Gaatje en ontsteking en niet terecht kunnen bij tandarts

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Gaatje en ontsteking en niet terecht kunnen bij tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 15:55

Mede dankzij corona al weer bijna 2 jaar niet bij de tandarts geweest. Ik ben bang en net voor corona was ik na 20 jaar net weer 2 keer geweest. Toen kwam corona en een nieuwe tandarts en ben ik weer aan het uitstellen gegaan. Nu al een week kiespijn, ontstoken tandvlees en vannacht zelfs een stukje kies verloren. Nu zit er een klein gaatje wat wat bruin is op de plek waar het stukje kies uit is gekomen. En aangezien de pijn ook blijft vandaag toch gebeld maar ik kan pas over een week terecht.
Nu mijn hoofd vraag want door de stress natuurlijk vergeten te vragen.
Hoe hou ik dit zo schoon mogelijk en hoe kom ik de week door?
Is spoelen met zout water goed of juist niet? Erover heen poetsen of juist niet irriteren?
Is mijn eerste gaatje dus echt geen idee.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb


karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37211
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Gaatje en ontsteking en niet terecht kunnen bij tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:59

Getverderrie. Als je zoveel pijn hebt is een spoedtandarts misschien verstandiger. En niet een week wachten. Kun je nog eens rondbellen?

Ik heb pas dit gehad, dacht een stukje vulling weg, enorme pijn. Bleek de kies in tweeën en een stuk tandvlees flink beschadigd. Uiteindelijk ab moeten hebben en aardige reparatie om de boel te stabiliseren en scherpe stukken weg te halen. Ik kon gelukkig 2 uur later terecht. Een week wachten dan was echt alles ontstoken geweest of meer.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Sabbientje
stokpaard connaisseur
Berichten: 4688
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:59

even terugbellen en alsnog de vragen stellen?

ik moest met een ontsteking tussen mijn tanden overigens spoelen met zout water.
Ben later overgegaan op Listerine omdat ik er misselijk van werd.
En moest wel goed poetsen om de zooi eruit te laten komen.

En de week doorkomen? Paracetamol of Ibruprofen als het echt niet te houden is.

tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:00

Mijn moeder had vorig jaar een wortel ontsteking die over het hoofd was gezien door de tandarts en die had ook pas na een week tijd. Ze wist na een paar uur niet meer waar ze het zoeken moest, zd is gewoon andere praktijken gaan bellen en heeft het probleem uitgelegd. Uit eindelijk kom ze er bij 1 terrecht zolang ze maar direct kon betalen. Die beste man heeft de kies getrokken en mijn moeder was direct vrij van de pijn.

Ik zou dus andere praktijken bellen en je probleem uitleggen. Houd in je achterhoofd dat je pijn snel minder word als ze je behandelen.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:02

Spoelen met zout water of anders met waterstofperoxide wat je bij de apotheek kan halen.
Geef daar aan dat je wil spoelen vanwege een ontstoken kies.
Beetje lomp(!) van de tandarts om je met pijn te laten lopen. Zou naar een andere op zoek gaan.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

xPearl
Berichten: 3276
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:03

Tijdje geleden brak bij mij best een stuk kies af. Mijn tandarts gebeld, kon ook pas na een week terecht. Tandarts van vriend had ook geen plek, en die gaven aan om de spoedarts te bellen.
Dat dus gedaan en die hadden de dag erna overdag gelukkig plek. Waren niet blij dat mijn tandarts zo makkelijk deed en me nog een week wou laten lopen..
Maar daar is een spoedtandarts voor! Dus gewoon kijken/navragen welke tandarts die dienst nu heeft en gaan bellen.
En dan maar iets overdrijven naar ze, maar met pijn blijven lopen is ook niet fijn!

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:04

ik zou ook even terugbellen. Spoelen kan ook evt met chloorhexidine, als er echt een ontsteking onder zit moet die eerst opgelost worden voor ze iets met het gaatje kunnen doen.

Dit is overigens niet iets voor de spoeddienst, dat is voor dringende tandartszorg die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag van je eigen tandarts de assistente heeft op basis van jouw verhaal ingeschat dat dit even kan wachten, aangezien je al een week met kiespijn doorloopt zou ik eens beginnen met spoelen en pijnstilling en je tandarts(assistente) vragen wat ze je adviseren om te spoelen.

Bij mijn zoon hebben ze afgelopen zomer meteen willen behandelen in de spoeddienst, hebben toen ook bedacht dat trekken de beste optie was. Helaas werkte de verdoving niet naar behoren door de ontsteking (maar dat was niet zo volgens mevrouw de tandarts) wat heeft gezorgd voor een trauma en een enorme nasleep.
Als je dus echt een ontsteking hebt zou ik gaan spoelen en evt een kuur AB vragen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 16:06

Ik zit het al een ruime week uit met ibuprofen en paracetamol. Ben echt heel bang en daarom loop ik er dus al een ruime week mee. Dat is ook de reden dat ik niet gauw een andere tandarts bel want heel overwogen voor deze gekozen om zijn goede reviews en ervaring met angst.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

xPearl
Berichten: 3276
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 16:09

mystery1980 schreef:
Ik zit het al een ruime week uit met ibuprofen en paracetamol. Ben echt heel bang en daarom loop ik er dus al een ruime week mee. Dat is ook de reden dat ik niet gauw een andere tandarts bel want heel overwogen voor deze gekozen om zijn goede reviews en ervaring met angst.

