Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
NikkiLoves
Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:02

karin1985 schreef:
holte in de onderkaak? Die volg ik niet helemaal.

Platen kunnen uiteraard een reactie oproepen. Uiteindelijk blijft het lichaamsvreemd materiaal.


De KNO-arts had de CT-scan bekeken en hij had het over de kaakholte, maar ik begreep ook niet helemaal wat hij zij. Het zat in ieder geval in de buurt van de platen in mijn onderkaak.

@Prairy, ik wil ze er graag uit laten halen ja als het inderdaad daaraan blijkt te liggen. Ik heb platen in zowel onder- als bovenkaken, dus dan maar meteen alles eruit. Ook omdat ik last heb van de plekken naast mijn neus/onder ogen. Jouw klachten lijken meer een allergie te zijn voor de materialen. Ik denk zelf inderdaad ook dat het een ontsteking is, maar ze hebben eigenlijk mijn bloed nog helemaal niet getest op ontstekingen. Hadden ze beter eerder kunnen doen denk ik dan :+

@Horsiegek, fijn om te horen dat je tevreden bent! Had je hechtingen aan de buitenkant? Ik heb je hele verhaal niet gevolgd (sorry), maar dat klinkt wel heftig! Ik ben blij dat mijn littekens allemaal van binnen zitten, blijft toch knap dat ze alles van binnenuit kunnen doen vind ik :o Beterschap nog in ieder geval

B+10 | L1+18 | L2+10 | M1+5
Volg ons via Instagram: @kyradehaflinger


_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:18

Prairy schreef:
Kan me voorstellen dat je een ontsteking hebt als er een bult zit en je je ziek voelt. Ik zou ze er sowieso laten uithalen wanneer dat mogelijk is, bij mij mocht dat pas 6 maanden na de operatie.

Waarom er sowieso uit laten halen? :o? Bij mij zitten ze er al 4.5 jaar in en nergens last van. Hopelijk blijft dat zo, dan hoef ik iig geen tweede keer onder het mes. :D

@Horsiegek, wat fijn!! Goed nieuws! *\o/* Ik ben ook wel benieuwd naar de hechtingen aan de buitenkant. Bij mij zat ook alles aan de binnenkant.. Op twee gaten in m’n wangen na, daar moest een schroevendraaier doorheen :') maar die waren niet gehecht.

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:20

Als je r last van hebt zou ik ze er sowieso uithalen ;) Als je er geen last van hebt hoeft dat natuurlijk niet. Maar ik vond ook die onder mijn neus en ogen heel erg vervelend, naast de andere klachten. Daar had ik echt last van. En die operatie was echt met 20 minuten gepiept :)

horsiegek
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 10:57

Oo nee dat was ook alleen voor de schroefjes hoor, ze hadden een enkele hechting geplaatst aan beide kanten dus stelde niks voor, maar zo heelt het litteken wat mooier

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:45

@horsiegek, super zoals het verloopt. Het is je zeker 100% meegevallen? Ik ben stiekem een beetje jaloers, zou ook zoo graag willen haha. Raar dat we graag geopereerd worden. Hoe gaat het met je zwelling?

Plaatjes blijft toch een apart dingen. Je hoort veel verschillende verhalen hoe mensen erop reageren. Doen ze bij bovenkaken ook plaatjes of enkel bij de onder osteotomie?

Prairy
Berichten: 9059
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 12:56

Ik had ze boven en onder.

NikkiLoves
Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:15

Ik heb ook zowel onder als boven, omdat mijn onderkaak naar achter is geplaatst en de bovenkaak iets naar voren om het meer te compenseren.

Ik vond net de röntgenfoto met de plaatjes en schroeven. Best een gek beeld hoor!

[ img ]

B+10 | L1+18 | L2+10 | M1+5
Volg ons via Instagram: @kyradehaflinger

karin1985
Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:30

Heb jij je verstandkiezen nog?

Dit is de mijne 1 week post op:

[ img ]

horsiegek
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:36

Wauw bij jullie is het wel een grotere constructie zeg!

Zwelling is bijna weg, denk dat dit laatste deel er het langst zal zitten, is ook meer een harde zwelling geworden nu. De zwelling en verkleuring is naar mijn hals gezakt.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:39

Fijn horsiegek! Bij mij heeft het zeker 3 maanden geduurd voordat alle zwelling weg was. :\

Grappig die röntgenfoto’s! Heb die van mij ook eens opgezocht. Leuk om eens terug te kijken. :D
[ img ]

Bij bovenkaken dus ook plaatjes ja. Bij mij is de bovenkaak gekanteld en 7 mm omhoog en 2 mm naar links geplaatst. En de onderkaak gekanteld en 11 mm verlengd. :)

kosseh
Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:20

[ img ]

Hoe het er bij mij uitziet ook maar even terug gezocht.

Ik twijfel ook nog steeds over er uit halen. Is alleen niet zeker of dat de klachten weg haalt.

