Nog meer mensen met Raynaud?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 11:14

Ja, het is alweer een paar maanden kouder buiten en dus is het er weer tijd voor.. Raynaud! :brr:
Iedere winter hoop ik dat het gewoon niet terug komt, maar helaas heb ik er de afgelopen weken weer flink last van!
Ik heb het alleen aan mijn vingers, meestal aan mijn wijs of ringvingers. Ik las dat het niet voorkomt bij duimen trouwens.
Nou heb ik wel van mezelf een lage bloeddruk/hartslag en dat schijnt er ook wel mee te maken te hebben.
Ik vind het vooral een ontzettend vervelend gevoel :+ Niets lijkt te helpen!

Verwarmde handschoenen of handschoenen met zilverdraad hebben helaas geen effect -O-

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Flip
Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:29

Jep! Ik ook... ik merk wel dat verwarmde handschoenen helpen als ik ze dan al binnen aan trek als ik de deur uit ga. Zodat ik dus geen koude/ natte deurklink, autostart enz vast hoeft te pakken. Daarnaast doe ik meteen als ik uit bed kom wollen sloffen aan zodat mn voeten ook niet op de koude vloer komen. Dan gaat het redelijk bij mij

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 11:33

Flip schreef:
Jep! Ik ook... ik merk wel dat verwarmde handschoenen helpen als ik ze dan al binnen aan trek als ik de deur uit ga. Zodat ik dus geen koude/ natte deurklink, autostart enz vast hoeft te pakken. Daarnaast doe ik meteen als ik uit bed kom wollen sloffen aan zodat mn voeten ook niet op de koude vloer komen. Dan gaat het redelijk bij mij


Heb je het ook aan je voeten? Dat lijkt me dubbel zo lastig!
Ik heb er idd ook sneller last van wanneer ik iets kouds moet vast pakken!
Dan weet ik gewoon dat het gaat gebeuren en binnen een minuut beginnen mijn vingers dan al te tintelen en trekken wit weg.
Het helpt soms wel om hot packs vast te pakken, maar die moet je maar net in de buurt hebben natuurlijk.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Flip
Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:35

Ja ook mijn voeten. Toen ik nog studeerde en alles op de fiets moest doen had ik echt veel last en vaak ook heel de winter blaren op mijn voeten door het opzwellen als ze weer warm worden. Nu ik een auto heb en mijn paard op volpension met binnenbak en kantine om op te warmen gaat het gelukkig een stuk beter en kom ik meestal de winter door zonder blaren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 11:39

Blaren zelfs :oo
Jeetje, dan heb ik eigenlijk geen reden tot klagen :=
Ik heb het een enkele keer ook met mijn voeten, maar dat komt bijna nooit voor.
Bij mij zijn het echt mijn vingertoppen!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Lay_D
Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:45

Mijn zoon van 10 heeft het, zowel aan zijn handen als voeten.
Hij heeft baat bij het dragen van wanten i.p.v gewone handschoenen, zijn ´winter´ schoenen hebben een wollen voering.
Hij heeft een warmy knuffel, hier maakt hij thuis veel gebruik van.

Nu draagt mijn zoon ook veel kleding in laagjes en thermokleding, warm houden is voor hem in het algeheel al een ding en zijn ondergewicht helpt hem daar ook niet in mee.

Zijn arts gaf aan dat hij erover heen kan groeien, dan moet het echter wel voor de pubertijd weg zijn, als dat niet het geval is dan is de kans groot dat hij er medicatie voor zal krijgen daar hij er namelijk best veel hinder van ondervind.

Pablo, A star in heaven. 7-7-1997- 15-04-2013
Minipret, Woezel en Pip <3 <3
Maak de kleine dingen groots.
Als het even niet kan zoals het moet,dan moet het even zoals het kan!

urosa
Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:22

Ik heb het ook helaas, het is inderdaad echt een rot gevoel. Ik kan het al krijgen als ik vanuit bed naar de badkamer loop. Wat bij mij het beste helpt is lijf algeheel goed warm houden. Heb dus het liefst altijd thermokleding onder mijn kleren. Goed voor jezelf zorgen, niet over grenzen gaan. Vermoeidheid is ook een trigger bij mij. Draag al vaak handschoentjes in huis. Koud water en koude oppervlakken vermijden. Nooit naar buiten zonder handschoenen, rij met dikke winterhandschoenen.

