Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:05

Ja precies. Bedankt dan is dat duidelijk en een zorg minder. Ik ga dat niet in 1 keer doen. De neusoperatie is ook lang niet zo ingrijpend als mijn kaken.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:41

Klopt viel heel erg mee hoor!

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 16:38

Update:

Ik heb reactie van het Zilveren Kruis en ze gaan de beugel NIET vergoeden!
Ik had al wel verwacht dat ze dit zouden zeggen.
Uiteraard ga ik hier niet mee akkoord.
Jullie nog tips?

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:34

Je ortho is de enige die iets kan doen. Opnieuw aanvragen, goed onderbouwen, desnoods bellen. Bij mij heeft ze het 3x aangevraagd, toen werd alles vergoed.

Succes en je niet zomaar gewonnen geven.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:41

Zoe26 schreef:
@ekenna wat hebben ze bij jou gedaan wat zo drastisch was dan? Ik kan me dat niet eens voorstellen dat je zo veranderd dat je onherkenbaar word. Ik heb gewoon even een dip denk ik, ik ben het zat misschien haha. Over 1,5 week moet ik naar de ortho en zal eens vragen. De kc zegt als ik de 2e operatie niet doe, gaat alles weer in oude stand. Lijkt me ergens overdreven aangezien ze boven 9 mm verbreed hebben en dit nu op onder past, zie geen reden dat dit weer zal terug inzakken zeg maar.


Onderkaak 11 mm verlengd en gekanteld
Bovenkaak 7 mm omhoog, 2 mm naar links en ook gekanteld... dus ik had een overbeet en geen kin, en ik had een gummy smile.. dat is nu dus allemaal verleden tijd. Ik heb geen oude foto waar ik mijn mond heb gesloten, maar ook dat is een enorm verschil.. (ik heb nu gewoon een kin, kan m’n mond goed sluiten.. strakkere kaaklijn)

Maar hier twee foto’s waar je al behoorlijk verschil op kan zien..

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 23-01-20 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:48

Oke dat klinkt wel heftig en vrij drastisch. Knap eigenlijk wat ze allemaal kunnen he. Bij mij is boven 9 mm verbreed, dit zie je iets aan en gevulderde bovenlip zeg maar. Niet de lip zelf maar erboven. Ik heb een iets minder smalle toet. Nu gaan ze beneden ongeveer een 8 mm naar voren doen, maar van buiten zie je mijn overneemt niet. Ik vind het er zelf nu gek uit zien als ik mijn onderkaak naar voren plaats. Bij mij zal het niet zo onherkenbaar zijn als bij jou dan.
Ik moet er ook mee doorgaan, mijn kc had gewaarschuwd dat als ik start niet meer terug kan.... dat is het dus haha

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 22:50

Ik heb dat voor de operatie ook gedaan, onderkaak naar voren om te zien hoe het er uit kwam te zien.. maar dat was heel gek.. kreeg Echt twijfels toen. De eerste drie/vier maanden na de operatie vond ik mezelf ook heel gek.. zeg maar gewoon lelijk.. Nu heel blij mee.
Weet niet meer of het hetzelfde beeld geeft als je je onderkaak naar voren doet. :D

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:01

Ja erg eigenlijk he wat je uitprobeerd haha. Volgens mijn kc is het anders, omdat je je kaakgewrichten mee beweegt en jij kan schuiven en kantelen. Ik denk toch dat het wel een beetje een idee geeft. Ik vond mijn gezicht ook lelijk in het begin. Went ook wel weer. Mijn man ziet het niet eens, hij zegt ik zie je elke dag dus valt niet op. Mijn tandarts was dol enthousiast hoe mooi het was geworden... dus geen idee wat waar is. Zelf moet je er vrede mee hebben. Fijn te lezen dat jou ervaring zo positief was.

Hebben ze alles ineens gedaan? Viel het mee?

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:17

Je moet er idd vrede mee hebben.. ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die er maar niet aan kunnen wennen en de operatie hebben terug gedraaid.

Bij mij is inderdaad alles in 1 keer gedaan, en het viel me behoorlijk tegen. Heb er dan ook de eerste weeeeeken enorm veel spijt van gehad, ik had er veel last van én ik had erg veel moeite met het accepteren van m’n nieuwe kop. Maar had dan ook heel erg veel zwelling, dus moeilijk om daar doorheen te kijken.
Ik heb 3 nachten in het ziekenhuis gelegen, eerste nacht op de PACU en daarna op de medium care aan de morfinepomp. Ik heb er de eerste week/twee weken echt heel, heeeel veel last van gehad, en ik ben absoluut niet kleinzerig. Na twee weken ging ik weer aan het werk (lichamelijk zwaar werk) en dat was eigenlijk wel iets te snel, maar ging opzich best prima, wel was ik nog snel moe en had ik snel vermoeide kaken, maar dat is niet zo gek natuurlijk. Operatie is al bijna 4 jaar geleden ondertussen..

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 23:31

Sassii schreef:
Update:

Ik heb reactie van het Zilveren Kruis en ze gaan de beugel NIET vergoeden!
Ik had al wel verwacht dat ze dit zouden zeggen.
Uiteraard ga ik hier niet mee akkoord.
Jullie nog tips?