Rechts onder (links op de foto) heb ik last op de plek van het lange plaatje. Het zwelt soms op en is dan pijnlijk. Op de foto geen aanwijzingen voor een ontsteking..
Verder met neus snuiten voelt het in m'n voor/hoektanden als of er in geboord wordt, dezelfde trillingen.

Even een overzichtje
Onderbeugel net geplaatst,klaar voor OK, moment dat m'n beugel er uit mocht en nu net gemaakt.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

NikkiLoves
Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 11:06

karin1985 schreef:
Heb jij je verstandkiezen nog?

Dit is de mijne 1 week post op:

[ [url=m/2RTjbx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als ik het me goed herinner zijn er 2 voor de operatie uitgehaald en 2 erna. Zouden ze eigenlijk tijdens de operatie doen maar is er bij in geschoten geloof ik.
Heb jij nou ook platen in je kin?

@kosseh, jeetje jij hebt ook een hele constructie! Wat vervelend dat je er last van hebt. Dat het opzwelt lijkt me toch wel een teken dat er iets fout zit. Dat vervelende gevoel bij het snuiten herken ik ook wel, sowieso voelt het allemaal erg gevoelig.
Ik heb sinds vandaag ook echt last van mn onderkaak. Kan het gevoel niet echt omschrijven, maar fijn is het niet..

B+10 | L1+18 | L2+10 | M1+5
Volg ons via Instagram: @kyradehaflinger

karin1985
Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 12:15

Ja, ze hebben mijn kin ook wat naar voren gehaald zodat ik een beter profiel heb.

horsiegek
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:41

Hadden jullie na de operatie ook dat je tanden elkaar op veel vlakken nog niet raken?

Verder gaat het goed, zwelling bijna weg en zachtjes kauwen gaat goed. Moet dat niet te lang doen want dan krijg ik wel een zeurend gevoel in de gewrichten. Moet ook echt recht op en neer kauwen, bij een beetje naar links of rechts knakken ze.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 13:45

horsiegek schreef:
Hadden jullie na de operatie ook dat je tanden elkaar op veel vlakken nog niet raken?

Verder gaat het goed, zwelling bijna weg en zachtjes kauwen gaat goed. Moet dat niet te lang doen want dan krijg ik wel een zeurend gevoel in de gewrichten. Moet ook echt recht op en neer kauwen, bij een beetje naar links of rechts knakken ze.


Ja had ik ook inderdaad, was bang dat er iets mis was gegaan, maar de kaakchirurg vertelde dat het komt door de zwelling, en alles zich nog een beetje moet aanpassen. Na 2 a 3 weken was het inderdaad over.

Knakken gaat ook vanzelf weer over, alles heeft natuurlijk best een klap gehad

karin1985
Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:25

horsiegek schreef:
Hadden jullie na de operatie ook dat je tanden elkaar op veel vlakken nog niet raken?

Verder gaat het goed, zwelling bijna weg en zachtjes kauwen gaat goed. Moet dat niet te lang doen want dan krijg ik wel een zeurend gevoel in de gewrichten. Moet ook echt recht op en neer kauwen, bij een beetje naar links of rechts knakken ze.


Ik vind het zo bijzonder dat jij al mag kauwen.
Bij mij was het 6 weken vloeibaar..
Het is uiteindelijk wel gewoon ene breuk.

NikkiLoves
Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:32

@horsiegek, fijn dat de zwelling wegtrekt!

Ik heb inderdaad ook weken dmv strakke elastieken mijn tanden op elkaar gehad. De elastieken mochten los met eten, maar dan had ik een babylepeltje waar ik appelmoes en yoghurt mee at :') Echt kauwen mocht ik ook nog niet hoor.

B+10 | L1+18 | L2+10 | M1+5
Volg ons via Instagram: @kyradehaflinger

horsiegek
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 14:50

Kauwen is een groot woord, ik mag dingen doorbijten zoals banaan en heel zacht gekookte pasta. Het is wel een breuk maar natuurlijk helemaal gestabiliseerd door de schroeven. Het is 'oefenstabiel'. Ik moet er dus wel echt voorzichtig mee doen. Meeste wat ik 'eet' is dus gewoon nog vloeibaar maar ik gooi nu wel eens wat schijfjes zacht gekookte aardappel door mijn maaltijdsoep heen of ik eet een heel klein schaaltje ravioli.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

kosseh
Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 18:46

Nikkilove
Het is alleen niet duidelijk of het nou m'n schroefjes zijn, het is wel echt die plek. Rare is alleen dat het niet altijd dik is, soms een aantal dagen wel dan weer een tijdje niet. Volgende keer als het dik is bel ik de kaakchirurgie gelijk denk ik, dan kunnen ze het ook zien als het zo is.
Hoelang is bij jou nu de operatie terug?

