Grove fout tandarts?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Grove fout tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 14:31

Omdat ik niet zo goed weet wat ik met de situatie aan moet. Moet ik accepteren dat er wel eens een fout gemaakt kan worden, of mag ik hier echt wel werk van maken?

Ik heb al zeker een behoorlijke tijd last van gevoeligheid links boven in mijn gebit. Ik denk zeker toch al wel een jaar of 2. Vooral na bijvoorbeeld een avondje liefmans drinken, kon ik de volgende dag mijn gebit links boven bijna niet poetsen vanwege pijnscheuten ( ik ben maar overgestapt op bier, dan heb ik minder last ).

Ik heb dit ook iedere keer bij mijn tandarts aan gegeven dat het links boven zeer doet. De tandarts kon elke controle niks speciaals vinden. Het zouden wellicht tandhalzen zijn die een beetje bloot liggen.

Begin januari weer op controle geweest. Foto's gemaakt. Helaas 2 beginnende gaatjes, waaronder de achterste kies linksboven. Die zijn een paar weken later gemaakt. Ook nog wat fluoride tegen de gevoelige tanden linksboven. Het bleef vervolgens links boven zeer doen, dus nog even terug om het kauwvlak nog wat bij te schaven. Misschien sloten ze niet helemaal goed aan.

Helaas vervolgens bleef ik pijn houden, en was nog erger dan normaal. Koud drinken en eten zorgde voor flinke pijnscheuten. Omdat ik op vakantie was kon ik er op dat moment weinig mee. De dagen kwam ik door op maximaal paracetamol slikken. Toen ik terug kwam ben ik op controle bij een andere tandarts in de praktijk geweest( mijn eigenste was vrij ). Nieuwe foto gemaakt en toen bleek dat die achterste kies links boven aan de achterkant een gat te zitten wat al bijna bij de zenuw zat. Hij was niet meer te repareren. Deze tandarts adviseerde de tand te trekken en zo geschiedde. Ik schrok behoorlijk van de grootte van het gat.
Spoiler:
Afbeelding


Ik ben geen tandarts, maar een gaatje van deze proportie moet er denk ik al een behoorlijke tijd hebben gezeten? Had de tandarts dit eerder gezien, had ie nog gevuld kunnen worden en had ik wellicht nog mijn tand gehad? Ik heb de tandarts gesproken en hij snapt ook niet waarom hij hem over het hoofd heeft gezien.

Wat zouden jullie doen? De tandarts heeft een gedeelte van de gemaakte kosten vergoed. Niet alles, want als hij direct de tand al had getrokken bij de behandeling?

Dus zal ik dit zo laten, foutje ken gebeuren of mag hij echt wel aansprakelijk gesteld worden? Of ben ik dan een zeurpiet?

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Grove fout tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:43

Poe niet echt antwoord op je vraag, echter heb ik ook lang pijn (dit komt wel door ontblote tandhalzen), de tandarts heeft al 2 keer iets geprobeerd (en zelfs aan mijn tandvlees lopen trekken wat gruwelijk pijnlijk was.. dure rekeningen verder en het word alleen maar erger.

Vroeger was ik nooit “bang” voor de tandarts maar inmiddels word ik dat bijna.. ik twijfel of ik wellicht niet moet gaan overstappen naar een ander zodat ik met een schone lei kan beginnen want mijn vertrouwen is inmiddels weg en ik durf niet meer naar de huidige.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Grove fout tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:48


BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Grove fout tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:51

Zou in ieder geval een andere tandarts zoeken, deze is nogal onzorgvuldig geweest zo te zien.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Grove fout tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:53

Het vertrouwen in deze tandarts zou weg zijn. Ik weet niet of ik echt een klacht zou gaan indienen ofzo. Je kan altijd navragen bij de beroepsvereniging of zoiets wat je rechten zijn.

Neroo
Berichten: 10272
Geregistreerd: 16-03-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Re: Grove fout tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 15:26

Ik wil inderdaad niet langer meer geholpen worden door deze tandarts! Gelukkig zitten er meerdere in de praktijk, dus neem aan dat dat geen probleem moet zijn.

Ik ga de link eens bekijken, dankje voor de tip!

