Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 15:37

Vandaag zou ik een maag- en darmonderzoek krijgen. Het is dan de bedoeling dat je helemaal schoon bent van binnen. De dag ervoor mag je daarom nauwelijks iets eten en de dag zelf niets. De avond ervoor krijg je Moviprep, die zorgt ervoor dat je maag en darmen helemaal leeg worden. En de dag van het onderzoek doe je dat nog eens.

Nu keek ik daar al niet zo naar uit, ten eerste omdat ik nogal snel overgeef, maar ook omdat ik echt heel moeilijk zonder eten kan. Ik krijg heel snel hongerklop, ik word dan misselijk, rillerig, hoofdpijn, en als ik dan niks eet dan val ik flauw.

Dus gisteravond begonnen met de ranzige moviprep. Dat ging dus niet zo snel als verwacht omdat ik elke keer op het randje van overgeven zat. Maar bon, ik kreeg het weg. Dat duurde wel iets langer dan nodig waardoor ik rond middennacht nog steeds op het toilet doorbracht. Ik kon dus lastig slapen, maar uiteindelijk dommelde ik wat weg. Tot een uur of 2, ik werd wakker van een schreeuwende honger. Snel een maagtablet en een reispilletje genomen tegen de misselijkheid, maar het trok niet weg. Ik werd langzaamaan gek, ik voelde mezelf steeds verder weg zakken. Het meest nare was, dat mijn rechterarm begon uit te vallen, een heel raar koud, doof gevoel. Dit heb ik al heel lang niet gehad maar ik herkende het dat flauwvallen nabij was. En dan he, ik kan niets anders doen dan eten om niet out te gaan. Dus toch gegeten, al maakte ik de fout om op lege maag een kop thee erbij te doen, dus na 5 mnuten kwam alles er weer uit. Toen voelde ik me nog beroerder dus snel nog een beschuitje er achteraan. Gelukkig ging het toen iets beter.
Met wakker worden deze ochtend voelde ik me zo zwak, ik zag niet in hoe ik in hemelsnaam nog een liter moviprep weg kon krijgen. Dus besloten om weer wat te eten en te overleggen met de MLD afdeling. Die waren duidelijk, je moet de 2e moviprep nemen om het onderzoek te kunnen doen. Dat voelde als een no-go omdat ik echt veel te zwak was.

Dus, geen onderzoek, maar eten. Voorzichtig en niet teveel in 1 keer. Dit heb ik rond 9 uur in de ochtend gedan, ik werd om 13 uur weer wakker en inmiddels weer wat meer gegeten. Maar ik ben nog steeds onwijs zwak, ik kan me niet voorstellen dat ik het onderzoek goed had door kunnen maken inclusief roesje. Ik vind dat wel zorgelijk, dat ik zo zwak ben. Maar dit is ook een deel van het probleem waarom ik het onderzoek zou krijgen. Vanwege mijn chronische vermoeidheid.

Ik ben vooral benieuwd of er mensen zijn die dit ook gehad hebben? Ik ga nog weer bellen met de poli om te kijken wat de alternatieven zijn. Wellicht enkel een maagonderzoek, ik weet neit of ik daar ook moviprep voor moet gebruiken.

Ik ben best geschrokken van mijn zwakke lijf, en ik hoop dat ik niet al te lang nodig heb om te herstellen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:47

Poeh, dat is wel heftig.

Ik heb weleens zo'n onderzoek gehad en ik vond het ook niet prettig en die moviprep is goor, maar kon het met ogen en neus dicht wel weg krijgen. Moest inderdaad ook wel bijna kotsen hoor. Het moest nu eenmaal, dus hup met de geit, maar leuk is anders.

Mijn vader heeft darmkanker en heeft daarvoor elk half jaar zo'n onderzoek. Hij wordt vanwege zijn leeftijd en broze gezondheid de avond daarvoor in het ziekenhuis opgenomen. Misschien is dat voor jou ook een optie?

