Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 08:22

tokedri schreef:
Gebruiken jullie natuurlijke middelen tegen opvliegers en nachtzweten? ( geen hormonen)


Ik slik Rode Klaver pillen. Dat lijkt wel iets te helpen tegen opvliegers.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 14:43

Jennyxx schreef:
tokedri schreef:
Gebruiken jullie natuurlijke middelen tegen opvliegers en nachtzweten? ( geen hormonen)


Ik slik Rode Klaver pillen. Dat lijkt wel iets te helpen tegen opvliegers.


O da s mss een optie
Dank

D_akota

Berichten: 661
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 20:15

Ik denk dat het hier ook begonnen is. Ben net 44 en in mijn familie zijn er veel die jong in de overgang kwamen. Sinds de eerste Corona vaccinatie, ben ik bijna niet meer ongesteld. Er zit vaak maanden tussen en als ik het wel ben, is het bijna niks en na 1,5 dag of zo al over. Dat was vroeger wel anders! Op dit moment slaap ik ook slecht door alle warmteaanvallen ( zweet gutst niet van mijn lijf). Heb ook sneller spierpijn. Moet nog een afspraak bij de dokter maken, kijken of die wat aan mijn slaap problemen kan doen.

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:19

Vraagje voor degene die echt al flink in de overgang zitten of hebben gezeten; kregen jullie bij flinke inspanningen ook heel snel een te hoge hartslag icm zuurstofgebrek?

Ik zit minimaal 3x per week in de gym en probeer tussendoor nog een rondje op de racefiets te doen. Mijn conditie is eigenlijk best oké. Maar ik merk nu al een paar x op dat ik echt snel buiten adem ben. Zo ook afgelopen vakantie, waar een kerktoren beklimmen echt afzien was. En dan niet zoals met bijvoorbeeld hardlopen dat je ademhaling soms wat te hoog kan zitten, nee echt het gevoel alsof je zo flauw valt. Op adem komen duurt ook langer, maar eenmaal de boel weer onder controle is er niets aan de hand.

Vanmorgen op de racefiets pas 18 km onderweg en na een eerste klimmetje verzuurde mijn hamstrings, hartslag omhoog en heel het lijf onder het klamme zweet (zelfs m’n schenen). Nu heb ik nog nooit een paniekaanval gehad, maar dit kwam aardig in de buurt. Zijn met een gemiddelde van 21 km/u maar naar huis gereden. Lijkt me niet oké toch?
Herkent iemand dit?

Nu heb ik morgen al een afspraak bij de gynaecoloog ivm een lichte verzakking, dus zal het daar ook ter sprake brengen. Maar voordat ik ga vragen om uitgebreid bloedonderzoek en een hartfilmpje, ben ik toch wel benieuwd of dit jullie ook is overkomen.

3timesmom

Berichten: 1318
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:54

Voor mij ook herkenbaar dat ik sneller buiten adem ben.
Ik snap er niets van. Heb dat nooit niet gehad.
Nadat mijn paard is overleden had ik een maand of 5 niet meer gereden.
Nu ik het weer heb opgepakt ben ik vaak buiten adem en moet ik terug even stappen. Zou daar echt de overgang mee te maken kunnen hebben???

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 16:58

Mijn conditie is altijd al bagger geweest, dus ik kan er niet over meepraten. Wel een eyeopener van een collega vorig jaar: die fietste rustig 80 km op zijn racefiets en dat ging hem steeds slechter af. Maar ja, ga maar aan de huisarts uitleggen dat je geen 80 km meer kunt fietsen. Net corona gehad, je wordt oudere, je kent het wel.

Puntje bij paaltje: hij ging de OK in, ivm een hartklep die kapot was.

Niet om je bang te maken, maar ik vind dit soort zaken wel reden om even verdert te (laten) kijken

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:44

Rocamor schreef:
Mijn conditie is altijd al bagger geweest, dus ik kan er niet over meepraten. Wel een eyeopener van een collega vorig jaar: die fietste rustig 80 km op zijn racefiets en dat ging hem steeds slechter af. Maar ja, ga maar aan de huisarts uitleggen dat je geen 80 km meer kunt fietsen. Net corona gehad, je wordt oudere, je kent het wel.

Puntje bij paaltje: hij ging de OK in, ivm een hartklep die kapot was.