Blaren op mijn tenen herken ik ook, geregeld last van en dat is echt heel vervelend. Smeer ze in met VSM abroflor gel, dat verzacht wel wat.

Pathos aus der Schuetzenden Hand L2+10 PR 200 / M1+12 PR 197 / M2+10 PR 208,5 / Z1+13 PR 232,5 / Z2+10 PR 225 / ZZlicht+10 PR 69,29% / ZZZ+6 PR 62,7% <3

turtlelito
Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:32

Hier ook! Al weet ik dat pas sinds een paar dagen (naar de huisarts geweest). Ik heb het sinds vorig jaar ineens, alleen vingertopppen gelukkig. Met goede handschoenen is het wel goed tegen te houden, maar ik ben zo slecht in dingen doen bij de paarden met handschoenen aan :o . Maar het is inderdaad echt een heel vervelend gevoel. Ik heb wel het idee dat bij mij de vochtigheidsgraad buiten ook meespeelt, soms is het nl eigenlijk helemaal niet zo koud buiten (qua graden) en heb ik er toch last van.

Flip
Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:48

Ja ik heb ook meer last van waterkou inderdaad. Op wintersport heb ik bijvoorbeeld weinig last ( wel wanten of verwarmde handschoenen aan) terwijl ik soms met snorkelen in tropische gebieden wel last heb als ik te lang in het water blijf

Tilmar
Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:38

Ik heb het ook ineens.. Meestal mijn vingers en dat zou nog te maken kunnen hebben met mijn (redelijk mislukte) operaties aan carpaal tunnel syndroom.
Maar ik heb het nu ook aan mijn tenen, soms maar 1, heel vreemd gezicht.
Mijn broer heeft al heel lang vreselijke wintertenen, dat hoeft niet hetzelfde te zijn toch? Hoewel het weer opwarmen van zo'n witte teen ongeveer hetzelfde voelt...
Ook gek inderdaad dat het niet super koud hoeft te zijn.
Handschoenen helpen niet echt helaas.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:50

Het is bij mij zo'n 15 jaar terug geconstateerd. Sindsdien gebruik ik dagelijks Magnesium 400. Het helpt wel een beetje maar verder toch vooral heel warm kleden. Ook heb ik het idee dat het wel eens op komt zetten als ik behoorlijk vermoeid ben.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101660
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:51

Ik heb het ook maar slik er al 2 jaar Nifedipine voor. Dat helpt goed.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 13:54

Nifedipine heb ik idd ook over gelezen, maar ik vind het bij mij niet erg genoeg om daar medicatie voor te gaan slikken denk ik.
Heb jij er zoveel last van dat je medicatie neemt?
Ik heb wel een tijdje een anti depressiva geslikt die als bijwerking had dat je daardoor minder last kon hebben van Raynaud. En inderdaad heb ik er toen geen last van gehad.
Maar sinds ik daarmee ben gestopt is het weer terug helaas.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101660
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:00

Ja, ik had het heel erg.
Kon dan gewoon niet werken.

❤️ Elizabeth Olsen ❤️ Scarlet Witch ❤️
KLIK --> Volg mijn verhuizing naar een nieuwbouw woning!
Bestelpagina Equiday 13 april 2024 --> https://marliestrapfotografie.pixieset. ... april2024/

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:17

Ik heb het ook als bijvangst van een auto-immuunaandoening. Bij mij helpt een infraroodlamp heel erg goed. Ik zit elke dag met zowel handen als voeten voor de infraroodlamp en daardoor worden ze minder snel wit als ze koud worden.

Verder zodra de temperatuur onder de 20 graden komt handschoenen aan en bij echte kou dik inpakken en muts op! Ik heb voor op de fiets wanten die met primaloft gevoerd zijn. Zijn eigenlijk voor bergexpedities maar hee, desperate times. En op stal draag ik zilverhandschoenen met daarover heen dikke handschoenen.

