Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:47

Ih super, dank je. Ik ben wel een klemmen, dus ben blij dat het er tijdelijk komt de eerste weken in ieder geval. Door de operatie boven mag een beetje extra stabiliteit wel.
Fijn iig de foto

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:38

Ik heb na de operatie zo'n ding gehad, om te zorgen dat mijn tanden echt op hun plek zouden blijven nadat de beugel eruit was. Ik heb hem 3 weken gedragen.

Daardoor heb ik een jaar ellende gehad met mijn kaken die gingen knakken en open gelockt bleven staan. Voordat ik dat ding had en na de operatie, had ik nergens last van. Ik klem ook heel erg, nog steeds trouwens.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 07:57

Hoe zou dat komen dat het daardoor komt denk je? Wat zou de reden zijn? Ik heb al jaren knakkende en krakende kaken. Bij mij zijn de kopjes helemaal gesleten, 1 erger als de ander door de kruisbeet. Toch wel apart dat dezelfde ingreep op verschillende manieren wordt gedaan.
Was jij niet geporteerd ook door Scheerlink? Hij is Belgisch.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:33

Mijn kaken zijn op elkaar vastgezet voor 6 weken omdat ik geen beugel wilde en heb nergens last van, operatie is nu toch 16 jaar geleden.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:29

Ik heb ook een splint, niet zoals op de foto, maar echt een bitje over m’n tanden heen. Deze kreeg ik nadat de beugel er uit was (de operatie toen dus ook al gehad) omdat ik erg veel last had van een zeer pijnlijke knakkende en krakende kaak. Uiteindelijk bleek door de veranderde stand van m’n kaken door de operatie dat mijn kaakkopje flink beschadigd was geraakt, waarschijnlijk doordat ik ‘s nachts knarsetand. Voor de operatie was mijn kaakkopje helemaal prima. Sinds ik de splint draag ‘s nachts (nu zo’n 4 jaar) vrijwel nergens meer last van. Hij kraakt alleen nog als ik dit echt ga forceren, maar pijn heb ik niet meer gehad. Als ik mijn splint een paar nachten niet draag is het wel weer erg pijnlijk.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:55

Zoe26 schreef:
Hoe zou dat komen dat het daardoor komt denk je? Wat zou de reden zijn? Ik heb al jaren knakkende en krakende kaken. Bij mij zijn de kopjes helemaal gesleten, 1 erger als de ander door de kruisbeet. Toch wel apart dat dezelfde ingreep op verschillende manieren wordt gedaan.
Was jij niet geporteerd ook door Scheerlink? Hij is Belgisch.

Achterin werden mijn kaken uit elkaar geduwd doordat de nacht beugel te dik was.

Ik heb een hele tijd niks (durven) gegeten wat ook maar enigszins hard of taai was. Nu heb ik er geen last meer van gelukkig. Werd echt helemaal gek ervan.

Ik ben geholpen door Politis in België. Geweldige kaakchirurg.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:46

Oh jongens het voelt zo gek dat als ik bijt al mijn tanden elkaar gewoon raken! Ik ben er echt nu al blij mee ook al zie ik er nog niet uit. Het vloeibare eten komt me wel al echt mijn keel uit maar dat is te overzien. Verder valt het me tot nu toe echt reuze mee. Ik kan al zien (ondanks mijn dikke kop) dat er een betere balans in mijn gezicht zit, ik straal op de een of andere manier ook meer balans uit.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:54

Ik deed mijn aardappelen, groente, vleesetende jus met de staafmixer fijn maken.
Mijn dochters maakten ook fruithapje voor me, heerlijk banaan, Liga en sinaasappel :j

Ik had ook dat het in het begin raar aanvoelde hoor maar dat is best logisch!
Wel fijn dat je al verschil ziet.

JackieT
Berichten: 515
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:22

Ik at ook al snel kleine stukjes leverworst, ei, patatjes enz. haha. Eerste 3 dagen op vla geleefd maar werd er al snel gek van. Ik kon gelukkig alle zachte dingen zonder kauwen doorslikken in kleine stukjes, ging mij vooral om de smaak

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:26

chanicha schreef:
Ik deed mijn aardappelen, groente, vleesetende jus met de staafmixer fijn maken.
Mijn dochters maakten ook fruithapje voor me, heerlijk banaan, Liga en sinaasappel :j

Ik had ook dat het in het begin raar aanvoelde hoor maar dat is best logisch!
Wel fijn dat je al verschil ziet.


Gevaarlijke smaak heb jij :D :+

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:27

Soep, Vis (lekkerbekjes in mijn geval)

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:09

Ja ik bedenk ook wel steeds nieuwe dingen om te eten inderdaad. Ik heb maaltijdshakes besteld maar vind ze echt niet goed te doen. Ik meng de poeder nu door smoothies en dat gaat wel.
Maar als je maar lang genoeg sabbelt op dingen kan je ze ook eten :')
Vanavond verse broccoli soep maken en bedacht bij dat ik natuurlijk ook prima aardappelpuree kan maken en worteltjes zacht kan koken. Je wordt er vanzelf wel creatief van.
Hopelijk na dinsdag groen licht om weer zachte pasta etc. te beginnen eten.

