Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 04:56

Hoi,

Ik denk dat ik in de overgang kom. Ik voel me al een maand of 7-8 zo anders. Heb ineens veel meer acne en wordt regelmatig 's nachts wakker badend in het zweet en ik slaap slecht. Overdag heb ik vaker een korter lontje.
Ik voel me zo anders dat ik mezelf gewoon kwijt ben, ik kan het niet precies uitleggen. Ik weet soms ook niet wat ik wil, ik plan iets, maar puntje bij paaltje haak ik af, net alsof ik geen energie heb.
Ik ben nog ongesteld, vroeger kwam dat op de dag nauwkeurig, tegenwoordig soms eerder en soms later, ook heftiger en langer. De anderhalve week voordat ik ongesteld word, heb ik enorm pijnlijke borsten en voel ik me echt op mijn slechts. Dat had ik nooit. Ik gebruik geen anticonceptie. Heb ook geen partner.

Mensen die dit herkennen? Hoort dit inderdaad bij de overgang? Hoe pakken jullie dit aan? Ik ben bijna 47, heb 2 kinderen van 9 en 11, en ik wil me weer normaal voelen.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 07:55

Kan hoor maar vind het wel vrij vroeg omdat je twee kinderen hebt. Je kunt het gewoon laten prikken, ze kunnen het in je bloed zien. Wanneer je gelijk hebt zit je waarschijnlijk in de pre menopauze, maar dat kunnen ze ook in je bloed zien. Ik zou dus even naar de dokter gaan. Hoop dat je je snel weer jezelf voelt!

BelgenGek

Berichten: 2240
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 08:03

Zou prima kunnen hoor dat het begonnen is,
Bloedonderzoek kan je duidelijkheid geven.
Bij 'de groene vrouw' kan je natuurlijke middelen vinden ter ondersteuning.
Bij de apotheek ook wel maar dan heb je de standaard middelen met onbekende toevoegingen etc.
Het wat je zelf het prettigste vind.

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 08:30

Klinkt vergelijkbaar hoe ik me voel. Alleen zonder kinderen. Heb me laten verwijzen naar een overgangsconculente. Heb een nog al conservatieve huisarts kwam ik achter.

"Kan ik in de overgang zitten met deze klachten?'
'Menstrueer je nog?'
'Ja een beetje'
'Nee dan kan je echt nog niet in de overgang zitten'

Gelukkig kon de overgangsconculente me meer helpen.

En oh ja, ik ben 45
Laatst bijgewerkt door jeetje77 op 17-02-23 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 08:41

Klinkt erg bekend, erg bekend.
Overgang is heel lastig, zeker de nachtelijke hittegolven, je wordt net voor zo’n golf ( ik haat het woord opvliegers) wakker en dan heb je het heel warm.
Die emotionele rollercoaster klinkt ook erg bekend.
Daarnaast, de overgang houdt zich niet vast aan een bepaalde leeftijd dat het begint, bij mij begon het op mijn 49e en ben nu 54.
Ik heb van een gyn Estradiol pleisters gehad om het allemaal wat soepeler te laten verlopen, maar was daar niet zo kwijt van. Toch wel,wat bijwerkingen en ze blijven slecht zitten. Ik probeer het nu met pillen die ik bij het kruidvat haal.

gertrud

Berichten: 80
Geregistreerd: 07-12-10

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:30

Ja, dat kan heel goed de overgang zijn! De klachten zijn vaak erg hevig in het begin. En later ook, overigens. Ik heb bijna alles geprobeerd en ben uiteindelijk terecht gekomen bij hormonen. Het is niet te vergelijken met het nemen van de pil: je vult nu een hormoontekort aan. De hoeveelheden die je binnen krijgt zijn veel en lager. Goede informatie kun je vinden op de site: www.balance-menopause.com. De overgang kan enorm veel klachten veroorzaken, van paniekaanvallen tot droge ogen. Succes!

