Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 10:36

Spannend Lonni!
Ik heb vorige week de operatie gehad. De eerste week herstel viel me niet mee, niet kunnen praten en ook drinken was heel lastig (om over vloeibaar eten niet te spreken). De pijn daarentegen valt heel erg mee.
Vandaag op controle en alles helemaal goed gelukkig. Het bitje eruit en de elastieken losser waardoor praten weer lukt en heel zacht voedsel ook weer kan.
Ik kijk uit naar mn eerste soepje straks!

Tip: koop een paar tuitbekers, Dat was voor mij de enige manier om te drinken.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:45

ik had een grote spuit mee gekregen en daar hadden ze op mijn verzoek nog een verlengstukje op gezet (van zo`n infuusslang).

Werkte perfect. Kon het zo achterin de keel spuiten. Hield daardoor de tanden ook mooi schoon.
Bij de 2e controle dacht de chirurg dat de mondhygieniste al bezig was geweest. Maar die moest nog beginnen ^^

Halverwege de eerste week de eerste verdunde erwtensoep ging daar ook door :P

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 14:49

Corien_ schreef:
Spannend Lonni!
Ik heb vorige week de operatie gehad. De eerste week herstel viel me niet mee, niet kunnen praten en ook drinken was heel lastig (om over vloeibaar eten niet te spreken). De pijn daarentegen valt heel erg mee.
Vandaag op controle en alles helemaal goed gelukkig. Het bitje eruit en de elastieken losser waardoor praten weer lukt en heel zacht voedsel ook weer kan.
Ik kijk uit naar mn eerste soepje straks!

Tip: koop een paar tuitbekers, Dat was voor mij de enige manier om te drinken.


He wat naar dat die eerste week zo rottig was. Heb je inmiddels een lekker soepje kunnen doen?

Ik heb vandaag, 2.5 week na OK, weer rustig aan gereden. Ging goed! Ik heb nu nog maar 1 elastiekje aan beide zijden. Zwelling zit er nog een klein beetje, blauw is nagenoeg weggetrokken maar in mijn hals voelt het wel nog wat beurs aan.

Eergisteren ook weer gewerkt, een avonddienst. Merkte wel dat mijn conditie nog niet 100% is en ik niet te veel moet bukken. Ik pas daar ook wel mee op, niet te veel bukken of sjouwen. Dan loopt de druk op je hoofd toch nog wat teveel op.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:12

horsiegek schreef:
Corien_ schreef:
Spannend Lonni!
Ik heb vorige week de operatie gehad. De eerste week herstel viel me niet mee, niet kunnen praten en ook drinken was heel lastig (om over vloeibaar eten niet te spreken). De pijn daarentegen valt heel erg mee.
Vandaag op controle en alles helemaal goed gelukkig. Het bitje eruit en de elastieken losser waardoor praten weer lukt en heel zacht voedsel ook weer kan.
Ik kijk uit naar mn eerste soepje straks!

Tip: koop een paar tuitbekers, Dat was voor mij de enige manier om te drinken.


He wat naar dat die eerste week zo rottig was. Heb je inmiddels een lekker soepje kunnen doen?

Ik heb vandaag, 2.5 week na OK, weer rustig aan gereden. Ging goed! Ik heb nu nog maar 1 elastiekje aan beide zijden. Zwelling zit er nog een klein beetje, blauw is nagenoeg weggetrokken maar in mijn hals voelt het wel nog wat beurs aan.

Eergisteren ook weer gewerkt, een avonddienst. Merkte wel dat mijn conditie nog niet 100% is en ik niet te veel moet bukken. Ik pas daar ook wel mee op, niet te veel bukken of sjouwen. Dan loopt de druk op je hoofd toch nog wat teveel op.


Goed om te lezen dat je weer veel dingen kunt oppakken!
Mijn soepjes en smoothies bevallen heel goed! Langzaam andere prakjes proberen te eten de komende tijd.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:13

Vandaag heb ik een consult gehad bij de orthodontist omdat ik een overbeet en ruimte tussen mijn tanden heb. Mijn overbeet is 6mm.
Orthodontist gaf aan dat het traject eerst 6mdn een slotjesbeugel is, daarna een kaakoperstie aan beiden kaken en vervolgens daarna weer spalkjes en weer een bitje ook voor de nacht.

Bij mij is het dus deels cosmetisch. Ik twijfel echt enorm en zit te denken om nog een second opinion aan te vragen.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:26

Ik ben vandaag bij de ortho geweest en mag naar de kc!! Ik had die afspraak al gemaakt, omdat er anders weken wachttijd is dus ik kan aanstaande maandag terrecht!! Ik hoop dan begin december geopereerd te worden mits corona niet de boel op slot gooit!! Zo spannend.

Hoe gaat het hier met iedereen?