Niet om je bang te maken, maar ik vind dit soort zaken wel reden om even verdert te (laten) kijken



Nou, dat dus. Ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat dit niet oké is. Ik kan goed tegen pijn, hitte en geef niet zomaar op als m’n lijf een auwtje heeft. Met fitness en krachttraining ook altijd nog even die laatste set eruit. Maar zoals vanmorgen ken ik mezelf echt niet en dat maakte me ook echt een soort onzeker omdat ik dat gevoel ook niet (her)ken en omdat het vrij lang duurde voordat ik mezelf weer bij elkaar had geraapt. Hopelijk tref ik morgen een beetje een doortastende arts.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 18:11

... ik vind het geen normaal verschijnsel en het heeft ook niets met de overgang te maken.

Opvliegers, slecht slapen en een malaise gevoel zijn eigenlijk ook al niet normaal, al komt het veel voor. Maar dat zijn wel zaken direct aan de overgang gerelateerd.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 18:43

Misschien een domme vraag maar tot welke leeftijd kan de overgang duren? Ik word 58.

Ik heb veel dezelfde klachten als hier worden genoemd. Slecht en te kort slapen, vermoeid, zeer lijf, emotioneel en te kort lontje.
Plus een mannelijke huisarts die het afdoet als: wen er maar aan das je leeftijd.

Ik heb het idee tegen een burnout aan te zitten en ben er helemaal klaar mee!

Edit, heb jaren de pil geslikt en menstrueer al paar jaar niet meer.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 18:53

Ik ben gelukkig niet de enige, hoewel ik moet toegeven dat ik er tot nu toe weinig last van heb. Wat ‘kleine’ ongemakken voorlopig, waarvan ik die droge doos wel de vervelendste vind :o . Vergeetachtig was ik toch al door medicijngebruik en ik moet zeggen dat het zweten me voorlopig alles meevalt. Ik word wel wakker, maar het zweet gutst niet van m’n lichaam af. Stemmingswisselingen vallen echt mee, hoewel mijn man echt alles aangrijpt om te kunnen zeggen ‘je bent zeker in de overgang’ :D . Ik heb het wel eens aan mijn moeder gevraagd hoe zij de overgang ervaren heeft, maar volgens haar is ze doordat haar baarmoeder op haar 35ste verwijderd is, nooit in de overgang geweest. En hiermee was het gesprek dan ook ten einde.
Als ik nu zo lees wat jullie allemaal slikken om die overgang een beetje soepel te laten verlopen verbaast het me eigenlijk wel als ik dit met mezelf vergelijk. En volgens mij zit ik er toch middenin. Ik ben 53 en inmiddels al zeker een jaar niet meer ongesteld geweest.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:18

ik ben nu 65 en ben al vanaf m'n 48ste bezig met de vreselijkste opvliegers, sterk stinkend hormoonzweet waar geen deo tegen bestand is, 20 kilo aangekomen in al die jaren die er nooit meer af willen.
Ik hoop dat het ooit overgaat, ik ken iemand van in de 80 die nog steeds opvliegers heeft.
Zoals een collega van me altijd zei: overgang? er gaat helemaal niets over.....

In al die jaren heb ik tientallen pillen geprobeerd, die werkten een weekje en dan was het weer gedaan, kon de pot weer doorgegeven aan een kennis die hetzelfde probleem heeft. Ik ben ermee gestopt. Huisarts is een vervanger van een vervanger als er al eentje is, die heeft me vorig jaar met een gebroken been weggestuurd, ik moest me niet zo aanstellen, dus daar heb ik weinig vertrouwen in.

Niet klagen maar dragen, zei mijn moeder zaliger altijd, die geen seconde last van de overgang gehad heeft volgens zichzelf, maar ik herinner me jaren van vestje aan, vestje uit....

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:16

... ik ben door mijn orthomoleculaire arts netjes door de overgang heen geloodst.

Als gezegd: het is een natuurlijk proces. Je lichaam moet een beetje wennen, maar gedoe hoort er niet bij.

Misschien moet ik weer eens derwaarts, want ik heb de laatste weken?, maanden weer een soort van opvliegers. Als dochter van een koukleum vind ik het grappig dat mijn lichaam zoveel hitte kan produceren (Klaas voelt het soms), maar het is jaren weggeweest.
(Efkes een check van de bijnieren of wat haar zinnig lijkt.)

D_akota

Berichten: 661
Geregistreerd: 21-11-18
Woonplaats: Aan de bosrand

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:22

Ik ben vorige week naar de huisarts geweest omdat er zo klaar mee was dat ik zo slecht sliep. Volgens haar waren al mijn klachten duidelijk dat het de overgang is. Ben nu gestart met hormonen. Hoop dat dit wat gaat doen.

tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:25

Janneke2 schreef:
... ik ben door mijn orthomoleculaire arts netjes door de overgang heen geloodst.

Als gezegd: het is een natuurlijk proces. Je lichaam moet een beetje wennen, maar gedoe hoort er niet bij.

