Hoe maak je een bril nou echt goed schoon?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:58

Saul schreef:
Ik weet niet wat ze kosten := maar wij hebben op het werk een ultrasone brilreiniger. Komt er kraakhelder uit.

Die kleintjes zijn meestal twee tot drie tientjes. Met een drupje zeep werkt dat wel fantastisch inderdaad!

Ik vond overigens wel dat de schroefjes van de pootjes dan sneller los kwamen, maar dat is met een druppeltje Loctite op te lossen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:02

Gebruik je wel echt heet water?

Ik geef mijn bril vaak aan mijn vader dan komt hij gepoetst terug. Werkt ook met schoenen trouwens. Opeens vlekvrij en glimmend heb je ze dan terug. :7

Maar ik kijk eigenlijk altijd tegen een smerige bril aan. Went vanzelf. :=

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Hoe maak je een bril nou echt goed schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:09

Ik heb ook dat mijn bril heel vet wordt en niet schoon te krijgen is, en waar ik vroeger overal doorheen keek heb ik er nu ook echt last van. En dan gebruik ik echt helemaal geen make-up of gezichtscrème.
Het schoonmaakspul van de opticien met een hydrofiele luier werkt best aardig, maar het beste is nog altijd een druppeltje dreft en dan met gloeiend heet water afspoelen zodat het verdampt je niet nog eens na hoeft te droger.
Van die brillen reinig doekjes is mij juist verteld niet te gebruiken. De vezels in het papier kunnen schijnbaar het glas krassen. Ik deed dat altijd wel en als je het licht schuin op het glas liet vallen zag je op mijn oude bril ook heel veel micro krasjes. Nu gebruik ik die al jaren niet meer en heb ik die micro krasjes ook niet meer.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:19

Gebruik je citroen afwasmiddel? Daar krijg je een waas van. Net als van doeken die met wasverzachter worden gewassen.

Ik gebruik mijn brillendoekje, gaat eigenlijk prima. Soms met afwasmiddel en theedoek. Heb ook een spray, die gebruik ik zelden.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe maak je een bril nou echt goed schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:27

Ik volg. Ik heb vooral last van krassen aan de binnenkant van mijn bril. Zou het kunnen dat mijn wimpers te lang zijn? Ik kan bijvoorbeeld geen mascara dragen zonder zwarte vegen op mijn bril te hebben. Wel vervelend, mijn ogen zijn zo al niet te best, zelfs met bril, en als ik die dan nog niet netjes krijg, is het helemaal niet goed.

gerlindie

Berichten: 4640
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:32

Dorus schreef:
Ik heb ook dat mijn bril heel vet wordt en niet schoon te krijgen is, en waar ik vroeger overal doorheen keek heb ik er nu ook echt last van. En dan gebruik ik echt helemaal geen make-up of gezichtscrème.
Het schoonmaakspul van de opticien met een hydrofiele luier werkt best aardig, maar het beste is nog altijd een druppeltje dreft en dan met gloeiend heet water afspoelen zodat het verdampt je niet nog eens na hoeft te droger.
Van die brillen reinig doekjes is mij juist verteld niet te gebruiken. De vezels in het papier kunnen schijnbaar het glas krassen. Ik deed dat altijd wel en als je het licht schuin op het glas liet vallen zag je op mijn oude bril ook heel veel micro krasjes. Nu gebruik ik die al jaren niet meer en heb ik die micro krasjes ook niet meer.


Oh, dat is interessant!

Ik heb die krasjes ook altijd al snel, reactie van de opticien toen ik er een keer naar vroeg "dat zien we eigenlijk alleen bij kinderen die vaak ik de zandbak spelen..."
Thanks :')

liberia
Berichten: 526
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:34

Mijn bril is nog geen 2 maand oud..[/quote]
Volgens mijn dochter, die opticien is, klopt dit niet met een bril van twee maanden. Zij raadt aan om terug naar de winkel te gaan.

Dreft en ander afwasmiddel zijn trouwens heel slecht voor de coating van de glazen.

nardxash

Berichten: 4003
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: Hoe maak je een bril nou echt goed schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:50

Hier ook opzoek naar de gouden tip,
Sinds ik mijn bril dagelijks draag elke keer last van vette glazen.
Ik heb al zove geprobeerd:
Druppeltje Dreft
Billendoekjes
Reiniger van de specsavers
Alcohol op mijn werk

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:06

Heet water is ook een no go voor je coating! Die beschadigd dan en dan krijg je ook een waas.

Beste is met koud/lauw water afspoelen en specifiek de schoonmaak spray van de opticien. Die ontvet de glazen zonder de coating aan te tasten.
Verder niks waar citroen oid in kan zitten want dat tast de coating ook aan. En idd geen tissues ivm houtvezel.