sasja0705
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:38

Hier al sinds 6 jaar... en nee, met 47 ben je niet te vroeg.
Ook dat is veranderd in de laatste decenia en veel vrouwen komen vroeger in de overgang.
Bloeden... dat is geen indicatie, geen bloeden is meestal alleen de laatste of finale phase.
Ook zo leuk : iedere vrouw heeft vaak verschillende symptomen.
Zo heb ik (afkloppen) tot nu toe geen enkele opvlieger gehad .
Dus wat jij beschrijft, ts, in de nacht bvb.
Maar waar ik vroeger 1x stipt op datum 1 week ongesteld werd... ben ik nu hooguit 1 week (meestal 5 dagen) in de maand NIET aan het bloeden.
Op een gegeven moment was het zo erg dat bloedarmoede en allemaal te korten bij kwamen kijken.
En zowat 4 jaar heeft mijn huisarts volgehouden dat ik NIET in de overgang ben.
Op een gegeven moment in overleg de pil genomen... was voor de eerste 3 maanden echt een verlichting... en toen verschrikkelijke migraine-aanvallen...
Voor die tijd wist ik niet eens wat het was en kon mir niet voorstellen wat voor een pijn dat is...
1 jaar heb ik dat volgehouden en weer naar de doc... en die zij doodleuk (bij de bloeduitslagen) , zie je , je bent niet in de overgang... kijk eens hier naar die ( kom even niet meer op de naam) waarde.
Toen ben ik lichtelijk ontploft en vroeg of die zijn titel in de lotterij gewonnen had of aan het dementeren was, want al een jaar aan de pil -:(-

Oeps..., ok dus weer van de pil af.
Mijn lichaam is nu weer aan het resetten... en ik val weer af, jammer.
Dat was echt n voordeel, eindelijk n paar kilo's erbij.
Dus bloeden, niet bloeden, onregelmatig, veel of weinig
-dat verschilt echt.
Aankomen of juist afvallen
Hyperactief of juist lethargisch.
Ook zijn mijn lange haaren eraan gegaan... mijn mooie lange,grijze krullen werden echt n bezem - zo stug als van een stoffer... en heb mij spontaan (ook dat is iets, haha)van 50cm naar 18mm laten scheren...

Eveneens als de psyche... ik was al een emotie-bom voor die tijd... maar nu helemaal, kort lontje vaak of juist sentimenteel (kan zo maar spontaan janken om een dode bij)

Het kan morgen over zij maar ook nog eens jaren duren, zucht.

Enige wat ik nu doe , is extra magnesium, ijzer en vitaminen/mineralen slikken naast zoveel als mogelijk gezonde voeding.

Dus sterkte...

polderke
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-09-05

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:51

Heel erg herkenbaar allemaal...ik ben vooral heel erg vergeetachtig, veel Opvliegers en nachtzweten. Ook ik herken mezelf niet. Achteraf is dit al jaren aan de gang. Ik ben 52 en menstrueer al zeker een jaar niet meer. Heb nu Femoston gekregen maar durf er nog niet goed aan te beginnen. Ben zo bang dat ik nog meer aan kom en ben al zoveel zwaarder geworden.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 10:27

Google eens op bio identieke progesteron crème, en mocht je dat willen proberen dan is via iherb of pipingrock.com bestellen een stuk voordeliger dan via NL.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:41

sasja0705 schreef:
Hier al sinds 6 jaar... en nee, met 47 ben je niet te vroeg.
Ook dat is veranderd in de laatste decenia en veel vrouwen komen vroeger in de overgang.
Bloeden... dat is geen indicatie, geen bloeden is meestal alleen de laatste of finale phase.
Ook zo leuk : iedere vrouw heeft vaak verschillende symptomen.
Zo heb ik (afkloppen) tot nu toe geen enkele opvlieger gehad .
Dus wat jij beschrijft, ts, in de nacht bvb.
Maar waar ik vroeger 1x stipt op datum 1 week ongesteld werd... ben ik nu hooguit 1 week (meestal 5 dagen) in de maand NIET aan het bloeden.
Op een gegeven moment was het zo erg dat bloedarmoede en allemaal te korten bij kwamen kijken.
En zowat 4 jaar heeft mijn huisarts volgehouden dat ik NIET in de overgang ben.
Op een gegeven moment in overleg de pil genomen... was voor de eerste 3 maanden echt een verlichting... en toen verschrikkelijke migraine-aanvallen...
Voor die tijd wist ik niet eens wat het was en kon mir niet voorstellen wat voor een pijn dat is...
1 jaar heb ik dat volgehouden en weer naar de doc... en die zij doodleuk (bij de bloeduitslagen) , zie je , je bent niet in de overgang... kijk eens hier naar die ( kom even niet meer op de naam) waarde.
Toen ben ik lichtelijk ontploft en vroeg of die zijn titel in de lotterij gewonnen had of aan het dementeren was, want al een jaar aan de pil -:(-

