Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Feela

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 16:06

Bedankt voor jullie snelle reactie's! Ik maak me waarschijnlijk te snel te druk inderdaad...
Komt wellicht ook omdat ik eerder al een bovenkaakverbreding heb ondergaan en ik daar veel soepeler van herstelde. Dit is een heftigere ingreep merk ik.
Mijn kiezen zitten ook niet op elkaar, dus ik worstel al sinds dag 1 met hoe ik mijn kaak precies moet houden. Helemaal dicht lukt niet door resten zwelling en open laten 'hangen' lijkt me ook niet bevorderlijk. Er zit erg veel beweging in wat ik eng aan vind voelen. Wat dat betreft lijken elastieken wat meer zekerheid te geven.

IJs is een goeie tip, ik zal ze weer uit de vriezer tevoorschijn toveren.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 18:22

Prairy ik zag dat jij geholpen ben door Dr scheerlink? Ik word ook door hem geopereerd over 3 weken. Eerst krijg ik de verbreding met tpd.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 19:02

Feela schreef:
Hoi allen,

Wat fijn, een topic met lotgenoten!
Vorige week woensdag ben ik geopereerd aan mijn onderkaak, deze is naar voren gezet. Buiten de gebruikelijk pijn en ongemakken verliep het herstel prima. Gister ben ik echter wakker geworden met helse pijn in mijn -ik denk- linker kaakgewricht. Iedere mini beweging doet al pijn en slikken is ook niet te harden. Trekt helemaal door naar mijn oor. Praten en eten is hierdoor weer vrijwel onmogelijk geworden. Vanochtend zag ik ook dat mijn onderkaak wat scheef trok. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nogal paniekerig van word. Iemand enig idee, ervaring of gerustellende woorden? Morgen ga ik naar de kaakchirurg, maar gister deed hij er erg laconiek over.

Overigens vind ik het tot nu toe ook oerlelijk, heb het gevoel dat ik nu een centenbak met hanglip heb. Maar daar mag ik me nog niet druk om maken van mezelf, er zit nog aardig wat zwelling. Major DIP dus even..

Ik heb enorm vaak jankend voor de spiegel gestaan want wat vond ik mezelf lelijk de weken... maanden na de operatie. Pas na een maand of 3 begon ik het te waarderen en nu ben ik er enorm blij mee. Zoveel mooier nu!

Heb geduld met je kaak en niet teveel zorgen maken. Kan zijn dat die spier gewoon een beetje gek doet ofzo, alles geneest op z’n eigen manier. Spieren hebben best wat te verduren gekregen met een verlenging. Weet niet meer hoe het precies bij mij ging, maar ook niet zoals uit het boekje. Enorm veel pijn, en ook gekke pijnen. Maar das ook goed gekomen :j

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:22

Ik ben nu bijna 6 weken geleden geopereerd, en ik ben er ook nog niet blij mee. Andere mensen vinden het wel al mooi, dus ik moet gewoon even wennen denk ik.
Sinds een week krijg ik mijn kiezen pas goed op elkaar, dus dat komt wel goed! En inderdaad goed koelen voor de pijn.
Succes!

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:26

Zoe26 schreef:
Prairy ik zag dat jij geholpen ben door Dr scheerlink? Ik word ook door hem geopereerd over 3 weken. Eerst krijg ik de verbreding met tpd.


Scheerlink kan ik me niet herinneren, maar dat kan zijn omdat er maar 1 KC in mijn gedachten is blijven hangen, Prof. Politis. Waar zit Scheerlink? Ik ben in Genk en in Leuven geweest.


En mijn gezicht is zo enorm gewijzigd, dat het bij mij zeker een jaar, maar misschien wel 1,5 geduurd heeft voordat het echt 'mijn' gezicht was. Een goede fotoshoot heeft bij mij enorm geholpen, dat je eens echt mooi op de foto gezet wordt.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 20:39

Mijn operatie is weer verzet, nu aanstaande woensdag !! Zoo spannend! Kan iemand me gerust stellen ...

Feela

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:04

Zoe26 schreef:
Mijn operatie is weer verzet, nu aanstaande woensdag !! Zoo spannend! Kan iemand me gerust stellen ...