JackieT
Berichten: 515
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 23:44

Romeo2007 schreef:
Vandaag heb ik een consult gehad bij de orthodontist omdat ik een overbeet en ruimte tussen mijn tanden heb. Mijn overbeet is 6mm.
Orthodontist gaf aan dat het traject eerst 6mdn een slotjesbeugel is, daarna een kaakoperstie aan beiden kaken en vervolgens daarna weer spalkjes en weer een bitje ook voor de nacht.

Bij mij is het dus deels cosmetisch. Ik twijfel echt enorm en zit te denken om nog een second opinion aan te vragen.


Waarvoor wil je een second opinion? Overbeet op latere leeftijd is vaak alleen op te lossen met operatie. Mijn orthodontist zei eerlijk dat hij ook met een beugel het kon oplossen, maar dat ik dan over 5 jaar weer terug was.

Duurt inderdaad wel een tijd, maar heb totaal geen spijt van de operatie

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 06:49

Ik heb helemaal ervaring met dit geheel. Dus lijkt me dan altijd goed om van meerdere kanten te bekijken.
Daarom lees ik ook even mee om meer informatie op te doen :)

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:52

Romeo2007 schreef:
Vandaag heb ik een consult gehad bij de orthodontist omdat ik een overbeet en ruimte tussen mijn tanden heb. Mijn overbeet is 6mm.
Orthodontist gaf aan dat het traject eerst 6mdn een slotjesbeugel is, daarna een kaakoperstie aan beiden kaken en vervolgens daarna weer spalkjes en weer een bitje ook voor de nacht.

Bij mij is het dus deels cosmetisch. Ik twijfel echt enorm en zit te denken om nog een second opinion aan te vragen.


Ik denk dat het mij voor een overbeet van 6mm niet waard zou zijn. Mijn ortho meldde ook dat ik 6 maanden zou beugelen en dan geopereerd zou worden, dat is uiteindelijk 2,5 jaar geworden en misschien nog wel langer mocht mijn operatie gecanceld worden door corona.
Het scheelde dat mijn overbeet voor het beugelen 12mm was, maar door alles recht te zetten is dit al verminderd naar 8. Ik zou in jouw geval misschien kijken of alleen een beugel mogelijk is.

Daarnaast vertelde mijn kaakchirurg dat een operatie pas vanaf 10mm vergoed werd door de meeste zorgverzekeringen, dat is ook wel een dingetje om naar te kijken.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:18

Ik heb volgens mij idd ook nog een overbeet van zo’n 7mm. Direct na de operatie was het zo’n 4mm, en is nu terug naar 7mm, maar blijft stabiel nu. Is normaal dat het weer iets terug gaat. Het was zo’n 14/15mm. Ik zou geen operatie gewild hebben als het maar 7mm was. Ik vind het helemaal prima nu. :D

En vergoeden vanaf 10mm hangt mij inderdaad ook iets van bij.. En als ik het mij goed herinner kostte mijn operatie meer dan €10.000.. :')

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:56

Ik meld me ook maar, als alles goed gaat met kiezen trekken kan bij mij eind november de beugel geplaatst worden.
Mijn overbeet is 14mm := dus zelfs mijn beugel wordt vergoed, iig toch iets positiefs haha! Ik moet waarschijnlijk een jaar beugelen en dan krijg ik de operatie.

Ik snap wel dat je twijfelt Romeo, 6mm is echt niet zo veel. Een consult bij een andere ortho kan altijd, toch?

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 20:48

Welkom summerfly, ik heb minder overbeet voor maar juist aan de zijkant door smalle bovenkaak en kruisbeet. Ik krijg ook alles vergoed.

Ik ben vandaag bij kc geweest en ok staat gepland 2 dec!! Jeuhh stiekem zoo blij haha raar eigenlijk. Alles verder ingepland 3d scan, bitje passen, mondhygiënist, anesthesioloog doet tel consult dus wel prettig. Nu hopen dat corona geen roet in het eten gooit!! De kc zei dat je de eerste week door de strakke elastieken echt niks kunt eten enkel heel vloeibaar?

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:09

Zoe26 schreef:
Welkom summerfly, ik heb minder overbeet voor maar juist aan de zijkant door smalle bovenkaak en kruisbeet. Ik krijg ook alles vergoed.

Ik ben vandaag bij kc geweest en ok staat gepland 2 dec!! Jeuhh stiekem zoo blij haha raar eigenlijk. Alles verder ingepland 3d scan, bitje passen, mondhygiënist, anesthesioloog doet tel consult dus wel prettig. Nu hopen dat corona geen roet in het eten gooit!! De kc zei dat je de eerste week door de strakke elastieken echt niks kunt eten enkel heel vloeibaar?


