artritis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

artritis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 13:03

Sinds gisteren heb ik helaas de diagnose gekregen, artritis in het sleutelbeen. Hier naast heb ik ook fibromyalgie.
Artritis is helemaal nieuw voor mij en heb prednison gekregen. Mijn sleutelbeen is zeer pijnlijk en word er soms gewoon misselijk van. Ik heb begrepen dat dit niet meer weggaat?
Wie heeft er ervaring met artritis en hoe gaan jullie er mee om?

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: artritis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:20

Ah, wat rot voor je. :knuffel:
Helemaal weg gaat het nooit, maar je kunt er wel periodes minder last van hebben. Ik heb zelf al sinds mijn 18e artritis, ik ben nu 42 en heb nmiddels ook op verschillende plekken artrose opgelopen door de artritis. Soms gaat het niet lekker en heb ik veel pijn, maar er zijn echt ook periodes waarin ik me soort van 'gewoon' voel, al ben ik erg stijf in mijn gewrichten en als ik erop ga letten, heb ik altijd wel ergens een pijntje. Die pijn die jij nu hebt, die gaat echt over. Dat durf ik je wel te beloven :) Het wordt draaglijk.
Voor mij helpt het om een paar dingen te doen: zorgen dat ik niet te zwaar word, want dat geeft extra druk op je gewrichten, zorgen dat je zo min mogelijk stress hebt (makkelijker gezegd dan gedaan), zorgen dat je in een goed bed slaapt dat bij jouw lijf past en glucosamine slikken. Verder heb ik altijd een voorraadje naproxen in huis. Gelukkig heb ik dat niet iedere dag nodig, maar het is fijn om het wel beschikbaar te hebben voor als de pijn echt de spuigaten uitloopt. Ik smeer liever met Voltaren of iets dergelijks, dat helpt lokaal en dan hoef ik niet te slikken. Als dat voldoende helpt vind ik dat fijner.

Sterkte!

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: artritis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 15:31

Dankjewel voor je tips,
Voltaren heb ik ook in huis. Fijn te horen dat de pijn die ik nu voel dragelijker gaat worden.
Soms gaat er echt een pijnscheut doorheen dat ik wel door de grond kan zakken

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: artritis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:38

Helemaal pijnvrij gaat het niet worden met artritis. Máár tussen een actieve ontsteking en een sluimerende ontsteking zit bij mij wel veel verschil. De meeste dagen heb ik denk ik 1 of 2 op de schaal van 1-10. Als een ontsteking actief is, kan dit wel een 6 of 7 worden.
In mijn geval overigens reactieve artritis.

Pijnstillers (anders dan een keer een paracetamol) slik ik eigenlijk niet of nauwelijks. Ik hou mijn lijf wel graag warm (dikke truien, in de winter ook echt thermosokken en fleecegevoerde rijbroeken.
Wat hierboven ook gezegd is: niet te zwaar worden, en qua voeding wil het ook wel helpen goed op te letten met rode wijn, rood vlees, citrusvruchten (m.n. sinaasappel) en schimmelkazen. Veel beweging, niet te veel belasting (dus wel wandelen, maar niet per se volleyballen ;) )

En verder zit er een stukje acceptatie bij: ik weet dat ik echt dagen heb dat ik alles uit mijn handen laat vallen. It happens. En tuurlijk huil en vloek je heus wel eens als er een doos eieren op de grond kukelt, maar goed, je doet er niet veel aan anders dan opletten.
(in mijn geval zijn de primaire zones mijn handen, rechterarm tot en met schouder en mijn knieën, vandaar dat ik dus van alles laat vallen ;) )

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: artritis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 15:53

Wat fijn om reacties te lezen, maar wel confronterend, het is best heftig allemaal.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: artritis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:55

Het went hoor! :(:) Je kunt er prima mee leven en mee oud worden, maar je zult soms iets meer je grenzen in acht moeten nemen. Maar als je al leeft met fybromyalgie zal dat niet anders zijn... Of heb je die diagnose ook pas net gekregen?

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: artritis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 15:57

Nee die heb ik in 2012 gekregen, na heel veel onderzoeken

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:59

Dan ben je dus al wel bekend met je grenzen bewaken, dat scheelt.
Het moment waarop ze artritis ontdekken is meestal op het moment dat je er daadwerkelijk serieus last van hebt, en dus dat er echt iets speelt aan ontstekingen. Dat komt en gaat. Met warmer weer zul je er vermoedelijk minder last van gaan hebben weer. Waterkoud weer is wel echt het ergste ook...

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: artritis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 16:00

Dat is inderdaad met fibro ook

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:05

Heeft het dan geen zin om een ( Natuurlijke ) ontstekingsremmer te slikken ? Zoals b.v. kurkuma of wobenzym ?

