De zin en onzin van een verzwaringsdeken.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

De zin en onzin van een verzwaringsdeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 20:18

Laat ik beginnen met de zeggen dat ik een autist-light ben.
En mede daardoor ontwikkelde ik slaap-problemen.
Moest van baby af altijd "met "iemand slapen, en zelfs dan was ik lang en vlug wakker.
Uiteindelijk is dat redelijk goed gekomen, maar 100% werd het nooit.........of toch??

Jawel......in de tijd dat ik bezig was met een forse therapie voor mijn autisme.
Ik kreeg toen medicatie die als "bijwerking "hadden dat ik sliep als een zonnetje......vanaf het moment dat ik mijn bed zag.
Maar die medicatie was alleen ter ondersteuning voor "het moment " en ben ik daarna heel hard aan het werk gegaan om zonder te kunnen........en dat is gelukt.
Met als enige nadeel dat het slapen ook weer minder is.
En dan moet je kiezen.........slaapmedicatie, terug naar een lage dosis medicatie die ik gebruikte bij mijn therapie of.......

Nou die "of "kwam een paar weken geleden.
Mijn oog was al eens gevallen op de term "verzwaringsdeken " maar ik vond ze te duur om ze zo maar even eens te proberen.
Totdat ik er nu een kon kopen voor een leuke probeer-prijs.
5 kilo met een afmeting van 2 meter bij 1.50m
En jongens......wat een rust in mijn lijf.
Geen pijn meer in mijn spieren, geen marathon meer lopen sńachts, en zelfs geen plaspauze.
Maar officieel is de deken voor mij te licht. ( 10 % van je lichaamsgewicht blijkt ideaal te zijn )
Is hij niet te wassen, en is er voor deze uitvoering geen overtrek.
( ik heb dat overigens proberen op te lossen door de deken in een afgespelde dekbedovertrek te doen, maar dat werd gevolgd door twee spastische nachten.)
Dus inmiddels hangt de deken iedere dag buiten, en komt hij voor het slapen op mijn bed te liggen.

Maar er zijn dus alternatieven.
Duurdere dekens met verschillende hoezen, bevestigingssystemen, diverse materiaal en leveranciers en kort maar krachtig........ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik wil investeren........maar natuurlijk beweerd iedere firma het ei van Columbus te hebben.
Iedereen is uitermate vriendelijk, heeft een goed verhaal en ziet mij wel zitten als klant.

Zijn er bokkers met praktijkervaring met betrekking tot deze dekens ( kind/ volwassenen )
Ik hoor het graag!!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: De zin en onzin van een verzwaringsdeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:21


BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:23

Ik zou deze eerst nog wat langer gebruiken of het blijft helpen. Daarnaast, geen handige klusser in de familie die uit oude overtrekken er twee kan maken? Is vrij simpel.

Zorry
Berichten: 1385
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:24

Ik heb een verzwaringsdeken gekocht via VakantieVeilingen, ook ik vond hem te duur dus gaan bieden en had hem voor een leuke prijs.
Ik heb een 150x200 meter 7kg, ik slaap wel iets beter niet meer meerdere keren per nacht wakker.
Heb wel het idee dat het nu na een week of 12 wel minder word.
Hier ook geen hoes omheen ivm maar dus ook alleen luchten.
Ook aan het twijfelen of ik een andere koop waar wel een hoes om heen kan en misschien iets zwaarder.

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 20:56

Katja schreef:



Oeps, dit heb ik gemist.
Wat me opvalt is dat veel mensen hem hier toch “ verkeerd “ gebruiken.

De deken moet direct op je liggen ipv boven op een dekbed.
Het gewicht schijnt ook cruciaal te zijn.
Iedereen heeft het over een percentage van rond de 10 % van het lichaamsgewicht
Mijn goedkope versie heb ik twee dagen in een dekbedhoes gedaan ( op maat gemaakt ) en toch direct op me gelegd......... maar nope.
Direct terug naar af!!
Voor mij is dat toch een teken dat ik hier baat bij ga hebben.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:06

Waarom doe je er niet een laken onder?

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 21:12

juniper schreef:
Waarom doe je er niet een laken onder?


Omdat ook dan weer wordt beweerd dat de werking wordt belemmerd door het laken.

