Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:10

Bedankt!
Fijn om te horen dat de pijn is meegevallen.
Ja, zorgverzekeraars zijn zó moeilijk... Je betaalt je er elke maand scheel aan, maar iets vergoeden? Ho maar!
Binnen 2 weken hoor ik of ik het vergoed krijg.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:14

Gewoon je ortho laten aandringen, blijven volhouden. Opnieuw aanvragen n goed onderbouwen. Ik kan mij niet voorstellen dat ze moeilijk doen gezien je geschiedenis met je ongeval.

Afwachten maar, spannend.

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:35

Ja mijn ortho zei ook al dat ze er alles aan gaat doen om de vergoeding door te laten gaan. Dus ik ben benieuwd!

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:42

Spannend nog even dan Sassii! Ik hoop voor je dat ze het gaan vergoeden. :j

Mij is m’n kaakoperatie 4 jaar geleden alles behalve meegevallen trouwens.. :\ maar verschilt gewoon heel erg per persoon en soort operatie!

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 18:56

Sassii schreef:
Ja mijn ortho zei ook al dat ze er alles aan gaat doen om de vergoeding door te laten gaan. Dus ik ben benieuwd!



Bij mij zou het in eerste instantie ook niet vergoed worden, nadat de ortho 2x gebeld had kreeg ik een brief dat alles vergoed werd!
Ben blij als ik de rekeningen zie dat t vergoed werd, wat een geld

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:00

Ik had alleen doorverwijzing van de ortho nodig, dat was alles.

Sassii

Berichten: 1614
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Winschoten

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:15

Oh wat super dat het bij jullie zo makkelijk ging met de vergoeding.

@_Ekenna, Ja vond je het heftig? Ik denk ook inderdaad dat het echt per operatie en per persoon verschilt. Net als met narcose.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 00:23

Ik zat ten tijde van mijn operaties ook bij zilveren kruis en heb alles vergoed gekregen, ik had ook het stempel medische noodzaak, bij mij was dat een overbeet van 12mm.

Als ik zo lees wat er bij jou aan de hand is, zou ik het echt heel vreemd vinden als je niet alles (op je eigen risico na) vergoed zou krijgen.

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:20

Zijn er hier meer mensen waarbij ze met de operatie twee stukken dik (soort van) ijzerdraad door het je tandvlees heen hebben gezet? Ik wil echt niet weten hoe dit er straks uitgehaald moet worden :n op de röntgenfoto reikt het best een stuk omhoog namelijk

chanicha

Berichten: 12152
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:54

Bedoel je dat de draad om je jukbeen heen zit? Dat had ik, zag onder mijn bovenlip een soort spiraal aan beide kanten van ijzerdraad en dat zat om mijn jukbeen.

xWouter

Berichten: 2726
Geregistreerd: 03-09-09
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:27

chanicha schreef:
Bedoel je dat de draad om je jukbeen heen zit? Dat had ik, zag onder mijn bovenlip een soort spiraal aan beide kanten van ijzerdraad en dat zat om mijn jukbeen.

Daar lijkt het wel op inderdaad, denk dat ik dat ook heb! Maar bij jou was dit omdat je geen beugel had lees ik?

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 12:21

Van uit m'n werk weet ik dat ze best dikke draden er uit kunnen halen zonder dat je dit voelt.
Wordt bij hand,pols enkel elleboog breuken ook gedaan. K-Draden worden tijdens een OK gezet en op de poli er uit gehaald, na het helen.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 18:03

Ik had een schroef van de voorkant onder mijn ondertanden naar de achterkant. Was om de elastieken aan te doen meen ik.
Toen die niet meer nodig was en hij me serieus begon te irriteren, heb ik aan de kaakchirurg een schroevendraaier gevraagd en hem er zelf uit gedraaid. Ik durfde dat niet te laten doen :') Je tandvlees is gevoelig, maar bot voel je niet, daar zitten geen zenuwen. Het geluid was wel ehm, apart.

De hechtingen heb ik er overigens ook zelf uitgehaald, oplosbaar m'n reet. Na 2 weken had ik meer last van de hechtingen als iets anders. 1x poging door de verpleegster laten doen, nooit meer. Plukken en trekken eraan, bah bah bah. Zelf doen was ook niet fijn maar dan kon ik stoppen wanneer ik wilde.

Het helen ging ook veel sneller nadat ze eruit waren (natuurlijk wel even de tijd geven om ze hun werk te laten doen...)

chanicha

Berichten: 12152
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:26

xWouter schreef:
chanicha schreef:
Bedoel je dat de draad om je jukbeen heen zit? Dat had ik, zag onder mijn bovenlip een soort spiraal aan beide kanten van ijzerdraad en dat zat om mijn jukbeen.

Daar lijkt het wel op inderdaad, denk dat ik dat ook heb! Maar bij jou was dit omdat je geen beugel had lees ik?


