Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 18:57

EmmaVZ schreef:
amand0 schreef:
Ik rij er ook mee. Eerst alleen met trackers maar tegenwoordig ook met mn xero "stalschoenen". Wel icm endurance beugels met korf anders vind ik het te link.
Met hardlopen ook altijd barefoot. Dat was wel ff wennen, vooral voor mn enkels, maar ondertussen loop ik er zonder problemen 10+km mee.

Welke barefoots gebruik jij voor het hardlopen?

Ik loop ondertussen nu zo'n 2 jaar in barefoots (Belenka) voor dagelijks en ik blijf het nog altijd heerlijk vinden om de grond onder m'n voeten te kunnen voelen.

Met xero trail schoenen, ik loop wel altijd in het bos

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 19:13

@Marije, nee ik zit helaas in het noorden. Dus ik moet het er gewoon eens op gokken. Voeten zijn ook zo'n 10 cm breed maar ik heb geen idee of dat smal, gemiddeld of breed is. Dus dacht, pak eerst eens eentje van gemiddelde breedte. Over de dunne zool, ik heb schoenen van 15 euro gehad met hele dunne zolen, maar die waren qua pasvorm ook gewoon ruk.

BelgenGek

Berichten: 2240
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 07:40

Jorex schreef:
@Marije, nee ik zit helaas in het noorden. Dus ik moet het er gewoon eens op gokken. Voeten zijn ook zo'n 10 cm breed maar ik heb geen idee of dat smal, gemiddeld of breed is. Dus dacht, pak eerst eens eentje van gemiddelde breedte. Over de dunne zool, ik heb schoenen van 15 euro gehad met hele dunne zolen, maar die waren qua pasvorm ook gewoon ruk.

Welke maat draag je ?
Ik woon in Drenthe,misschien heb ik nog wat staan om te proberen?

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:04

37 grootste voet is rond de 22,5 cms.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:12

Voeten van 10 cm breed op maat 37 is best wel heel breed vrees ik...

Ik heb maat 39-40 en mijn voeten zijn 10 cm breed en de meeste schoenen zijn te smal voor mij.
VivoBF ook, althans de modellen die ik geprobeerd heb. Er zit wat afwisseling in en merken kunnen natuurlijk ook veranderen. Maar ik heb er tot nu toe niks fijns van kunnen vinden helaas, want ze hebben echt leuke modellen er tussen zitten :j

Het ligt er vast nog wel aan waar het breedste punt zit. Bij mij is het probleem dat ik vrij rechthoekige voeten heb en het breedste punt zijn niet mijn teen maar net voor het begin van mijn kleine teen. Die kleine van ons heeft echt exact dezelfde voetvorm en kan ook alleen de aller breedste merken dragen :=

Dan is het ook nog lastiger als je een wat hogere wreef heb. Dat hebben wij helaas ook blijkbaar.... als jij dat nou niet hebt dan kom je nog wat makkelijker weg omdat het materiaal van de schoen dan alleen de breedte in hoeft te kunnen en niet ook nog eens de hoogte in om die wreef te omspannen.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 08:27

Bij mij is dat de bij de bal van mijn voet. De 2 kleinste tenen staan bij mij echt helemaal naar binnen gericht. Mijn wreef is dacht ik gewoon normaal, behalve dat ik daar dus ooit die marsfractuur gehad heb. Dat ik vind ook echt wel het nadeel hoor, ze hebben smal, gemiddeld en breed qua schoenen, maar even benoemen hoeveel dat dan precies is ho maar. :o

herr_balou
Berichten: 1451
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:02

Senmotic heeft prima barefoot schoenen én biedt verschillende services aan voor aanpassingen op de standaard maat. De schoenen zijn al best breed maar het is mogelijk ze breder te laten maken, zie service nr. 2 op de volgende webpagina: https://www.senmotic-shoes.com/information/service/
Het lastige is wel dat de afwijkende schoenen niet retour gezonden kunnen worden, kan dus een duur uitprobeersel zijn als het toch niet past.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:15

Dan kun je Belenka eens proberen. Die zijn breed rond de bal van de voet, en lopen een beetje in een boon vorm, dus dat zou wel eens bij jouw voetvorm kunnen passen dan. Zeker de oude modellen (2022 en eerder).

Overigens hebben een hoop mensen en winkels de vormen en pasvormen al voor je uitgezocht! Bijvoorbeeld Anya’s reviews.

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:51

Als je een Bever in de buurt hebt, die doen gratis voetanalyses. Uitslag krijg je ook per e-mail als je dat wilt. Dan weet je meteen of ze breed zijn of niet :)

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 10:55

Freizehn.de en footic.com zijn ook fijne winkels die hun schoenen goed meten en goed advies geven :)

Ik koop eigenlijk alleen maar van webshops die zowel de lengte- als breedtematen van schoenen doorgeven. En liefst met een fijn filter ingebouwd waardoor je alle details kan selecteren van de lengte en breedte van je voet, wreef, voetvorm enzo. En welk type schoen je op dat moment zoekt.

Dat scheelt in ons geval echt zo 90% van het aanbod waar we niks aan hebben, waar je anders doorheen moet worstelen en steeds teleurgesteld bent als een superleuk model weer te smal is.

Moet eerlijk zeggen dat ik mijn barefootschoenen nu helemaal niet meer pak sinds ik die Literide Crocs heb ontvangen, vind de schokdemping toch wel echt superfijn hoor na jaren barefoot lopen :=

BelgenGek

Berichten: 2240
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: @ midden drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-23 21:48

Jorex schreef:
37 grootste voet is rond de 22,5 cms.

