Zijn er mantelzorgers hier ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
tootje71
Berichten: 5094
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-23 12:43

Helaas is mijn schoonmoeder ziek geworden (85) en zit nu in een revalidatiecentrum.
Het ziet er naar uit dat ze misschien eind volgende week naar huis mag en dan ?

Ze woont bij mijn zwager op de boerderij maar die runt het bedrijf alleen en is weinig binnen.

In de oude boerderij worden er aanpassingen aangebracht als leuningen e.d.
Er komt verpleging aan huis om haar open been te verzorgen en haar te wassen.

Nu gaat er veel op mijn schoonzus en mij aankomen aangezien wij naast de boerderij wonen.
Dat is helemaal niet erg maar beide hebben een baan en gezin.

Er schijnt vanuit de zorgverzekering een vergoeding te zijn voor mantelzorgers maar zoals ik het lees hebben mijn man en ik er geen recht op want je moet minimaal de helft van je baan opzeggen en dat is echt geen optie.

Nu verzorgen wij haar natuurlijk wel daar gaat het niet om.

Hoe doen mantelzorgers hier op bokt dat allemaal ?


Doedatje
Berichten: 621
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 12:57

Zoiets kan je ook heel goed bespreken met de verpleging aan huis. Die hebben veel ervaring met mantelzorgers, regelingen en welke mogelijkheden er zijn voor extra hulp.

Ook kan je proberen met het revalidatiecentrum in gesprek gaan over waar je schoonmoeder nog hulp bij nodig heeft. Kunnen jullie die hulp bieden of is het handiger dat ze nog even wat langer blijft revalideren om meer zelfstandiger te worden.

Paletti-Anouk-Hugo-Bente

Sirius_
Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:11

Ik ben mantelzorger maar voor mijn minderjarige kinderen. Iets wat vergoedingen zo nodig nog lastiger maakt.
Via de zorgverzekering kun je in ieder geval een mantelzorgmakelaar inhuren. Die weten vaak de juiste route en hoe je iets moet aanvragen. Soms is namelijk een andere bewoording nodig (zo had ik slaapvoorzieningen nodig om weg te kunnen met mijn kinderen. Als slaapvoorziening werd het afgewezen, als participatievoorziening werd dit wel toegekend.
Ook kent de zorgverzekering respijt zorg (iemand die een x aantal uur per maand de mantelzorger komt ontzorgen).
Via de WMO zou je in aanmerking kunnen komen voor een pgb, hetzij zorg in natura hetzij jezelf uitbetalen via een pgb. En verder weet ik het fijne er niet van, omdat ik geen ervaring heb met mantelzorg voor een ouder. Maar een mantelzorgmakelaar kan ik echt aanraden.

wortel115
Berichten: 2124
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 13:19

Ik ben mantelzorger voor een oudere dame. Ik kom 4 dagen per week een halve dag en help met maaltijden, medicijnen, boodschappen, schoonmaken, persoonlijke verzorging en andere taken in overleg wat op dat moment de wensen zijn. Dat kan ook simpel naar een afspraak rijden of naar de koffieshop voor een uitje.
In mijn geval krijg ik betaald door haar zoon.

Never give up, if you want to succeed. Life has no limitations, except the ones you make.

Steppe
Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:14

Ik ben mantelzorer geweest voor mijn schoonouders en nu voor een zus(87) van mijn schoonmoeder. Ze is onlangs gevallen en zit een een zorghotel om te revalideren en volgende week vrijdag mag ze naar huis. Bij haar thuis bed beneden gezet, alles rollator proof gemaakt enz. Thuiszorg zal voorlopig in de ochtend komen om te helpen aankleden en wassen en in de avond zal ik meestal degene zijn die haar naar bed helpt.
Is soms passen en meten met werk hond en paard en eigen huis en o ja mijn vriend. Ondanks dat het zijn tante is help ik het meeste ze heeft zelf geen kinderen.
Het is weer even inpassen maar komt ook wel weer goed.

Cer
Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:19

Ik las net ergens dat je ook mantelzorg kunt inhuren, als er een indicatie is. Misschien is dat een idee?

anca
Berichten: 1778
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:41

Ik denk dat je dit het beste kunt regelen met de transferverpleegkundige van het revalidatie centrum.

hartelijke groeten,
anca

marleen_usar
Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 14:48

Ik ben 10 jaar mantelzorger geweest, de laatste jaren had ik geen eigen leven meer en binnen ons gezin was er vaak ruzie.ik heb het als een fulltime baan ervaren. Nou moet ik wel zeggen dat mijn moeder de laatste tijd echt niet te hanteren was.
Mijn kinderen hebben ook nog steeds zorg nodig dat maakte het nog extra zwaar.

tootje71
Berichten: 5094
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-23 15:41

Ontzettend bedankt voor alle berichten ! Ik heb nu wel een idee welke weg we moeten inslaan.

tootje71
Berichten: 5094
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-23 16:10

marleen_usar schreef:
Ik ben 10 jaar mantelzorger geweest, de laatste jaren had ik geen eigen leven meer en binnen ons gezin was er vaak ruzie.ik heb het als een fulltime baan ervaren. Nou moet ik wel zeggen dat mijn moeder de laatste tijd echt niet te hanteren was.
Mijn kinderen hebben ook nog steeds zorg nodig dat maakte het nog extra zwaar.