Misschien moet ik weer eens derwaarts, want ik heb de laatste weken?, maanden weer een soort van opvliegers. Als dochter van een koukleum vind ik het grappig dat mijn lichaam zoveel hitte kan produceren (Klaas voelt het soms), maar het is jaren weggeweest.
(Efkes een check van de bijnieren of wat haar zinnig lijkt.)



Waar ben je geweest?

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 21:57

Toen ik in de overgang kwam woonde ik nog in de Randstad.

Ik kan deze mevrouw opbellen en vragen om een telefonisch consult, en bij bloedonderzoek 'kunnen we creatief zijn'. (Zij stuurt een formulier en een te vullen buisje, en dan kijk ik de assistente van mijn huisarts lief aan...)

Of ik kom langs en combineert het met oude vrienden bezoeken.

Op www.mbog.nl staat een complete lijst van artsen (en diëtisten en wat al niet).

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:00

10 Jaar heeft deze moeilijke periode in mijn leven geduurd. Ik ben nu 52 jaar. Ik dacht dat mijn menopauze in december 2022 was. Maar in ben afgelopen februari toch nog 1 keer ongesteld geweest. Daarna niet niet meer. Ik verwacht ook niets meer.

Ik ben weer sinds 10 jaar eindelijk weer aan het werk.

Mijn leven heeft echt stil gestaan, ik heb ontzettend veel klachten gehad. Ze kwamen, ze gingen, er kwamen anderen voor in de plaats, die gingen, de eerdere klachten kwamen weer langs enz enz enz.
De laatste 2/3 jaren namen de klachten beetje bij beetje af. De slechte periodes werden minder heftig en korter, de goede periodes duurden steeds langer.

Ik ben nog steeds geen fan van de zomer. Maar het is weer te doen. Ik leef weer (al leef ik het liefst in de herfst en winter).

Wat mij betreft is de overgang echt een overgang. Ik ben er doorheen. Het was hels, maar het is gedaan en volbracht.

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met vrouwen die hormonen slikken om de overgang een halt toe te roepen. Ooit moet je stoppen met die hormonen. De overgang is dan nog niet gedaan. Het lijkt me zoveel moeilijker om er doorheen te gaan als je ouder/ongezonder/minder vitaal en sterk bent. Toch begrijp ik het wel hoor. Heel goed zelfs. Maar ik zag het voor mezelf niet als een oplossing.

marga1
Berichten: 891
Geregistreerd: 11-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:10

Dammie schreef:
Ik heb sinds een tijd hele zware menstruatie. Echt elk uur rennen om te wisselen, doorlekken etc.
Afgelopen week had de bus vertraging en ben ik ondanks ob super plus en maandverband doorgelekt.
Dus ik kan gewoon nergens naartoe die dagen -O-
Ik ben weer met de pil begonnen, maar voorlopig werkt dat nog niet _-:( .

Mensen hier met ervaring hiermee? Tips hoor ik graag.


Bij mij waren vleesbomen de oorzaak. Dus ga naar de huisarts en laat je doorverwijzen naar een gynacoloog.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 22:36

Ik ben geloof ik de enige die relatief gezien nergens last van heeft. Het zou te maken kunnen hebben met de combinatie van anti-epileptica die ik slik. Vergeetachtig was ik dus al van de eerste, van nummer twee val je af en van de laatste word je wordt je sneller slaperig. Dus in mijn geval heeft misschien eindelijk ieder nadeel zijn voordeel?

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 06:43

Dat kun je natuurlijk niet zomaar stellen :)

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:06

Er is natuurlijk ook een bepaald percentage vrouwen die sowieso geen of zeer milde klachten ervaart.

Zo heeft ook niet iedereen last van de menstruatie.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 07:57

Voor mij is het herkenbaar, ik ben bijna 50 en moeder van 2 kinderen van 21 en 10 jaar en ik heb geen partner. Ik ben ook heel erg moe en heb er dagen bij dat ik echt extreem moe ben, dan heb ik echt heel weinig energie en ook nergens geen zin meer in. Ook heb ik op zijn tijds opvliegers dan heb ik het echt bloedheet en wat raar is soms voel ik ook koud aan. Ik slaap ook erg slecht kan elke uur van de nachtklok zien en word wakker badend van het zweet. Ik heb al jarenlang een spiraal dus ik ben al jarenlang niet meer ongesteld geweest,maar zo nu dan toch nog pijnlijke borsten hebben. Ik heb er ook dagen bij dat ik niks kan hebben aan mijn hoofd,dan heb ik ook een kort lontje en ik vergeet ook best veel dingen.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 08:42

Boras schreef:
Dat kun je natuurlijk niet zomaar stellen :)

Nee, vandaar ‘zou kunnen’ ;-), en een vraagteken. Het is niet zomaar een paracetamolletje wat ik naar binnen werk twee keer daags. Het is in ieder geval bekend dat epilepsie je hormoonhuishouding door de war gooit, dus invloed op de overgang zal het zeker hebben.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:15

Padoertje schreef:
Vraagje voor degene die echt al flink in de overgang zitten of hebben gezeten; kregen jullie bij flinke inspanningen ook heel snel een te hoge hartslag icm zuurstofgebrek?