Zo klein heb ik niks staan helaas

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 13:59

Stiekeme meelezer wil graag hulp:

Ik heb zeer brede voeten en zoek fijne schoenen om mee te lopen.
De enige goede wandelschoenen die ik nog redelijk goed pas: meindle comfort fit.
Ik heb bij bever een voetanalyse laten doen:

https://my.volumental.com/nl/bever_beta ... m=myvemail

Zij wisten ook niets anders dan meindle comfort fit. In het dagelijkse leven draag ik sketches en hush puppies en dan 1 maar groter.

Iemand enig idee welk merk deze breedte maat verkoopt bij dus een maat 38/39

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 14:39

Ik zou in jouw geval eens gaan loeren bij Be Lenka, die zijn flink wijd, voor mij veel te wijd (9cm breed bij maat 43, slaat ook nergens op :') )

Deze is ook wel handig;

Afbeelding

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 14:46

Die onderkant van schoenen kan best wel behoorlijk vertekenen op sich vind ik.

BeLenka en Xeroshoes zijn de echt brede opties. Sole Runner en Koel hebben ook hele fijne er tussen zitten. En op maat maken natuurlijk. Zoals bij bvb. The Drifter Leather.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 16:23

Ik zit dus op ruim 10 cm :o dat is be lenka dus al te smal

Dank je wel voor de antwoorden en het plaatje!

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 16:40

Ik ook!
Ik vind Belenka soms krap, maar kan FeelGrounds heel goed hebben. Omdat die zo’n enorm soepel bovenwerk hebben, past dat heel goed aan.
Groundies extra wide schijnen ook nog een pak breder te zijn dan Belenka’s

Licor

Berichten: 2948
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 17:10

Ik heb ook brede voeten.. volgens mij zit ik zelfs tegen de 11 cm aan met maat 43..

Mijn ervaring is dat je gewoon veel moet passen.. vivobarefoot (trackers) zijn smaller, maar passen mij fijner dan mijn Belenka (winter).. dat komt door de stiksels bij de belenka..
Koel is ook wat smaller maar zit mij ook prima..

Overigens zijn eigenlijk alle schoenen die ik heb alsnog te smal.. maar ik vind het comfortabel genoeg en al veel beter dan regulier

herr_balou
Berichten: 1451
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:11

Voor de mensen met brede voeten zou ik toch echt willen adviseren even contact op te nemen met Senmotic. Ik heb een paar laten aanpassen voor smalle voeten en die waren eigenlijk nog wat te breed voor mijn voeten, dus met een aanpassing voor brede voeten moet je volgens een eind kunnen komen.

Lynnepinny

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 18:14

lovelys schreef:
Ik zit dus op ruim 10 cm :o dat is be lenka dus al te smal

Dank je wel voor de antwoorden en het plaatje!

Ik pas Be Lenka's met maat 39 en 10 cm breed dus perfect! Of in ieder geval, ruim beter dan conventionele schoenen. Ze zijn best het proberen waard.
Ik heb alleen het probleem dat ik ze echt niet mooi vind :o heb ze eigenlijk alleen aan als ik even een wandeling maak, maar niet naar werk of de stad.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 21:00

Ja het lastige is dat passen dus niet gaat. Ik woon n het noorden van Nederland met 2 jonge kinderen (3 maand en 2 jaar). Dus even op en neer om te passen gaat niet. Dus zoek nu vooral heel veel opties en dan 1 plek waar ik ze allemaal zou kunnen bestellen :o

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 21:13

Iemand had een tijd geleden een mooie link gepost hier(?) met een website waar je je voetsoort kon invullen (breedte, wreef etc) en die dan de meest passende merken toont.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 07:56

Misschien footic.com of Freizehn.de?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:03

Iemand hier bekend met Papoutsi?

Ik heb zojuist een paar besteld en ben echt waanzinnig benieuwd.

Ik was op zoek naar iets leuks en nets voor in de zomer voor onder een jurkje en ben deze tegengekomen via internet. Ik vind ze echt super leuk eruit zien, ben heel benieuwd hoe ze zitten.
Het bestelproces was ook waanzinnig, de maakster van deze schoenen heeft me net gebeld en nog geholpen met goed opmeten, zodat ze zeker weten de juiste maat maakt en helemaal naar mijn zin.

Ik vind het trouwens waanzinnig interessant hoe mijn voeten zich ontwikkelen.
Ik kom nog net niet van steunzolen af, maar wel altijd schoenen met een degelijk voetbed, die goed tegendruk gaf tegen de onderkant van mijn holle voet.

Heb het geleidelijk opgebouwd, de schoenen 'zonder enig voetbed' en mijn voeten zijn echt zoveel sterker geworden.
En dan ben ik pas sinds begin oktober begonnen met mijn voeten trainen en sinds november op de eerste BF schoenen gaan lopen.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 11:45

Die zien er wel tof uit. Heel benieuwd naar de ervaringen.

_Christina schreef:
Iemand had een tijd geleden een mooie link gepost hier(?) met een website waar je je voetsoort kon invullen (breedte, wreef etc) en die dan de meest passende merken toont.


Ik denk dat je deze bedoelt: https://barefootshoefinder.com/

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 12:52

Oh ja die is handig Kaka. Mijn voeten zijn gelukkig na nogmaals meten rond de 9 cm breed. Dus wel breed maar niet extreem. Ik heb wel weer een merk gevonden via de Finder die me wel wat lijkt, bohempia. Mooie sneakers, lijken nog enigzins normaal. :D

Hoe precies train je je voeten? Mijn linkervoet voelt op het moment echt weer alsof die flink vast zit.