Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 22:12

Het begon zo’n 3 weken geleden met een rode plek op mijn kin die ik als eerste ingeschat had als een schimmelinfectie en dat dus ook met schimmelzalf van het Kruidvat behandeld.
Na 5 dagen gaf het geen verbetering en kwamen er blaasjes op meest rond de plek, maar ook aan de andere kant op mijn kin.
Bij de huisarts geweest en die dacht aan een virus, geen gordelroos omdat het over de middellijn gaat.
Geen koortslip, heb ik nog nooit eerder gehad en het zit juist niet op mijn lip. Ik heb wel als kind vrij ernstig waterpokken gehad.
Advies: uitzieken en Fusidinezuur creme om te zorgen dat ik er geen secundaire bacteriële infectie in krijg.
Beslist geen corticosteroïden gebruiken omdat dit juist de weerstand onderdrukt.

Inmiddels weet twee weken verder, blaasjes drogen in en genezen maar er komen steeds weer nieuwe blaasjes bij. Eerst ook op mijn bovenlip en tussen mijn wenkbrauwen, allemaal plekken waar ik zo nu en dan een ongewenste haar wegtrek, dus dacht ik dat het daaraan zou liggen, maar nu zit het ook op mijn wangen en voorhoofd.

Het jeukt als de ziekte en het doet zeer als het droog is, dan smeer ik cetomacrogol/vaseline.

Vanmiddag heb ik foto’s naar mijn huisarts gestuurd en wacht ik nog op een reactie.

Zo ziet het er nu uit


Afbeelding

Herkent iemand dit en wat heb je eraan gedaan?
Natuurlijk weet ik dat bokt geen dokter is, maar ik denk zelf altijd graag mee.

Aanvulling: normaal gebruik ik nooit crèmes, zeep of make-up in mijn gezicht. Alleen wassen met water.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:34

Krentenbaard misschien? Ben je met jonge kinderen in contact geweest? Kan ook via iemand anders. Ik heb het ooit cadeau gegeven aan mijn vriend na een stage in een groep 3 waar een uitbraak was... :')

Vervelend voor je! Ik wens je veel beterschap!

Rosalie_91
Berichten: 91
Geregistreerd: 13-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:35

Wat vervelend!
Geen dokter/dermatoloog, maar heb je al eens naar clowns eczeem gekeken? Kwam ik toevallig laatst tegen bij een zoektocht naar iets anders, had er zelf nog nooit van gehoord.
https://www.huidinfo.nl/c/clownseczeem/

Ik ben zelf momenteel al veel te lang aan het aanmodderen met uitslag, ik raad je aan snel(ler) actie te ondernemen en evt doorverwijzing naar een dermatoloog te vragen voor deskundig advies. Sterkte!

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-23 22:47

Krentenbaard reageert heel goed op fusidinezuur, dan zou het nu juist beter moeten zijn.

Clownseczeem wordt (meestal)veroorzaakt door langdurig smeren met corticosteroïden, die gebruik ik al jaren niet in mijn gezicht.
Ik smeer normaal niks in mijn gezicht, ook geen dagcreme oid. Dit jaar ook nog geen zonnebrandcreme gesmeerd.

Alles wat dokter Google geeft kloppen niet met mijn verschijnselen en/of voorgeschiedenis.

Als de huisarts het niet meer weet dan vraag ik inderdaad een verwijzing voor een dermatoloog, die heeft wel een flinke wachttijd dus dat gaat ook niet snel een oplossing geven.

kiwiwitje

Berichten: 20108
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 22:56

Bij mij komen zulke plekken van een allergie.. heb een flinke waslijst dus daar ga je niet veel aan hebben gok ik.

snorkel1986

Berichten: 3008
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:44

Euh.. bij mij zal gelden.. de klimop gesnoeid en geknuffeld.. of blue wonder gebruikt ( beide z'n reactie met blaasje vocht en ontiegelijk veel jeuk..) dus het kan heel veel zijn.. helaas voor jou

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 00:26

ik heb zoiets een keer gehad en dat bleek een soort aanval van rosacea. Met antibiotica was het redelijk snel wel over.

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 07:56

Koekie73 schreef:
ik heb zoiets een keer gehad en dat bleek een soort aanval van rosacea. Met antibiotica was het redelijk snel wel over.


Dit is waar de huisarts nu ook mee komt, ik krijg nu een nieuwe zalf voor 3 weken en dan controle op het spreekuur.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:25

Oei, vervelend!

Ik zag de titel en dacht: nog een slachtoffer van blaasjeseczeem!
Maar die zit volgens mij alleen op handen en voeten.

Ik hoop dat, wat het ook is, je daar sneller vanaf geraakt dan de blaasjeseczeem, want ik loop er al 3 jaar mee rond en geen ene dokter vind dé remedie.

kiwiwitje

Berichten: 20108
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:32

LWDaisy schreef:
Oei, vervelend!

