Dikke knie na val, waar aan denken.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Dikke knie na val, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 18:13

Ok ... rare titel maar zoek ideen, herkenning, meedenken mbt mn knie.

Zondag 7 mei mijn knie geblesseerd door een flinke val. Ik ben in een donker gangenstelsel in een soort put gevallen en op mijn linker knie terecht gekomen. Ik was halverwege dus moest weer door.
Alles lukte behalve op de knie leunen (daar waar ik had moeten kruipen)
Daarna wat opdrachten gehad waaronder rennen (dat ging eigenlijk niet) en lopen weer wel.

Er is na de val meteen naar gekeken en toen was ie flink dik aan het worden, kon verder wel bewegen en er op staan.
Savonds werd het flink erger en flink blauw.

In die week erop heb ik er een verdomd mooi schilderij van weten te maken, en mn knie was simpelweg niet te herkennen. Huisarts gaf al aan dat met de zwelling er weinig van te zeggen was.

Afgelopen week is toen de zwelling iets minder was foto's gemaakt van de knieschijf. Geen breuk of scheurtje. De rest was nog steeds te dik om verder te kunnen controleren.
Paracetamol en codeïne pakken

Vanuit mijn werk is het daarna ingezwachteld met drukverband (wat voelde dat fijn !!) Ben op krukken gezet en moet been veel omhoog houden en koelen.

Vandaag weer controle huisarts.
Zwelling is voor een groot deel weg, zakt allemaal richting mijn scheen en enkel.
Scheen doet daardoor ook ineens goed zeer sinds een paar dagen. Foto maken was een optie maar gokken beide dat het door de hematoom komt.

Knie zelf op 1 punt aan binnen zijde nog steeds een harde plakaat met vocht/bloed. Die doet verdomd zeer... als ze aan been en knie gaat rommelen (links rechts duwen enz) geen pijn. Strekken en buigen lukt bijna helemaal (laatste stukje niet door die zwelling)
Zak er niet doorheen en kan er in principe op staan.

Moet deze week nog meer rust pakken en been omhoog. Lopen naar geleide pijn met krukken. Een brace er omheen en heb nu tramadol.

Pas als de zwelling helemaal weg is en dan nog pijn zou zijn kan ze meer achterhalen.

Nu hoor ik toch wel gemengde reacties om me heen en vind ik het lastig aan te geven als ik ergens zorgen om zou maken (ga eerder gewoon door) dus ben ik benieuwd of er nog dingen zijn die ik kan vragen voor een volgende x, waar ik voor aan de bel moet trekken enz.

Zo begonnen we savonds

Afbeelding

Week erna

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is nu


Afbeelding

Afbeelding

- ik slik geen bloedverdunners
- knie is niet verdraaid geweest, was neerkomen op steen en 1 felle pijnsteek.
- heen en weer bewegen (controleren banden) deed geen pijn

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Dikke knie na val, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:23

Jeetje het doet gewoon pijn voor jou. Denk dat niemand er iets zinnigs van kan zeggen hier, wens je veel beterschap. Maar vooral geef het de tijd, dit moet herstellen en knieën zijn door de vele bewegingen die ze maken gewoon heel essentieel en herstellen dus langzaam.. ga niet door de pijn heen en luister naar je lichaam!

ogidni
Berichten: 457
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Dikke knie na val, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:48

Oeiii, dat is een hele flinke bloeduitstorting. Huisarts houdt je gelukkig wel in het oog. Het gaat wel even duren voordat dat helemaal weg is.
Je zou traumeel van Heel kunnen smeren. Dit helpt de bloeduitstorting op te ruimen.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:41

Oh bizar, dit is precies hoe de knie van mijn moeder er uit zag. Dat trok alleen helemaal richting haar kuit.

Na 2 weken kan ze nu met krukken weer redelijk bewegen, het ziet er nog steeds heel bont uit.

Edit: bij haar ook niks te zien op de foto's.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Dikke knie na val, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:50

Super pijnlijk. Maar wat een prachtige hematoom! Inderdaad echt een schilderij.