Maar het blijft lastig. Ik heb het ook in de zomer met 30 graden als er ineens een zuchtje wind langs mijn handen gaat. Kan je gelijk niks meer vastpakken, heel irritant.

That which yields is not always weak

Eloya
Berichten: 5188
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:19

Ik ook. Ik heb het in mijn handen en mijn tepels en dat laatste is enorm pijnlijk :')

Ik heb juist hoge hartslag maar dus wel vaatconstrictie problemen erbij.
Vermoeidheid is bij mij grote trigger

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:25

Tepels :oo Dat lijkt me echt ku-piep!

That which yields is not always weak

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 16:25

Jeetje, je tepels! Auw! :oo

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

AaronYve
Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:27

Eloya schreef:
Ik ook. Ik heb het in mijn handen en mijn tepels en dat laatste is enorm pijnlijk :')

Ik heb juist hoge hartslag maar dus wel vaatconstrictie problemen erbij.
Vermoeidheid is bij mij grote trigger


Oh dat laatste heb ik niet, wat vervelend en pijnlijk lijkt mij dat. Raynaud heb ik al 20 jaar last van, wellicht langer. Het is gewoon pijnlijk :j
Idd wanten ipv handschoenen, goed warm proberen te blijven ect ect. Ik doe er verder niks mee qua medicatie

Aaron
Elmar
Lucky

Kabayo
Berichten: 13894
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:28

Nooit van gehoord. Is dit hetzelfde als "wintertenen" ?
Daar heb ik altijd last van. Pijn/jeuk. Maar eigenlijk gaat het deze winter heel goed (afkloppen)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Ayasha
Blogger
Berichten: 57913
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:24

Hier ook raynaud. Al jaren. rechtstreekse warmte doet nog meer pijn dan de kou maar ik heb nu ontdekt dat als ik mijn handen voor de "uitblaas"lucht van de droogkast houdt, dat dat geen pijn doet. Dus als de droogkast op staat en ik kom binnen van een koude dag weet mijn man meestal waar ik te vinden ben om op te warmen. :))

Ik heb het winter en zomer trouwens. :+ In de winter erger, maar mijn handen zijn standaard ijskoud. Ook als het buiten 30 graden is.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:30

Hier ook Raynaud, tenen, vingers en tegenwoordig ook mijn hakken en soms puntje van mijn neus (ziet er niet uit :') )

Ik heb er trouwens in de zomer ook last van, als ik van af het strand in koel water duik, dan heb ik het ook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-01-22 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo
Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:31

Hier ook. :j Standaard zodra het beneden de 10 graden komt buiten. Waterkou is het ergst. Een tijdje terug nog bijna staan huilen van de pijn.
Ik draag standaard compressie handschoenen buiten en dat helpt wat... maar niet altijd en niet genoeg.
Mijn tenen zijn wisselend. Soms wel last van, soms niet. Toevallig net weer een paar witte tenen.

Met autorijden is het ook heel vervelend. Ik blijf vingertippen maar omdat je verder gewoon zit komt de bloedsomloop veel te traag op gang. Soms ben ik aan het eind van de rit (45 min) nog niet van die vingers af..

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Hjartje
Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Re: Nog meer mensen met Raynaud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:57

Hier ook, vooral bij temperatuurwisselingen tussen dagen :brr: . Dus als het van een koudere naar een warmere periode gaat en vice versa. Warme handschoenen zijn bij mij al snel voldoende om het te voorkomen, maar als het eenmaal in gang is gezet.... Het jeukt altijd zo verschrikkelijk. Sokken van bamboe vind ik ook fijner dan normale sokken.
Het enige voordeel van Raynaud vind ik toch echt wel dat ik nooit zweethanden heb :Y)

<3 Hjarta <3 Swaan <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 17:59

Kabayo schreef:
Nooit van gehoord. Is dit hetzelfde als "wintertenen" ?
Daar heb ik altijd last van. Pijn/jeuk. Maar eigenlijk gaat het deze winter heel goed (afkloppen)


Zoiets is het inderdaad. Je handen of voeten (of iets anders bij sommige mensen) trekken dan lijkbleek, gaan tintelen, worden gevoelloos en soms ook echt pijnlijk.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 174 bezoekers