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:05

Hier de diagnose reumatoïde artritis in het kaakgewricht. Met behoorlijke aantasting van t bot door de ontsteking :(
Als 15e jarige begon dit. Jaren lang niet geweten wat het was en ook zelfs gezegd dat ik deze klachten op die leeftijd (toen jaar of 20) niet kon hebben. Dit jaar eindelijk vastgesteld dat het dus toch dergelijk wat is.
Helaas nu wel veel 'herrie' als ik mn kaken beweeg in de vorm van een soort van krassend geluid
Ze hebben t nu op de noemer jeugdreuma gegooid. November plaatselijke spuiten gehad in mijn kaakgewrichten, dit heeft helaas niet geholpen. Een paar week later een spuit prednison in mn achterste en die heeft wel degelijk geholpen. Ofwel teken dat er nog een actieve ontsteking zit. Mijn medicatie (methotrexaat) is verhoogd. Daarnaast heb ik ook naproxen. Liefst slik ik t niet, maar helaas is dat geen optie. Ook heb ik veel last van mn vingers, maar dan tussen de gewrichten (wss de pezen) ook mn polsen heb ik vaak stekende pijnen (ook hier net niet t gewricht). Het stukje acceptatie moet er nog komen. Want ik wil zo graag vanalles, maar t wil gewoon niet. En dat mede door de extreme vermoeidheid die ik heb, nog niet eens zo zeer de pijn. Ook rug voel ik elke dag wel :( ik hoop zo dat t tot een halt geroepen kan worden...
Momenteel regelmatig controle in t zkh, want we zijn nog niet helemaal 100% uit wbt behandeling en diagnose enzo.. maar er zal vast ooit een dag komen dat ik denk van; he dit is hoe het is en t is goed zo
Wel ben ik wat minder gaan werken, merk wel dat ik ontspannender ben. Elke week 4 dagen werken gaat financieel helaas nog niet :'(
Wat bij mij helpt is een lekkere warme douche als ik voel dat ik verkrampt ben of bleh in mn lijf zit. En als ik zo'n plaatselijke pijnaanval heb, helpt t dat ik er wat koels tegenaan druk, ookal is het een pen van metaal gemaakt oid

Wat ik trouwens net las, die bucas reputex deken is voor artrisis bij paarden. Zouden wij ons niet in zo'n deken kunnen wikkelen :')

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: artritis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 17:23

Ik schrik wel van de reacties...

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:40

Skippy01 schreef:
Helemaal pijnvrij gaat het niet worden met artritis. Máár tussen een actieve ontsteking en een sluimerende ontsteking zit bij mij wel veel verschil. De meeste dagen heb ik denk ik 1 of 2 op de schaal van 1-10. Als een ontsteking actief is, kan dit wel een 6 of 7 worden.
In mijn geval overigens reactieve artritis.

Pijnstillers (anders dan een keer een paracetamol) slik ik eigenlijk niet of nauwelijks. Ik hou mijn lijf wel graag warm (dikke truien, in de winter ook echt thermosokken en fleecegevoerde rijbroeken.
Wat hierboven ook gezegd is: niet te zwaar worden, en qua voeding wil het ook wel helpen goed op te letten met rode wijn, rood vlees, citrusvruchten (m.n. sinaasappel) en schimmelkazen. Veel beweging, niet te veel belasting (dus wel wandelen, maar niet per se volleyballen ;) )

En verder zit er een stukje acceptatie bij: ik weet dat ik echt dagen heb dat ik alles uit mijn handen laat vallen. It happens. En tuurlijk huil en vloek je heus wel eens als er een doos eieren op de grond kukelt, maar goed, je doet er niet veel aan anders dan opletten.
(in mijn geval zijn de primaire zones mijn handen, rechterarm tot en met schouder en mijn knieën, vandaar dat ik dus van alles laat vallen ;) )

Mee eens :j

Ik ben ook van de warme truien en jassen en thermobroeken. Ik kan prima wandelen en paardrijden (door speciale beugels en een comfy paard :D) maar fietsen is een drama.
Inderdaad is het dingen laten vallen ook herkenbaar en als ik 's nachts niet op mijn zij kan liggen omdat ik mijn knieën niet op elkaar kan leggen (en geen kussentje ertussen heb) dan vervloek ik mijn 'oudewijvenlijf' regelmatig. Maar dan lachen we er daarna maar weer om. Mijn familie staat bekend om haar onhandigheid, maar ik roep nu gewoon glashard dat ik tenminste een goed excuus heb ;)

Bij mij is het vnl. handen, knieën en één heup, boven- en onderrug.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:40

corientjuhh schreef:
Ook heb ik veel last van mn vingers, maar dan tussen de gewrichten (wss de pezen) ook mn polsen heb ik vaak stekende pijnen (ook hier net niet t gewricht).


Goed om in de gaten te houden.
Bij mij heeft het tot twee operaties in mijn handen geleid: trigger fingers, waarbij de pees niet meer lekker door de peeskoker kon. Operatie stelt op zich overigens niks voor hoor, maar als die klachten aanhouden, is er de kans dat het dat is/ wordt. En dat je dat dus vrij simpel kunt oplossen en er niet mee hoeft te blijven lopen.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:29

Ik ben erg blij met het goedje "oma's medicijn".
Een lekker mengsel van cacaopoeder en sinasappelsap met kruiden - gember, evt. sambal, curcuma plus zwarte peper en evt kaneel of eiwitpoeder.
Aan te vullen met rozemarijn, maar dat wil ik niet in de cacao hebben.
Bijna half kopje sinasappelsap, bijna half kopje cacao, theelepel gember, theelepel geelwortel, mespuntje zwarte peper.

In apothekerstermen is het een selectieve COX-2 remmer, maar niet belastend voor je maag. (Gember en curcuma zijn 'actief goed' voor je maag; de ontsteking rem je met gember, rozemarijn en curcuma plus zwarte peper.)

Let op met glucosamine, het is fijn spul maar heeft een gebruiksaanwijzing:
drink voldoende,
let op je pH (koop pH papier bij de drogist of apotheek (tussen 4 en 8) en meet je speeksel en urine, raadpleeg dan een of meer 'pral' tabellen)
je lichaam moet voldoende zink, koper en mangaan aan boord hebben. (De betere supplementen voegen dit toe.)