn de lessen jongens- meisjes trouwens niet persee apart, maar er werd bij ons volgens mij wel rekening mee gehouden. Vaak trekken jongens wel naar elkaar toe (en geef ze eens ongelijk met zoveel meiden :D) en dan is het natuurlijk leuk voor ze als ze in dezelfde les kunnen rijden. Maar dat kan alleen als het niveau enigszins gelijk is.

Ik ben heel benieuwd of hij over een paar jaar nog steeds zo geïnteresseerd is in paarden! Ik heb het vroeger 4 jaar vol moeten houden voordat mijn ouders eindelijk doorhadden dat het geen fase was :D Nu, 13 jaar later, ben ik nog steeds een grote paardengek. Ik kom trouwens ook uit een totaal niet-paardenfamilie. Het kan dus zeker wel.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:44

Eileen_ schreef:
In mijn ervaring zijn de lessen jongens- meisjes trouwens niet persee apart, maar er werd bij ons volgens mij wel rekening mee gehouden. Vaak trekken jongens wel naar elkaar toe (en geef ze eens ongelijk met zoveel meiden :D) en dan is het natuurlijk leuk voor ze als ze in dezelfde les kunnen rijden. Maar dat kan alleen als het niveau enigszins gelijk is.


Ja precies. De reden waarom ik erover begon is dat ik meerdere jongens ken die met paardrijden zijn gestopt om deze reden. Op heel jonge leeftijd viel dat nog mee, maar vanaf een jaar of 10 vonden ze het gewoon niet meer zo leuk om de enige jongen te zijn. Terwijl als ze gewoon door waren gegaan, de helft van de groep jongens waren geweest :Y) . Ze kwamen echt omstebeurt haha.

Ik kan me voorstellen dat als je compleet leek bent je niet weet dat er op veel maneges weinig jongens rijden, en ook dat dat uitmaakt in de keuze van manege. Of dat bij Paardenleek ook zo is laat ik aan haar over :j

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:48

Eileen_ schreef:
Echter zag ik ook een (facebook)link voorbij komen die ik aan de ene kant wel enigszins goed vindt, maar aan de andere kant ook zeer overdreven.

Denk dat ik diezelfde link heb aangeklikt want ik dacht ook al daar zijn ze wel erg doorgeslagen.

Als je slechts 1 lesje per week neemt (als kind) dan is dat vaak op woensdag of zaterdag, vaak de drukste dagen dus voor de paarden die dan gerust 2 uur achter elkaar moeten hobbelen. Dat de manege één dag gesloten is waardoor de paarden de wei op gaan of in de paddock omdat er uitgemest wordt, krijg je als beginnende lesser niet mee. Dat er op zondag alleen buitenritten gereden worden ipv suf rondjes draaien in de binnenbak ook niet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:50

Sintara schreef:
Ja precies. De reden waarom ik erover begon is dat ik meerdere jongens ken die met paardrijden zijn gestopt om deze reden. Op heel jonge leeftijd viel dat nog mee, maar vanaf een jaar of 10 vonden ze het gewoon niet meer zo leuk om de enige jongen te zijn. Terwijl als ze gewoon door waren gegaan, de helft van de groep jongens waren geweest :Y) . Ze kwamen echt omstebeurt haha.

Ik kan me voorstellen dat als je compleet leek bent je niet weet dat er op veel maneges weinig jongens rijden, en ook dat dat uitmaakt in de keuze van manege. Of dat bij Paardenleek ook zo is laat ik aan haar over :j

In mijn beginners rijles zaten 2 jongens. Onder de kinderen met eigen pony's/paarden waren er meer. Maar in verhouding wel meer meisjes. Onder de volwassen pensionklanten denk ik dat het ongeveer 50/50 was. We zaten wel direct naast bos/heidegebied, dus ook veel recreatieruiters en dat was evengoed populair onder mannen.
En onze manege was vroeger vrij springgericht dus dat is ook aantrekkelijker dan dressuur voor jongens, want stoerder.

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:03

Welkom op bokt!
Ik heb twee mini-shetlanders staan, dus als jullie hier in de buurt wonen mag je zoontje wel eens met ze komen tutten. Ik dacht meteen, dat is voor hem een mooie maat om te beginnen voor nu, want op les kan pas vanaf 6-7 jaar en voor jou als moeder ook. Ze net zo groot als een Deense dog zeg maar. :')

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:19


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 12:27

anca schreef:
Misschien is er zoiets bij jou in de buurt ?

http://www.stal-blaauw.nl/over-ons/

Lijkt mij persoonlijk nogal saai. Leer een kind eerst gewoon rijden op wat voor manege dan ook. Als ie het leuk vindt dan kan ie z'n persoonlijke interesse achterna of dat nu paardenfluisteraar is of eventing.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:33

Citaat:
Stallen mesten hoort niet bij standaard manegelessen. Paarden opzadelen ook niet in het begin. De eerste lessen staat je paard gewoon opgezadeld voor je klaar.


Kom kom, elke manege doet het op zijn eigen manier. Daarom valt er juist zoveel te kiezen. Toen ik ging paardrijden, heb ik de eerste les niet eens op een paard gezeten. Dat ging alleen over poetsen en opzadelen. Tweede les weer poetsen en opzadelen, opstappen (met krukje!), rondje stappen, en er weer af. Vind ik een prima introductie.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 17:43

Jacquel schreef:
Citaat:
Stallen mesten hoort niet bij standaard manegelessen. Paarden opzadelen ook niet in het begin. De eerste lessen staat je paard gewoon opgezadeld voor je klaar.