Ja. Sterker nog: ik kon stil zitten en dan alsnog een hartslag hebben die opliep tot 120.
Werd dan ook vaak licht in mijn hoofd (niet altijd tegelijkertijd met de oplopende hartslag) of had tintelingen in mijn benen en dat vond ik dan weer doodeng, wat het niet beter maakte. De huisarts kon niks vinden en gooide het op stress. Ik zat toen, terugkijkend, middenin de overgang, die voor mij begon rond of net voor mijn veertigste. De hartkloppingen en het jezelf kwijt zijn (tot aan paniekaanvallen toe, iets wat absoluut niet bij mij "hoort") vond ik de allerergste verschijnselen van de overgang. Ik had ook geen idee dat het bij de overgang kon horen overigens, maar ik vond toen een website (die ik nu niet meer kan vinden) waar vrouwen hun ervaringen deelden en daar werden hartkloppingen ook vaak genoemd. Het scheelt toch als je dingen van elkaar herkent :-) .

Inmiddels ben ik er ruim doorheen en hoewel ik nog niet altijd mijn oude energieniveau heb, zijn alle andere symptomen (opvliegers, hartkloppingen, paniekaanvallen, "wegtrekkers" etc) nu weg. De extra kilo's zijn helaas wel gebleven :') .

Als je rare symptomen hebt die je niet vertrouwt: ga naar de huisarts. Maar hou er tegelijkertijd rekening mee dat de overgang héle rare dingen met je kan doen!

Vwb dingen die kunnen helpen tijdens de overgang heb ik persoonlijk de beste ervaring met cranio-sacraaltherapie en als supplement was Menoelle het enige wat echt wat deed.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft. Het kan echt een rottijd zijn (ik heb er iig niet van genoten :D ) maar daarna wordt het echt weer leuk :j .

Wintu

Berichten: 2930
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 10:24

Dammie schreef:
Ik heb sinds een tijd hele zware menstruatie. Echt elk uur rennen om te wisselen, doorlekken etc.
Afgelopen week had de bus vertraging en ben ik ondanks ob super plus en maandverband doorgelekt.
Dus ik kan gewoon nergens naartoe die dagen -O-
Ik ben weer met de pil begonnen, maar voorlopig werkt dat nog niet _-:( .

Mensen hier met ervaring hiermee? Tips hoor ik graag.


Hier precies hetzelfde helaas. Het ontwricht het leven gewoon even die week. De pil wil ik niet weer aan, omdat hormonen hier altijd voor ellende hebben gezorgd.

Ik slaap wonderwel goed, maar ben overdag opeens aan de tukjes :')
Ik ben vergeetachtig, kom aan in gewicht, laag zelfbeeld en mijn libido is tot beneden het nulpunt gezakt. Ik herken me zelf helemaal niet meer.

Ik kom in mijn facebook feedtelkens viteezy tegen, iemand bekend daar mee?

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 11:34

Goh wat herkenbaar allemaal.
Ik ben nu 51 en naar mijn idee al jaren in de overgang, althans met vlagen.
Mijn menstruatie is al 4 jaar onregelmatig en heb ook bij vlagen last van de opvliegers en nachtzweten.
Laatste tijd wordt het erger.
Erg vermoeid steeds, maar toch slecht slapen, badend in het zweet wakker worden als je eindelijk eens lekker ligt te slapen.
Vergeetachtig, emotioneel, hoofdpijn en inderdaad snel buiten adem (dat had ik zo niet gelinkt aan de overgang)
Helaas mag ik geen hormonen slikken, dus zit nu aan de ymea 8-1 dat helpt in iedergeval met de opvliegers overdag.

Ik wordt gewoon soms zo moe van mijzelf.
Heb steeds allerlei klachten en heb het idee dat mijn (werk)omgeving vaak denkt dat ik mij aanstel en dat doet wel veel pijn :(
Ik probeer mij zo goed mogelijk erdoorheen te worstelen.
Om dan te lezen dat het nog wel jaaaaaren kan duren stemt mij wel somber (of zijn dat de overgangsemoties?)