Meer mensen met ARFID?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 18:04

fleurtjeuh schreef:
Ok, allereerst moest ik de term googlen want ik kende het niet.
En hoewel ik tot de conclusie ben gekomen dat dit bij mij niet speelt, wil ik jullie wel heel veel sterkte wensen.
Wat lijkt het me rot als je geen gezonde relatie kan hebben met eten en dat het daardoor je leven belemmert
Dus geen hulp of tips van mijn kant, alleen maar sterkte gewenst en ik hoop dat jullie allemaal een gezondere relatie met eten krijgen! :(:)


Dank je.
Het is ook jammer dat je als mens moet eten. Anders zou ik af en toe iets voor de lekkers eten. Maar je wordt elke dag meerdere keren geconfronteerd met je probleem en dat vreet ook energie :o
En de vele onwetende opmerkingen van mensen die dan dingen zeggen als ‘neem nou dit koekje, je kan het hebben’ terwijl je weet dat je hem niet zou wegkrijgen. Of ‘ik wilde dat ik zo slank was’ terwijl ik alleen maar slank ben omdat het eten niet lukt. Niet omdat ik gezond eet en naar de sportschool ga.

(Moest door jouw berichtje even denken aan wat dingen die gevoelig zijn :o )

fleurtjeuh
Berichten: 10316
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:18

Selina schreef:
fleurtjeuh schreef:
Ok, allereerst moest ik de term googlen want ik kende het niet.
En hoewel ik tot de conclusie ben gekomen dat dit bij mij niet speelt, wil ik jullie wel heel veel sterkte wensen.
Wat lijkt het me rot als je geen gezonde relatie kan hebben met eten en dat het daardoor je leven belemmert
Dus geen hulp of tips van mijn kant, alleen maar sterkte gewenst en ik hoop dat jullie allemaal een gezondere relatie met eten krijgen! :(:)


Dank je.
Het is ook jammer dat je als mens moet eten. Anders zou ik af en toe iets voor de lekkers eten. Maar je wordt elke dag meerdere keren geconfronteerd met je probleem en dat vreet ook energie :o
En de vele onwetende opmerkingen van mensen die dan dingen zeggen als ‘neem nou dit koekje, je kan het hebben’ terwijl je weet dat je hem niet zou wegkrijgen. Of ‘ik wilde dat ik zo slank was’ terwijl ik alleen maar slank ben omdat het eten niet lukt. Niet omdat ik gezond eet en naar de sportschool ga.

(Moest door jouw berichtje even denken aan wat dingen die gevoelig zijn :o )

T lijkt me echt super rot :(
Hopelijk wordt je omgeving begripvoller en steunender hierin.
Dankjewel dat je het deelt, dit maakt mij weer bewuster van dingen die je soms beter niet kan zeggen.

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 18:29

Selina schreef:
wyoming schreef:
Ik heb er tot mijn 26ste zwaar last van gehad. Ik heb het deels overwonnen naar een redelijk gezond eet patroon maar ik eet ook nog heel veel niet.

Ik ben wel blij dat het tegenwoordig meer bekend is, hopelijk geeft dat ook meer begrip in plaats van “die lastige eter” te zijn.


Heb je er hulp voor gezocht of er zelf aan gewerkt?

Wel knap dat je het deels overwonnen hebt!


Ik heb er zelf aan gewerkt. Ik denk dat ik er 10 jaar over heb gedaan om überhaupt die drempel over te gaan. (Van ik wil graag meer lusten, maar geen idee waar te beginnen, tot beginnen)

Ik leefde voornamelijk op wit brood zonder korstjes met vlokken of kaas. Patat, kale pasta, pannenkoeken, chips/koek/snoep.

Ondertussen lust ik dus meer, maar ben dus ook al bijna 13 jaar bezig. Wit brood is volkoren brood geworden met korstjes en ik zet ‘s avonds een “normale” warme maaltijd op tafel (maar wel binnen mijn grenzen)
Maar er zijn ook nog genoeg dingen die ik wel zou willen proeven maar mijzelf nog niet toe kan zetten. En dingen die ik bij voorbaat al heb afgeschreven.