Ik zag de titel en dacht: nog een slachtoffer van blaasjeseczeem!
Maar die zit volgens mij alleen op handen en voeten.

Ik hoop dat, wat het ook is, je daar sneller vanaf geraakt dan de blaasjeseczeem, want ik loop er al 3 jaar mee rond en geen ene dokter vind dé remedie.

Ben je al bij een allergoloog geweest? ik heb het ook, bij mij zijn t allergieen.

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 08:35

LWDaisy schreef:
Oei, vervelend!

Ik zag de titel en dacht: nog een slachtoffer van blaasjeseczeem!
Maar die zit volgens mij alleen op handen en voeten.

Ik hoop dat, wat het ook is, je daar sneller vanaf geraakt dan de blaasjeseczeem, want ik loop er al 3 jaar mee rond en geen ene dokter vind dé remedie.


hier dacht ik ook even aan, maar ik kan het me niet voorstellen op het gezicht....
@Daisy even een quote van jou, bij mij helpt betadinezalf (die vieze bruingele) nog het beste, dat droogt de blaasjes snel in en zorgt dat het niet verspreidt... misschien helpt dat bij jou ook?

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:55

Als de huisarts je Protopic wil voorschrijven ben je er zo vanaf. Dat werkt als een tiet.
Maar misschien sowieso goed om na te gaan waar je eczeem van gekregen zou kunnen hebben. Nieuwe dagcreme of facewash etc?

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 09:56

Koortslip zit echt just altijd alleen op de lip. Kan wel degelijk er onder of zelfs in de neus zitten ook.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:19

ankep schreef:
LWDaisy schreef:
Oei, vervelend!

Ik zag de titel en dacht: nog een slachtoffer van blaasjeseczeem!
Maar die zit volgens mij alleen op handen en voeten.

Ik hoop dat, wat het ook is, je daar sneller vanaf geraakt dan de blaasjeseczeem, want ik loop er al 3 jaar mee rond en geen ene dokter vind dé remedie.


hier dacht ik ook even aan, maar ik kan het me niet voorstellen op het gezicht....
@Daisy even een quote van jou, bij mij helpt betadinezalf (die vieze bruingele) nog het beste, dat droogt de blaasjes snel in en zorgt dat het niet verspreidt... misschien helpt dat bij jou ook?


Oh dat moet ik eens opzoeken, dankjewel voor de tip!
Mijn handen zijn momenteel vrij oké, aan mijn linkerhand zie je niks, mijn rechterhand alleen de palm, en allemaal al mooi uitgedroogd. Mijn voeten daarentegen.. Ik durf niet met sandalen buiten nu..
En ik vind het zo raar haha - ik werk als huishoudhulp dus mijn handen krijgen héél wat meer te verduren, heel veel schoonmaakproducten ed, en die doen het vrij oké!

Ik heb al verschillende zalfjes geprobeerd. Uitdrogen, nat houden, sokken, blote voeten, chloor (helpt niet, integendeel :') ), ... Gék word ik er van. Mijn broer heeft het ook, die vind ook geen oplossing.

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:23

Zwemmerseczeem toevallig Daisy? Omdat je broer het ook heeft en je het krijgt omdat je bvb dezelfde douchebak gebruikt.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:27

Oh wat toevallig, ik heb dit ook sinds een aantal weken! Maar ik wijd het aan beginnen met AD medicatie. Ik heb het ook rond mijn mond. Maar even de huisarts contacteren dan.

LWDaisy

Berichten: 4774
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:36

BigOne schreef:
Zwemmerseczeem toevallig Daisy? Omdat je broer het ook heeft en je het krijgt omdat je bvb dezelfde douchebak gebruikt.


Nee, we wonen allebei uit huis :D Is gewoon "stom toeval" denk ik - we hebben er allebei sinds een paar jaar plots last van, daarvoor nooit. We woonden toen ook al niet meer thuis, dus gebruiken al jaren niet meer dezelfde douchebak oid. Als ik hem 4x per jaar zie, is het veel :')

Onze pa had het vroeger, toen hij onze huidige leeftijd had, ook. Hij is er uit gegroeid, zegmaar - hij heeft ook nooit dé oplossing gevonden. Op een dag had hij er last van, dat duurde een paar jaar, en toen was het weer over. Heel vreemd :') Dus misschien niet perse stom toeval, maar eerder erfelijk?