Sterkte ermee :(:)

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 15:51

Ja dat opnemen zei een vriendin ook al, maar wat doen ze daar dan extra? Ik neem aan dat ik dan ook niet mag eten :P

Charlotte446

Berichten: 640
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:57

Hopelijk voel je je snel beter!
Ik heb die onderzoeken helaas vaker gehad, gelukkig maar 1x Moviprep maar dat vond ik echt niet te doen. Ik ga niet mijn eigen braaksel met Moviprep weer doorslikken :n Dat had de enige manier geweest om het binnen te krijgen :r

Daarna een keer Picoprep gekregen, dat is 2x een glas dat niet lekker is maar zeker niet zo vies als Moviprep. Als ik nu een onderzoek heb vraag ik daar altijd om.

Misschien kan je voor een nieuw onderzoek daarnaar vragen?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:59

Tijdens een opname kun je bijvoorbeeld een infuus krijgen. En via zo'n infuus kan je bijvoorbeeld ook glucose (suiker) krijgen, waardoor je in ieder geval hoger in je energie blijft.
Ik denk dat een opname dus wel een goede optie is. Maar ik neem aan dat je met je arts ook nog wel een gesprek hebt over hoe dit onderzoek alsnog gedaan kan worden? Dit soort situaties komen vast vaker voor, dus hij kan je het best vertellen hoe ze dat oplossen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:59

Eten mag niet, maar er zijn ook ziekenhuizen die de moviprep niet meer gebruiken maar waarbij je 2 x 2 pillen moet slikken. Je moet nog steeds drinken, véél drinken, maar dat mogen alle heldere vloeistoffen zijn. Ik mocht tot x-aantal uur voor het onderzoek bijvoorbeeld ook thee met suiker drinken en er werd heel sterk aangeraden ook bouillon te drinken. Beide dingen zouden moeten helpen tegen het flauwvallen en het zwak voelen.

Je darmen moeten leeg zijn, anders zien ze simpelweg niks, dus dat veranderd niet. Maar de voorbereiding wordt er wel een stuk makkelijker van, heb ik ervaren. Die ene keer met moviprep was een stuk lastiger dan de keren erna. Dus misschien kan je dat met ze overleggen (en ik peins me rot voor de naam van het middel, ik weet het wel maar kan er niet op komen :x ).

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:00

Voor de volgende keer Picoprep vragen, dat is veel minder ML's.
En op vaste tijden druivensuiker in nemen, en heldere boullon drinken, dan blijft je spijsvertering leeg en je bloedsuiker niet te laag.

(klinkt sowieso alsof jij vrij snel in een hypo gaat, hebben ze op een normale dag weleens een bloedsuikerdagcurve bij je gedaan?)

bonnielau

Berichten: 515
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Spanbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:01

Hier ook niet te doen met Moviprep. Sindsdien krijg ik ook Picoprep. Wat Charlotte ook al zegt niet lekker maar wel te doen. Van de Moviprep werd ik ook zo beroerd dat mijn lichaam in opstand kwam. Met Picoprep is het niet etenm in ieder geval voor mij, ook beter uit te houden.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:32

Ben je al eens geprikt op suiker?

Zo snel hongerklop en flauwvallen klinkt als een bloedsuikerspiegel die niet helemaal stabiel is.
In principe zou je een dagje zonder eten relatief makkelijk vol moeten kunnen houden. Tuurlijk heb je dan honger, maar je zou er niet door flauw moeten vallen of iets dergelijks.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 16:42

Ik heb elke 3 jaar een darm onderzoek. Ik begin dagen van te voren al met licht verteerbaar voedsel te eten. Dan 2 tabletjes bisacodyl. Ik drink dan ook veel bouillon erbij. Dat zorgt er voor dat ik minder flauw wordt.
De laatste keer had ik picoprep en dat was echt goed te doen. Dus zou eens kijken of je dat kan krijgen om te proberen. Daar moet je ook veel bij drinken.
Ja het is altijd even afzien en niet makkelijk maar je moet er echt even doorheen.