Als het pijn blijft doen en je ervaart hinder met lopen, zou ik een mri aanvragen.

Heel veel beterschap.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:54

Wow! In eerste instantie had het mijn verhaal kunnen zijn, maar wat een bloeduitstortingen zeg #) .

Ik denk ten eerste dat dat ook vrij veel pijn nog kan/aan het geven is. Als je nog niet smeert met iets als arniflor kan ik je dat echt aanraden! Hielp bij mij in de eerste dag erg.

Ik had een beetje vergelijkbaar verhaal, behalve dat mijn knie waarschijnlijk wel is gedraaid. Lang verhaal kort: zodra je kan, ga naar een goede fysio! Ik kreeg van de huisarts alleen maar pijnstilling mee en toen wist ik nog niet wat mijn niveau van belasting was. Dat goed met de fysio besproken en ook vrij snel afgebouwd omdat ik anders te snel over m'n eigen grens ging :+ . Ik bleek uiteindelijk een verrekt kapsel te hebben en rust was uiteindelijk het beste.

Misschien ook wel goed om ook MRI in je achterhoofd te houden met zoveel zwelling als het met een week of 6-8 nog niet beter gaat..


Heel veel beterschap in ieder geval! Doe rustig aan, je hebt maar 1 linkerknie dus belast het niet te snel.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:57

Wat ik dan niet snap, waarom hebben ze je bij de eerste controle in dat gangenstelsel niet direct naar de SEH gebracht. Een knie of enkel letsel is van de buitenkant zelfs door een arts vaak niet goed te beoordelen zonder foto/scan dus ergens vind ik het niet slim dat diegene die er naar gekeken heeft je gewoon door heeft laten gaan.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 20:02

zonnebloem18 schreef:
Oh bizar, dit is precies hoe de knie van mijn moeder er uit zag. Dat trok alleen helemaal richting haar kuit.

Na 2 weken kan ze nu met krukken weer redelijk bewegen, het ziet er nog steeds heel bont uit.

Edit: bij haar ook niks te zien op de foto's.


Oei wat was er gebeurd ?
Gelukkig kan ze beter bewegen nu.



Bedankt voor de reacties al ! Iets smeren is wel een goede :j
MRI hou ik in gedachten, vind dat een lastige wanneer dat zou moeten of nodig is.


BigOne schreef:
Wat ik dan niet snap, waarom hebben ze je bij de eerste controle in dat gangenstelsel niet direct naar de SEH gebracht. Een knie of enkel letsel is van de buitenkant zelfs door een arts vaak niet goed te beoordelen zonder foto/scan dus ergens vind ik het niet slim dat diegene die er naar gekeken heeft je gewoon door heeft laten gaan.


Omdat het er toen nog niet zo heftig uit zag op zwelling na en ik verder wel alles kon. Ok rennen niet en er echt op leunen niet maar dat is vaker na een keer een flinke smak te maken.
We hadden geen van alle door dat het hierop zou uitdraaien. Zeker omdat de eerste testjes daar ook prima leken.
Foto kon ook pas nadat zwelling wat meer weg was.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:05

Dit is zo ongeveer hoe mijn knie eruit heeft gezien na een heftige val van de trap. Uiteindelijk ben ik na een bezoek aan de orthopeed in het ziekenhuis voor een second opinion bij de Bergman gegaan. Resultaat is een beschadigde meniscus maar hoefde niet geopereerd te worden.
Ik zou toch bij de huisarts een mri of foto vragen.
Beterschap!

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 20:07

purny schreef:
Dit is zo ongeveer hoe mijn knie eruit heeft gezien na een heftige val van de trap. Uiteindelijk ben ik na een bezoek aan de orthopeed in het ziekenhuis voor een second opinion bij de Bergman gegaan. Resultaat is een beschadigde meniscus maar hoefde niet geopereerd te worden.
Ik zou toch bij de huisarts een mri of foto vragen.
Beterschap!


