Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miesemuisje

Berichten: 3085
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-21 13:52

Nu ik hier in bed lig met een gebroken knie na een val van t paard ben ik benieuwd, wat zijn de ergste paardgerelateerde blessures van andere bokkers? :D

Ik heb zaterdag m’n knie gebroken toen ik wilde opstappen := stond op t krukje, voet al in de beugel en met dat ik me afzet om op te stappen, sprong het paard weg? Of hij stapte weg, ik weet het niet meer.. toen ben ik achterover gevallen en heb me waarschijnlijk met mijn rechterbeen geprobeerd op te vangen.. dat is niet goed gegaan #) zaterdag tm gister in het ziekenhuis geweest, nu thuis met gips in afwachting van de operatie als er plek is en de zwelling voldoende is afgenomen.

Nog meer brokkenpiloten op bokt? :=

En zijn jullie daarna nog weer gaan paardrijden? Ik ben benieuwd of ik t straks nog mag, kan én durf..
Laatst bijgewerkt door Miesemuisje op 08-04-21 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Snippergroen

Berichten: 6680
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 13:54

Au TS! Dat is wel echt een rotte landing geweest :knuffel:

Ik ben eens van een paard gelanceerd met een bok, waarbij ik in mijn duikvlucht geprobeerd heb om mezelf op te vangen met mijn handen. Daarbij heb ik toen heel fijn alle 10 mijn vingers gekneusd omdat die als eerste de grond raakten :j

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:12

Auw, dat is een nare val geweest :(:)

Ik heb zelf ook eens een duikvlucht gemaakt met paard en al, paard in paniek en zo onderuit op het asfalt. In de zomer, dus lekker in een t-shirt. 10/10 would not recommend :')
Een enkeltje UMCG met een fractuur in mijn schouderblad, gebroken ribben, gescheurde milt, 2 klaplongen, hersenschudding en ontiegelijk veel blauwe plekken en schaafwonden. Ik ben er tegen verwachtingen in heel snel en goed bovenop gekomen zonder blijvende schade, maar het is echt kantje boord geweest. Het heeft me wel even met de neus op de feiten gedrukt, zegmaar. :j

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wat is jullie ergste paardrijblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:16

Oef, beterschap gewenst.
Mijn ergste blessure is een sleutelbeen fractuur, heb het aandenken nog in mijn schouder zitten; een plaat en 5 schroeven. Gebeurde op het hoogland, en ben met een reddingshelicopter gehaald, dat was wel vermakelijk.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:17

Ik ben eens op het beton gevallen en ik probeerde me op te vangen met mijn rechterhand.
Onderarm verbrijzeld.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:20

Ik klop het af maar ik ben echt een lucky bastard geweest door de jaren heen. Zo ben ik eens van een op hol geslagen draver gevallen die daarnaast nog op mn been stond, dan ga je met 65 kmpu naar de grond. Ik had enkel kneuzingen op mn bovenbenen.
En ik ben een keer met een kasteel van 1.80 mtr achterover gevallen, hij viel op mijn onderbeen. Dacht dat ie echt gebroken zou zijn maar had 'slechts' een botkneuzing.

Oh wacht, de ergste blessure die ik heb gehad met paardrijden was een gebroken pink omdat ik met mijn hand op de manenkam klapte toen het paard tijdens het springen even gigantisch hoog sprong en een soort van bokkend opende achter. Dat was eigenlijk best wel grappig :')
Laatst bijgewerkt door Earth op 08-04-21 14:26, in het totaal 2 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:21

Gebroken knie (tibia-plateaufractuur) heb ik ook opgelopen tijdens poging tot opstappen met krukje.Doordat het zadel ging schuiven.Superstom van mezelf. Dit leidde tot een operatie waar platen en schroeven in mijn knie zijn gezet.Een half jaar revalidatie. 50 jaar daarvoor,aan het begin van mijn ruitercarriere,een gebroken arm toen de hele groep in volle galop door een diepe kuil ging en ik er voorover afkukelde.Later nog eens gekneusde nekwervels toen het paard struikelde en viel door een slecht aangelegde drainagebuis in een buitenbak ,en over de kop ging.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:25