De moviprep mengde ik altijd met dubbelfris sinaasappel/mandarijn. Dat maakte het nog enigzins te doen. Maar het blijven enorm veel ranzige liters

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 17:37

Mijn man had Colofort, ik lees op Google dat dat dezelfde werkzame stof heeft als Moviprep.
Hij vond dat niet super goor smaken, maar dronk het wel voor de zekerheid met een rietje, dat werd ook aangeraden in de instructie-film.
Hij mocht onbeperkt helderde dranken, zoals limonade siroop voor de suiker. En hij heeft liters heldere (zoute) bouillon gedronken, dat werd aangeraden door ons ziekenhuis.
Daarmee heeft hij zich weliswaar wel eens beter gevoeld, maar niet dat hij bijna out ging van een hongerklop.

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Re: Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 17:45

Ik zou dit met je arts overleggen.
En wat anderen al zeggen, picoprep is veel beter. 2x 100 of 200ml (weet het niet precies meer) en 2 keer 2 liter water.
Maar als het aan bijvoorbeeld je bloedsuikerspiegel ligt, maakt dat niet uit natuurlijk. Leeg ben je in allebei de gevallen.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 18:02

Mijn suiker is vaker getest maar daar zou niets mis mee moeten zijn. :') maar wel goed om te onthouden. Ik had het ook met siroop gemengd en ik heb idd bouillon gedronken.

Bedankt voor alle tips, ik ga dat meenemen. Ik lig nog steeds als een dood vogeltje in bed. Zo even een lichte avondmaal eten, hopelijk komt mijn energie dan iets terug.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:17

Wat vervelend ts dat dit zo is gelopen.

Voor een gastroscopie of maagonderzoek hoef je geen voorbereiding (zoals moviprep) te nemen. Je moet wel nuchter zijn, anders kan het gevaarlijk zijn.

Voor de coloscopie of darmonderzoek, moet je inderdaad wel voorbereiden. Er zijn ondertussen steeds meer verschillende soorten voorbereiding. En bij de ene mag je nog tot later wat eten (vaak laatste maaltijd vloeibaar) dan bij de andere.

Mijn ervaring toen ik nog in het ziekenhuis werkte, was dat mensen soms ook de dag ervoor opgenomen werden voor de voorbereiding en eventueel een sonde kregen als ze het niet goed weg zouden kunnen drinken. Om het darmslijmvlies goed te kunnen beoordelen, moet je inderdaad echt helemaal leeg zijn.

Lijkt me ook dat een vroege afspraak voor jou ook uitkomst kan bieden op de dag zelf.

Sterkte er mee

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:36

Voor de gastroscopie (maagonderzoek) moet je minimaal 6 uur nuchter zijn (niet eten, niet drinken, niet roken). Dit heeft niet zo zeer te maken met “gevaarlijk” als de maag niet leeg is, maar veel simpeler: dan zien ze niks :+

Voor het darmonderzoek moeten de darmen ook leeg zijn, maar dat duurt natuurlijk langer dan die 6 uur. Vandaar een middel als Colofort (4 liter), Moviprep (2 liter), Klean Prep, Eziclen en Picoprep. Er zijn meerdere opties. Bisacodyl ondersteunt / versterkt de werking van de laxeermiddelen.

Bij opname kun je een sonde krijgen waar vervolgens het laxeermiddel doorheen gegeven wordt, dan hoef je het niet zelf te drinken. Ook kunnen ze je een infuus geven om op die manier te ondersteunen bij het niet flauwvallen.

Ik zit even te denken of ‘bij ons’ het protocol tegenwoordig iets is aangepast dat je nog een licht ontbijt mag op de dag van je colo (maar met ook een gastro gaat dat natuurlijk niet, want 6 uur nuchter), of dat je nog heldere dranken mag drinken tot een aantal uur van te voren, maar dat weet ik dus niet zeker.
Als ik er morgen aan denk, kan ik het even navragen bij de endoscopie.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 19:42

Danseresje schreef:
Wat vervelend ts dat dit zo is gelopen.

Voor een gastroscopie of maagonderzoek hoef je geen voorbereiding (zoals moviprep) te nemen. Je moet wel nuchter zijn, anders kan het gevaarlijk zijn.

Voor de coloscopie of darmonderzoek, moet je inderdaad wel voorbereiden. Er zijn ondertussen steeds meer verschillende soorten voorbereiding. En bij de ene mag je nog tot later wat eten (vaak laatste maaltijd vloeibaar) dan bij de andere.