Volgens mij gaat het om een bovenkaak verbreding?
Deze operatie heb ik 2 jaar geleden gehad en is mij meegevallen. De eerste week is wel naar en vervelend, maar daarna herstelde ik heel snel en kon ik ook al vrij snel ook gewoon weer eten.
Elke keer met het aandraaien was ik heel bang voor pijn, maar dat is niet gebeurd.
Het geeft een bepaalde druk, maar het idee is enger dan hoe het werkelijk is. :)
Overigens groeide mijn 'gat' ook heel snel weer dicht.

Heel veel succes woensdag, komt echt goed!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:06

Ja sorry inderdaad de verbreding. Ook appex van wortels en 2 verstandskiezen trekken die nog onder het tandvlees zitten. Dank je voor je bericht, ik kan me niks indenken wat te verwachten. Ik hoop zo dat mijn tanden ook snel meewerken, ik krijg precies 2 mnd later mijn beugel. Ik blijf 1 nachtje in het zh en dan lekker naar huis, kindjes moeten ook naar school en kinderfeestje voor de boeg dus hoop op snel herstel... we duimen!

Feela

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:19

Zoe26 schreef:
Ja sorry inderdaad de verbreding. Ook appex van wortels en 2 verstandskiezen trekken die nog onder het tandvlees zitten. Dank je voor je bericht, ik kan me niks indenken wat te verwachten. Ik hoop zo dat mijn tanden ook snel meewerken, ik krijg precies 2 mnd later mijn beugel. Ik blijf 1 nachtje in het zh en dan lekker naar huis, kindjes moeten ook naar school en kinderfeestje voor de boeg dus hoop op snel herstel... we duimen!


Bij mij zijn er toen ook meteen 2 verstandskiezen getrokken, daar had ik nog het meeste last van geloof ik..
Goed schoon spoelen met zo'n spuitje helpt goed en de pijnstillers nemen. Ik zou voor de eerste week a 2 weken wel iemand regelen die je kinderen evt naar/uit school kan brengen/halen. Ik heb ook een zoon, maar was in die eerste week niet in staat alleen voor hem te zorgen..

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:23

Oh fijn. Hechten ze die kiezen niet ? Dan hoeft spoelen toch niet ? Mijn kinderen zijn 10 en 7 dus lopen zelf 400 mtr naar school scheelt een hoop en verder is papa de eerste dagen vroeg thuis. Toch wel erg spannend allemaal, ik dacht als je ouder was je tanden juist minder snel naar elkaar "groeien". Hoop geregel nu nog allemaal even snel en morgen nog een dagje werken. Bedankt voor de geruststelling iig

Feela

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:41

Zoe26 schreef:
Oh fijn. Hechten ze die kiezen niet ? Dan hoeft spoelen toch niet ? Mijn kinderen zijn 10 en 7 dus lopen zelf 400 mtr naar school scheelt een hoop en verder is papa de eerste dagen vroeg thuis. Toch wel erg spannend allemaal, ik dacht als je ouder was je tanden juist minder snel naar elkaar "groeien". Hoop geregel nu nog allemaal even snel en morgen nog een dagje werken. Bedankt voor de geruststelling iig


Ik had al een beugel voor de operatie en het draad ging er vrij snel na het aandraaien alweer in, dat trekt de boel natuurlijk snel weer bij elkaar.
Ik ben in april geopereerd en ging in juni op vakantie en daar kon ik me alweer goed vertonen, minimaal spleetje nog maar. Veel succes!!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 22:13

Oh jee! Bij mij gaat de ortho op vakantie dus heb helaas geen keus dan wachten. Ah ja beste van hopen maar... Ik laat wel weten hoe ik het ervaren heb, nachtje weg van huis zie ik nog het meeste tegen op!

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:37

Ik kreeg de beugel pas nadat de tanden weer naar elkaar toe gegroeid waren, ik meen dat daar iets van 2 maanden tussen zat, operatie-beugel.

Ik heb geen kinderen maar zou toch ook wat oppas regelen, mijn energielevel was erg laag ook al had ik weinig pijn, ik had wel veel last van de zwelling (misschien moet je daar de jongens op voorbereiden, mijn zusje schrok zich dood toen ze me 3 dagen na de operatie zag).

