Ogen laseren ervaringen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 17:27

Hi bokkers,

Ik zit al een paar jaar te overwegen mijn ogen te laten laseren omdat ik mijn bril helemaal zat ben en ik lenzen niet lang verdaag ivm droge ogen. Ik heb een vooronderzoek laten doen om te kijken of ik geschikt was en daar kwam uit dat ik wel geschikt zou zijn, maar dat ik wel groter dan gemiddelde pupillen heb (8mm in het donker). Dit is niet gek als jonge vrouw (24 jaar) zijnde, die hebben relatief gezien vaak grotere pupillen. Ik heb het opgezocht en dit verhoogt wel de kans op complicaties na het laseren qua licht halo’s en starburst zien in de nacht. De laserkliniek heeft er aan het einde van de rit baat bij als ik wel laser, dus helemaal vertrouw ik hun oordeel toch niet. Zeker omdat ik lees dat de FDA 8 mm als uiterste pupilmaat ziet voor het uitvoeren van een laseroperatie ivm de verhoogde risico’s.

Nu ben ik heel benieuwd naar hoe bokt laseren heeft ervaren. Zijn er mensen met blijvende klachten van deze aard? Het is een onomkeerbaar proces, dus het blijft spannend. Hoe zit het met droogheid van de ogen? Ik ben met name benieuwd naar de Relex Smile methode, die overweeg ik nu het meest.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 17:58

Ik heb niet het pupil-probleem, wel had ik last van droge ogen / irritatie met lenzen op een gegeven moment.
Ik heb mijn ogen laten laseren en destijds de TransPRK (No-Touch methode, computergestuurd) aangeraden gekregen, ivm littekentjes en het op deze manier het nauwkeurigst bleek.
Heb het laten doen bij Vision Ooglaseren in Amsterdam.

Ben zeer tevreden en kan het iedereen aanraden :D

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:00

Ik lees even mee, denk er ook over na.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:08

Ik volg ook mee. Al informatie ingewonnen en ik zou voor intralasik willen gaan bij visus in Rotterdam. Ik heb een schijthekel aan mijn bril. Echter sinds bril gewend ben ik in het donker tegen blind aan. Wij hebben geen rolluiken maar ik zie gewoon vrijwel niets. Gigantisch vervelend! Ik wil dit najaar/begin winter vooronderzoek laten doen en behandeling januari/februari

Thrive

Berichten: 994
Geregistreerd: 06-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:10

Ik heb de smile methode laten doen, nu 3 jaar geleden, bij de omc hanzekliniek in Groningen. Ik zat ook met groter dan gemiddelde pupillen. Heb er echt geen moment spijt van gehad en ben er elke dag weer ontzettend blij mee. Geen last van halo's of droge ogen. Enige ding is dat fel (zon)licht nog iets sterker binnenkomt dus moet met zonnig weer wel echt een zonnebril dragen.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:10

Dreamy schreef:
Ik heb niet het pupil-probleem, wel had ik last van droge ogen / irritatie met lenzen op een gegeven moment.
Ik heb mijn ogen laten laseren en destijds de TransPRK (No-Touch methode, computergestuurd) aangeraden gekregen, ivm littekentjes en het op deze manier het nauwkeurigst bleek.
Heb het laten doen bij Vision Ooglaseren in Amsterdam.

Ben zeer tevreden en kan het iedereen aanraden :D


Hier ook bij Vision in Amsterdam geweest, maar ik heb de Intralasik femtosecond methode gehad :)

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 18:15

Ik ben bij Visus rotterdam geweest, ben toen voor de SMILE gegaan.
Geen dag spijt van gehad... Alleen de eerste dag wat pijn gehad, gewoon op de bank geslapen een paar uur en toen was het weg. Nog wel 2 weken moeten druppelen ivm niet goed werken van de traanbuisjes maar dat wordt ook vermeld, daarna nooit meer ergens last van gehad.

Storm

Berichten: 20830
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:15

Kan iemand me vertellen hoe het werkt als je van dichtbij prima kan zien en veraf erg slecht? Ik moet nu mijn bril af zetten als ik lees, of mijn telefoon gebruik. Dit omdat mijn forse sterkte de letters zo klein maakt, dat ik anders moeite heb met lezen. Daar wil ik natuurlijk niet op inleveren. Dus mijn vraag is eigenlijk, als ik voor laseren zou gaan, heb ik dan een leesbril nodig? Mijn sterkte is -6 ongeveer.