Mijn dekbedhoes waar ik het even in heb gehad was ook dun katoen.
Wat zal het?? Denk je dan.
En het stomme is........dus best veel.
Dat kan ook komen dat de deken gewoon te licht is voor mij, en mijn nachtelijke spasme te heftig

Berdien

Berichten: 64512
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De zin en onzin van een verzwaringsdeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:44

Tja, ik slaap al bijna een jaar onder een verzwaringsdeken en bewust niet direct er onder. Als je ziet hoeveel zweet je in je slaap kunt verliezen vind ik dat niet perse fris met een deken die niet in de was kan :+ En ze zijn me te duur om regelmatig te vervangen.

Dus hij ligt hier of bovenop een dekbed/laken of ik slaap er onder terwijl hij in een dekbedhoes zit. En dat wil prima. Ik slaap er merkbaar beter onder, rustiger en dieper.

Brainless

Berichten: 29723
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:52

7ofhearts schreef:
juniper schreef:
Waarom doe je er niet een laken onder?


Omdat ook dan weer wordt beweerd dat de werking wordt belemmerd door het laken.

Bij de "echte" (dure) verzwaringsdeken zit gewoon een wasbare hoes.
Er is dan ook geen verschil in werking met of zonder hoes.
Dit omdat er geen elementen inzitten die direct op de huid moeten liggen.

moonsparkle
Berichten: 21713
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:11

Zo'n deken maakt beddengoed verwisselen echt een ramp :') lig nu onder een extra gewone hoes die dan tussen mij en de verzwaringsdeken ligt. Er zit een wasbare hoes bij, maar je moet een stuk of 16 lussen los maken en aan de nieuwe vastmaken omdat de deken anders verschuift in de hoes. Een gewone deken is al irritant om op te maken, maar dit vind ik wel echt een groot nadeel.

Snippergroen

Berichten: 6679
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:18

moonsparkle schreef:
Zo'n deken maakt beddengoed verwisselen echt een ramp :') lig nu onder een extra gewone hoes die dan tussen mij en de verzwaringsdeken ligt. Er zit een wasbare hoes bij, maar je moet een stuk of 16 lussen los maken en aan de nieuwe vastmaken omdat de deken anders verschuift in de hoes. Een gewone deken is al irritant om op te maken, maar dit vind ik wel echt een groot nadeel.


Nog maar te zwijgen over dat als je de lussen één keer hebt los gemaakt het ontzettend lastig is om 'm daarna weer helemaal goed er in te krijgen en dat ie dan ook nog blijft zitten :=

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: De zin en onzin van een verzwaringsdeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:20

Zie dat er op Ali ook verzwaringsdekens staan, wil het ook wel eens proberen en ik ga daar iig bestellen

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 22:24

Wat ik begrijp klopt dat gedeeltelijk. Brainless.
Er is verschil in de vulling en de manier waarop de vulling verdeeld schijnt te worden.
En juist die verdeling van de vulling heeft dus weer effect op de zenuwen en spieren........

En daar heb je dan ook een beetje mijn punt.
Wat is een verkoop strategie en wat is waar??

Persoonlijk ben ik aan het kijken en denken aan de duurdere dekens.
Verwisselbare hoezen, zomer en winterhoes......glaszand( uit mijn hoofd dus ik kan er naast zitten ) vulling.
Goed passend gewicht........
Ik ben aan het denken aan het hele pakket.
Aan merken als Calmzy maar er is ook een variant die Kalm heet.
De een heeft touwtjes in zijn hoes, de ander een rits aan vier kanten.
De een zegt, gebruik geen twee persoonsdeken, de ander zegt.......twee personen onder een deken van 13 kilo is prima.........

Ik lees hier veel berichten van mensen die creatief met zo een deken om gaan.......
Gewicht van de deken........oh, ik pak gewoon dit
Contact met de deken......welnee, niet fris
Materiaal van de deken...........laten maken van wol

Wie heeft er een duurdere deken en houd zich aan het advies, en ja, met welke ervaring en waar gekocht.?
Vandaar ook de vraag wat betreft de zin en of onzin

Is dit gewoon weer een hype waar handige lieden op in springen of is er echt belang bij om je aan de regels te houden?

Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:52


Blue_flower
Berichten: 1928
Geregistreerd: 26-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:58

7ofhearts schreef:
Wat ik begrijp klopt dat gedeeltelijk. Brainless.
Er is verschil in de vulling en de manier waarop de vulling verdeeld schijnt te worden.
En juist die verdeling van de vulling heeft dus weer effect op de zenuwen en spieren........

En daar heb je dan ook een beetje mijn punt.
Wat is een verkoop strategie en wat is waar??

Persoonlijk ben ik aan het kijken en denken aan de duurdere dekens.
Verwisselbare hoezen, zomer en winterhoes......glaszand( uit mijn hoofd dus ik kan er naast zitten ) vulling.
Goed passend gewicht........
Ik ben aan het denken aan het hele pakket.
Aan merken als Calmzy maar er is ook een variant die Kalm heet.
De een heeft touwtjes in zijn hoes, de ander een rits aan vier kanten.
De een zegt, gebruik geen twee persoonsdeken, de ander zegt.......twee personen onder een deken van 13 kilo is prima.........

Ik lees hier veel berichten van mensen die creatief met zo een deken om gaan.......
Gewicht van de deken........oh, ik pak gewoon dit
Contact met de deken......welnee, niet fris
Materiaal van de deken...........laten maken van wol

Wie heeft er een duurdere deken en houd zich aan het advies, en ja, met welke ervaring en waar gekocht.?
Vandaar ook de vraag wat betreft de zin en of onzin

Is dit gewoon weer een hype waar handige lieden op in springen of is er echt belang bij om je aan de regels te houden?


Volgens mij is het hele concept verzwaringsdeken dusdanig persoonlijk dat je nooit een vast antwoord gaat krijgen.

Ik weeg ongeveer 62 en slaap beter met de deken van 6kg dan zonder.
Ik heb hem bewust op het gewone dekbed liggen, omdat ik mij dan prettiger voel dan als die rechtstreeks op mij ligt.

Een 2 persoons is alleen handig als een eventuele partner er ook fijn onder slaapt. Hier niet het geval, dus gewoon een 1 persoons op ons 2 persoons dekbed.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:01

Ik heb een deken van Calmzy, 150x200 en 7 kg (iets meer dat 10% van m'n gewicht maar daar merk ik niks van). Ik heb hem gewoon op m'n dekbed liggen, 's zomers op een laken. Hij kan inderdaad ook in een speciale hoes maar die heb ik niet. Hij werkt voor mij prima zo, ik merk ook geen verschil tussen of hij op het dekbed of op een laken ligt.
Maar ik heb het nooit helemaal zonder geprobeerd.

In elk geval vind ik het een top ding, ik merk echt veel verschil!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:13

7ofhearts schreef:
Katja schreef:



Oeps, dit heb ik gemist.
Wat me opvalt is dat veel mensen hem hier toch “ verkeerd “ gebruiken.

De deken moet direct op je liggen ipv boven op een dekbed.
Het gewicht schijnt ook cruciaal te zijn.
Iedereen heeft het over een percentage van rond de 10 % van het lichaamsgewicht
Mijn goedkope versie heb ik twee dagen in een dekbedhoes gedaan ( op maat gemaakt ) en toch direct op me gelegd......... maar nope.
Direct terug naar af!!
Voor mij is dat toch een teken dat ik hier baat bij ga hebben.

"Verkeerd" of niet het werkt voor mij en dat is belangrijk.
De 150x200 past in een ooit gekregen 140 dekbedhoes, dus geen speciale hoeven kopen. Verder gaat er zeker een laken onder, want die elke week wassen is veel simpeler. Hoes om deken en 2e om dekbed omdat ze anders gaan glijden.

tienus63

Berichten: 12053
Geregistreerd: 09-08-05

Re: De zin en onzin van een verzwaringsdeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:57

Ik heb de mijne in een eenpersoons dekbedhoes gestopt.
Er ligt een laken onder.
Nu het kouder is, heb ik extra een eenpersoons dekbedhoes bovenop de deken liggen.
Ik heb geen last van verschuiven.

Ik kan gelukkig nog steeds draaien in mijn slaap.