Oeps..., ok dus weer van de pil af.
Mijn lichaam is nu weer aan het resetten... en ik val weer af, jammer.
Dat was echt n voordeel, eindelijk n paar kilo's erbij.
Dus bloeden, niet bloeden, onregelmatig, veel of weinig
-dat verschilt echt.
Aankomen of juist afvallen
Hyperactief of juist lethargisch.
Ook zijn mijn lange haaren eraan gegaan... mijn mooie lange,grijze krullen werden echt n bezem - zo stug als van een stoffer... en heb mij spontaan (ook dat is iets, haha)van 50cm naar 18mm laten scheren...

Eveneens als de psyche... ik was al een emotie-bom voor die tijd... maar nu helemaal, kort lontje vaak of juist sentimenteel (kan zo maar spontaan janken om een dode bij)

Het kan morgen over zij maar ook nog eens jaren duren, zucht.

Enige wat ik nu doe , is extra magnesium, ijzer en vitaminen/mineralen slikken naast zoveel als mogelijk gezonde voeding.

Dus sterkte...


Met dokter bedoel je de huisarts?

Wist je dat je ook naar een "overgangspoli" kunt gaan? Daar kijken ze veel beter naar je klachten en proberen er een oplossing voor te zoeken.

Helaas zijn er nog veel huisartsen die dat niet zo nodig vinden......

En ondertussen heb jij (en je omgeving/werkgever) daar wel last van.

Ik weet niet waar je woont, maar de overgangspoli van het ziekenhuis in Drachten is echt heel goed. Vanuit het hele noorden komen ze daar naar toe voor behandeling.

Mijn advies is dus toch om je eens door te laten verwijzen.

sterkte!

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:49

Er is ergens dacht ik een topic over de overgang..
Ik heb het waarschijnlijk nu ook.. En ik mag for god sake hopen dat het niet 6 jaar duurt zeg :oo

Wat ik herken is het jezelf niet herkennen.. bij mij uit zich dat in overdreven veel stress hebben, heel onzeker worden, daardoor niks meer kunnen uitvoeren, me niet tot moeilijke dingen kunnen zetten (die in realiteit niet moeilijk zijn, maar wel in mn hoofd). Oh ja, en gewichtstoename .. ik ben juist gaan sporten, en meer gaan sporten, maar ik heb al 7 kilo bij elkaar verzameld..
Sinds kort heb ik natuurlijke ondersteuning, van Valdispert ofzo geloof ik..

Bij mij gaat het in vlagen, ik heb de eerste vlaag gehad, duurde bijna een jaar.. ik voel me nu weer als mezelf, en ik hoop van ganse harte dat het zo blijft. Verder lees ik even mee voor tips en tricks..

Sterkte TS, het is echt heel vervelend..

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:01

Cer schreef:
Er is ergens dacht ik een topic over de overgang..
Ik heb het waarschijnlijk nu ook.. En ik mag for god sake hopen dat het niet 6 jaar duurt zeg :oo

Wat ik herken is het jezelf niet herkennen.. bij mij uit zich dat in overdreven veel stress hebben, heel onzeker worden, daardoor niks meer kunnen uitvoeren, me niet tot moeilijke dingen kunnen zetten (die in realiteit niet moeilijk zijn, maar wel in mn hoofd). Oh ja, en gewichtstoename .. ik ben juist gaan sporten, en meer gaan sporten, maar ik heb al 7 kilo bij elkaar verzameld..
Sinds kort heb ik natuurlijke ondersteuning, van Valdispert ofzo geloof ik..

Bij mij gaat het in vlagen, ik heb de eerste vlaag gehad, duurde bijna een jaar.. ik voel me nu weer als mezelf, en ik hoop van ganse harte dat het zo blijft. Verder lees ik even mee voor tips en tricks..

Sterkte TS, het is echt heel vervelend..

[HK] De overgang...en dan??