Kan je niet ipv beugel je kaken laten fixeren met ijzerdraad, zoals bij mij?
Ik wilde geen beugel dus was dit de andere optie.
Kunnen ze het anders niet op het ongeluk gooien?

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:18

Zoe, ik heb 4 jaar geleden een beugel gehad en zag toen niet echt in dat ik een overbeet had die door het rechtzetten van mijn tanden ook nog eens erger werd. Toen ik de beugel droeg dacht ik echt dat het resultaat mooi was. De ortho heeft toen nog aangegeven dat ik ook door kon gaan en voor een operatie kon gaan etc. Ik dacht, wat een onzin, haal er maar uit die beugel want het is mooi zo! Toen de beugel eruit was schrok ik, zo'n ander gezicht als mét beugel en nu zag ik ook duidelijk de overbeet. Je beeld kan dus toch wel een beetje verschillen van hoe het eruit ziet zonder beugel.
Ik dacht dat ik er wel aan zou wennen maar dat deed ik niet, gevolg dat ik nu weer met een beugel zit en toch het hele traject in ga.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:24

@ekenna klinkt enorm heftig. Het is ook wel bizar veel wat ze ineens doen eigenlijk en logisch dat dat niet zomaar aan je voorbij gaat zonder ongemak of pijntje. Wel dapper en fijn dat het het waard is geweest en je nu zo blij bent.

@ horsegek Het is een goed iets wat je aankaart. En 2e keer met een beugel gaat hem voor mij niet worden ik ben 37! Ik heb ook maar besloten door te gaan enkel ik doe niet de neus en alles tegelijk. Deze beslissing geeft ook rust.

Ik moet in maart naar kc voor intake 2e operatie en word dan ergens juni geholpen. Dit iets later omdat wij in juni nog een week op vakantie gaan voordat het weer begint. Vorige zomer zat ik ook binnen.

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:52

@Zoe26 Dankjewel!
Ik heb zelf al een brief opgesteld en laat mijn ortho het ook nog doen.

@Chanicha, in de brief die mijn ortho had gestuurd had ze wel vermeld dat ik een ongeluk heb gehad.
Ik heb nu een uitgebreide brief gestuurd met alles wat ik heb meegemaakt met mijn kaak en hoe pijnlijk alles nu voor me is.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:16

Hopen dat ze coulant zijn Sassii!

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:15

Ik hoop het ook. Altijd een ellende met die zorgverzekeraars. Je betaalt je er elke maand scheel aan, maar iets vergoeden? Ho maar!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:25

Vooral ook foto's en zo'n grips gebit meeleveren of digitaal, zodat ze zien hoe slecht het is. Foto's gaven bij de doorslag. Assistent had relatief goede foto's gestuurd, de ortho heeft naderhand de slechtste fotos gestuurd met een telefoontje en brief en dat was goed.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:37

De KC had ook foto`s meegestuurd en door mijn voorgeschiedenis kreeg ik alles vergoed daarom vind ik het raar dat jij het niet vergoed krijgt omdat het door een ongeluk is.

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:44

Ik vind het ook raar....

Zal waarschijnlijk ook net aan de persoon liggen die het goed of afkeurt.

Binnen 5 dagen neemt het Zilveren Kruis weer contact met me op. Ik ben benieuwd....

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 01:28

Sassii schreef:
Ik vind het ook raar....

Zal waarschijnlijk ook net aan de persoon liggen die het goed of afkeurt.

Binnen 5 dagen neemt het Zilveren Kruis weer contact met me op. Ik ben benieuwd....


Vind het ook wel raar geregeld, ik had nog nergens medisch last van, wou het zelf vooral en dat werd allemaal vergoed. Dan is het wel heel bijzonder dat het voor iemand die wel klachten heeft niet vergoed word.

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 07:06

Ik denk dat het er ook aan ligt hoe het aangevraagd is en wat en hoe de onderbouwing is daarvan.
Misschien kan de KC het in zijn totaliteit aanvragen?

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 07:09

@JackieLuca Ja precies. Volgens mij ligt het gewoon net aan wie er op dat moment aan het werk is om verzoeken te accepteren/af te keuren.

@Chanicha Daar zat ik ook al aan te denken inderdaad.

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:45

Zojuist gebeld door het Zilveren Kruis nav mijn klacht.
Moet wel zeggen dat de klachten bij het zilveren kruis altijd heel snel in behandeling worden genomen!
Ik heb voor de telefoon nogmaals mijn verhaal gedaan en duidelijk aangegeven dat mijn gebit een enorme hinder is voor me.
Het wordt nu nogmaals naar degene gestuurd die de aanvragen in behandeling neemt. Wordt vervolgd!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:20

Spannend sassii hopen dat het nu bij een goede terecht komt.
Bij mij kon de kc niks betekenen en moest het echt van de ortho komen. Zoals bij mij de aanhouder wint!! In duim voor je!

chanicha

Berichten: 12150
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:29

Hoop het voor je Sassii!

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:45

Update:

Zojuist gebeld door het Zilveren Kruis.
Ik moet morgen naar Leeuwarden toe, voor een afspraak met hun tandarts.
Zij gaan dus kijken of het daadwerkelijk nodig is en ik moet mijn verhaal doen aan die tandarts.

Iemand die weet hoe dit precies in zijn werk gaat?
En iemand tips?