Wat vaak het probleem is dat het vet in de randen van het montuur gaat zitten en je vervolgens met je schone doek dit weer over de glazen verspreid.
Een ultrasoon badje kan dan echt uitkomst bieden zoals al aangegeven werd.

Ik ben zelf opticien en krijg deze vraag regelmatig. En als ik de glazen schoonmaak zoals hierboven is er niks aan de hand en zijn ze gewoon schoon :=
Laatst bijgewerkt door Zamora op 17-01-21 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:07

Ik gebruik een spray van de opticien met hydrofiele doek maar dan in washandjes vorm voor het gemak. Werkt prima.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:42

Dorus schreef:
Ik heb ook dat mijn bril heel vet wordt en niet schoon te krijgen is, en waar ik vroeger overal doorheen keek heb ik er nu ook echt last van. En dan gebruik ik echt helemaal geen make-up of gezichtscrème.
Het schoonmaakspul van de opticien met een hydrofiele luier werkt best aardig, maar het beste is nog altijd een druppeltje dreft en dan met gloeiend heet water afspoelen zodat het verdampt je niet nog eens na hoeft te droger.
Van die brillen reinig doekjes is mij juist verteld niet te gebruiken. De vezels in het papier kunnen schijnbaar het glas krassen. Ik deed dat altijd wel en als je het licht schuin op het glas liet vallen zag je op mijn oude bril ook heel veel micro krasjes. Nu gebruik ik die al jaren niet meer en heb ik die micro krasjes ook niet meer.


Oeiii gloeiend heet water is echt funest voor je coating! Als die eenmaal kapot is dan kun je je glazen weggooien. Beter is lauw warm water.

Mijn tip zou zijn spiritus. Gebruiken wij bij controleren en schoonmaken van de brillen ook. Of bio-ethanol. En dan gewoon droogmaken met een brillendoekje. Voor mijn eigen bril gebruik ik brillenspray die we verkopen, maar ik werk niet bij de Pearle, dus ik weet niet of dat ander spul is dan wat ze daar verkopen. Het werkt op mijn bril top.

Het kan ook liggen aan welke coating je hebt. Goedkope coatings worden sneller vies en trekken sneller vuil aan. Zit je bril goed afgesteld? Misschien zit die tegen je wenkbrauwen aan waardoor die snel vies wordt.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:46

Ik ben gewoon lomp ... dan met mijn vinger er tegen als ik hem juist heb zuiver gemaakt.
Iedere dag opnieuw ...

Heb nu wel op de meeste plaatsen de tupperware brillendoeken liggen. En die werken wel redelijk goed.

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Hoe maak je een bril nou echt goed schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:10

Ik maak mijn bril -meestal- schoon met spray van de opticien icm een brillendoosje. Soms maak ik het t ook wel schoon met m’n shirt, maar daar schijn je dus krassen van te krijgen door de vezels of korreltjes die je mee wrijft.

Bij mijn vriend gaat er vaak vuil/vettigheid in de rand tussen het glas en de montuur zitten. Zijn bril krijgen we dan niet meer goed schoon. Bij de opticien doen ze de bril dan even in een speciaal brillenbad, en dan gaat het weer een tijdje goed.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:23

nardxash schreef:
Hier ook opzoek naar de gouden tip,
Sinds ik mijn bril dagelijks draag elke keer last van vette glazen.
Ik heb al zove geprobeerd:
Billendoekjes


Die zijn al vet van zichzelf :+ :')

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:29

Dioxide schreef:
Saul schreef:
Ik weet niet wat ze kosten := maar wij hebben op het werk een ultrasone brilreiniger. Komt er kraakhelder uit.

Die kleintjes zijn meestal twee tot drie tientjes. Met een drupje zeep werkt dat wel fantastisch inderdaad!

Ik vond overigens wel dat de schroefjes van de pootjes dan sneller los kwamen, maar dat is met een druppeltje Loctite op te lossen.


Heb hier zon ultrasoon apparaatje van de aldi staan, was toen 15 euro en dan worden de vleugeltjes tenminste ook eens schoon.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:30

Mijn opticien zegt, paar druppels dreft en afspoelen met lauw water. Bril nu drie jaar oud en nog steeds goede glazen. Hij zal dat niet zeggen wanneer dreft slecht was, glazen waren alleen al bijna 900 euro.

Rox87
Berichten: 501
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:32

Arantes schreef:
Mijn tip zou zijn spiritus. Gebruiken wij bij controleren en schoonmaken van de brillen ook. Of bio-ethanol. En dan gewoon droogmaken met een brillendoekje. Voor mijn eigen bril gebruik ik brillenspray die we verkopen, maar ik werk niet bij de Pearle, dus ik weet niet of dat ander spul is dan wat ze daar verkopen. Het werkt op mijn bril top.