Wat betreft je vraag; klopt ik heb inderdaad ook de eerste week strakke elastieken en een bitje in gehad. Hierdoor kon ik alleen uit een tuitbeker drinken (rietje ging niet door te dikke lippen en zwellingen). De eerste week dus alleen wat gedronken, soep lukte niet want dat ging niet goed m'n mond in.
Wat ik heb gedronken; chocomelk, dubbelfris, bouillon (zonder stukjes), water, lauwe thee. Ook probeerde ik iedere dag een beetje vla (aangelengd met amandelmelk) via een klein lepeltje naar binnen te krijgen (met je kiezen op elkaar), maar dat werd toch te lastig.

Na die week mocht bij mij het bitje er uit en de elastieken uit tijdens het eten. Toen kon ik langzaam weer soep, kwark etc. gaan eten, uiteraard erg wennen, maar wat een opluchting!
Kortom; de eerste week is het ergst, al je energie gaat weg door gebrek aan voeding, maar daarna wordt het gauw beter:)

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:30

Ik had dus geen strakke elastieken en bitje dus dat scheelde. Wel 6 weken geen harde dingen kauwen dus komt het toch nog neer op soepjes, kwark, havermoutpap en stampotjes etc.
Mocht je nou wel zoals Corien helemaal vast staan, dan kan het nog helpen om een stukje infuusslang op een 25cc spuit (of 60cc) aan te sluiten en zo eventueel wat vla de zijkant erin te krijgen.

Ik heb net de hechtingen die nog half vast zaten eruit gevist. Kreeg erg veel weefselreactie en mijn wangen werden weer dikker. Als ik nu naar de binnenkant van mijn wangen kijk is er echt veel reactie gekomen, hopelijk slinkt dat weer snel nu de draadjes weg zijn. Merkte het ook aan de geur, ben daar zelf erg gevoelig voor en heb echt een gruwelijke hekel aan die lucht :') .

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:36

horsiegek schreef:
Ik had dus geen strakke elastieken en bitje dus dat scheelde. Wel 6 weken geen harde dingen kauwen dus komt het toch nog neer op soepjes, kwark, havermoutpap en stampotjes etc.
Mocht je nou wel zoals Corien helemaal vast staan, dan kan het nog helpen om een stukje infuusslang op een 25cc spuit (of 60cc) aan te sluiten en zo eventueel wat vla de zijkant erin te krijgen.

Ik heb net de hechtingen die nog half vast zaten eruit gevist. Kreeg erg veel weefselreactie en mijn wangen werden weer dikker. Als ik nu naar de binnenkant van mijn wangen kijk is er echt veel reactie gekomen, hopelijk slinkt dat weer snel nu de draadjes weg zijn. Merkte het ook aan de geur, ben daar zelf erg gevoelig voor en heb echt een gruwelijke hekel aan die lucht :') .


Goede tips!
En ooh ja dat gevoel van die geur ken ik heel goed, nu gelukkig geen last van maar herkenbaar met verstandskiezen trekken.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:55

Ik krijg inderdaad een plaatje en zo strak als Corien. Ik dacht dat valt wel mee met vloeibaar, maar is wel echt dan de eerste week. Halen we iig goede boodschappen in huis en een spuit of tuitbeker. Bedankt voor de tips!

Die reuk is vies ja, ik heb ook een gevoelige neus. Niet altijd prettig. Weer beetje koelen en hopen dat het snel slinkt weer.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:09

Bij mij is het nu drie weken geleden. Het herstel viel niet mee, veel geduld nodig gehad. Gelukkig geen gekke complicaties en het herstelt allemaal netjes.
Sinds maandag weer een paar uur per dag (thuis) aan het werk, rustig opbouwen maar ook dat gaat de goede kant op.

De eerste week viel me zwaar tegen, daarna duurde het ook echt nog wel even, maar nu gaat het iedere dag echt beter. Drinken, eten, praten, alles wordt steeds meer zoals je gewend bent. Uiteraard nog wel zachte dingen eten en langzaam oefenen met kauwen. De kaakchirurg en orthodontist waren heel tevreden over hoe het was verlopen, dat geeft ook veel moed!

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:14

Oh fijn te horen en tuurlijk geeft dat moed. Dan weet je dat het niet voor niks is wat je doorgaat. Ik denk een klein beetje in te kunnen schatten wat me te wachten staat na de vorige operatie, dus ik hoop dat het nu ook zo meevalt. Bij mij gaat ze de onderkaak iets naar voren plaatsen en een stukje draaien zodat het allemaal in het midden staat. Ik klem heel erg, eigenlijk zodra mijn kiezen elkaar raken gelijk. Dus ben heel benieuwd hoe ik ga reageren op dat vast gebonden zitten. Mijn man kijkt er ook naar uit een week rust dat ik niet kan praten haha. Kun jij al een inschatting maken van je nieuwe gezicht of is de verandering minimaal ?