Mijn ervaring toen ik nog in het ziekenhuis werkte, was dat mensen soms ook de dag ervoor opgenomen werden voor de voorbereiding en eventueel een sonde kregen als ze het niet goed weg zouden kunnen drinken. Om het darmslijmvlies goed te kunnen beoordelen, moet je inderdaad echt helemaal leeg zijn.

Lijkt me ook dat een vroege afspraak voor jou ook uitkomst kan bieden op de dag zelf.

Sterkte er mee


Op zich is nuchter zijn niet een probleem, maar in combi met de moviprep is dat gewoon niet zo lekker :P Ik ben er ook over aan het nadenken om in de eerste instantie enkel een maagonderzoek te laten doen, omdat daar ook het grootste probleem zit momenteel.
Een vroege afspraak is niet ideaal want dan slaap ik helemaal niet, maar dan duurt het natuurlijk wel minder lang. :j

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 19:46

Ik zou ook Picoprep vragen.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:07

Hilary schreef:
Voor de gastroscopie (maagonderzoek) moet je minimaal 6 uur nuchter zijn (niet eten, niet drinken, niet roken). Dit heeft niet zo zeer te maken met “gevaarlijk” als de maag niet leeg is, maar veel simpeler: dan zien ze niks :+

Voor het darmonderzoek moeten de darmen ook leeg zijn, maar dat duurt natuurlijk langer dan die 6 uur. Vandaar een middel als Colofort (4 liter), Moviprep (2 liter), Klean Prep, Eziclen en Picoprep. Er zijn meerdere opties. Bisacodyl ondersteunt / versterkt de werking van de laxeermiddelen.

Bij opname kun je een sonde krijgen waar vervolgens het laxeermiddel doorheen gegeven wordt, dan hoef je het niet zelf te drinken. Ook kunnen ze je een infuus geven om op die manier te ondersteunen bij het niet flauwvallen.

Ik zit even te denken of ‘bij ons’ het protocol tegenwoordig iets is aangepast dat je nog een licht ontbijt mag op de dag van je colo (maar met ook een gastro gaat dat natuurlijk niet, want 6 uur nuchter), of dat je nog heldere dranken mag drinken tot een aantal uur van te voren, maar dat weet ik dus niet zeker.
Als ik er morgen aan denk, kan ik het even navragen bij de endoscopie.

Hilary, een niet lege maag kan wel degelijk gevaarlijk zijn. Op het moment dat de maag niet leeg is en we weten dat niet en de endoscoop wordt geïntroduceerd, dan is het risico op aspiratie groot. En ja, het is wel jammer als je niets kunt zien in de maag, maar het gaat dus daarnaast ook echt om veiligheid! Ik heb er toch vaak genoeg bij gestaan dat een onderzoek afgeblazen werd omdat iemand niet lang genoeg nuchter was.

Earth schreef:
Danseresje schreef:
Wat vervelend ts dat dit zo is gelopen.

Voor een gastroscopie of maagonderzoek hoef je geen voorbereiding (zoals moviprep) te nemen. Je moet wel nuchter zijn, anders kan het gevaarlijk zijn.

Voor de coloscopie of darmonderzoek, moet je inderdaad wel voorbereiden. Er zijn ondertussen steeds meer verschillende soorten voorbereiding. En bij de ene mag je nog tot later wat eten (vaak laatste maaltijd vloeibaar) dan bij de andere.

Mijn ervaring toen ik nog in het ziekenhuis werkte, was dat mensen soms ook de dag ervoor opgenomen werden voor de voorbereiding en eventueel een sonde kregen als ze het niet goed weg zouden kunnen drinken. Om het darmslijmvlies goed te kunnen beoordelen, moet je inderdaad echt helemaal leeg zijn.

Lijkt me ook dat een vroege afspraak voor jou ook uitkomst kan bieden op de dag zelf.