Jeetje wat heftig allemaal, hopelijk nu in een rustiger vaarwater?

marleen_usar
Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:00

Tootje71 ze wilde haar huis niet uit en woonde naast ons, de hele dag ging de telefoon. Op een gegeven moment gingen we stiekem ons huis uit, anders riep ze ons weer. Later wilde ze niet meer lopen, en toen kwam ook thuiszorg. Het klinkt heftig maar toen we haar dood in haar stoel vonden was dat een zegen. Ze was op en wilde ook niet meer.

mysa
Berichten: 10452
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:07

Mannen er ook bij betrekken hoor, is niet altijd nodig om dat alleen op de schouders van de vrouw te leggen.

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:33

Ik heb 10 jaar mantelzorg verleend aan mijn tante en ouders. Waarvan de laatste 5 jaar heel pittig waren, dit vanwege de achteruitgang van de 'oudjes'. Ik heb het met liefde gedaan maar ben mijzelf heel erg voorbij gelopen. Na het overlijden van mijn vader heb ik er één jaar uitgelegen. Ondanks dat het zwaar was zou ik het zo weer doen.
Deze tips wil ik jullie meegeven:
Zorg dat je goed contact hebt met de thuiszorg.
Ga opzoek naar een bezoek vrijwilliger, Zonnebloem of Rode Kruis misschien zijn jullie verbonden aan een kerk, welke ook bezoek vrijwilligers hebben.
Schakel zeker de eigen kinderen (zoons) in, zij hebben hier ook hun aandeel in.
Is de familie groter in de vorm van nog actieve broers, zussen of neven en nichten.
Deel je zorgen met elkaar en stem goed af wie wat doet. Leg dit ook uit aan je gezin.
Vraag via de huisarts wat er nog meer voor mogelijkheden zijn.
Zorg goed voor jezelf. Heel veel sterkte met de drukte die op jullie afkomt.

Wintu
Berichten: 2917
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 19:18

Heftig hoor, hier ook mantelzorger geweest van mijn moeder, ik ben inmiddels verhuisd dus mijn zus heeft het overgenomen. Maar dat was wel pittig, ze is nu 84, mijn vader en zus zijn beiden overleden en dat heeft een enorme wissel op haar getrokken. Dusdanig dat mijn moeder het leven niet meer leuk vindt, zwaar depressief is en iedereen en alles weg jaagt, verdrietig is en enkel nog dood wil.
Ik vond het heel zwaar, zekers ook omdat er aan staar geopereerd moest worden, toen had ze een gezwollen been met een zwarte voet, met kans op amputatie (gelukkig niet gebeurd), een nieuwe heup en toen kwam corona ook nog.
Het is zwaar om haar hier te hebben, want we lopen op onze tenen. Respect hoor, voor een ieder die mantelzorgt.

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 19:23

mysa schreef:
Mannen er ook bij betrekken hoor, is niet altijd nodig om dat alleen op de schouders van de vrouw te leggen.

Die tip wil ik je ook geven. Vergis je niet in de zwaarte van de zorg en de duur die het kan hebben. Je rolt er min of meer in, wil best iemand helpen, maar het kan heel intensief worden en soms langer duren dan je ooit had gedacht.


Cer
Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 19:44

Ik ben ook gedeeltelijk mantelzorger voor mn moeder, uit noodzaak. Voornamelijk de administratie enzo.. ik vind dat best pittig en dan heeft ze niet echt superveel zorg nodig.

Ik zag nav dit topic wel al handige tips dus ik lees even mee :j

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 18:41

mysa schreef:
Mannen er ook bij betrekken hoor, is niet altijd nodig om dat alleen op de schouders van de vrouw te leggen.



:j Juist dat!

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:27

Vergoedingen voor mantelzorg is niet duurzaam of betrouwbaar. Sommige gemeenten hebben mantelzorgcomplimenten (vaak een klein geldbedrag) maar die worden vaak afgeschaft.
Als iemand echt behoorlijk veel zorg nodig heeft en het wil, ben ik altijd voorstander voor PGB. Vanuit dat potje geld kan zorg ingekocht worden waaruit familie en partner bv ook betaald kan worden. Dan krijg je echt een fatsoenlijk loon betaald voor wat je doet.

tootje71
Berichten: 5094
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-23 21:48

Dank voor alle antwoorden, helaas gaat haar gezondheid hard achteruit... de kans dat ze nog thuis komt is eigenlijk 0..