Mensen moeten mij ook niet gaan pushen iets wel te eten want dan krijg ik helemaal niks meer weg.

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 18:33

wyoming schreef:
Ik heb er zelf aan gewerkt. Ik denk dat ik er 10 jaar over heb gedaan om überhaupt die drempel over te gaan. (Van ik wil graag meer lusten, maar geen idee waar te beginnen, tot beginnen)

Ik leefde voornamelijk op wit brood zonder korstjes met vlokken of kaas. Patat, kale pasta, pannenkoeken, chips/koek/snoep.

Ondertussen lust ik dus meer, maar ben dus ook al bijna 13 jaar bezig. Wit brood is volkoren brood geworden met korstjes en ik zet ‘s avonds een “normale” warme maaltijd op tafel (maar wel binnen mijn grenzen)
Maar er zijn ook nog genoeg dingen die ik wel zou willen proeven maar mijzelf nog niet toe kan zetten. En dingen die ik bij voorbaat al heb afgeschreven.


Dat is al knap! Volkoren lijkt mij ook een handige om te leren eten maar staat nu nog op m’n ‘eng’ lijstje.

Wat zou je nog een keer willen proberen?

Hier moet ik nu een lijst maken van alles dat ik niet eet (die is lang := ) en sorteren op mate van eng. En dan maandag 1 ervan kiezen en meenemen en zit te denken om gewoon direct het engste te doen :=

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:06

Selina schreef:
Dat is al knap! Volkoren lijkt mij ook een handige om te leren eten maar staat nu nog op m’n ‘eng’ lijstje.

Wat zou je nog een keer willen proberen?

Hier moet ik nu een lijst maken van alles dat ik niet eet (die is lang := ) en sorteren op mate van eng. En dan maandag 1 ervan kiezen en meenemen en zit te denken om gewoon direct het engste te doen :=


Volkoren heb ik leren eten door mijn zoon. Toen hij eenmaal brood mocht eten ben ik met hem mee gaan eten. Eerst naar bruin en daarna naar volkoren. (Iets met het goede voorbeeld willen geven, sowieso zijn mijn kinderen een goede stok achter de deur) Ondertussen wil hij meergranen met zoveel mogelijk pitten en zaden maar dat is mij nog een stap te ver.

Er is nog zoveel wat ik wel zou willen eten, vooral in de fruit hoek. Ik heb nog tegen veel soorten fruit een aversie. Terwijl ik van sommige dingen wel van de smaak houdt maar niet van de structuur (bijvoorbeeld aardbeien, de smaak vind ik lekker maar die pitjes proeven voor mij alsof ik op zand zit te kauwen)

En daarnaast zou ik een keer iets met zuurkool willen maken, mijn zoon is er gek op en vraagt er ook om, maar dat lukt mij ook (nog) niet.

En zo kan ik nog wel meer dingen bedenken.

Ik zou trouwens niet met het engste beginnen maar met iets wat je graag zou willen leren eten.

Ik moet er namelijk niet aan denken om vis/schaaldieren te eten, dat zou voor mij echt onder aan de lijst staan als “engste” en eigenlijk mag dat van mij ook gewoon een no go blijven :o Maar ik eet ook geen banaan maar zou dat wel willen eten, dus ik zou dan met zoiets beginnen.

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 19:13

wyoming schreef:
Selina schreef:
Dat is al knap! Volkoren lijkt mij ook een handige om te leren eten maar staat nu nog op m’n ‘eng’ lijstje.

Wat zou je nog een keer willen proberen?