Pff jeetje als ik dit zo lees. Ik heb nooit echt wat ergs opgelopen. Enkel een keer mijn hand gekneusd door een shet en mijn grote teen gebroken + teennagel eraf omdat het braafste paard van stal erop ging staan. Deze teennagel is nooit meer fatsoenlijk teruggegroeid. Maargoed ik teken er graag voor als het hierbij blijft ;) ik ben al permanent allergisch voor paarden dus dat vind ik eigenlijk al wel vervelend genoeg :+

Connaisseur
Berichten: 293
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:29

Oei beterschap, dat zoiets onbenulligs zo'n schade kan veroorzaken he.

Mijn gebroken nek staat op 1, gevolgd daar mijn gebroken sleutelbeen. Alle andere blessures laat ik maar achterwege :+

BigOne
Berichten: 38246
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:30

Niet op maar ernaast , volle trap op bovenbeen ,paard stond op dikke meter afstand. Niets gebroken maar zes weken niet normaal kunnen lopen. Dochter is wel paar keer met ambulance afgevoerd, gescheurde enkelbanden en gebroken ribben. Dus valt nog mee.

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:34

Onderbeen en enkelgewricht verbrijzeld!
Paard stijgerde veel en je voelde het aankomen dus voorover en been!

Echter deze keer ging het anders. Ik gaf been en hij bokte maar doordat ik voorover zat raakte ik uit balans waardoor er meer bokken volgde en ik met mijn voet in de beugel ben blijven steken! Ja ik had chaps en joppers aan maar helaas.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:34

Oei, ik heb meerdere flinke blessures gehad. 3 keer in het ziekenhuis gekomen. 1e keer met 5 gekneusde ribben en een ingeklapte long na een val. 2e keer een zware hersenschudding na een trap tegen mijn hoofd, en 3e keer gekneusde bekken na een val op het beton.
Beterschap Miesemuisje!

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:34

Gebroken heup. Nog wel opgelopen tijdens de zitcompetitie _O-

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:35

Een gebroken rechterpols.

Ik ging voor de tweede keer op mijn nieuwe paard rijden op onze nieuwe lokatie. Paard schrok bij het opstappen van het paard naast de bak dat in haar paddock stond te eten en beetje voernijd heeft. Etend paard geeft ram tegen het rek naast haar voerbak, mijn paard schrikt, gaat bokkend door de bak van C naar A en bij A val ik eraf. Heel onhandig met mijn hand onder mij in een knik tegen de bakrand aan.

Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:36

Ik klop even af, ik heb nog nooit iets ergers gehad dan een paar blauwe plekken en wat kneuzingen hier en daar (en niet te vergeten een stevig gedeukt ego :') )

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:39

Ai dat klinkt niet fijn! Beterschap en hopelijk heb je er niet teveel pijn van Y;(

Ik ben een jaar geleden nog met pony en al onderuit gegaan en de bovenkant van mijn bovenarm gebroken, precies waar ie in het schouder gaat. Beweging nog steeds niet 100% terug. :=

En jaren geleden mijn kaak gebroken toen een pony uithaalde met loswerken #)

Ik ben inmiddels wat voorzichtiger, maar rij nog steeds. :j
Laatst bijgewerkt door Faline op 08-04-21 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Berichten: 9403
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:40

Een afgescheurde achterste kruisband.

Ik ben niet zo geschikt voor rodeo geloof ik :D
Laatst bijgewerkt door Caresse07 op 08-04-21 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:40

Beterschap!

Mijn paard heeft wel eens op mijn voet staan dansen omdat ze niet over de spoorweg heen wilde en ik dacht dat het misschien sneller zou gaan als ik zou afstappen en haar zou leiden.. gebroken voet, doen we dus niet nog eens :')

Indy_Mouse_9

Berichten: 2122
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:40

1 keer mijn schouder uit de kom gehad toen ik heel banketstaaf van m'n paard viel, maar het 'hoogtepunt': ik mis een stukje vinger, afgebeten door een paard.
Bang en daardoor vals op stal, ik wilde hem pakken, hij hapte achteruit en had precies mijn vinger te pakken.