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:24

Mijn ex-schoonzoon heeft het 18 jaar geleden laten doen in Belgie en voor de mooi zou hij nu een leesbril moeten maar hij kan nog wel lezen.
Hij was echt een schijterd maar is hem 100% meegevallen, helemaal toen hij buiten kwam en gewoon de kentekens al kon lezen in de verte :')
Mijn vriendin heeft het ook laten doen, ook superblij!

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:27

Het beste wat ik ooit gedaan heb. Echt. Ik sla me voor mijn hoofd dat ik het nooit eerder heb gedaan.
Ik was zelf heel erg bezorgd over de daadwerkelijke ingreep, maar bij de kliniek waar ik ben geweest was alles super professioneel gedaan en heel vriendelijk. Goede voor en nazorg.

Qua zicht heb ik nu beter dan 20/20 zicht. Ik had voorheen ook astigmatisme and vond zien in het donker heel lastig vooral als ik aan't rijden was met tegenmoet komende lichten.
Ze zeiden tegen mij dat dit niet zou verbeteren (nacht visie) maar dat heeft het wel echt gedaan.

Ben er ontzettend blij mee. Ik heb die van mij in Oct 2021 laten doen.

Edit:
Ik heb LASIK gehad en had -2.5 en een cilinder en astigmatisme.
Recovery was echt super goed. Kreeg een slaap tablet mee, thuis wat gegeten en toen naar bed gegaan met oogstickers op. In de ochtend afhalen en ik kon zien! Oogdruppels voor 2 weken en een controle de dag erna en 2 weken later weer.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:41

Storm schreef:
Kan iemand me vertellen hoe het werkt als je van dichtbij prima kan zien en veraf erg slecht? Ik moet nu mijn bril af zetten als ik lees, of mijn telefoon gebruik. Dit omdat mijn forse sterkte de letters zo klein maakt, dat ik anders moeite heb met lezen. Daar wil ik natuurlijk niet op inleveren. Dus mijn vraag is eigenlijk, als ik voor laseren zou gaan, heb ik dan een leesbril nodig? Mijn sterkte is -6 ongeveer.


Ligt eraan hoe oud je bent. Als je 40+ bent en je vertesterkte naar 0 zal laseren heb je inderdaad een leesbril daarna nodig.

Je zou ook kunnen kiezen om je vertesterkte naar circa -2/-2.50 te laten laseren, dan kun je dichtbij nog steeds zonder bril lezen alleen zal je voor de verte nog wel een lichte correctie nodig hebben. Maar minder heftig als je -6.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 10:44

Klopt het dat je nooit meer “ruw” in je ogen mag wrijven na het lazeren. Dat is het enige wat mij tegen zou houden.

Carmen_x
Berichten: 91
Geregistreerd: 31-01-20

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 13:05

Je geeft aan dat je de contactlenzen niet kan kunt verdragen vanwege de droge ogen.
Na het laseren worden de ogen nog droger.
Contactlenzen kun je uit doen, als je ogen te droog zijn geworden. Na het laseren, kun je er niks meer aan doen, behalve steeds maar blijven druppelen. Lijkt me niet dat je dat wilt.

Van de pupil maat weet ik niks af.

Ik was niet geschikt voor te laseren vanwege een te dun hoornvlies.
Daarom heb ik nou lensimplantaten. Hiervan worden de ogen niet droger.
Ik heb inderdaad ook halo's, maar ik zelf vind dit niet storend.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:35

Storm schreef:
Kan iemand me vertellen hoe het werkt als je van dichtbij prima kan zien en veraf erg slecht? Ik moet nu mijn bril af zetten als ik lees, of mijn telefoon gebruik. Dit omdat mijn forse sterkte de letters zo klein maakt, dat ik anders moeite heb met lezen. Daar wil ik natuurlijk niet op inleveren. Dus mijn vraag is eigenlijk, als ik voor laseren zou gaan, heb ik dan een leesbril nodig? Mijn sterkte is -6 ongeveer.