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: De zin en onzin van een verzwaringsdeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 19:05

Een los laken wil ik nog wel eens proberen!
Dank voor de tip.

Ik ben verder nog benieuwd of er bokkers zijn die specifiek een deken van Calmzy hebben of Kalm.

Gewoon om zeker te zijn van ( positieve ) revieuws!!
En echte ervaringen.

Beide claimen DE verzwaringsdeken van Nederland te hebben, maar ik weet inmiddels van een bokker dat zij tevreden is met haar Calmzy.

Waar zitten dan die andere enthousiaste slapers?
Niet op Bokt?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De zin en onzin van een verzwaringsdeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:30

Hier geen autisme (of misschien wel een lichte vorm als ik ga nadenken over bepaalde dingen). Maar ik slaap onder een gewoon donsdeken met daarbovenop een zwaarder fleecedeken(fleece met wolachtig bovenop) en dit dekentje dubbel geplooi waardoor het zwaarder is op mijn bovenlichaam. Zonder voel ik me niet veilig snachts. Zelfs in de zomer slaap ik zo.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: De zin en onzin van een verzwaringsdeken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:53

Ik heb een deken van 9kg, gemaakt door iemand op mp met granulaat. 140x200 gaat in een 1 persoon hoes. Hij is op zich wasbaar maar niet in mijn eigen machine

Ik weeg 61kg

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 19:56

Art_Ificious schreef:
Hier geen autisme (of misschien wel een lichte vorm als ik ga nadenken over bepaalde dingen). Maar ik slaap onder een gewoon donsdeken met daarbovenop een zwaarder fleecedeken(fleece met wolachtig bovenop) en dit dekentje dubbel geplooi waardoor het zwaarder is op mijn bovenlichaam. Zonder voel ik me niet veilig snachts. Zelfs in de zomer slaap ik zo.



Ik merk echt dat ik een aantal kilo’s nodig heb.
In een betrekkelijk korte tijd.
Maar dat is ook omdat ik nu al fris wakker wordt, makkelijker inslaap en minder pijn en onrust in mijn lijf ervaar.

De 5 kilo van nu is te licht.
Dat wist ik van te voren, maar die wil ik dan gebruiken voor de zomer.
In de winter ben ik zwaar koud en rillerig, Indus is een warme hoes met zware deken geen straf.
De zomer wordt een uitdaging.

7ofhearts

Berichten: 2751
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-21 19:57

trustHim schreef:
Ik heb een deken van 9kg, gemaakt door iemand op mp met granulaat. 140x200 gaat in een 1 persoon hoes. Hij is op zich wasbaar maar niet in mijn eigen machine

Ik weeg 61kg


Vind je hem niet te zwaar?
6 kilo zou voor jou geschikt zijn volgens de berekening?

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:05

Ik ben ergotherapeut en wij hebben een aantal verzwaringsdekens in de praktijk beschikbaar voor uitleen. Ikzelf werk met kinderen dus daar hebben wij kleine en lichte voor (de regel is dat een kind er altijd zelfstandig onderuit moet kunnen kruipen anders is de deken te zwaar) , maar ook voor volwassen hebben we ze. Bijv na hersenschade kan het zijn dat er prikkelverwerkingsproblemen zijn of bij angst problematiek.

Bij kinderen is het heel wisselend, de een vindt het zalig en de ander helemaal niks, bij volwassenen net zo.
Wat belangrijk is om te weten is dat er gewenning optreed. Kan zijn dat je later een zwaardere nodig hebt.

Er zijn best veel mensen die de dekens zelf maken. Wij hebben er eentje van fleece voor kinderen en gewoon katoen. We laten mensen altijd een laken eromheen doen.
Er schijnt ook een Facebook groep te zijn van mensen die ze zelf maken.
Mogelijk kun je daar ook terecht met je vragen.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:14

_Lois_ schreef:
I Bijv na hersenschade kan het zijn dat er prikkelverwerkingsproblemen zijn
"Leuk" om te lezen. Ik had enorme moeite met slapen na een klap tegen mijn hoofd van een paard. Zelfs met de zwaarste slaappillen sliep ik nog nauwelijks en droomde ik enorm. Met de verzwaringsdeken is het heel veel beter al is het niet weg.