Yonker

Berichten: 13506
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:38

Bizar dat je hier zolang mee moet rondlopen en nog niet op spreekuur mogen komen.....
Ik heb aantal weken geleden ook ineens vanuit het niets uitslag gegaan, zat helemaal onder op gegeven moment. Advies aan de telefoon van assistent: probeer allergie pilletjes... Werd alleen maar erger.. nav foto's hormoonzalf gekregen, werd alleen maar weer erger, toen mocht ik toch eindelijk op spreekuur komen. Toen schrok de huisarts zo dat ze er zelfs een andere bij haalde om te beoordelen, een prednison kuur verder en ik ben er vanaf :+
Maar ik weet wel... ik laat me niet meer zo makkelijk afschepen als ik het weer heb.
3 weken met deze jeuk is ook echt geen doen, ik zou gewoon echt blijven bellen als het erger wordt en op spreekuur gaan! Hier word je toch gek van.
Sterkte in ieder geval :(:)

(Bij mij zag het er trouwens anders uit en was het hoogstwaarschijnlijk een allergisch reactie, maar waarop geen idee)

Koekie73

Berichten: 2655
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 18:42

tiwi1969 schreef:
Koekie73 schreef:
ik heb zoiets een keer gehad en dat bleek een soort aanval van rosacea. Met antibiotica was het redelijk snel wel over.


Dit is waar de huisarts nu ook mee komt, ik krijg nu een nieuwe zalf voor 3 weken en dan controle op het spreekuur.


Dan hoop ik dat het snel helpt en je er vanaf bent. Vervelend genoeg. Ik had het toen ook zomaar uit het niets, nooit eerder gehad. Daarna nog wel eens een keer gehad maar de laatste tijd gelukkig niet.

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 23:24

Gelukkig neemt mijn huisarts het wel serieus en kon ik na aandringen wel meteen op het spreekuur komen. Met mijn oude telefoon kan ik zelf geen echt duidelijke foto’s maken.
Gisteren heb ik mijn dochter foto’s laten maken voor een beoordeling tussen door en over 3 weken wordt ik op het spreekuur verwacht.

Naast deze plekken heb ik lichen sclerosus down below waarvoor ik klasse 4 corticosteroïden gebruik 4 avonden per week en dat is dus levenslang om vulvakanker te voorkomen.

Als mijn huiduitslag echt rosacea is dan mag daar beslist geen cortico op komen, best lastig omdat beide aandoeningen jeuken. Overdag kan ik daar bewust mee omgaan maar of ik in mijn slaap niet krab en zo via mijn handen toch cortico in mijn gezicht krijg weet ik dus niet.

Toch de huisarts nog even daarover mailen

Vandaag ben ik heel bewust uit de zon gebleven, hoed op, en heb bij de apotheek een hypoallergene zonnebrandcreme gehaald factor 50 en verder geen crèmes en moet zeggen dat dat aangenaam was. Niet zo trekkerig en minder jeuk.
Nu de gel metrosa erop en een poging doen om te slapen.

hagelslag
Berichten: 9016
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 17:48

Kun je handschoenen ofzo aandoen voor de nacht? Of washandjes?

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-23 21:43

hagelslag schreef:
Kun je handschoenen ofzo aandoen voor de nacht? Of washandjes?


Ik denk dat ik dan gek wordt, heb het al zo warm door de overgang.

Voor nu de cortico een uurtje eerder smeren zodat het al is ingetrokken voor ik slaap en dan net voor het slapen de normale vette zalf. LS is sowieso al een heel gesmeer.
In het weekend gebruik ik geen cortico dus dat scheelt weer.

Al met al vind ik het best heftig allemaal, twee huidaandoeningen levenslang, met ieder zijn eigen behandeling al hoop ik dat als de rosacea onder controle is daarvoor minder behandeling voor nodig is.

Wel gaat het nu al beter, achteraf denk ik dat het fusidinezuur meer kwaad deed dan goed als in extra irritatie.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:53

Bij mij komt dit opzetten bij stress, en ook aan het einde van mijn zwangerschap. Fusdine zuur en schimmelcreme van de huisarts maakte het erger.

Tegenwoordig ben ik druk met smeren met billencreme van Weleda. Dat is zinkzalf met calendula olie. Daar gaat het het snelste mee weg.

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-23 21:58

Annemeik schreef:
Bij mij komt dit opzetten bij stress, en ook aan het einde van mijn zwangerschap. Fusdine zuur en schimmelcreme van de huisarts maakte het erger.

Tegenwoordig ben ik druk met smeren met billencreme van Weleda. Dat is zinkzalf met calendula olie. Daar gaat het het snelste mee weg.


Die heb ik nog wel liggen van mijn kleinzoon, wel erg wit.

Ik heb nu Metrosa gel van de huisarts en een hypoallergene zonnebrandlotion factor 50 omdat ik graag en veel buiten ben met mooi weer. En hoed op, Metrosa mag niet in de zon omdat dat de werking vermindert.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Huiduitslag met blaasjes, wordt er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 22:01

Ja, je slaat wel een beetje wit uit voor even. Maar je hebt maar heel weinig nodig, als je goed uitsmeert is het zo ingetrokken.

Ik smeer 3x per dag bij een echte uitbraak. 2x als het aan het weggaan is.