Horsiegek,
Voor de operatie raakten alleen m'n kiezen elkaar. Na de operatie juisr andersom. M'n kiezen niet meer en alleen m'n voortanden. Was daardoor bang dat ze te ver gekanteld hadden, maar is met de beugel helemaal goed gekomen.

Knakken en pijn na kauwen is aan het begin zeker niet gek. Alles staat nu anders en dan is de druk ook wennen.
Ik heb 6 weken vloeibaar gegeten en had erna ook echt het idee dat m'n kaakspieren weer opnieuw moest trainen. Komkommer kreeg ik niet doorgebeten bijvoorbeeld.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:29

Ik mocht ook al na 2 weken kauwen! Had al eerder gemogen, maar de KC was het vergeten te melden. :')

Mijn kiezen en tanden raakten elkaar na de operatie echt totaal niet en ik was daar lichtelijk in paniek over _O- is helemaal goed gekomen :')

Het knakken zou ik goed in de gaten houden!! Bij mij is door het knakken een van mijn kaakkopjes (heel snel) zwaar beschadigd, zie foto. Ik heb daar heel veel pijn aan gehad. Draag nu ‘s nachts een splint, draag ik die niet heb ik weer bizar veel pijn. Onderste foto is 1 dag na de operatie, tweede foto is een jaar na de operatie, maar gezien de pijn die ik bijna dat hele jaar heb gehad moet het al een hele poos zo beschadigd zijn geweest. Het kopje is niet meer mooi glad/rond.
[ img ]

NikkiLoves
Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:28

@Kosseh, mijn operatie is nu zo'n 3,5 jaar geleden. Op 14 februari 2021 is het alweer 4 jaar geleden. Inderdaad de volgende keer maar de kaakchirurg bellen ja bij zwelling. Misschien ook een foto maken als het te zien is op beeld. Gek hoor..

@horsiegek, ik geloof dat mijn voortanden elkaar voor het eerst raakte na de operatie en dat kiezen eerst niet goed paste. Ook niet zo gek als ze de hele boel verplaatsen. Met de beugel is dat weer goed gekomen!

B+10 | L1+18 | L2+10 | M1+5
Volg ons via Instagram: @kyradehaflinger

Lonni
Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:10

Hey mag ik me hier melden? Ik sta gepland voor 16 november en hoop zo dat het doorgaat! Inmiddels al 2.5jr aan het beugelen na op mijn 14e ook al 2 jaar bezig te zijn geweest en ben er echt helemaal klaar mee, ik kijk dan ook enorm uit naar de operatie

[o]

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:16

Spannend Lonni!! Wat gaan ze doen?
Snap dat je er helemaal klaar mee bent, maar reken op nog maar +/- een half jaar na je operatie :\ maaar aan de andere kant.. het einde komt wel langzaamaan in zicht! :D

Lonni
Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:19

_Ekenna schreef:
Spannend Lonni!! Wat gaan ze doen?
Snap dat je er helemaal klaar mee bent, maar reken op nog maar +/- een half jaar na je operatie :\ maaar aan de andere kant.. het einde komt wel langzaamaan in zicht! :D


Dat hoorde ik idd! Maar dan is de operatie in ieder geval klaar, en komt er een einde aan :') Mij was verteld dat het voortraject maximaal een jaar zou duren... mooi niet dus -O-
Ze gaan alleen mijn onderkaak breken en 12mm naar voren zetten. Het scheelt wel dat mijn orthodontist enorm perfectionistisch is waardoor mijn kaken nu al perfect in elkaar vallen wanneer ik ze naar voren schuif, ik hoop (maar verwacht niet :') ) dat het proces erna daarom iets korter zal duren.

Grappig feitje nog, ik zat hiervoor bij een andere ortho die dit met een buitenboordbeugel wilde oplossen, maar ben daar met een slecht gevoel weggegaan voor een second opinion, waar ik te horen kreeg dat zo'n overbeet altijd terug zou blijven groeien tenzij het operatief verholpen zou worden -O-

[o]

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 09:36

Een grote(re) overbeet wegwerken dmv alleen een beugel heeft weinig zin inderdaad als daar niet al op 11 jarige leeftijd mee is begonnen, en zelfs dan is dit denk ik echt teveel zonder operatie. Goed dat je voor een second opinion bent gegaan! Ik heb 1,5 jaar gebeugeld voor de operatie.

Je beugel traject moet al zo goed als klaar zijn voor ze beginnen met opereren. Dat is standaard. Bij mij paste het ook perfect vlak voor de operatie. Na de operatie raakten mijn tanden en kiezen elkaar niet. :')

12mm is wel een stukje! Bij mij is het 11mm verlengd, verder kon helaas niet. Ben heel benieuwd straks naar een before en after van je!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Animal, annepaardoes, Arlette_, Berdien, CharlieVM, DotBot, ellen05, Googlebot, hagelslag, IASCrawler en 121 bezoekers