Hier moet ik nu een lijst maken van alles dat ik niet eet (die is lang := ) en sorteren op mate van eng. En dan maandag 1 ervan kiezen en meenemen en zit te denken om gewoon direct het engste te doen :=


Volkoren heb ik leren eten door mijn zoon. Toen hij eenmaal brood mocht eten ben ik met hem mee gaan eten. Eerst naar bruin en daarna naar volkoren. (Iets met het goede voorbeeld willen geven, sowieso zijn mijn kinderen een goede stok achter de deur) Ondertussen wil hij meergranen met zoveel mogelijk pitten en zaden maar dat is mij nog een stap te ver.

Er is nog zoveel wat ik wel zou willen eten, vooral in de fruit hoek. Ik heb nog tegen veel soorten fruit een aversie. Terwijl ik van sommige dingen wel van de smaak houdt maar niet van de structuur (bijvoorbeeld aardbeien, de smaak vind ik lekker maar die pitjes proeven voor mij alsof ik op zand zit te kauwen)

En daarnaast zou ik een keer iets met zuurkool willen maken, mijn zoon is er gek op en vraagt er ook om, maar dat lukt mij ook (nog) niet.

En zo kan ik nog wel meer dingen bedenken.

Ik zou trouwens niet met het engste beginnen maar met iets wat je graag zou willen leren eten.

Ik moet er namelijk niet aan denken om vis/schaaldieren te eten, dat zou voor mij echt onder aan de lijst staan als “engste” en eigenlijk mag dat van mij ook gewoon een no go blijven :o Maar ik eet ook geen banaan maar zou dat wel willen eten, dus ik zou dan met zoiets beginnen.


Bij aardbeien vind ik het dan ook jammer dat er pitjes in zitten. Al lukken mij die dan zowaar wel. Banaan en appel ook. Maar dat is dan ook het enige fruit dat lukt. En dan eet ik het alsnog niet vaak.. Wel mooi dat je zoon dan op die manier heeft geholpen met het volkorenbrood.

Ik ‘wil’ graag groente leren eten. Zodat ik pasta’s, ovenschotels en groente met rijst kan eten. Maar groente is meteen het engste. Dus vandaar dat ik dan maar het liefste daarmee begin. Als het dan toch te hoog gegrepen is kan ik de keer erna altijd weer een stap terug.
M’n psycholoog gaf ook aan dat sommige mensen bij de eerste sessie überhaupt alleen maar kijken en voelen. Dus er zit geen druk op.
Ik heb zelf de neiging altijd voor de makkelijkste optie te kiezen, maar dat is weer veiligheidsgedrag en dat wil je juist verminderen.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:16

Dank voor jullie reacties. Het maakt het voor mij duidelijk. Ik had gedacht dat het juist veel moeilijker zou zijn om bewerkt voedsel te eten waarvan niet meer te herleiden is wat er allemaal is ingestopt, maar dat komt meer vanuit mijn eigen referentiekader begrijp ik.
Ik begrijp jullie uitleg over structuur en onvoorspelbaarheid.
Ik kan me wel voorstellen dat je tegen veel vooroordelen aan zal lopen omdat mensen denken dat je gewoon kieskeurig bent of geen discipline hebt om gezond te eten. Heel vervelend. En voordat je denkt dit klopt niet en naar een arts gaat, verwijt je dat misschien ook jezelf?

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 19:20

Nikass schreef:
Dank voor jullie reacties. Het maakt het voor mij duidelijk. Ik had gedacht dat het juist veel moeilijker zou zijn om bewerkt voedsel te eten waarvan niet meer te herleiden is wat er allemaal is ingestopt, maar dat komt meer vanuit mijn eigen referentiekader begrijp ik.
Ik begrijp jullie uitleg over structuur en onvoorspelbaarheid.
Ik kan me wel voorstellen dat je tegen veel vooroordelen aan zal lopen omdat mensen denken dat je gewoon kieskeurig bent of geen discipline hebt om gezond te eten. Heel vervelend. En voordat je denkt dit klopt niet en naar een arts gaat, verwijt je dat misschien ook jezelf?