Foto is gemaakt van de hele knie. Daar was verder niks op te zien. Meniscus zou daar denk ik ook op moeten zijn gezien ?
Ze gaf vandaag aan dat verder checken daarvan nu niet te doen is met de zwelling.
Ik hou de mri nu iig zeker in het achterhoofd!!

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Dikke knie na val, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:09

Met een mri zien ze de banden ook beter.
Meniscus is kraakbeen, dus niet altijd overal lekker zichtbaar.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dikke knie na val, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 20:16

Duidelijk. Zal dat de volgende ronde ook eens navragen :j
Mocht sowieso eerder terug als t zou verslechteren.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:26

Mondy schreef:
Duidelijk. Zal dat de volgende ronde ook eens navragen :j
Mocht sowieso eerder terug als t zou verslechteren.

En bij de bergman nemen ze je ook meer serieus dan bij het ziekenhuis. Dat was in ieder geval bij mij.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:28

Maar los van alle ellende die je er van hebt

Hadden ze dat gat niet beter moeten afzetten vooral omdat het er donker was en jij het niet kon zien?

Sterkte met herstel .

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 20:29

Meniscus en banden(+kapsel) zie je niet op röntgenfoto. Dat is zacht weefsel en niet te beoordelen met rontgen, dat ‘ziet’ alleen hard weefsel zoals bot. Als hij enigszins beweegbaar en test aar is bij een goede fysio even goed na laten kijken op bandenletsel of meniscusletsel. Bij vermoeden hiervan een mri laten maken. Een huisarts heeft hier gewoon minder finesse voor. En fysios zijn zonder verwijzing te bezoeken. Die mri zul je wel een verwijzing voor nodig hebben, maar een goede fysio die de testen goed uitvoer kan echt wel een heel erg goede inschatting maken wat er precies aan de hand is. Hoog houden en eventueel een drukverband, meer kun je nu niet vrees ik. Die zwelling moet er inderdaad eerst eens uit.

Net als Purny heb ik ook goede ervaringen met klinieken zoals Bergman enzo, ook als zorgverlener.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 20:50

anca schreef:
Maar los van alle ellende die je er van hebt

Hadden ze dat gat niet beter moeten afzetten vooral omdat het er donker was en jij het niet kon zien?

Sterkte met herstel .


Was wat rot uitgelegd, maar die put hoorde bij het parcour. Ik zag m wel maar kon door het water in de put de bodem niet inschatten. Gewoon domme pech eigenlijk.

Aan de rest ook weer super bedankt voor de tips !
Fyshio zat ik ook aan te denken, dacht dacht alleen dat dat met doorverwijzing kon.
Volgende week eens bij informeren dan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Dikke knie na val, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 21:03

Fysio is vrij toegankelijk, maar kan waarschijnlijk ook niet veel voor je in deze acute fase..... Ik vrees dat je niet veel kan doen dan wachten tot de zwelling zakt. Eerder is het gewoon niet te beoordelen. Daarna zou een mri wel degelijk meerwaarde hebben boven een foto, maar dat heeft nu ook nog niet veel zin denk ik.

Huisarts houdt je goed in de gaten, ik denk dat het nu op geduld hebben aankomt. Beterschap!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:03

Je kunt mbt de fysio rondbellen of iemand een scan heeft.

Vermoeden van meniscusletsel is wel op een scan te zien (en met een paar fysio testen te onderzoeken).

De meeste banden trouwens ook.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:42

De zwelling zakt nog steeds dus ik zou nog even wachten, als de zwelling zo goed als weg is en je hebt nog steeds last kan een fysiotherapeut de knie volledig uittestten. Ben zelf fysio en in deze acute fase van zwelling is er gewoon nog weinig te doen. Zelfs als er echt iets beschadigd is moet je eerst de zwelling afwachten.
Als de zwelling is gezakt en een fysio kan geen uitsluitsel geven over wat (als er nog wat aan de hand is) het probleem is kun je altijd weer naar de dokter voor evt orthopeed/mri. Een fysio kan evt wel de knie tapen om te helpen met de kneuzingen en de zwelling.