Marije112

Berichten: 3387
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:31

Neroo schreef:
Begin januari weer op controle geweest. Foto's gemaakt. Helaas 2 beginnende gaatjes, waaronder de achterste kies linksboven. Die zijn een paar weken later gemaakt. Ook nog wat fluoride tegen de gevoelige tanden linksboven. Het bleef vervolgens links boven zeer doen, dus nog even terug om het kauwvlak nog wat bij te schaven. Misschien sloten ze niet helemaal goed aan.


Ik zou vragen aan de andere tandarts (die nu die kies heeft getrokken) of hij die foto's wil bekijken en wat hij daar ziet. Eventueel vragen of ze de foto's willen mailen en voor een (3e) opinie bij een andere praktijk vragen?

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 18:19

Tandartsassistente hier.

Wat je kunt doen is alle foto's opvragen en daarmee naar een andere praktijk gaan en vragen om een second opinion.
Soms zijn gaatjes ook op een röntgenfoto lastig in te schatten. Dan lijkt het niet zo spannend tot je hem openmaakt en blijkt er veel meer mis te zijn.

Het wel of niet trekken hangt natuurlijk van veel factoren af. Wat is de kwaliteit van de kies, hoelang heb je er al last van, wat is financieel haalbaar voor je en nog wel wat meer wat wij hier zo niet kunnen beoordelen

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Grove fout tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 21:57

... ik ben wel benieuwd wat een andere tandarts precies vindt van 'het gat zit al bijna bij de zenuw'.

Ooit viel er bij mij een drievlaksvulling uit en tandarts 1 wilde het ding laten trekken.
Ik geef toe: het was wel erg letterlijk een holle kies.

Tandarts 2 zei dat als de kies geen 'kaaskies' bleek te zijn, hij na een zenuwbehandeling de kies gewoon kon restaureren.

Het ding zit er nog steeds, naar volle tevredenheid.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:14

Ik zou inderdaad eerst eens een tandarts waar je vertrouwen in hebt de foto's laten beoordelen. En als daar niks op te zien is, de vraag of deze foto's wel op de juiste manier zijn genomen. Op basis van die 2 antwoorden weet je meer over het handelen van de arts en kun je verder beslissen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 22:16

Lastig te zeggen, maar ik heb ook wel eens een gaatje gehad welke op 1e oog klein leek maar binnenin al groter was. Denk inderdaad dat foto's het beste uitsluitsel geven.

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Grove fout tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 23:04

Het grote probleen van een kies trekken is dat je meteen ook niet meer hebt aan de kies die er tegenover zit. Vraag is dus, was het wel zo verstandig om de kies te trekken of was het beter geweest om het te restaureren.
Misschien heb je niet alleen een andere tandarts nodig maar moet je naar een heel andere kliniek.

Anoniem

Re: Grove fout tandarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 12:14

Kies dus, geen tand.. Dat maakt het verhaal imo wel iets anders. Een tand zie je en ik dacht dus dat je met een zichtbaar gat in mond liep..
Ik zou er volgens mij niks meer mee doen, het leed is al geschied.. Eventueel een andere tandarts zoeken als je deze niet meer vertrouwd, wat ik wel begrijp..

Zelf mis ik ook 4 kiezen ivm beugelen, zijn wel echt zichtbare gaten (alsin, de kiezen zijn niet naar elkaar toegegaan. Als ik heel breed lach zie je het, maar verder niet. Ik heb er echt geen last van dat ik die kiezen mis :n

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 15:58

Ik heb ook een keer een soortgelijk iets meegemaakt: ik had een gaatje in een kies, was wel geconstateerd door de tandarts dus kon een afspraak maken om de kies te laten trekken. Helaas was de tandarts heeeel druk, waardoor ik pas 2 maand later aan de beurt was. Na een week of 6 begon de kies gigantisch veel pijn te doen, uiteindelijk in het weekend laten trekken door een andere tandarts. Was gewoon bijna een holle kies ondertussen..
Heb er verder niks mee gedaan, het is ook al jaren geleden en volgens mij was ik goed verzekerd voor tandzorg. Maar achteraf ook echt bizar slecht natuurlijk.

Ik zou in jouw geval het er ook maar bij laten, die kies moest hoe dan ook getrokken worden. Enige is dat je wel veel te lang met pijn hebt gelopen. Op zoek naar een andere tandarts dus!