Klopt Wouter, ik wilde geen beugel en daarom moest ik 5/6 weken met de kaken op elkaar.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:38

Goedenavond,
Ik zou graag jullie mening en advies willen. Ik heb in juni 2019 een verbreding boven gehad in sept en okt boven en beneden een beugel. Boven staat alles mooi, onder op 1 tand na. Nu moet ik in maart naar de kc en wordt ik waarschijnlijk in juni geholpen aan mijn overneemt. Dus mijn onderkaak gaat naar voren. Nu twijfel ik enorm of ik dit moet doen. Ik vind het mooi zo en heb eigenlijk geen trek in de andere operatie met gevoelloze kin risico enzo. Ik wil dit met mijn ortho bespreken of heeft dit geen zin en is het stom om nu te stoppen? Ik heb al jaren taakgewricht klachten en dit is nu nog steeds en zal ook blijven.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:45

Zoe26 schreef:
Goedenavond,
Ik zou graag jullie mening en advies willen. Ik heb in juni 2019 een verbreding boven gehad in sept en okt boven en beneden een beugel. Boven staat alles mooi, onder op 1 tand na. Nu moet ik in maart naar de kc en wordt ik waarschijnlijk in juni geholpen aan mijn overneemt. Dus mijn onderkaak gaat naar voren. Nu twijfel ik enorm of ik dit moet doen. Ik vind het mooi zo en heb eigenlijk geen trek in de andere operatie met gevoelloze kin risico enzo. Ik wil dit met mijn ortho bespreken of heeft dit geen zin en is het stom om nu te stoppen? Ik heb al jaren taakgewricht klachten en dit is nu nog steeds en zal ook blijven.


Gevoelloze kin raak je aan gewend, op een gegeven moment weet je niet beter.
Ik zal dit gewoon met je Ortho bespreken als ik jou was, wij kunnen dit zo niet beoordelen en jij moet de keuze maken natuurlijk. :j

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 23:50

Nee dat snap ik dat jullie die keuze niet kunnen maken, maar ik dacht wie weet hebben jullie advies, ervaring of een mening. Jullie hebben hetzelfde doorlopen ongeveer. Ik ben blij hoe het nu is mijn gebit en ben ook bang voor een ander gezicht.

chanicha

Berichten: 12152
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:52

Inderdaad raak je daar aan gewend maar misschien zitten er wel nadelen aan als je het niet doet dus in gesprek met je KC of ortho.
Succes.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 19:08

Ik was ook bang voor een ander gezicht, maar ben er achteraf heeeeel erg blij mee!
En ja, mijn gezicht is dusdanig anders dat ik na mijn operatie niet werd herkend door collega’s. _O-

Maar als je het niet nodig vind moet je het niet doen natuurlijk..

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:05

@ekenna wat hebben ze bij jou gedaan wat zo drastisch was dan? Ik kan me dat niet eens voorstellen dat je zo veranderd dat je onherkenbaar word. Ik heb gewoon even een dip denk ik, ik ben het zat misschien haha. Over 1,5 week moet ik naar de ortho en zal eens vragen. De kc zegt als ik de 2e operatie niet doe, gaat alles weer in oude stand. Lijkt me ergens overdreven aangezien ze boven 9 mm verbreed hebben en dit nu op onder past, zie geen reden dat dit weer zal terug inzakken zeg maar.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:26

Ook mijn gezicht was heel erg veranderd, heeft me 2 jaar gekost om daaraan te wennen. Ben er wel heel blij mee overigens.

Zie soms nog foto's van mezelf van de zijkant, die ik nog steeds vreemd vind.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 12:43

Ja zijkant zou ik mooi vinden. De voorkant maakt je gezicht vaak langer en "hoekiger" van onder. Misschien is dat ook niet in te schatten, omdat als je je kaak naar voren doet is het anders als straks.

Wie heeft overigens ervaring met neus en kaakoperatie combi. Door de verbreding is mijn neusschotje scheef gaan staan, waardoor mijn ene neusgat bijna dicht zit. Dit willen ze tegelijk opereren. Ik zie zo op tegen en mond op elkaar en tampons in je neus... benauwd iig haha

chanicha

Berichten: 12152
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:36

Bij mij wilde de KC het niet tegelijk, ook ivm ademen en omdat ik met mijn kaken op elkaar zat had een een maagsonde tegen eventueel spugen want dat kan je dan ook niet.
Mijn neus is drie maanden erna gedaan.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 13:49

Ja ik heb met de 1e operatie ook zo vreselijk gespuugd en toen kon mijn mond gewoon open. Ik heb er een keus in of ik het gelijk wil of niet. Mij lijkt t ook niet prettig dat je mond droog word van het ademen en je kunt vrij weinig doordat daar ook aan gesleuteld is.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 17:18

Ik zou dat ook niet tegelijk willen inderdaad. Ik heb door de operaties een allergie opgebouwd tegen bepaalde antibiotica, waardoor ik dus ga overgeven (al linkte ik dat toen niet alleen aan de antibiotica, wel aan alle pillen die erin moesten). En als je mond niet echt open kan, dan gaat dat dus via je neus.