Jeuk, jeuk en nog eens jeuk... Maisallergie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Jeuk, jeuk en nog eens jeuk... Maisallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-21 22:55

Hoi! Ik schrijf dit terwijl ik knetter word van de jeuk.

Ik zal even bij het begin beginnen! Het begon ongeveer 1.5 week geleden, een klein galbultje op m'n buik, raar? Ben ik gestoken? Geen aandacht aan geschonken en gaan slapen.

De dag erna in de ochtend weer een klein bultje op m'n hand, vreemd. Het jeukt gigantisch, na 10min is de jeuk weg. Dit gebeurt meerdere keren per dag na iets eten, dus ben gaan nadenken of ik iets anders eet dan normaal.

Ik eet hetzelfde, wat ik in principe altijd eet. Wasmiddel is hetzelfde gebleven.

Laatste dagen loopt dit uit de hand. Ik heb last van netelroos, mega bulten, kleine bulten allemaal bij elkaar. Jeuk, heel veel jeuk.

Ik heb de huisarts gebeld maar kwamen met het advies voeding na te kijken en dingen weg te laten, zodat je kan uitzoeken waar je op reageert.

Ik heb vanavond een salade gemaakt: sla, geitenkaas, yoghurt dressing en: mais. Ik kreeg 15min na het eten een bult op m'n been van bijna 20 cm, dik gezwollen en jeuk! Ook verscheen dit op mijn dijen, gezicht en buik. Toen dit verdween na een kwartier naar stal gegaan. Paard gereden, niks aan de hand!

Totdat ik zojuist thuis kwam. Ik nam een handje popcorn en binnen 10 minuten begon er 1 dikke bult zich te vormen op mijn dijen. Van dijen naar kuiten, buik. Ook zwelt m'n hele oksel nu op, veel bultjes en erg rood/voelt warm aan.

Dus :+ Ik heb het vermoeden dat ik reageer op mais (ingrediënten popcorn: mais, zonnebloemolie en zout).

Ik ben op internet gaan kijken en er zakte veel moed in m'n schoenen; overal zit mais in verwerkt! Ik heb lijstjes gevonden met voeding waar in het verwerkt zit, waarvan ik schrok en geen idee heb waar ik moet beginnen.

Ik wil dus mais uit m'n dieet zetten, om te kijken of het wegblijft. Maar mais zit in brood (verwerkt zegt google), krackers en al het andere wat ik eet....

Heeft iemand ervaring met maisallergie? Wat kan je eten, wat vooral niet? Ik wil onmiddellijk dit gaan mijden omdat de symptomen steeds erger worden.... De bultjes ontstaan op mijn hele lichaam, steeds een andere plek... -O-

Oskar <3


Alwiene
Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:04

Mais is niet grappig, ik kan zelf niet tegen maiseiwit (ik reageer er net zo op als op gluten, vooral heel moe) maar kan wel maiszetmeel eten. Ook maisderivaten is geen probleem voor mij omdat daar amper eiwit in zit. Mais zelf, maismeel, popcorn dat is allemaal uit den boze. Het zou dus interessant zijn om er achter te komen of je zo gevoelig bent dat derivaten ook niet meer kunnen, want als je tot citroenzuur aan toe moet gaan dan ben je behoorlijk genaaid ja :=

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-21 23:07

Alwiene schreef:
Mais is niet grappig, ik kan zelf niet tegen maiseiwit (ik reageer er net zo op als op gluten, vooral heel moe) maar kan wel maiszetmeel eten. Ook maisderivaten is geen probleem voor mij omdat daar amper eiwit in zit. Mais zelf, maismeel, popcorn dat is allemaal uit den boze. Het zou dus interessant zijn om er achter te komen of je zo gevoelig bent dat derivaten ook niet meer kunnen, want als je tot citroenzuur aan toe moet gaan dan ben je behoorlijk genaaid ja :=


Krijg je dezelfde klachten als ik? Dus echt netelroos ook? Ben gelukkig niet moeier dan anders, maar begin het wel goed beu te worden :(