Sterkte er mee


Op zich is nuchter zijn niet een probleem, maar in combi met de moviprep is dat gewoon niet zo lekker :P Ik ben er ook over aan het nadenken om in de eerste instantie enkel een maagonderzoek te laten doen, omdat daar ook het grootste probleem zit momenteel.
Een vroege afspraak is niet ideaal want dan slaap ik helemaal niet, maar dan duurt het natuurlijk wel minder lang. :j


Dan is het misschien fijner dat de onderzoeken van elkaar los gekoppeld worden inderdaad of dat er een andere voorbereiding wordt gebruikt. Picoprep (2x 1 glas medicatie en daarbij 2 liter drinken) kan dan misschien een goede optie zijn.

Een vroege afspraak is misschien niet ideaal, maar je hoeft het minst lang nuchter te zijn. Stel je hebt de afspraak eind van de ochtend, dan mag je vaak ook de dag er voor voor het laatst eten.

Volgens mij mag je bij de meeste voorbereidingsmiddelen tot twee uur van tevoren drinken en dit ook vanwege het roesje.

Ts, even een andere vraag. Is het voor jou duidelijk wat het roesje in houdt? Want daar bestaan toch (helaas) behoorlijk wat misvattingen over.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:17

Ik mocht wel drinkbouillon/(ranja mag mss ook ivm beetje suiker binnenkrijgen?) drinken, dat scheelde, al heb ik die jaren niet meer door mn keel gekregen hierna :'). Vooral het hele voorstadium is erg naar. Ik was ook best zwak, daarbij weet je op den duur niet meer of je plast of er diarree/water komt. Ik hoop het nooit weer te hoeven doen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:17

als ik dit zo lees met al die ervaringen vraag ik me af waarom die moviprep nog gebruikt wordt

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:40

Kinke schreef:
als ik dit zo lees met al die ervaringen vraag ik me af waarom die moviprep nog gebruikt wordt

Omdat niet iedereen even schoon wordt op de vriendelijkere modellen om het zo maar te zeggen.

Diabeten zijn doorgaans niet schoon met picoprep en hebben daarom moviprep of zelfs kleanprep nodig. Bij pleinvue heb ik dat verschil nog niet zo gemerkt, maar ook daar worden mensen niet altijd even schoon op.

Daarnaast hebben ziekenhuizen en klinieken ook vaak hun eigen voorkeur.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:46

Mijn moeder is dus een van de patiënten die niet zonder moviprep kan. Ze had voor het een na laatste darm onderzoek ander spul gekregen, netjes ingenomen, onderzoek ondergaan en resultaat; ze konden te weinig zien. Super rot want het is voor mijn moeder echt een hel. Dat onderzoek zelf is niets aan, maar de voorbereiding wel. Zij kan ook slecht tegen weinig eten.

Dus nu weer moviprep gehad en nu was ze wel volledig schoon.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 20:59

Picoprep is beter te doen maar moviprep werkt beter. Maar wat schijnbaar niemand weet is dat je die moviprep ook gewoon 1 glas mag doen en die kun je heel snel leeg drinken. Daarna drink je gewoon de rest van die liter water er achteraan.

Felinde

Berichten: 1178
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re: Voorbereiding maag-darmonderzoek niet gelukt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:52

Eerder dit jaar moest ik ook Moviprep nemen voor een onderzoek, ben het met je eens dat het bijna niet te drinken is! Maar met flink wat ijsklonten en wat verse citroensap was het iets beter te doen. Succes met je voldende onderzoek!

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:23

Ah die movieprep. Goor spul al heb ik het zelf nog niet moeten drinken, maar ik word al niet goed als ik mijn vriend er mee zie worstelen.

Wat we nu hebben uitgevonden voor zijn darmonderzoeken is dat we als voorbereiding in de week ervoor alleen dingen eten die gigantisch laxerend werken. Dus yoghurt met haver in plaats van boterhammen, geen vlees/eieren alle groenten geblenderd en kilo's pruimen en lyces.

De laatste dag voor hij aan de movieprep moet of andere tattie, om het even wat, ze zijn allemaal goor, eet hij alleen pruimen. Ook de eerste batch daar gaan geprakte pruimen door heen (zonder vel) en de 2e worden ze door heen geblenderd. De laatste batch gaat er vaak dan niet meer helemaal goed in, maar meestal is het dan al redelijk schoon.

Heel veel succes Earth! Y;(