Nee. Wel is het zo dat je waarschijnlijk 'sneller' een leesbril nodig zal hebben maar als je nog jong bent heb je er zo lang plezier van. Uiteindelijk hebben we allemaal een leesbril nodig.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 19:36

belle_boef schreef:
Klopt het dat je nooit meer “ruw” in je ogen mag wrijven na het lazeren. Dat is het enige wat mij tegen zou houden.


Je kunt gewoon nog in je ogen wrijven, ik zou het alleen de eerste weken niet doen.
Het is een operatie, als je een wond hebt gehad mag je er ook niet direct aan krabben.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:01

Beste cadeau wat ik ooit aan mezelf gegeven heb. Ik had -3,75 aan beide kanten met cilinder. Mijn ogen konden (na 10 jaar dragen) lenzen niet meer verdragen. Bril wilde ik niet, dus kwam ik uit bij laseren. Ik had daar altijd een wat spannend/eng beeld bij, maar toen ik me er over inlas was ik meteen overstag. Het duurt maar zo'n 20 seconden per oog. Ik heb het laten doen bij Visus in Rotterdam. Ik kreeg daar eerst een screening of mijn ogen geschikt waren. Dat bleek het geval te zijn. Toen meteen een afspraak ingepland. Ik ging in de tussenliggende weken nog wel wat twijfelen en had vragen op de mail gezet. Ik werd netjes door de behandelend arts gebeld die met mij al mijn vragen doornam en beantwoord.

Op de dag zelf totaal geen zenuwen meer eigenlijk. Super vriendelijk geholpen en meteen na de behandeling al goed zicht! Ik heb de eerste uren erna nog in een donkere kamer gezeten thuis en moest ik eerst een paar nachten slapen met een soort zonnebril zodat je ogen niet per ongeluk beschadigen (met bijv. wrijven in je ogen).

De dag na de behandeling had ik controle en volgens mij een half jaar later weer. Alles was helemaal prima. Ik geniet inmiddels als 8 jaar van super scherp zicht. Geen enkele problemen gehad met droge ogen of halo's. Gewoon top.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:02

belle_boef schreef:
Klopt het dat je nooit meer “ruw” in je ogen mag wrijven na het lazeren. Dat is het enige wat mij tegen zou houden.


Bij mij is het dus inmiddels 8 jaar geleden. In het begin was ik hier wat voorzichtig mee, maar inmiddels durf ik gewoon ruw in mijn ogen te wrijven hoor, no problem :)

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:04

belle_boef schreef:
Klopt het dat je nooit meer “ruw” in je ogen mag wrijven na het lazeren. Dat is het enige wat mij tegen zou houden.


Ik wrijf nog regelmatig heel hard in mn ogen :') Maar laseren is alweer 6-7 jaar geleden. Ik merk wel dat ik dan even een paar seconde waziger zie en dan trekt het weer bij

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 20:10

Ik heb vorig jaar mijn ogen laten laseren met de Relex Smile methode bij Visus in Rotterdam.
Echt super tevreden, het viel me heeeeel erg mee, ik zag er echt heel erg tegenop.
Herstel ging best wel snel, alleen moet je lang door druppelen maar ik denk ook dat dat het herstel ook wel echt fijner maakte.
Ik zie nu echt top en helemaal geen klachten en kan alles!

Mocht je vraagjes hebben, stel ze gerust!

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 18:53

Zoooo blij met al jullie fijne ervaringen! Ga er steeds meer zin in krijgen om het te laten doen

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 19:18

NoorW schreef:
Hi bokkers,

Ik zit al een paar jaar te overwegen mijn ogen te laten laseren omdat ik mijn bril helemaal zat ben en ik lenzen niet lang verdaag ivm droge ogen. Ik heb een vooronderzoek laten doen om te kijken of ik geschikt was en daar kwam uit dat ik wel geschikt zou zijn, maar dat ik wel groter dan gemiddelde pupillen heb (8mm in het donker). Dit is niet gek als jonge vrouw (24 jaar) zijnde, die hebben relatief gezien vaak grotere pupillen. Ik heb het opgezocht en dit verhoogt wel de kans op complicaties na het laseren qua licht halo’s en starburst zien in de nacht. De laserkliniek heeft er aan het einde van de rit baat bij als ik wel laser, dus helemaal vertrouw ik hun oordeel toch niet. Zeker omdat ik lees dat de FDA 8 mm als uiterste pupilmaat ziet voor het uitvoeren van een laseroperatie ivm de verhoogde risico’s.