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:10

Lijkt wel op de overgang, ja. Hier al 5 jaar aan de gang (ben nu 51). Ik menstrueer bijna niet meer, eens in het jaar of zo. Hittegolven overdag zijn gestopt, maar die ‘s nachts waren weg en zijn teruggekeerd |(
Stemmingswisselingen heb ik niet echt, maar wel 10 extra kilo’s erbij en heel dikwijls migraine. Ik heb verschillende homeopathische producten geprobeerd zoals Cérélys en Happy Mammoth, maar ik had niet het idee dat het echt werkte.
Nu neem ik niks.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:11


Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:19


sasja0705
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:24

@Marie111...
Net de quote verkloot.
Ja, met dokter bedoel ik huisarts, en zijn vervangers/ collega's.
Poli klinkt goed maar Drachten is ff n beetje ver vanuit de Veluwe.
Maar ik ben al lang blij dat nu nadat ik met de pil weer gestopt ben, mijn lichaam weer redelijk gewoon wordt.
Ik ben toen ik gesteriliseerd werd (op mijn 22e, medische redenen) al gewaarschuwd, dat de overgang al heel vroeg kan inzetten- er werd toen zelfs gezegd dat het al rond de 35 zou kunnen gebeuren , dus in dat opzicht heb ik al geluk gehad, haha.
Met de extra supplementen vind ik het wel best zo... ben al lang blij, dat ik geen opvliegers heb en dat mijn korte termijn geheugen weer n beetje op orde is ( van wegen portemonnee in de koelkast, autosleutels in gereedschapskist en ga zomaar door,haha)
Mijn moeder kon ik het niet vragen, die is heel vroeg overleden maar heb eens mijn tantes (haar zussen) gevraagd...
1 zei : ik had een hik en hetw as over
De andere 2 hebben ook jaren over gedaan..

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:25

ik ben net 51, ben er al doorheen geloof ik?
al bijna twee jaar niet meer ongesteld, heb geen korte lontjes meer, gewicht blijft redelijk stabiel.

alleen die domme opvliegers blijven helaas hangen. -O-

er zijn heel veel supplementen,maar kijk er een beetje mee uit.
vooral die met zilverkaars er in kunnen namelijk negatieve invloed hebben op je schildklier.
en dat gezegd hebben kan het ook zijn met jouw klachten dat je schildklier niet helemaal goed werkt.
dus is het handig om even een check up te laten doen van je bloed en te kijken of alle waardes in orde zijn.

Annemarievzr

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:27

Kan heel goed hoor. Vanaf 45 jaar zijn de meeste vrouwen in de overgang al hoeft dat niet meteen gepaard te gaan met de hele santekraam aan opvliegers, etc etc.
De peri-menopauze duurt echt een heel aantal jaren to 1 jaar na de laatste menstruatie. Daarna ben je in de menopauze. In de perimenopauze wordt je menstruatie onregelmatiger (op allerlei manieren: langer, korter, vaker, minder vaak) en kan veel heviger worden. En je hormonen zijn flink op hol met mogelijk allerlei nare bij-effecten. De oestrogeenproductie wordt steeds minder.
Je kunt inderdaad hormonen nemen, maar hou ook je leven eens onder de loep. Als je veel stress hebt dan gaan de steeds beperktere "hormoonbouwstenen" in je lichaam naar adrenaline (dat heeft voorrang) in plaats van naar oestrogeen. En dus wordt het allemaal nog een graadje erger.
Ik had zelf geen zin om na al die jaren aan de pil weer hormonen te gaan slikken dus doe het met kruidenondersteuning maar mijn conclusie is vooral: accepteer het want bij mij werkt niets aan de kruiden/supplementen kant echt goed en laat je vooral niet met een kluitje in het riet sturen als je ergens echt last van hebt. Je hebt geen burn out, maar je slaapt gewoon mega-slecht door de nachtelijke opvliegers. Je bent hebt geen depressie maar neemt wel afscheid van een levensfase. Je bent niet gek, maar je bent vergeetachtig of chagrijnig omdat je lichaam bezig is een andere hormoonbalans te krijgen.

sterkte!