Je hebt zo te zien wel een flinke smak gemaakt zeg, auch!

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:55

Dat is een flinke plek inderdaad.
Ik kan je betreft de knie helaas geen advies geven.
Maar toevallig had ik ongeveer zo’n zelfde plek half April, omdat een paard mij omver gebeukt had en vervolgens met over mij heen rennen op mijn onderbeen is gaan staan.
Geen buigpunt bij mij gelukkig, maar inmiddels zijn we dus bijna een maand verder en nu pas begint de zwelling echt wat af te neem en word de beurse plek aanzienlijk kleiner. Ergste pijn was na +-2 weken weg, maar punt van de zwelling blijft natuurlijk gevoelig nog. Gezien het bij jou pas 7 Mei gebeurd is zou ik het nog even afwachten, mits de zwelling en beurse plekken natuurlijk niet erger worden. Bij zulke grote plekken heeft het best wat tijd nodig.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 23:18

Heftig. Ik heb fysiotherapie gestudeerd en ben jarenlang werkzaam geweest als fysio. Ik weet niet of je verzekerd bent, zo ja kun je wellicht een sportfysiotherapeut benaderen. Ik denk op basis van je verhaal een scheur in je meniscus en/of kapsel knie, mogelijk ook scheur in (kruis) en of binnenste knieband.
Waarom geen paracetamol en tramadol? Eerst zou je max paracetamol meestal tegen de pijn moeten krijgen alvorens tramadol.. Tramadol is een opiaat en kun je lichtelijk aan verslaafd raken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Dikke knie na val, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 02:07

Oh jeetje dat ziet er naar uit.

Toen ik een stamp gekregen heb op bovenbeen en deze heel dik werd had de apotheker mij reparil gel gegeven om erop te smeren.

Als kind ben ik op school tijdens de turnles gevallen met mijn knie op de radiatorknop. Zo'n ijzeren knop. Niet naar spoed geweest met mij. (al had school dat moeten doen eigenlijk).
Wel 2 weken met krukken gelopen maar geen barst of breuk.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 07:53

Sabri schreef:
Heftig. Ik heb fysiotherapie gestudeerd en ben jarenlang werkzaam geweest als fysio. Ik weet niet of je verzekerd bent, zo ja kun je wellicht een sportfysiotherapeut benaderen. Ik denk op basis van je verhaal een scheur in je meniscus en/of kapsel knie, mogelijk ook scheur in (kruis) en of binnenste knieband.
Waarom geen paracetamol en tramadol? Eerst zou je max paracetamol meestal tegen de pijn moeten krijgen alvorens tramadol.. Tramadol is een opiaat en kun je lichtelijk aan verslaafd raken.


Heb inderdaad gewoon nog steeds de paracetamol, tramadol alleen savonds als pijn teveel wordt. Precies vanwege de risico's die t heeft en de bijwerkingen.
Ik hoop echt met alles dat je geen gelijk hebt... :\

@faelynn ik hou er idd rekening mee dat de zwelling wel een paar weken kan duren.

Iedereen weer bedankt voor de berichtjes ! Kan ik zeker wat mee :j
Iig zwelling afwachten en fysio als check. En mri in achterhoofd houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34630
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:20

Een fysio gaat niks doen als er nog zoveel zwelling is. Heb je geen drukverband gekregen? Mijn knie zag er zo uit na een val van mijn paard, ik had een botkneuzing in mijn tibia plateau en een flink opgerekte knieband aan de buitenkant van mijn knie. Dat is op MRI eruit gekomen, op foto's is dat niet te zien. Een fysio kan je hier niet voor door verwijzen, je huisarts wel. Ik ben wel een tijd bezig geweest voor ik er weer wat mee kon. Beterschap.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dikke knie na val, waar aan denken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 08:54

Moet er een brace omheen overdag.
Fysio/huisarts idd pas nadat zwelling weg is.
Ook een flinke val gemaakt dus. Nu geen last meer ?