Ik drink nu trouwens een liefmans, is ook uit den boze.... Niet bij nagedacht maar gaat dus ook niet :+

Oskar <3

irmaz
Berichten: 4726
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:11

Wauw wat een heftige reactie Y;(

Ik heb niet zo'n naar buiten gerichte allergie reaktie op maïs maar mijn darmen blijken er niet tegen te kunnen met als gevolg buikpijn, een gigantische vermoeidheid en geheugenproblemen.
Maïs uit je dieet schrappen is best wel lastig want er zijn veel toevoegingen die gemaakt worden van maïs, zoals fructose, glucose, fructose-glucose stroop en nog tal van andere stoffen. Helaas geldt maïs in de EU (nog) niet als allergeen dus het is best wel lastig om te achterhalen of iets van maïs is gemaakt.
Ik mijd alle kant en klare dingen, er zit vrijwel altijd wel iets van maïs in. Vooral producten van de AH bevatten echt heel erg vaak maïs. Let ook op vleeswaren, je verwacht het niet maar er zit vrijwel altijd glucose/fructose stroop in. Wat brood betreft is meestal het goedkoopste brood vaak wel zonder rare toevoegingen en ook echte bakkers kunnen nog wel een brood zonder maïsproducten verkopen.
Succes, misschien is het iets tijdelijks?


edit: ik hoop dat je allergie beperkt blijft tot de eiwitten zoals Alwiene schrijft

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Jeuk, jeuk en nog eens jeuk... Maisallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-21 23:18

@irmaz

Ik hoop inderdaad dat het iets tijdelijks is... Het kwam ook opeens uit het niets.

Eet wel sinds paar maanden dagelijks maiswafeltjes van de AH, ben dol op die dingen...

Ik las inderdaad dat er veel toevoegingen gemaakt zijn van mais :(

Ik fiets morgen even naar de bakker, maar twijfel of die zoveel details weet.

Maak mij voornamelijk zorgen dat de laatste dagen de reacties heftiger worden.

Oskar <3

Anastasia24
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 23:41

Goh, dat is schrikken. Ik klikte dit topic eigenlijk aan omdat ik dit kreeg van de vaccinatie. Ben je laatst gevaccineerd? Bij mij kwam het pas na een week\10 dagen, misschien is dit nog een optie maar daar heb je vast aan gedacht mocht je gevaccineerd zijn.
Succes ts.. Jeuk is verschikkelijk als je niet weet wat je ertegen moet doen.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-21 23:43

Anastasia24 schreef:
Goh, dat is schrikken. Ik klikte dit topic eigenlijk aan omdat ik dit kreeg van de vaccinatie. Ben je laatst gevaccineerd? Bij mij kwam het pas na een week\10 dagen, misschien is dit nog een optie maar daar heb je vast aan gedacht mocht je gevaccineerd zijn.
Succes ts.. Jeuk is verschikkelijk als je niet weet wat je ertegen moet doen.


Ik ben gevaccineerd, maar in april al :)

Oskar <3

Alwiene
Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:57

Nee ik reageer niet zoals jij op mais, ik reageer met vooral extreme vermoeidheud, lusteloosheid en depressie-achtige klachten.

Waarom is Liefmans uit den boze? Ik zie niet direct mais erin zitten?

Edit: als je niet glutenvrij hoeft zijn er volgens mij genoeg crackers zonder mais te koop? Niet Google vragen maar ingrediëntenlijsten lezen.

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:30

Ehm, als je nu eens je huisarts sommeert om een allergie test te (laten) doen en er expliciet bij zegt dat je mais verdenkt?

De reactie "probeer maar waar je op reageert" kun je ook lezen als: "heb ik er geen werk aan"

Dat is wat kort door de bocht gesteld, maar ik proef uit je berichten dat de reacties heftiger lijken te worden? In dat geval zou ik me niet door de huisarts af laten wimpelen maar actie eisen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

irmaz
Berichten: 4726
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:33

Alwiene schreef:
Waarom is Liefmans uit den boze? Ik zie niet direct mais erin zitten?