Dan zou ik nogmaals gaan bellen en blijven aandringen dat je er al een week mee loopt en genoeg pijnstillers slikt maar het niet help. En dat je écht geholpen wil worden.
Vervelend TS! :(

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 16:50

inmiddels nog een tandarts gebeld die goed is met angst patienten maar die neemt helaas ook niemand meer aan. Toen de huidige praktijk terug gebeld maar die is inmiddels gesloten.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Liselot
Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Gaatje en ontsteking en niet terecht kunnen bij tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:22

Wat raar dat je met deze klachten pas volgende week terecht kan, normaliter heeft een praktijk een aantal plekken per tandarts voor pijnklachten.
Om je vragen te beantwoorden: ja vooral goed (en zacht) blijven poetsen, het liefst ook iets gebruiken waarmee je tussen je tanden/kiezen kunt komen. Bijvoorbeeld een rager of floss.
Als je wilt spoelen kan je dat het beste met chloorhexidine doen (of merknaam Perio-aid) te krijgen bij kruidvat/etos/apotheek. Let op, gebruik dit maximaal 2 weken.
Een bruin plekje is niet gek, dat betekent alleen dat je tand/kies zich op die plek weer hersteld heeft.
Mocht de pijn aanhouden en evt gaan bonzen of dat het heel pijnlijk wordt bij koud/warm zou ik absoluut terugbellen. Daarvoor desnoods de spoedpost bellen mocht dat buiten openingstijden gebeuren.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

kiki1976
Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:28

mystery1980 schreef:
inmiddels nog een tandarts gebeld die goed is met angst patienten maar die neemt helaas ook niemand meer aan. Toen de huidige praktijk terug gebeld maar die is inmiddels gesloten.

Als ze gesloten zijn dan hebben ze als het goed is ook een tandarts )Of een andere die spoeddienst heeft) die spoeddienst heeft.

Onlangs kwam mijn man ook met giga kiespijn eerder uit zijn werk. Tandarts gebeld, nee over 2 uur sluiten we en doen geen spoed meer. Kom na het weekend maar. Aangegeven dat hij zelfs op de max dosis brufen gek werd van de pijn. Nee hoor ze wilde over 2 uur aan het weekend beginnen.
Sluitingstijd afgewacht en de spoeddienst gebeld.
Hij kon direct komen gelukkig, en was na behandeling van de pijn af

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 17:32

Liselot schreef:
Wat raar dat je met deze klachten pas volgende week terecht kan, normaliter heeft een praktijk een aantal plekken per tandarts voor pijnklachten.
Om je vragen te beantwoorden: ja vooral goed (en zacht) blijven poetsen, het liefst ook iets gebruiken waarmee je tussen je tanden/kiezen kunt komen. Bijvoorbeeld een rager of floss.
Als je wilt spoelen kan je dat het beste met chloorhexidine doen (of merknaam Perio-aid) te krijgen bij kruidvat/etos/apotheek. Let op, gebruik dit maximaal 2 weken.
Een bruin plekje is niet gek, dat betekent alleen dat je tand/kies zich op die plek weer hersteld heeft.
Mocht de pijn aanhouden en evt gaan bonzen of dat het heel pijnlijk wordt bij koud/warm zou ik absoluut terugbellen. Daarvoor desnoods de spoedpost bellen mocht dat buiten openingstijden gebeuren.


Thanks dat zijn tips waar ik wat mee kan!

Spoedpost vind ik nu nog wat te ver gaan, ik heb tenslotte zelf een week gewacht, dus vind ik dan ook wel zo eerlijk dat ik nu ook wacht.
Wellicht bel ik ze morgen nog even terug als het erger word inderdaad, maar ze zouden ook bellen bij een uitvaller, dus hopelijk wordt het toch nog eerder.
Heb al toestemming van mijn baas om elk moment te gaan als het dalijk kan dus dat is fijn.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Liselot
Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Gaatje en ontsteking en niet terecht kunnen bij tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:38

Haha ja ik heb als tandartsassistente gewerkt :D
Snap heel goed dat je dat voor nu nog een brug te ver vindt hoor, is het in principe ook. Maar hou het wel in de gaten, bij bonzen en heftige pijn bij koud/warm is het niet raar om de spoedpost te bellen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 17:51

Liselot schreef:
Haha ja ik heb als tandartsassistente gewerkt :D
Snap heel goed dat je dat voor nu nog een brug te ver vindt hoor, is het in principe ook. Maar hou het wel in de gaten, bij bonzen en heftige pijn bij koud/warm is het niet raar om de spoedpost te bellen


Doe ik zeker want vrees ook veel te hard voor een wortelkanaalbehandeling, dat lijkt me echt vreselijk namelijk!
Was ook de grote motivatie om vandaag te bellen, bang voor erger!

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Liselot
Berichten: 32188
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Gaatje en ontsteking en niet terecht kunnen bij tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:55

Een wkb voel je (als het goed gedaan wordt) niets van hoor! Wordt heel goed verdoofd al gaat dat soms iets lastiger als een ontsteking heel groot is

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 17:57

tja helaas hoor je vaak dat mensen enorm last hebben en het dus waarschijnlijk niet goed gedaan wordt.
Ontsteking is niet heftig maar wel op meerdere plaatsen in mn mond. Heb al wat gepoetst met propolis tandpasta en dat heeft het aan 1 kant wel echt verminderd. Maar dat was voordat vannacht dat stukje eruit kwam. Weet niet of ik dat nu nog kan doen.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, GrapeshotBot en 138 bezoekers