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 11:35

Ja die termijn van 2 maanden na de operatie een beugel is vrij normaal begreep ik. Ik zie wel veel wisselende ervaringen hoe snel het "gat" dicht groeit.van 1 mnd tot 1 jaar. Ik begin nu wel beetje kriebels te krijgen. Ja zwelling houd ik rekening mee, aangezien de afspraak last minute verzet was neem ik nog geen 2 weken de arnica grr. Met de kids gaat het wel lukken, zijn zelfstandig genoeg.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 05:46

Spannend hier lig in al even wakker terwijl ik pas half 8 weg hoef naar het zh. Ik had op internet gelezen bij iemand die tampons in haar neus kreeg, lijkt me zo vreselijk en benauwd, dus ben daar bang voor bah. Verder weet ik niet wat ik kan verwachten en dat maakt t eng. Als iemand wil, kan ik later na alles nog reageren over hoe t ging.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 07:43

Succes vandaag!

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:00

En hoe is het gegaan?

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 12:53

Goed ! Ze hebben uiteindelijk tpd geplaatst en 2 verstandskiezen verwijderd. Ik hoefde uiteindelijk niet te blijven en lag lekker in mijn eigen bedje. Voel me wel oké, heb wel nog steeds bloedneuzen en heb gister gruwelijk veel overgegeven, allemaal bloed. Vandaag wat vla en brinta op, pijn is te doen, enkel druk en zwelling.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:55

Ik vind het slikken erg lastig. Lijkt of ik elke keer moet nadenken. Voel ook elke keer druk onder mijn neus en het doet zeer/klopt boven mijn voortanden. Dins naar kc om te starten met draaien. Hoop dat de zwelling wel minder is, want krijg mijn mond amper open nu met die strakke bovenlip. Mijn lip heeft trouwens volledig gevoel, enkel kiezen voelen niet van mij met poetsen. Ik wist niet wat daarmee te verwachten, maar valt me mee zo.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:44

Aan de ervaringsdeskundige hier een vraagje... hoelang hebben jullie rechtop geslapen? Mijn wangen zijn te dik om op mijn zij te slapen, maar iets lager is of plat is toch prettiger.

Zijn er hier van jullie die een tpd hadden?

Prairy
Berichten: 9066
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:22

Ik zou zittend slapen zolang je veel zwelling hebt, anders zakt dat naar je ogen en dat is echt heel onprettig.

Voor de volgende operatie even vragen of ze iets kunnen doen om het bloed naar je maag tegen te houden (het grootste gedeelte dan toch). Dat was ik inderdaad alweer vergeten, dat bloed overgeven. Maar beter eruit dan erin laten zitten :)

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:27

Ik had gevraagd of ze dat deden en de chirurg gaf aan dat er weinig bloed zou zijn... tja. Niks aan te doen, ik voelde me erna wel opgelucht.

Zwelling zit nu wel echt onder mijn wangen, ben net een bulldog haha. Verder neus en lip. Heb ineens een varkens wipneus. Vreselijk !! Ik heb het gevoel dat ik veel kan, maar valt vies tegen. Na het eten maken net en koudcompresse pakken was ik al misselijk en licht in mijn hoofd. Slaap ook nog best overdag.

Ik ben ongeduldig ik weet het haha

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 10:29

Zoe26 schreef:
Aan de ervaringsdeskundige hier een vraagje... hoelang hebben jullie rechtop geslapen? Mijn wangen zijn te dik om op mijn zij te slapen, maar iets lager is of plat is toch prettiger.

Zijn er hier van jullie die een tpd hadden?


Ik heb gewoon met 2 kussens geslapen. Waarvan de bovenste een zacht donzen kussens dat drukte verder ook niet onprettig op Mn gezicht. Dat was voldoende voor mij. Slaap zo ook vaak als ik verkouden ben en ik slaap ook graag op Mn rug dus voor mij geen probleem.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 11:26

Zoe26 schreef:
Aan de ervaringsdeskundige hier een vraagje... hoelang hebben jullie rechtop geslapen? Mijn wangen zijn te dik om op mijn zij te slapen, maar iets lager is of plat is toch prettiger.

Zijn er hier van jullie die een tpd hadden?

Ik heb de eerste 3 nachten in het ziekenhuis half zittend geslapen, vervolgens thuis enkele nachten met twee kussens en daarna gewoon met 1 kussen. :j

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 13:12

Ik heb mijn kussen zo gevouwen en gedaan dat ik op mijn buik kon slapen met precies mijn kaken naast het hoekje wat ik omgevouwen had :j
Ging prima O:)