Nu ben ik heel benieuwd naar hoe bokt laseren heeft ervaren. Zijn er mensen met blijvende klachten van deze aard? Het is een onomkeerbaar proces, dus het blijft spannend. Hoe zit het met droogheid van de ogen? Ik ben met name benieuwd naar de Relex Smile methode, die overweeg ik nu het meest.


Algemene en conforn eigen ervaring de nadelen:
* in donkere situaties niet optimaal zien.
* terug kerende rijbewijs keuringen.
* op oudere leeftijd altijd een bril nodig.
* extra risico op multifocale bril na staar operatie.
* meer kans op droge ogen klachten.

NoorW

Berichten: 904
Geregistreerd: 03-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 17:20

Dank voor jullie reacties! Goed om te horen dat het iedereen zo positief is bevallen hierzo, dat maakt mij alweer iets zekerder om het wel te laten doen. Natuurlijk lopen de methoden uiteen, maar iedereen die Smile heeft laten doen lijkt daar ook blij mee te zijn.

kimmeuwissen schreef:
Je geeft aan dat je de contactlenzen niet kan kunt verdragen vanwege de droge ogen.
Na het laseren worden de ogen nog droger.
Contactlenzen kun je uit doen, als je ogen te droog zijn geworden. Na het laseren, kun je er niks meer aan doen, behalve steeds maar blijven druppelen. Lijkt me niet dat je dat wilt.

Van de pupil maat weet ik niks af.

Ik was niet geschikt voor te laseren vanwege een te dun hoornvlies.
Daarom heb ik nou lensimplantaten. Hiervan worden de ogen niet droger.
Ik heb inderdaad ook halo's, maar ik zelf vind dit niet storend.



Hier ben ik ook een beetje bang voor. Maar ik begreep van de kliniek dat het niet per se betekent dat je een grotere kans hebt op droge ogen door het laseren. Het ligt aan de oorzaak van de droogte. Ze hebben wel een traanproductie testje gedaan en ik produceerde meer dan voldoende traanvocht, dus het zou geen probleem moeten zijn. En er zijn juist veel mensen die lenzen slecht verdragen en daardoor kiezen voor laseren begreep ik. Lensimplantaten lijkt me ook fijner, maar het is ook 3x zo duur en dat geld heb ik helaas niet.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 23:30

Ik had hele droge ogen met lenzen en nu totaal niet. Hoef ook geen oogdruppels.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 23:36

Nico12 schreef:
Algemene en conforn eigen ervaring de nadelen:
* in donkere situaties niet optimaal zien.
* terug kerende rijbewijs keuringen.
* op oudere leeftijd altijd een bril nodig.
* extra risico op multifocale bril na staar operatie.
* meer kans op droge ogen klachten.

Hoe zit dat volgens jou met die rijbewijskeuringen? Want ik ben inmiddels 12 jaar geleden gelaserd en daar heb ik nog nooit van gehoord.

Verder: dus 12 jaar geleden gelaserd met LASIK. Van -7 naar 0 in 39 seconden per oog :D Ik ben er nog iedere dag blij mee, dit had ik 10 jaar eerder moeten laten doen. Ik heb nergens last van gehad. Ja, direct na de ingreep even een paar uur het gevoel alsof er een handvol zand onder je lenzen zit, maar toen ik een paar uur geslapen had was dat over. Inmiddels ben ik 44 en heb ik voorlopig écht nog geen leesbril nodig, ik zie beter dan mijn zus die jonger is en niet gelaserd :D
Droge ogen herken ik ook niet. In het donker zag ik al niet super, dat is niet verslechterd (ook niet verbeterd).

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Ogen laseren ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 00:12

Ik had idd ook met lenzen wel droge ogen en na laseren helemaal geen last meer van. Rijbewijskeuring heb ik ook nooit hoeven doen. Nooit van gehoord ook.
Ik heb de Intra Lasik behandeling gehad.