Zit er toevallig fructosestroop in? Dat wordt vaak van maïs gemaakt. Ik ben er laatst achter gekomen dat er tegenwoordig in heel veel biersoorten fructosestroop wordt gestopt _-:(

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-21 13:48

irmaz schreef:
Alwiene schreef:
Waarom is Liefmans uit den boze? Ik zie niet direct mais erin zitten?

Zit er toevallig fructosestroop in? Dat wordt vaak van maïs gemaakt. Ik ben er laatst achter gekomen dat er tegenwoordig in heel veel biersoorten fructosestroop wordt gestopt _-:(


Ja volgens mij wel! Ben bang dat ik heel gevoelig ervoor ben... Zometeen even naar de drogist voor antihistamine, om vandaag en morgen te overbruggen. Maandag de huisarts bellen.

Zojuist 45 min onder een koude douche gestaan, beide benen/billen onder wel 100 galbultjes dus werd echt gek. Helaas iets gegeten waar ook iets in zat wat van mais gemaakt werd... Moest iets eten had nog geen tijd gehad voor boodschappen.

Zometeen lijstje maken wat ik wél kan eten en dat maar halen bij de super -O-

Oskar <3

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 13:57

Ik heb precies dezelfde klachten als jij en ik heb 5 jaar met deze klachten gelopen voordat ik erachter kwam dat ik een gist-intolerantie heb. 5 jaar geleden kreeg ik te horen van mijn oude huisarts dat ik last had van jeukende bultjes door verandering in mijn hormoonhuishouding en dat ik daar maar mee moest leren leven. Ze hebben toen ook nooit mijn bloed getest om te kijken of dat inderdaad het geval was. Nu net een paar weken geleden van mijn nieuwe huisarts een kuur gekregen voor de gistbultjes en dat begint nu na 3 weken zijn werk te doen. De kuur kan tot 8 maanden doorgaan. In de tussentijd gaat er een wereld voor mij open aan gistvrij voedsel en drinken :+ Ik vind het lastig, maar ik ben zo blij dat ik na 5 jaar jeukvrij ben en dat maakt alles goed en makkelijker. Ik heb echt dagen gehad dat ik alleen maar in bad of bed kon liggen en alleen maar kon huilen van de frustratie en jeuk. Die dagen zijn nu hopelijk voorbij, maar de weg ernaartoe was verschrikkelijk.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Jeuk, jeuk en nog eens jeuk... Maisallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 14:33

Zou foto’s maken van de plekken en maandag zeker contact opnemen met huisarts .
En vragen om doorverwijzing naar dermatoloog of allergoloog.
Zeker als de allergie zoals jij beschrijft zo snel erger wordt straks krijg je zwelling in je keel .
En voor dieet kan je straks het beste in overleg met diëtiste doen (vanuit basispakket recht op 2 afspraken)

Alwiene
Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:32

irmaz schreef:
Alwiene schreef:
Waarom is Liefmans uit den boze? Ik zie niet direct mais erin zitten?

Zit er toevallig fructosestroop in? Dat wordt vaak van maïs gemaakt. Ik ben er laatst achter gekomen dat er tegenwoordig in heel veel biersoorten fructosestroop wordt gestopt _-:(


Ah ja fructose, staat niet als stroop maar misschien is dat hem wel inderdaad. Op zich ken ik wel zo'n beetje alle derivaten omdat als het van mais gemaakt kan zijn kan het ook van tarwe gemaakt zijn en dan moet ik weer opletten dat ik er niet teveel van binnen krijg want dat gaat wel fout (bv winegums van glucosestroop die van tarwe is kan ik niet teveel van eten).


TS, mocht je engels goed zijn heb je wellicht iets aan deze groep, de producttips zijn niet bruikbaar voor hier maar de informatie vond ik zelf wel heel nuttig. https://www.facebook.com/groups/4871812419

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, bellizdej, CoronaLime, Kimmie25501, KleinBoefje, Milando, Zira1994 en 142 bezoekers