Ja dat laatste.
Of mensen zeggen ‘iedereen lust wel eens iets niet.’
Maar bij mij gaat het erom dat het onverdraaglijk voelt. Niet dat het per se vies of lekker is. Over de smaak kan ik me nog heen zetten. Maar het gevoel niet.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:41

Is het dan wel haalbaar voor je om bijvoorbeeld een (gezeefde?) smoothie van fruit te drinken of gepureerde/gezeefde soep? Of is dat ook een moeilijke textuur?

Zijn er sowieso problemen bij sommige soorten drinken, of beperkt het zich tot vast voedsel?

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:55

Selina schreef:
Ik ‘wil’ graag groente leren eten. Zodat ik pasta’s, ovenschotels en groente met rijst kan eten. Maar groente is meteen het engste. Dus vandaar dat ik dan maar het liefste daarmee begin. Als het dan toch te hoog gegrepen is kan ik de keer erna altijd weer een stap terug.
M’n psycholoog gaf ook aan dat sommige mensen bij de eerste sessie überhaupt alleen maar kijken en voelen. Dus er zit geen druk op.
Ik heb zelf de neiging altijd voor de makkelijkste optie te kiezen, maar dat is weer veiligheidsgedrag en dat wil je juist verminderen.

Ja groente snap ik wel, wel “lastig” dat dat meteen onder het engste valt.
Zijn er groentes die je wel eet? Of nog echt helemaal niks?
En wat is minder eng dan groente?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:16

Het zit bij mn vriend in de familie. Ik vind het zelf (eerlijk) vrij moeilijk om mee om te gaan.

Ik heb mn vriend veel kunnen helpen bij het accepteren van allerlei eten maar het blijft altijd een ding.

Ik lees dus half een beetje mee, mss kan ik er nog wat van opsteken.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:46

Nikass schreef:
Dank voor jullie reacties. Het maakt het voor mij duidelijk. Ik had gedacht dat het juist veel moeilijker zou zijn om bewerkt voedsel te eten waarvan niet meer te herleiden is wat er allemaal is ingestopt, maar dat komt meer vanuit mijn eigen referentiekader begrijp ik.
Ik begrijp jullie uitleg over structuur en onvoorspelbaarheid.
Ik kan me wel voorstellen dat je tegen veel vooroordelen aan zal lopen omdat mensen denken dat je gewoon kieskeurig bent of geen discipline hebt om gezond te eten. Heel vervelend. En voordat je denkt dit klopt niet en naar een arts gaat, verwijt je dat misschien ook jezelf?


Ik heb het ook en het zit hem inderdaad echt in de structuur en onvoorspelbaarheid in smaak. Zoals groente en fruit enorm kunnen verschillen per jaargetijde. Ik eet beter uit een pot. Zelfde heb ik met vlees eigenlijk ook. Hoe geprocedeerder hoe beter eigelijk, Mac Donald's bijvoorbeeld is echt top, is eigenlijk altijd hetzelfde qua smaak en textuur.

Uit eten gaan vind ik vreselijk, maar een mac gaat er eigenlijk altijd wel in.
En als ik uit eten ga het liefst een buffet, waar je echt zelf kan kiezen.
Liefst heb ik ook mijn eten gescheiden, dus geen stoofpotjes of soep.


Het meest vervelende vind ik eten wat ik al jaren zie als mijn safefood waar ik al jaren op kan vertrouwen, en dan ineens besluit iets in mij dat ik het ineens walgelijk vind.