Je bent opticien? Spiritus kan geen kwaad voor je glazen en montuur?


Zamora schreef:
Wat vaak het probleem is dat het vet in de randen van het montuur gaat zitten en je vervolgens met je schone doek dit weer over de glazen verspreid.
Een ultrasoon badje kan dan echt uitkomst bieden zoals al aangegeven werd.

Ik ben zelf opticien en krijg deze vraag regelmatig. En als ik de glazen schoonmaak zoals hierboven is er niks aan de hand en zijn ze gewoon schoon :=


Inderdaad dat van het montuur. Drama. Denk je dat je bril schoon is, veeg je hem droog en veeg je het vet tussen het montuur vandaan zo weer over je glazen heen. :roll:

Mijn moeder heeft een doekje van Optidee die erg goed werkt. Jammergenoeg moet je daar zo’n party bij je thuis voor houden om dat te kunnen kopen en kan je dat niet in de winkel of online bestellen.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:34

Af en toe heb ik ook het idee dat ik de bril niet meer volledig schoon krijg. Dan ga ik naar de opticien.
Met een apparaatje 'trillen' ze de bril schoon. Daarna gaat het weer een hele tijd goed.

Rox87
Berichten: 501
Geregistreerd: 23-07-10
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hoe maak je een bril nou echt goed schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:40


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 00:46

Hier vroeger lauw water met druppel afwasmiddel gebruikt en droog maken met een schone thee doek.
Nu gebruik ik een Jemako brillen doekje en zijn mijn bril glazen met een paar tellen schoon. Doekje was ik met de hete was mee, ideaal nu ik dat heb.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Hoe maak je een bril nou echt goed schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 06:07

Zo’n trilbadje, weet de precieze naam niet.

Water erin, 1klein mini druppel afwasmiddel en het komt er super schoon vlekvrij uit. Even drogen met een theedoek (of zo’n hydrofiele doek)

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Hoe maak je een bril nou echt goed schoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:01

Mijn opticien raadt aan: handzeep, lauw water en een schone katoenen doek. Dagelijks met vochtige handen een klein beetje handzeep (geen afwasmiddel) over de glazen verdelen, ook het montuur goed mee pakken en de randjes langs de glazen. Dan ruim afspoelen met lauw water (niet heet), ook weer goed de randjes spoelen. Afdrogen en oppoetsen met een schoon brillendoekje of schone theedoek (geen tissues of keukenpapier ivm houtvezels - sommige types kunnen wel, maar je zal maar eens net een ander merk hebben...).

Ik pak thuis meestal gewoon een nieuwe theedoek voor de dagelijkse wasbeurt, en dan heb ik brillendoekjes voor even tussendoor een vette veeg, regen of beslagen glazen.

Als je je bril echt niet meer schoon krijgt, zou ik zeker even teruggaan naar de opticien. Zij kunnen het nog eens voor je proberen, met hun expertise en middeltjes. Mocht er schade zijn aan de coating dan kunnen ze je vast ook helpen aan een passende oplossing.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:36

Ik heb van die vochtige doekjes van de Aldi, die zijn echt life. Andere doen hun werk niet goed imo. Ook een heel goede spray, ook van de Aldi. Werkt ook héél goed op beeldschermen; mijn broer had al maanden een vlek op zijn tv die onze moeder en met geen mogelijk af kreeg - mijn spray wel.
"Gewoon" opblinken doe ik met mijn fleece deken, werkt altijd perfect!

Petrichor

Berichten: 10530
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 08:50

Rox87 schreef:
https://www.bol.com/nl/p/cleanitex-cxh0 ... uctPageUrl

Met dat ultasoon badje bedoelen jullie dan zo iets? Dat is me het geld dubbel en dwars waard als het goed werkt én niet schadelijk is voor mijn (net nieuwe) bril.

Mij ook, als het werkt bestel ik er gelijk 1!

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:56

Niks zo irritant als een vettige bril...
Ik heb een vuilwerende coating en dat lijkt wel redelijk te werken. Ik maak mijn bril dagelijks schoon als ik gedouched heb, ik poets hem dan met de handdoek die ik net gebruikt heb om me af te drogen. Werkt geweldig!
Als hij echt vies is eerst onder de kraan en dan met de handdoek of een sopje met een beetje handzeep (afwasmiddel is te agressief). Tussendoor op werk pak ik wel eens een alcohol doekje, die zijn ook erg handig. Al die speciale sprays en brillendoekjes vind ik dan weer minder fijn.