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:48

karin1985 schreef:
chanicha schreef:
Ik deed mijn aardappelen, groente, vleesetende jus met de staafmixer fijn maken.
Mijn dochters maakten ook fruithapje voor me, heerlijk banaan, Liga en sinaasappel :j

Ik had ook dat het in het begin raar aanvoelde hoor maar dat is best logisch!
Wel fijn dat je al verschil ziet.


Gevaarlijke smaak heb jij :D :+


_O- soms leidt mijn toetsenbord een eigen leven :evaw:

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 09:36

gewoon overal een scheut ongeklopte slagroom doorheen doen.
Ik had gewoon van die halve liter pakken. Dit was ook het officiele advies van het ziekenhuis.
En ik gebruikt epoeder van de action "muscle gainer" 500 calorien per portie in aardbeiensmaak :)

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:04

mijn guilty pleasure waren trouwens die grote bakken tiramisu van de Jumbo.
Heb ik een lichtelijke verslaving aan over gehouden :+

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:06

Ik had cake met Roomboter, dat ging bij mij prima. Dat vloeibare was ik ook snel zat.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:25

Ik zou willen dat ik jullie luxe had haha. Ik was afgevallen na de vorige operatie en qas daar erg blij mee. Nu meer als jaar later zit er van de 10 weer 5 kg bij. Stiekem ben ik blij dat ik straks even niet teveel kan eten enzo. Dan zorgen dat het eraf blijft!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:43

chocolaatjes van droste :+ die pasten bij mijn meis vrij snel. ze is nu 7 maanden geleden geopereerd, echt een metamorfose hoor, beugel is er eindelijk uit. t duurde allemaal lang maar t resultaat is geweldig.

succes allemaal

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:25

Zou het zo'n vaart lopen dat door de opkomende corona de ziekenhuizen qeer dicht gaan en ortho en dat we dus weer minimaal 3 vertraging hebben?

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:59

Laten we het erop houden dat ik heeeeeel blij ben dat ik ja heb gezegt op een operatie in de zomer...

Het is waarschijnlijk volledig afhankelijk van wat de ziekenhuis bezetting doet.
Ze hebben in het nieuws alweer over eventueel afschalen van de zorg.

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:29

Ja wel spannend hoor met Corona wat weer zo erg opspeelt..
Ik zou het echt onwijs zuur vinden als de operatie op 26 oktober bijvoorbeeld niet door zou kunnen gaan na er zo lang naartoe te leven en ik wil er uiteraard ook vanaf zijn.

Maar we gaan het zien wat er allemaal gebeurd de komende weken en wat voor invloed het gaat hebben! Er zijn belangrijkere dingen dan een kaakoperatie uiteraard.

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:34

Succes voor de mensen die binnenkort hun operatie hebben en beterschap voor de mensen die de operatie net achter de rug hebben :knuffel:

Ik heb even een vraagje. Ik heb vanaf half maart vreemde klachten, waaronder hoofdpijn, flinke pijn/drukkend gevoel naast de neus, oorpijn en af en toe keelpijn. Ik kan me af en toe een dag ook echt heel ziek/grieperig voelen. Daarnaast ook van maart tot een maand geleden een verstopte neus gehad. Bij de huisarts ben ik 'uitbehandeld' (was geen bijholteontsteking) en ook de kno-arts kon niks vinden. Nu hebben ze een ct-scan gemaakt om uit te sluiten dat er iets is op kno gebied en daar zagen ze iets in mijn linkerkaakholte, bij de platen in mijn onderkaak. Sinds 2 weken voel ik daar ook een bult.
Nou werd ik doorgestuurd naar de kaakchirug die mij 3,5 jaar geleden ook geopereerd heeft en ik kan volgende week al terecht!

Ik ben heel benieuwd of het inderdaad te maken heeft met de platen die nog op mijn kaken zitten. Is er iemand die deze rare klachten herkent?
Ik las wel dat er bij 2-3 mensen in dit topic de platen en schroeven eruit waren gehaald ivm klachten en dat dit niet erg prettig was :o Wat voor klachten hadden jullie precies?

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:52

holte in de onderkaak? Die volg ik niet helemaal.

Platen kunnen uiteraard een reactie oproepen. Uiteindelijk blijft het lichaamsvreemd materiaal.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:48

Ik heb de platen en schroeven eruit laten halen inderdaad. Ik had vage klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid, maar ook onderhuidse jeuk bijvoorbeeld. Ik kan niet tegen dat materiaal, nadat ze eruit waren, waren mijn klachten ook weg.

Kan me voorstellen dat je een ontsteking hebt als er een bult zit en je je ziek voelt. Ik zou ze er sowieso laten uithalen wanneer dat mogelijk is, bij mij mocht dat pas 6 maanden na de operatie.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:53

Wat vervelend NikkiLoves!

Vandaag controle gehad, was allemaal in orde.
De uitlijning is verticaal niet helemaal perfect maar kan waarschijnlijk met de beugel nog wel een en ander aan gesleuteld worden. Verder heel tevreden. Hechtingen aan de buitenkant zijn eruit, binnen zullen vanzelf gaan. Mag weer voorzichtig beetje gaan kauwen dus heb voor vanavond lekker verse ravioli gehaald!