Heb ook een hekel aan eten met mensen trouwens, bij andere neem ik eigenlijk nooit iets aan, zelfde met drinken. Eetgeluiden zijn ook niet mijn vriend. En in stilte eten is echt een ware hel. :o
Laatst bijgewerkt door alice0cullen op 26-01-23 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:47

Moeilijk hoor. Kan je überhaupt wel eens écht genieten van eten?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 20:59

Ik heb iets dat hier op lijkt, maar omdat het mij verder qua voedsel-inname niet belemmert, valt het niet onder deze stempel. Ik heb tot een bepaalde (jonge) leeftijd vanalles gelust en geprobeerd, maar ben daar kennelijk ooit mee gestopt. Ik lust hetgeen ik toen kende, maar heb angst om 'nieuw/anders eten' te proberen. Ik lust daarmee gelukkig wel genoeg qua fruit/groente om gevarieerd te eten, maar krijg al stress als ik eraan denk om een stuk paprika of mango of zo te moeten eten. Of inderdaad schaaldieren (echt never nooit). Ik begrijp dus wel wat iemand bedoelt als ie iets niet durft te proeven.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 21:12

Ik heb het ook maar ik heb ook nog eens het probleem dat ik walg van vet en vlees/vis. Ik walg echt van pizza, friet maar ook gekookte aardappelen. Wit brood vind ik ranzig, klef en zoet. Al van jongs af aan. Ik at droge pasta met alleen curry uit een fles. Ook met pannenkoeken oid kreeg je mij niet aan het eten. Ik zie dat hier veel mensen wel bewerkt en fabeieksvoedsel durven te eten. Dat gaat er tot op de dag van vandaag echt niet in.

Ik heb jaren geleefd op veldsla, droge pasta met curry, citrusvruchten en speltbrood met jam. En echte verse groente, maar dan ook weer een beperkt assortiment. Bloemkool, rauwe paprika, rauwe rode ui, mais, broccoli, sperziebonen en dat was het.

Tegenwoordig eet ik echt wel veel meer maar ik heb ook een hekel aan bij anderen eten of uit eten gaan. Ik wil eigenlijk gewoon zelf koken en anders eet ik liever niet. Heb ook al jaren therapie, maar ik heb ook ASS en zit nu in een traject waarbij er ook word gekeken of ik misschien adhd heb. Dat vermoeden is er ook sterk.

Selina, gaat soep en sap wel voor je? Helemaal plat geblenderd? En misschien is brood als speltbrood of Bartkorn Blond (bakker Bart) een makkelijkere tussenstap van echt wit brood naar iets vezelrijkers.

Edit: nog even een aanvulling. Bij is het mondgevoel, geluid en de geur echt een serieus probleem. Ik heb ook nog eens misofonie en heb ook echt een hekel aan het geluid van eten, ook als ik het zelf doen. Als ik een open banaan ruik of zie ga ik ook kokhalzen. Het is echt zo storend en ik snap best wel dat er onbegrip is.. maar het is niet alleen maar een “lussiknie”. Het is echt een angststoornis en dat is simpelweg zwaar.

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 21:30

Voor de mensen die vroegen of ik wel smoothies of gepureerd eten neem. Vaak zitten er dan toch iets van stukjes of pitjes nog in. Of zo’n vliesje. Alleen bij het idee al ga ik over m’n nek := Maar lijkt me wel handig om te kunnen drinken. Net zoals dingen als tomatensoep ofzo.

Wat minder eng is dan groenten zou bijvoorbeeld volkorenbrood zijn. Of bepaalde koeken of taarten. Of bijvoorbeeld hagelslag ofzo. Misschien fruit zoals ananas of mango. Wat zachtere producten.

& Ik eet nu zo’n 10 jaar geen groenten meer :=
Bij m’n ouders at ik het nog wel eens maar dan gemengd met aardappels en dan veel zout of appelmoes eroverheen. Spinazie heb ik op die manier ook een tijd lekker gevonden.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 22:27

Nieuwsgierig: als je een soep of smoothie persoonlijk door een heel fijne zeef heen zou zeven, zou dat helpen omdat je dan weet dat je geen pitjes meer in je smoothie hebt, of is het zeven zelf zo vies voor je dat dat de drempel is? Of is beiden geen optie?

(En als je dit topic puur voor ervaringen wilt houden, zeg het vooral dan houd ik mijn mond hoor :o )

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 22:36

Lijsken schreef:
Nieuwsgierig: als je een soep of smoothie persoonlijk door een heel fijne zeef heen zou zeven, zou dat helpen omdat je dan weet dat je geen pitjes meer in je smoothie hebt, of is het zeven zelf zo vies voor je dat dat de drempel is? Of is beiden geen optie?