Kom kom, elke manege doet het op zijn eigen manier. Daarom valt er juist zoveel te kiezen. Toen ik ging paardrijden, heb ik de eerste les niet eens op een paard gezeten. Dat ging alleen over poetsen en opzadelen. Tweede les weer poetsen en opzadelen, opstappen (met krukje!), rondje stappen, en er weer af. Vind ik een prima introductie.

Ik heb er twee gehad. De één waar ik zelf m'n eerste les kreeg en later waar ik stage liep en in beide gevallen kregen beginners een gezadeld paard en werd er gedraafd en lichtrijden werd aangeleerd evenals wat je met je benen en handen geacht werd te doen. Poetsen en opzadelen kwam pas veel later aan bod, als een leerling door wilde gaan.
Niet eens op een paard zitten zou ik echt een teleurstelling gevonden hebben. Je leeft daar zo naar toe, dáár gaat 't uiteindelijk toch om.
En hoewel ik zelf een echt paardenmeisje werd wat op stal ging helpen en daar ook al snel m'n betaald bijbaantje aan had, was dat niet verplicht voor ruiters. Er waren er die echt 5 minuten voor aanvang van de les kwamen en daarna weer gelijk naar huis gingen. Ook prima.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 18:59

elnienjo schreef:
Jacquel schreef:


Kom kom, elke manege doet het op zijn eigen manier. Daarom valt er juist zoveel te kiezen. Toen ik ging paardrijden, heb ik de eerste les niet eens op een paard gezeten. Dat ging alleen over poetsen en opzadelen. Tweede les weer poetsen en opzadelen, opstappen (met krukje!), rondje stappen, en er weer af. Vind ik een prima introductie.

Ik heb er twee gehad. De één waar ik zelf m'n eerste les kreeg en later waar ik stage liep en in beide gevallen kregen beginners een gezadeld paard en werd er gedraafd en lichtrijden werd aangeleerd evenals wat je met je benen en handen geacht werd te doen. Poetsen en opzadelen kwam pas veel later aan bod, als een leerling door wilde gaan.
Niet eens op een paard zitten zou ik echt een teleurstelling gevonden hebben. Je leeft daar zo naar toe, dáár gaat 't uiteindelijk toch om.
En hoewel ik zelf een echt paardenmeisje werd wat op stal ging helpen en daar ook al snel m'n betaald bijbaantje aan had, was dat niet verplicht voor ruiters. Er waren er die echt 5 minuten voor aanvang van de les kwamen en daarna weer gelijk naar huis gingen. Ook prima.

Waar het denk ik meer om gaat is dat je het als feit presenteerde. Daarom haakte ik ook al in dat niet iedere manege daarin hetzelfde is.
Niet gelijk op een paard zitten is denk ik wel voor de meesten een domper anderzijds als je het van te voren weet maakt dat al veel verschil

Larissakn

Berichten: 0
Geregistreerd: 14-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:51

hoi,

misschien ook en tip om naar te kijken bij verschillende maneges is op wat voor pony's ze starten met lessen. de manege waar ik rij (manege en pensionstal pothoven in beemte broekland) kunnen ze als goed is vanaf 6 jaar al starten en (misschien nog jonger al) en daar starten ze meestal op de shetlanders maar er zijn ook maneges waar ze al starten op een C pony (1,27 m tot 1,37 m hoog) of een D pony (1,37 m tot 1,48 m hoog) dit geeft best wel wat verschil.

sowieso een belangrijke tip is als hij start met rijden een goeie cap+laarsjes en eventueel handschoenen te kopen. teugels kunnen nogal ruw zijn en blaren etc veroorzaken en een cap kan je leven redden als hard terechtkomt. (gister dit mogen ervaren voor het eerst) ook een tip is om te kijken hoeveel kinderen tegelijk in 1 les zitten. bij mijn manege mogen er maximaal in de volwassen groepen ongeveer 8 tegelijk rijden wegens veiligheid voor zowel de paarden als de ruiters maar er zijn ook maneges waar ze met bijvoorbeeld 14 tegelijk rijden wat gauw voor een chaos zorgt wanneer er het zo geheten ''treintjerijden'' niet word toegepast.


hoe groter ze zijn hoe sterker ze zijn.

ik zou sowieso het paardrijden niet voor hem verbieden op wat voor leeftijd dan ook. heb dit zelf vroeger ervaard en kijk mijn ouders nog boos aan aangezien ik vroeger nogal achter liep op sociaal gebied met mijn leeftijdsgenoten en paardrijden de enige sport was dat me aansprak en al vanaf mn 6de op wilde. nu ben ik 20 en op mijn 19de voor het eerst paardrijles gehad met mijn eigen verdiende geld en merk dat het een zeer positieve werking heeft op alles, ik kom eindelijk in contact met leeftijdsgenoten en leer ook een hele hoop andere nuttige dingen. ik gaf vroeger inplaats van mezelf de schuld altijd een ander en je kan een paard moeilijk de schuld geven voor iets wat jij fout doet want dat lost t probleem niet op en zo leer je ook weer je eigen fouten in te zien. verder leer je ook samenwerken en zelfstandigheid creeer je ook.