Ondanks dat het op de grond is gebeurd, en ik daarna ook wel weer in de stal ben geweest en andere paarden heb gepoetst en gezadeld had ik even angst toen ik voor het eerst weer ging rijden. Gelukkig is dat weer helemaal goed gekomen :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:41

Sterkte met je lange weg die je te gaan hebt. Zal niet gemakkelijk of snel gaan worden vermoed ik :(:)

Eerste harde klap struikelende pony over en cavaletti linker bovenarm spieren gescheurd. Op mijn 7e. Blijvend minder kracht in die armspier.

Mijn linker knie en eigenlijk hele onderbeen zijn aan gort dankzij twee nare duikelingen. De eerste keer op mijn 12 e pony gleed weg en kwam op mijn linkerknie terecht. Kniebanden waren daar niet blij mee. Restschade na meerdere operaties kruisbanden niet lekker meer te corrigeren, knieschijf heeft vrij spel.

Daarna nog fanatiek gereden ook wedstrijden, wel met kniepijn maar het ging.

De tweede keer in 1998 afgestapt om te voorkomen dat ik onder een wegglijdende pony terecht kwam. Scheur in linker knie. 12 weken gips van lies tot tenen, trombose opgelopen en uiteindelijk ook posttraumatische dystrofie eraan over gehouden. En blijvende klachten na trombose.

Na lange revalidatie rijden op lichter nivo kunnen oppakken.

Later een nare duikeling en harde smak gemaakt op rechter heup rechter schouder en linkerknie. Veroorzaakt door een stekend insect in de lies van mijn tinker die daardoor compleet flipte. Resultaat nekschade aan de zenuwen, gekneusde heup en wat jaren later bleek een bloeding in mijn rechterschouder. Nek gaat redelijk, schouder is na lange fysio wel aardig ok weer. Hierna is rijden deels door angst (en deels de gezondheid van mijn tinker) snel verminderd en deels door langdurige klachten. Stappen ging nog alles harder dat dat fysiek niet meer te doen en een best flinke angst voor onverwachte bewegingen ontwikkeld.

Verder tussendoor eea aan blauwe plekken, hersenschudding, gekneusde rug en een geknakt ego

Daarna nog een tijdje op een speciale manege staplessen gehad en nu helemaal paardloos.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:43

5 wervels van zijn plek af denk ik?

(Dat was de Laatste Pion afstammeling waar ik vrijwillig op stap kan ik je vertellen)

En Ts
Heel veel beterschap, wat een kl%te blessure zeg

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:43

Mijn paard viel (bleef ergens achter hangen) en deed een salto en zo viel ik automatisch ook.
Breukje in mijn heup en een AC gewricht luxatie.

Mijn heup kwamen ze pas 2 maanden na foto's/gebeuren achter omdat ik bleef klagen dat ik niet goed kon lopen. Zat inmiddels alweer op het paard (want er was niets?!)

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:47

Ik denk een redelijk open/verbrande rug. Werd gelanceerd tegen de bakrand. En van boven tot beneden gegleden. Heb ik echt enkele weken plezier van gehad :') .

En dan gebroken pols, week er voor heerlijk en in de hoogte gesprongen.
En ging er een stalgenoot meespringen. Maar ging niet zo in de hoogte.. dus letterlijk gevallen over een kruisje van 30.
Was wel een deuk in ons ego :') .

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:48

Even denken...
Gebroken neus
Verbrijzelde bovenarm
Gebroken tenen
Gebroken bekken en schaambeen.
Stukken van mijn schaamlippen eraf (ik viel en paard liep over me heen en ik kreeg zijn hoef vol in mijn ..., plastisch chirurg heeft er weer wat moois van gemaakt)

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 14:49

Puppetje schreef:
Even denken...
Gebroken neus
Verbrijzelde bovenarm
Gebroken tenen
Gebroken bekken en schaambeen.
Stukken van mijn schaamlippen eraf (ik viel en paard liep over me heen en ik kreeg zijn hoef vol in mijn ..., plastisch chirurg heeft er weer wat moois van gemaakt)

Auw, dat is echt oprecht k.ut dacht ik zo :')