(En als je dit topic puur voor ervaringen wilt houden, zeg het vooral dan houd ik mijn mond hoor :o )


Oeh dat weet ik eigenlijk niet.
Ligt er denk ik aan wat het is en of ik de smaak ken. Ik weet ook vrij weinig wat daarin de mogelijkheden zijn. Heb denk ik al zo’n 15 jaar geen soep gehad :o En nog nooit een smoothie.

xSelina

Berichten: 803
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Zeeland

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:20

Ik heb ook ARFID en smoothies van Innocent gaan bij mij heel goed, vooral die bright & juicy blue spark heeft eigenlijk niet echt iets van stukjes erin zitten. Gedroogd fruit kan ik gelukkig ook eten, je hebt ook van die fruit rollen voor kinderen die dan 100% van fruit zijn gemaakt maar net als snoep zijn. Voorderest ‘chips’ maken van groentes gaat ook goed, vooral pastinaak en dan lekker paprika kruiden eroverheen. Sommige dingen die ik dan zonder ze gek te bereiden kan eten (met heeel veel moeite) knijpt mn keel helaas alsnog dicht ervan waardoor het zoveel moeite kost dat het me het niet meer waard is.
Ik heb zelf al heel veel geprobeerd om er van af te komen (oa hypnosetherapie) maar helaas heeft niks geholpen. Ondertussen kan ik het redelijk accepteren maar de momenten dat ik geen controle heb over wat er gegeten wordt zijn voor mij helaas erg moeilijk. Zelf merk ik wel dat ik meer eet dan dat ik vroeger ooit gedaan zou hebben, maar alsnog blijft het erg beperkt… Ik heb trouwens ook nog het geluk dat wij een Thermomix hebben deze kan soepen echt perfect glad maken zonder nog iets van structuur of stukjes erin dus op die manier kan ik toch nog het een en ander binnen krijgen.

Selina

Berichten: 14291
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 23:27

Hey naamgenootje.
Wat vervelend dat er voor jou weinig geholpen heeft :(

Ik zal die van Innocent eens op m’n lijstje zetten.
Ik kan ook niet tegen de kleur groen :o Dus dat maakt het sowieso al lastiger betreft groentes en smoothies.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:31

Één van mijn kleinkinderen was ook een moeilijke eter.

Rond zijn zesde kwamen we er achter dat zijn mond en omgeving extreem gevoelig waren
(small surprise)
vanwege de aanwezigheid van het primitieve zuigreflex.
... dat hoort te verdwijnen als een kind vast voedsel gaat eten, maar soms gebeurt dit niet.
(Om wat voor reden, geen idee.)

Wat enorm hielp was de reflex therapie (inpp) rond de primitieve reflexen. Naarmate het programma vorderde, werd 'het mondgevoel' steeds makkelijker.
Misschien een tip voor anderen: eventuele primitieve reflexen die jou het leven zuur maken kunnen 'verholpen' worden.

pjer
Berichten: 1578
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 23:52

Ik ervaar het niet echt als een angst maar wel als een afkeer voor bepaalde dingen. Absolute horror is bijvoorbeeld iets vloeibaars met stukjes erin zoals een breaker met zonnebloempitjes brrrr.
Verder is de textuur belangrijk: spercibonen lust ik alleen uit blik. die uit pot smaken toch anders en die verse of uit de vriezer durven piep geluiden langs je tanden te maken, dan ben ik er gelijk klaar mee, ook wanneer er nog zo'n vieze draad in zit.
En ja ik besef me dat ik klink als een kind van 4 maar ben toch al 47 hier groei je echt niet over heen.
Gelukkig lust ik net genoeg dingen dat ik nog afwisseling heb en sinds ik voor mezelf moest koken lust ik ook wel meer maar veel is het niet.
Dingen die bij mij echt absoluut op de nope lijst staan: aardbijen, kersen, banaan, spruitjes, rauwe paprika, rauwe wortelen, komkommer, en vlees met herkenbare dingen zoals bot. Vis en zo eet ik ook niet.
Het rare is dat ik van sommige dingen de bewerkte versie nog wel kan hebben: paprika poeder is geen probleem, van die iniminie stukjes paprika op een diepvries pizza die kunnen nog maar grotere stukjes of rauw nee dan houd het op.
Fruit eet ik ook vrijwel nooit, in een smoothie of bijvoorbeeld appeltaart dat gaat wel maar rauw nope.