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:18

Zoe26 schreef:
Oh fijn te horen en tuurlijk geeft dat moed. Dan weet je dat het niet voor niks is wat je doorgaat. Ik denk een klein beetje in te kunnen schatten wat me te wachten staat na de vorige operatie, dus ik hoop dat het nu ook zo meevalt. Bij mij gaat ze de onderkaak iets naar voren plaatsen en een stukje draaien zodat het allemaal in het midden staat. Ik klem heel erg, eigenlijk zodra mijn kiezen elkaar raken gelijk. Dus ben heel benieuwd hoe ik ga reageren op dat vast gebonden zitten. Mijn man kijkt er ook naar uit een week rust dat ik niet kan praten haha. Kun jij al een inschatting maken van je nieuwe gezicht of is de verandering minimaal ?


Ah dat scheelt denk ik wel dat ze nu alleen je onderkaak doen. Bij mij ook tegelijk m'n bovenkaak iets naar boven geplaatst, dus dubbele kwelling.
Haha ik snap je man wel, dat wordt gezellig naar elkaar brommen (en pen en papier erbij pakken).

Ik vind de verandering in m'n gezicht best groot. Het is lastig om echt te zeggen hoe het is geworden, omdat er nog aardig wat zwelling is. Toch vind ik het gedeelte van m'n bovenkaak dat verplaatst is echt mooi en prettig geworden, m'n lippen kunnen veel beter op elkaar en het ziet er ook netjes uit.
Onderkaak is nog lastig te zeggen, zie wel dat ik veel meer kaaklijn heb. Hoop over een paar weken te kunnen zeggen dat ik het mooi vind :)

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:24

Ik vond de verandering na de operatie boven, ze hebben het flink verbreed, ook groot. Nu ben ik het al zo gewend en weet ik niet beter. Ik heb inderdaad een vrij lichte ingreep vergeleken met jou! Zwelling best heftig he, ik heb vorige week bijna een week overdag gekoeld. Vond het toen erg fijn met de warmte buiten en na een 1,5 week was het ook ver weg. Enkel sommige plekken bij mijn kaken bleef nog weken gezwollen.
Knap wat ze eigenlijk kunnen. Ben benieuwd hoe je straks het vind als het rustig is, toch een nieuwe jij he

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:31

Herkenbaar, bij mij hebben ze de bovenkaak vergroot (wel zonder operatie gelukkig). Dat verschil vond ik ook best wel duidelijk te zien. Grappig dat jij dat ook hebt.
Helemaal met je eens hoe knap het is wat ze kunnen, zo precies (gelukkig maar).

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:46

Ik had gister weer controle bij de ortho en ze hebben spontaan afdrukken genomen.
25 november gaat hij eruit!!

Als je 3 maanden wachttijd bij de kaakchirurg en 3 maanden corona aftrekt hebben we het binnen een jaar gedaan! 8 juli 2019 de beugel geplaats, december doroverwezen, 3 maart kaakchirug, 3 juli operatie en 25 november klaar.

Ik krijg boven en onder een spalk. En in eerste instantie alleen boven een nachtbeugel, zodat de kiezen kunnen gaan settelen. En nu heel hard hopen dat de kaakkopjes het deze keer gaan houden..

Laatste stukje herstel is dan nog het gevoel in mijn onderlip terug op een normaal nivo.
Momenteel tintelt hij als een gek (voelt alsof ik de hele dag met een pruillip loop).
Ik zie het maar als een positief iets.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:14

Dat is mooi snel karin1985
Wat ontzettend fijn!

Wat is er met je kaakkopjes?
Die van mij zijn als sinds jong versleten, dat kwam ook weer naar voren tijdens dit traject. Niet echt ongemak van nog, maar vind het soms wel spannend, wat als het over een paar jaar nog erger wordt en wel pijn geeft? Heb jij hier ervaring mee?

Ik heb afgelopen maandag mijn kaakoperatie gehad.
Bovenkaak 0,5 mm naar voren, onderkaak stukje omhoog en gedraaid zodat midden van kaken boven elkaar komen.
Met de pijnstilling vind ik het goed te doen, enkel de zwelling is beetje rot, maar sinds vandaag al goed aan het afnemen en minder last.

Vind vooral de nachten lang duren. Zolang liggen (durf nog niet zo goed op de zijkant van mijn gezicht te liggen) met een dik bonkend hoofd... en het vloeibaar eten, brrrr... maar zal z’n weg wel vinden komende dagen!

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:36

Goed te lezen dat het te doen is Wieke en vloeibaar eten ook al lukt! De zwelling is herkenbaar, dat kan best even duren, maar ineens ben je weer heel blij als je hoofd minder dik is!

JackieT
Berichten: 515
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:32

Vond de zwelling best snel wegtrekken, het laatste duurde alleen ongeveer 3 maanden. Maar daar had ik niet zo heel veel last van