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:29

Annemarievzr schreef:
Als je veel stress hebt dan gaan de steeds beperktere "hormoonbouwstenen" in je lichaam naar adrenaline (dat heeft voorrang) in plaats van naar oestrogeen. En dus wordt het allemaal nog een graadje erger.

.. echt? dat zou een hoop verklaren zeg...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:34

Het klinkt toch echt als overgangsklachten. Ik ben er goddank doorheen nu met 54 maar was er met 45 al redelijk vol in. 5 jaar geleden was het definitief klaar ook bewezen met bloedonderzoek. Ik ben er redelijk doorheen gekomen toen ik eenmaal besefte dat de ellende door de overgang kwam. De gyneacoloog had het vermoeden dat het kwa hormoonschommeling mee viel dankzij de mirena die ik had. Dat kleine beetje was mogelijk net genoeg om er zonder moord en doodslag door te komen.

Wat je vertelt herken ik van mijn moeder, zij zat in de overgang toen ik aan het puberen was. Oef pittige tijd ze zat zichzelf zo ontzettend in de weg :(:) emotioneel en fysiek. Kon onredelijk ontploffen om de meest kleine dingen waar ze zich daarna rot voor schaamde. Gelukkig konden we er als gezin wel goed over praten maar het was echt niet tof. Arme mama.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 15:58

Sinds de booster prik in dec 21 alleen maar ellende gehad.
Niet slapen, opvliegers, aankomen (was net 19 kilo kwijt, zitten weer 9 kilo's bij afgelopen jaar).

Alles geprobeert en uiteindelijk overgangsconsulente die adviseerde om mijn Thyrax naar de ochtend te zetten en in de avond voor het slapen magnesium van lucovital met koude melk
Op de dag vitamine van Vitals en vitamine D.
Ik heb er zelf nog CBD pasta bij genomen en pas ergens in augustus gingen we de goede kant uit.
Nu gebruik ik niets meer en heb mijn thyrax weer naar de avond gedaan.

Alleen nu zit ik nog steeds met alle kilo's die er niet afgaan. ;( ;(

Ik kreeg van de overgangsconsulet in de Ny Smellinghe geen hormonen omdat ik een herseninfarct 9 jaar geleden heb gehad dus dat was helaas.

Zoek hulp als je er niet uitkomt. Het kan een dikke ellende zijn, blijf er niet mee doorlopen.


En vooral welkom in het overgangs topic, we zijn niet eenkennig hoor.

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:18

TS, ik zit al sinds mijn 37e in de overgang (is indertijd door zowel bloedtesten en een hysteroscopie bevestigd) en ben inmiddels net zo oud als jij. Tot voor kort slikte ik de simpele variant van Ymea in de lichtgroene verpakking, wat het nachtelijk zweten voor mij aanzienlijk minder maakte. Ymea maakt alleen geen versies met cimicifuga racemosa meer, dus ben ik overgestapt op Davitamon waar deze plant nog wel in verwerkt wordt. Misschien helpt het jou ook, al is het alleen maar voor de nachten.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:24

Ik ben er relatief makkelijk doorheen gerold.
Werd wel maandelijks een paar uur erg beroerd, zeer onhandig als dat net in een vergadering gebeurd.
Door het nemen van een spiraaltje waren die klachten gauw verdwenen.
Na 5 jaar spiraal eruit en daarna geen last meer gekregen.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-23 16:38

Bedankt iedereen voor alle tips en jullie ervaringen! Hier heb ik veel aan.
Fijn dat het ook herkenbaar is voor anderen, ik had af en toe al het idee een beetje gek te worden.
Volgende week ga ik eens naar de huisarts om te praten en bloed te laten checken.
En ik ga even in het topic kijken wat er genoemd werd.
En die Ymea had ik gezien in een reclame. Ik heb tot nu nooit iets geslikt maar ik zou wel erggg graag van het nachtzweten af willen komen, dit is zo vreselijk naar.
Ik las ook meerdere keren over een spiraaltje. Ik heb een Mirena gehad maar na een jaar laten verwijderen (3 jaar geleden) ik ben bijna een jaar non-stop ongesteld geweest dus dat werkte niet voor mij.

SARINO

Berichten: 469
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Re: Overgang? Mezelf een beetje kwijt zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:56

Je kan misschien ook je klachten bij de osteopaat neerleggen. Ik heb er veel aan gehad.