Cer
Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:50

Ach.. dat is verdrietig :\

senna21
Berichten: 11814
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Zijn er mantelzorgers hier ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 21:56

Wat verdrietig. Veel sterkte.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:50

Hutcherson schreef:
Vergoedingen voor mantelzorg is niet duurzaam of betrouwbaar. Sommige gemeenten hebben mantelzorgcomplimenten (vaak een klein geldbedrag) maar die worden vaak afgeschaft.
Als iemand echt behoorlijk veel zorg nodig heeft en het wil, ben ik altijd voorstander voor PGB. Vanuit dat potje geld kan zorg ingekocht worden waaruit familie en partner bv ook betaald kan worden. Dan krijg je echt een fatsoenlijk loon betaald voor wat je doet.



Wordt er ook hiermee pensioen opgebouwd?

Petpa
Berichten: 1670
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:22

Ragdollcat schreef:
Hutcherson schreef:
Vergoedingen voor mantelzorg is niet duurzaam of betrouwbaar. Sommige gemeenten hebben mantelzorgcomplimenten (vaak een klein geldbedrag) maar die worden vaak afgeschaft.
Als iemand echt behoorlijk veel zorg nodig heeft en het wil, ben ik altijd voorstander voor PGB. Vanuit dat potje geld kan zorg ingekocht worden waaruit familie en partner bv ook betaald kan worden. Dan krijg je echt een fatsoenlijk loon betaald voor wat je doet.



Wordt er ook hiermee pensioen opgebouwd?


Nee er wordt geen pensioen opgebouwd

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:58

Ragdollcat schreef:
Hutcherson schreef:
Vergoedingen voor mantelzorg is niet duurzaam of betrouwbaar. Sommige gemeenten hebben mantelzorgcomplimenten (vaak een klein geldbedrag) maar die worden vaak afgeschaft.
Als iemand echt behoorlijk veel zorg nodig heeft en het wil, ben ik altijd voorstander voor PGB. Vanuit dat potje geld kan zorg ingekocht worden waaruit familie en partner bv ook betaald kan worden. Dan krijg je echt een fatsoenlijk loon betaald voor wat je doet.



Wordt er ook hiermee pensioen opgebouwd?


Vakantiegeld bouw je wel op. Pensioen had ik toen niet, daardoor viel mijn loon hoger uit. Echter krijg ik het niet gegoogled.

TS sterkte!

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:02

Echter, ik persoonlijk vind dat mantelzorgers die moeten stoppen met het werken of minder om voor iemand te moeten gaan zorgen wel hun pensioenopbouw moeten kunnen blijven opbouwen via de PGB, net als dat je jouw salaris heb én vakantiegeld. Het is toch niet de bedoeling dat jezelf in de problemen komt of tekort komt doordat je jouw naaste helpt/ verzorgd. En slechts een kleine vergoeding krijgt, daar kun je niet van leven.

Ikzelf ga geen 1 uur erom minder werken om voor iemand te gaan zorgen, ik moet immers ook rondkomen, mijn rekeningen kunnen blijven betalen en aan mijn pensioen blijven opbouwen.

De zorg voor iemand zal dan buiten mijn werktijden moeten gaan gebeuren.
Want niemand gaat jouw pensioen compenseren of aanvullen voor wat je moest onderbreken, omdat je voor iemand moet zorgen.

Huisarts zei mij zelfs, ooh wat goed dat je gaat helpen, in de gaten te houden en zorgen. Dan kun je ook met huisartsbezoeken, tandarts en of afspraken meegaan en opvangen etc.

Ik zei: nee, ik moet werken, want ik moet ook eten en mijn rekeningn kunnen blijven betalen! Toen zei die niks meer. Zo makkelijk en dom gedacht dat die ervanuit gaat dat ik steeds weg kan blijven van mijn werk, nee dat ga ik dus niet doen.

Ik doe het in mijn vrije tijd.

Toen zei die: wat jammer echt tja….

Ik zei: ja ik moet óók aan mijzelf denken dat ik niet in de problemen kom. U werkt toch ook. Ze moest mij wel gelijk geven, en begrijpt ze mij ineens wel.


Sterkte TS, het is niet makkelijk!

Misschien kun je gaan kijken bij WMO en naar casemanager of huishoudhulp, ook vanuit de WMO.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Alocasia, Brigitte_D, DayDream21, DotBot, Kirsha, Marie111, Oehlala, pjer, Robin_Rikkie, Saartjuh_b, Solleke_Noah, WendyShet en 146 bezoekers