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 00:12

Soep, sap en smoothies kunnen helemaal stukjes loos! Ik heb het gevoel dat ik dood ga als ik stukjes daarin heb. Ja dat is overdreven maar het kan echt intense paniek aanwakkeren.

Ik gebruik deze grote kannen van de ah als basis en daar doe ik makkelijk fruit in wat ik ken. Ben volgens mij begonnen met 1 of 2 aardbeien en dat echt helemaal kapot blenderen en zeven. Ook half aangemaakt met water zodat het extra dun was. En toen langzaam de verhouding opgeschoven naar meer sap en minder water. Kan je natuurlijk met elk fruit doen en langzaam een stukje extra of eens iets anders.

https://www.ah.nl/producten/product/wi114709

https://www.ah.nl/producten/product/wi123334

En qua soep vind ik dit een aanrader. Is ook helemaal glad zonder ellende er in.

https://www.ah.nl/producten/product/wi167247


En zodra je echt comfortabel bent met fruit smoothies kan je er heel makkelijk een klein handje verse blad spinazie aan toevoegen. Dat verdwijnt helemaal glad weg geblenderd zonder stukjes (en sowieso hallo zeef voor je eigen gemoedsrust). Ook dat heb ik heel langzaam opgevoerd. Probeer appels in de blender te vermijden, die gaan gek schuimen. Appelsap kan wel heel prima!

De blauwe innocent smoothie gaat hier ook goed omdat er geen stukjes inzitten.

En ook al neem je maar 1 slokje, doe je er 4 uur over om een glas leeg te drinken of wat dan ook. Elke stap is er een, of die stap nou 1 mm is of 10 meter.

Goner
Berichten: 295
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 02:01

Zelf geen ARFID, maar ik vind het wel enorm interessant. Ik ben het ook wel eens met wat iemand eerder in dit topic zei, het lijkt voor mij meer op een angststoornis dan een eetstoornis. Klopt het dat de behandeling voornamelijk bestaat uit exposure en gesprekken?

Misschien een domme vraag, maar stel nou dat je geen moeite hebt met patat/friet. Zou het dan werken om in kleine stappen naar bijvoorbeeld gekookte aardappel te gaan? Of groente ofzo te gaan frituren?

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Meer mensen met ARFID?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 02:39

Voor mij zal niet al niet werken, patat eet ik best, maar ook daar zit voor mij al verschil tussen bevoren patat en verse bijvoorbeeld.

Voor mij is het ook niet echt een angststoornis, meer dat ik echt walging heb van textuur of smaak. De angst zit hem voor mij meer in hoe andere mensen reageren als ik iets echt niet eet. Veel mensen nemen dat als een belediging. Maar zelfs al zou Gordon ramsay zelf een steak voorzetten, hoef ik het nog niet.

Afid is in classificatie ook gewoon een echte eetstoornis en geen angststoornis. Maar er zijn dan ook veel meer eetstoornissen als anorexia en boulimia. Dat zijn de meest bekende.
Ik heb nog nooit behandeling kunnen krijgen voor Arfid specifiek, de exposure zou voor mij bijvoorbeeld echt niet werken. Maargoed ik ben door mij ASS en ADHD diagnoses, en nog een hele lijst andere sowieso te complex voor behandeling :').